Onkohan tälläistä kalaa olemassakaan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 168
Liittynyt: 15:22, 24.09.2001

Onkohan tälläistä kalaa olemassakaan?

Viesti Kirjoittaja Jessi »

No niin, olen nyt miettinyt pääni puhki kalavalintoja tehdessäni ja nyt täytyy turvautua jälleen apuunne. En ole varma mihin osastoon tämä kysymykseni kuuluu, mutta saapi tätä siirtääkin, jos ei kuulu tänne

Olen tehnyt 73 litraiseeen akvaariooni "Etelä-Amerikka-lookkkia" ja miettinyt kolmatta ja viimeistä kalalajia...

Kalalajilla pitäisi olla seuraavanlaisia ominaisuuksia:
- kotoisin Etelä-Amerikasta
- 5-7 cm pituutta
- kaunis ja mahdollisesti värikäs
- rauhallinen (ei tappelijaa)
- ei kovin vaativa, herkkä tai vaikeahoitoinen
- viihtyisi 1 uros + 1 naaras -yhdistelmänä
- sopisi vesiarvoihin pH=7, kovuus 5-8 dH, lämpö 26 C
- kavereiksi sopisivat 8 kpl musta-aavetetraa ja 5 korumonnista

Onkohan tälläistä kalaa olemassakaan? Kääpiö- tai hunajarihmispariskuntaa olen miettinyt, ne taas ovat kotoisin toiselta puolelta maapalloa ja mahtavatko sopia joukkoon oikein muutenkaan...

Lisäksi olen miettinyt perhoskirjoahvenpariskuntaa, mutta eikös se ole aika vaativa laji ja sairastelee helposti... Onkohan jotain muuta pientä ja akvaariooni sopivaa ahventa olemassa?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Kalalajilla pitäisi olla seuraavanlaisia ominaisuuksia:
- kotoisin Etelä-Amerikasta
- 5-7 cm pituutta
- kaunis ja mahdollisesti värikäs
- rauhallinen (ei tappelijaa)
- ei kovin vaativa, herkkä tai vaikeahoitoinen
- viihtyisi 1 uros + 1 naaras -yhdistelmänä
- sopisi vesiarvoihin pH=7, kovuus 5-8 dH, lämpö 26 C
- kavereiksi sopisivat 8 kpl musta-aavetetraa ja 5 korumonnista


quote:
Lisäksi olen miettinyt perhoskirjoahvenpariskuntaa, mutta eikös se ole aika vaativa laji ja sairastelee helposti... Onkohan jotain muuta pientä ja akvaariooni sopivaa ahventa olemassa?


Onhan noita kääpiöahvenia (esim. Apistogramma-suvun lajit), mutta kun allas on noin pieni, ja sulla on noita monnisiakin... Vähän on riskipeliä, sanoisin. Pienestä koostaan huolimatta käpyahvenetkin ovat kirjoahvenia, eli ne ovat reviiritietoisia, ja varsinkin kutuaikana aggressiivisia sitä puolustaessaan. Kutuaikana monniset saisivat siis kyytiä kunnolla, kun ne eivät noin pienessä altaassa mahdu oikein ahventen reviirin ulkopuolelle.

Perhoskirjo on ehkäpä kaikkein kiltein pikkuahvenista. Se on toki myös herkkä ja muutenkin lyhytikäinen.


t. Kati
Jessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 168
Liittynyt: 15:22, 24.09.2001

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Kiitos, Kati, vastauksesta.

No joo, mitenkäs ajattelin että tollasta kalaa ei taida ollakaan...
Olen nyt päättänyt luopua perhoskirjoahvenhaaveistani, koska taitaapi olla sopimaton akvaariooni monnisten takia. Lisäksi kalan herkkyys ja tautien "houkuttelukyky" arveluttaa...

Ehkäpä sitten täytyy luopua tosta Etelä- Amerikka -vaatimuksesta ja tyytyä kääpiörihmakalapariskuntaan. Toivottavasti en saa epäyhteensopivaa paria niitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”