Turve

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suski
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:06, 24.02.2002
Paikkakunta: Turku

Turve

Viesti Kirjoittaja Suski »

No niin...Mikä on vallitseva käsitys turpeen vaikutuksesta veden kovuuteen/pH-arvoihin?

Kalateksteissä mainitaan joskus turvesuodatus, tai lisää turveuutetta. Mikä vaikutus sillä on ja sopiiko se kaikille kaloille, jotka pitävät alle neutraalin vedestä? Toisaalta monissa kalakaupoissa tyrmätään ajatus täysin ja tarjotaan esim. 6.5 bufferia. Mitä tuo bufferi on? Pitääkö sitä joka vedenvaihdon yhteydessä lisätä? Onko se haitallista joillekin kaloille?

Onko turpeelle tai bufferille vaihtoehtoja vielä lisää? Oma veteni on pH 7 ja kovuudet kd 4, gd 4. Saisi olla 6.5 tuo pH, mutta kun en tiedä noista, niin olen antanut olla... Kalastossa mm. loistokääpiö ja perhosaffenia.

Ei oo hetikää nii näläkää ku välil syä.
Jukka
Member
Member
Viestit: 419
Liittynyt: 22:14, 03.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Turpeen lisääminen uutteena/ pelletteinä/ tavallisena turpeena laskee sekä kovuutta, että pH:ta. Mittailin joskus uutteen ja pellettien vaikutuksia - vähäisiin jäivät. Haittana on tietysti arvojen heittely, mikä saattaa olla suurempi paha kuin hieman korkea pH.
Vesi luonnollisesti värjäytyy tummaksi (pelleteillä vähiten), mutta monille kaloille tämä on hyvä asia. (ahvenista en osaa sanoa)

Mainitsemasi bufferit ovat puskuriliuoksia, mitkä siis puskuroivat vettä tiettyyn arvoon (en tiedä mitä aineita nämä sisältävät, joten kemiallisista reaktioista en myöskään osaa kertoa). Wardleyn pH down -niminen aine toimii kohtalaisesti, mutta isossa akvaariossa tiheillä vedenvaihdoilla tulee kalliiksi. Pitää siis lisäillä vedenvaihdoissa.

Vielä halpana vaihtoehtona "kiljupönttö" (ohjeet esim. JJärven sivuilla). Aiheuttaa myös pH:n heilahtelua. Auttaa paremmin alemmissa karbonaattikovuuksissa.

Jos hinta ei ole ongelma:
- käänteisosmoosi
- ioninvaihdin
- hiilidioksidia pullosta (ehkä jopa automaattisella pH:n säätöjärjestelmällä)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minun turveuutteeni kyllä on kirkastanut vettä, jopa melkein kristallinkirkkaaksi, tiedä sitten miksi :)

Olen ostanut puutarhaliikkeestä turvetta(lannoittamatonta) ja laittanut sitä isoon sihtiin sangon/saavin päälle ja kaatanut sen päälle kuumahkoa vettä saavi täyteen. olen sitten antanut liota viikon-pari ja lisännyt sitä akvaarooni vedenvaihtojen yhteydessä. Ennen lisäämistä olen suodattanut sen suodatinpaperin(kannattaa käyttää jotain "kestosuodatinta", nuo suodatinpaperit on tosi hankalia käyttää)läpi ja sitten kaatanut altaaseen.

Turpeen voi myös keittää ja tehdä siitä niin "tujumpaa" uutetta. Mutta se kuulemma haisee pahalle ;) En ole vielä itse kokeillut.

En ole vielä tehnyt tarkempia mittauksia, mutta kyllä se on ihan mukavasti laskenut pHta.

Myyjät toki yrittävät myydä omia tuotteitaan, ovathan ne kivan kalliita ;)

Mutta jos ei ole varma siitä mitä tekee, kannattaa tyytyä kaupan valmisteisiin (ja esim. saksan verkkokaupoista saisi varmaan suht. halvalla isoja turveuutepönttöjä).
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Oma veteni on pH 7 ja kovuudet kd 4, gd 4. Saisi olla 6.5 tuo pH, mutta kun en tiedä noista, niin olen antanut olla... Kalastossa mm. loistokääpiö ja perhosaffenia.


Molemmat affenet pitävät tosiaan hieman alhaisemmasta pH:sta ja turpeisesta vedestä. Vaikka et välttämättä sitä pH:ta saa muutettua niin ainakin kaloille mieluisan ympäristön näille ahvenille saat lisäämällä turvetta. Eli molemmille näistä sopii turvelisäys.

Pärjäävät tässä neutraalissakin vedessä, mutta optimaalisin olisi todella happaman puolella oleva pehmeä vesi.
Suski
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 11:06, 24.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Suski »

Kiitos vastauksista!

Yksi asia tuli vielä mieleen. Muutamilla englanninkielisillä sivuilla mainittiin ennemmin sääntönä kuin poikkeuksena sadeveden lisääminen akvaarioon. Ymmärtääkseni se vaikutti pH:een laskevasti? Olenko hakoteillä?

Kesällä tuo keino olisi hyvä, mutta tämä talviaika arvelutti, kuinka helposti tulee kerättyä lunta ja seisotettua sitä kunnes lämpiää...Asutaan maalla, joten ne ilmansaasteet ei ole ongelma. Entä jos on kuiva kesä, miten kauan sitä kerättyä vettä voi säästää jossain paljussa niin että käy vielä akvaan?

Ei oo hetikää nii näläkää ku välil syä.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

En omaa käytännön kokemusta tästä veden pehmentämisestä ja pH:n laskusta sadevedellä mutta kahdessa kirjassa olen sitä lukenut. Markku Varjon Akvaariomaailmassa ja The Complete Aquarium Guide- teoksessa.
Ensimmäisessä sadeveden käyttöä ehdotettiin tetrojen kudetuksen yhteydessä veden pehmentämiseen. Mutta ainakaan jälkimmäisessä en nähnyt mitään viittausta vaikutuksesta veden pH:n muuttumiseen, vaan vain nimenomaan pehmentämiseen.

Pehmentämiseen sadeveden käyttö on kai yhtä toimivaa kuin eri pullotettujen vesien käyttö, mikä ilmeisesti sitten toimii kun sitä niin moni tuntuu ulkomailla käyttävän. Minä henkilökohtaisesti kääntyisin sadeveden puoleen ennemmin kuin Eviania kaataisin litroittain altaisiini, vaikkakin kyseessä on huomattavasti tyylittömämpi tapa .
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Ehkä pehmeänveden tekoon akvaariokaloille kannattaa käyttää ioninvaihdinta tai käänteisosmoosia, olen antanut itselleni kertoa että sadevedessäkin on epäpuhtauksia mitä emme testein näe, onko nämä epäpuhtaudet sitten kaloille vaarallisina pitoisuuksina selviää vain kokeilemalla. Kuolan niemimaalla en ainakaan kokeilisi sadevettä akvaariossa...* )

Turve muuten sitoo pitkällisessä käytössä itseensä suoloja ja mineraaleja = sähkönjohtavuus laskee = pehmeämpää vettä. Vaikka alussa kun turvetta laitetaan esimerkiksi ulkosuodattimeen niin se nostaa alussa sähkönjohtavuutta. Kauppiaiden hapatusta jostakin "eteläamerikan turvepelleteistä" ei kannata ihan kybällä ottaa, 500-600 g tälläisiä pellettejä saattaa maksaa 10 € ja turve voi olla pelletoitu Tsekoslovakiassa. Siihen käy ihan kotimainen lannoittamaton/kalkitsematon bioturve, esimerkiksi sukkahousupussissa ulkosuodattimeen. Kannattaa ennen turvepussin laittoa suodattimeen huuhtoa pahin humus sukkahousupussissa pois juoksevan kraanaveden alla. 10 € saa ~ 180 litraa bioturvetta joka riittää harrastajakäytössä tavallisella kotiakvaristilla pitkään. Minäkin aikoinani pärjäsin 60 litran säkillä reilun vuoden vaikka tein turvevettä paljon ja altaitakin oli kohtalainen määrä.

Ph:ta on turvetta käytettäessä akvaariosa seurattava paljon huolellisemmin kuin normaalissa akvaariossa jonka vedenkäyttäytymistavat jo tuntee. Turpeessa on satoja erillaisia parkkihappoja jotka laukaisevat kaloilla kutuhaluja, myös alentavat akvaarioveden ph:ta ja myös turve pehmentää vettä mikä tarkoittaa että vesi on herkempi alhaiselle ph:lle kuin vesi jossa kovuus on suurempi.












Muokattu - Timppa on 10/03/2002 02:40:08
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”