Platyja sun muita kovanvedenkaloja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Platyja sun muita kovanvedenkaloja

Viesti Kirjoittaja Sami »

Nyt meikeäläinenkin on perehtynyt kovanvedenkalojen ihmeelliseen maailmaan. Apunani on 60 l akvaario, jossa ph 7.2, Gh 12, KH 5 (tai 6), nitraattia alle 10 mg/l. Akvaariossa polskii 4 sanoinkuvaamattoman hienoa platya (nojaa... voinhan aina yrittää : keltainen vartalo; oranssi selkäevä, josta oranssi ihan vähän "valunut" vartalon puolelle; pyrstön reunoissa mustan viivat [onkohan tällä väritykselle jokin oma nimi?]), 6 intiaaninsulkaa, 1 pirteä partamonni ja tarkoituksena vielä ottaa 2-4 millistä seuraksi.

Ja alkuvaiheessa onkin paaaljon kysyttävää:

1. Mistä tunnistaa tiineen platynaaraan?
2. Mikä on platyjen kantoaika?
3. Milloin on oikea aika siirtää naaras synnytysaltaaseen (= 30l muovipurkki)
4. Miten on, periytyvätkö platyjen upeat kuviot, jos molemmat vanhemmat ovat saman värisiä?
5. Tarvitseeko platy äitiä "kuntouttaa" synnytyksen jälkeen, vai voiko sen huoletta siirtää takaisin muiden seuraan?
6. Miten poikasia tulee ruokkia? Artemialla?
7. Mitenkä nopeasti poikaset kehittyvät?

Intiaaninsulista kysymyksiä:

8. Luulen erottavani sukupuolet: naaraat paljon pulleempia kuin koiraat. Pitääkö paikkansa?
9. Mitä inkkareiden kudetukselta vaaditaan, jotta se onnistuisi?

Toivottavasti joku jaksaa vastata



-Sami-
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 00:02, 07.01.2002
Paikkakunta: Oulu / Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

Dodii>
1. Naaraalta puuttuu näkyvä sukuelin, joka on koiraalla vatsan alla, vatsaevän takaosan ruodoista muodostunut paritteluevä.

2. Kantoaika voi vaihdella noin kolmesta viikosta viiteen viikkoon. Neljä viikkoa on suhteellisen "normaali", jos vesiolot ovat hyvät.

3. Kun viljelin itse miljoonakaloja joskus hamassa historiassa, siirsin naaraan kun olin varma sen olevan raskaana. Joskus se köllötteli mun 31l (täysin varustellussa) altaassa parikin viikkoa ennen droppia.

4. Kannattaa tutkia netistä värien ja evämuotojen periytymistä hakusanalla "livebearer genetics" tai vastaavaa. En itse kokeillut juuri tuota, mutta samaa linjaa on tieto, jota etsit.

5. Riippuu koiraiden määrästä altaassa ja altaan koosta, sekä tietenkin piilopaikkojen määrästä. Jos altaassa on viidako ja luolia, niin ei ole onglema laittaa synnyttänyt mamma takaisin seuravana päivänä.

6. Artemia toimii erittäin hyvin hienoksi hienonnetun hiutaleruoan lisäksi. Muista vaihtaa vettä n. 10l päivässä pohja imuroiden varovasti siitä pikkualtaasta; tämä nopeuttaa kokemusteni mukaan poikasten kasvua.

7. Myyntikokoon poikaset eivät välttämättä kasva 30l purkissa ihan heti, jätin vain kymmenen kasvamaan omaan 31l akvaan ja vein ne kauppaan 16-viikkoisina.

Inkkareista myöhemmin; on lentoteoriatentti vartin päästä..

-Sale

Mun kalat ei osaa puhua. P*rkeleen valehteleva myyjä.
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 00:02, 07.01.2002
Paikkakunta: Oulu / Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

Noniin, ja sitten niistä inkkareista.

Intiaaninsulka (Pristella maxillaris, jos oikein muistan) on suhteellisen helppo kudettaa ja on sopiva ensimmäisiin kutevien kalojen viljely-yrityksiin. Riittää, kun on kasvitiheikköjä (suosittelen reilua jaavansammalpuskaa, tms.) ja joku 20-50-litrainen allas. Altaaseen ei välttämättä tarvitse mitään laitteita, mutta jos aikoo kasvattaa poikaset tässä altaassa, kannattaa hankkia ilmapumpulla toimiva vaahtomuovisuodatin, joka on turvallinen poikasaltaassa ja kehittää samalla levää ja muuta namia pintaansa poikasille syötäväksi. Moottorisuodatin imaisee kudun ja poikaset todella nopeasti sisuksiinsa, mutta tällainenkin on ihan OK käytössä, jos varustaa sen oikein: tiheää verkkoa, kuten sukkahousua, pingotetaan suodattimen imupuolelle ja poikaset eivät joudu filsun ruoaksi.

Vesiarvot eivät ole kovinkaan tarkkoja kudun onnistumiseen. Olen kudettanut inkkareita happamessa (pH 6,5) ja emäksisessä (pH 7,7) sekä kaikkialla siltä väliltä. Olin vain turhan laiska poistamaan penteleet kudun jälkeen....ja mietin, että "seuraavalla kerralla otan sitten parven sieltä pois ja annan poikasten kehittyä, plää, plää.." No, kudetus onnistuu pareittain tai ryhmässä. Naaraat ovat koiraita selvästi isompia ja pulleampia, joten sukupuolenmääritys ei ole mahdotonta.

Toivottavasti tämä auttoi.

-Sale

Mun kalat ei osaa puhua. P*rkeleen valehteleva myyjä.
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Ihan mielenkiinnolla kysyisin, miksi siirrät naaraan synnyttämään toiseen akvaarioon? Sehän stressaa siitä jonkin verran. Minua on neuvottu synnyttävien poikasten ruokinnassa kolmessakin eri liikkeessä kun olen kysellyt artemiasta, etteivät tarvitse sitä (lähinnä kuulemma kutu poikasille) ja hyvin ovat poikaset kasvaneet hiutaleillakin, mutta tuskinpa siitä haittaakaan on.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

quote:
Ihan mielenkiinnolla kysyisin, miksi siirrät naaraan synnyttämään toiseen akvaarioon? Sehän stressaa siitä jonkin verran.


Sen takia että haluan ottaa poikaset mieluiten elävänä talteen.
Ainakin ensimmäisen poikueen osalta, saas nähdä miten jatkossa...

quote:
Minua on neuvottu synnyttävien poikasten ruokinnassa kolmessakin eri liikkeessä kun olen kysellyt artemiasta, etteivät tarvitse sitä (lähinnä kuulemma kutu poikasille) ja hyvin ovat poikaset kasvaneet hiutaleillakin, mutta tuskinpa siitä haittaakaan on.


En epäile etteikö hiutaleet ole hyviä, mutta eivät korvaa koko ruokavaliota, ja artemiathan ovat hyvä lisä kasvavien poikasten ruokaan.
Omat kokemukset artemian käytöstä ovat olleet pelkästään positiivisia, sen avulla poikaset kasvavat nopeammin, ja terveemmiksi.
Syötetäänhän aikuisillekin kaloille elävää ravintoa, miksei siis poikasillekin?

-Sami-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Jos vaan viitsii nähdä vaivaa, niin artemia kyllä synnyttävienkin poikasille erinomaista sapuskaa. Pelkillä hiutaleilla en suosittele kasvattelemaan vaikka elossa saattavat pysyäkin.

-Holzig-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”