Pohjamateriaalin valinta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terra
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 13:38, 05.01.2002
Paikkakunta: Finland

Pohjamateriaalin valinta

Viesti Kirjoittaja terra »

Eli nyt mun altassa on soraa pohjalla (akvariokaupasta ostettua) ja kun haluaisin jatkossa laittaa niitä ahvenoisia ja ne kuulemma pitävät hienosta hiekasta.

Kuitenkin minun silmää miellyttää enemmän tuo kirjava sora kuin vaalea hiekkapohja joten ajattelin et pystyykö niitä laittamaan alueittain molempia? Mulla on sisutukseen tehty liuskekivistä pengerrystä takaseinään ja sen oon täyttänyt soralla niin ei kai se hiekka siellä edes pysy?!

Siis onko kokemuksia siitä et olis kahta eri pohjamateriaalia altaassa vai meneekö ne heti sekasin? Onko sitä hiekkaa muutakun semmosta vaaleeta? Se vaan on vähän aneemisen näköstä, mun mielestä!

Edit: Otsikko alkaa edelleen isolla kirjaimella + luettavuutta paranneltu /sam
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Sekoittuvat kyllä ajallaan jonka jälkeen sinulla makaa akvaarionpohjalla ensin kerros hienoa hiekkaa, välissä kalanpaskaa ja päällä sitä soraa. Suosittelen sinullekin, että jospa vaan vaihtaisit suosiolla kaiken hienoon hiekkaan ja unohtaisit sekoitukset. Tiedä vaikka silmäsi tottuisi.

-Holzig-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Valitettavasti menevät sekaisin. Niitä on vaikea pengerryksilläkään erotella toisistaan, ellei pengerrys ole tehty pohjalasiin liimatulla lasin/muovin palalla. Mutta kyllä hienoa hiekkaakin voi pengerrellä ja onnistuu ihan hyvin.

Hieno hiekka on minun mielestäni ehdottomasti paras pohjamateriaali akvaarioon. Kalojen lisäksi siitä tykkäävät kasvitkin ja lisäksi sen helppohoitoisuus on myös iso plussa.

"Valjuun" ulkonäköön silmä tottuu tosi pian, voin kertoa kokemuksesta. Suosittelen.

T: Mari
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Nelisen kuukautta testasin soraa keskellä allasta matalaksi sahatussa vadissa, muuten pohjalla oli hiekkaa. Kivan näköinen oli kyllä, mutta vähitellen sora levisi hiekan puolelle ja toisin päin, ja viikko sitten kaivoin vadin ja soran pois ennen kuin sekoittuivat liiaksi.

Eli en voi tuotakaan suositella
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”