Akvaarion puhdistus ihan alusta lähtien

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pieni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 08:43, 05.09.2016
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion puhdistus ihan alusta lähtien

Viesti Kirjoittaja Pieni »

Sain lahjaksi 125 litran akvaarion ja sisällä on hiekat ja vettä pohjalla sellainen 5 cm. Lasit on likaiset ja entinen omistaja sanoi, että kannattaa aloittaa akvaarion puhdistuksella ja sitten lähteä perustamaan akvaariota alusta asti ohjeiden mukaan. Akvaarion perustamiseen olen löytänyt ison kasan ohjeita, mutta tuohon akvaarion puhdistamiseen en ole löytänyt. Mistä siis aloitan? Otan varmastikin hiekat ensin pois, mutta a) heitänkö ne vaan pihalle ja ostan uudet vai b) pesenkö ne (miten?) ja otan takaisin käyttöön? Entäs sitten lasien pesu? Siihen olen löytänyt pelkästään ohjeen, että ei saa käyttää pesuainetta, mutta käykö, että pesen vedellä ja taikasienellä?
Mulla on myös ulkoinen suodatin, joka on täynnä vettä ja sen puhdistamiseen mulla pitäis olla hyvät ohjeet, mutta kyselen siitäkin myöhemmin täällä, jos en osaa puhdistaa sitä.
Sain myös kasveja, jotka nyt ovat vedessä ämpärissä, mutta kannattaisiko ostaa uudet kasvit, kun olen saanut akvaarion puhdistettua, ettei noiden vanhojen kasvien mukana tule puhtaaseen altaaseen jotain tauteja tms.?
Harsokorento
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:28, 09.03.2015

Re: Akvaarion puhdistus ihan alusta lähtien

Viesti Kirjoittaja Harsokorento »

Ota vaan ensin hiekat pois. Hiekan voit pestä laittamalla sen vähän kerrallaan ämpäriin. Suihkutat ämpäriin vettä ja kädellä huljuttelet hiekkaa. Sitten hiekka painuu pohjalle ja kaadat veden hiekan päältä pois. Voit toistaa kunnes vesi näyttää kirkkaalta.

Vesi ja taikasieni riittävät varmasti.

Vanhojen kasvien mukana saattaa tulla levää ja kotiloita, jos ne ovat tulleet kotiloisesta akvaariosta. Jos ne näyttävät hyväkuntoisilta ja kotilottomilta niin laita ihmeessä :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion puhdistus ihan alusta lähtien

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Nopeasti päätettävä, aiotko säilyttää vanhan kipon bakukannan (siis hyvät bakut). Jos kyllä (esim. suodatin ollut pois päältä vain tunteja), niin sitten toimittava nopeasti. Jos peli menetetty, niin sitten ihan puhtaalta pöydältä meno....

Hiekassa on kyllä hyvät pohjabakut, mutta jos hiekka on likaista ja lillunut kauan, itse kyllä ostaisin esim. Weberin hiekkaa k-raudasta, saa halvalla ja uusi on aina uusi. Näin mahdolliset patogeenit jäävät sieltä pois....

Jos haluat desinfioida kipon, niin Virkon S on hyvä, suorastaan huippu, koska lasit myös kiiltää. Ei ehdottomasti fairya eikä pesuaineita...

Hiekka pois. Kun kuivaa, imuroisin hiekkajämät ja sitten vesipesu ja virkon ja kuivatus. Näin jopa valkopilku kuolee, jos olisi, kun ehtii kuivaa kippo.

Virkon S tappaa bakut ja virukset tosi tehokkaasti..... ja lasit kiiltää sen jälkeen hyvin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion puhdistus ihan alusta lähtien

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Jos teet alusta homman siis: hiekat pihalle ja uudet tilalle. Harkitse tarkkaan hiekat....weberin 0.5-1mm suodatushiekka on hyvää esim. ja monnisillekin sopivaa möyhintään.

Sitten tosiaan Virkon S, jos on. Ainakin haalealla (ei kuumalla) vedellä pesu tai vaihtoehtoisesti Virkon S (itse käytän sumutinpullossa) ja huuhtelu toki sen jälkeen. Kuivatus.

Kasveissa toki on loisia. Jos haluat puhtaalta pöydältä....kaikki märkätuotteet pois.

Kamojen desinfioiti (Virkon S) tai keittäminen/sähköuuni....jos kestää.

Vanhat kannot pitkäksi aikaa kuumaan veteen liotukseen.....

Suodattimen pesu, mahdollinen desinfiointi....kuivatus....uudet massat (jos et vanhoja käytä). Jos käytät, ehkä kuumassa vedessä keittäminen, jos kestää tai sähköuuni...riippu matskuista....toki ei uuniin sienimäistä kamaa ja muovia, järki sanoo...

Loisia voit saada siis kaikista märkätuotteista....hiekat, kasvit, kannot....osan toki voit siis desinfioida.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Pieni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 08:43, 05.09.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion puhdistus ihan alusta lähtien

Viesti Kirjoittaja Pieni »

Mulle sanottiin, kun sain tuon, että siinä olis nyt hyvä bakteerikanta, mutta toi suodatin on nyt ollut pois päältä jo vuorokauden, joten on varmaankin turvallisinta aloittaa ihan alusta. Mulla ei oo mitään hajua miten vanhaa tuo hiekka on, joten taidan ostaa sen myös uutena. Kiitos teille vinkeistä. Palaan asiaan, kun pääsen tässä hommassa vähän eteenpäin.
Ollaan mietitty akvaariota jo pitkään, mutta tämä tuli nyt vähän yllättäen eteen, joten ei olla ehditty miettiä vielä kalojakaan. Neontetroja oon ainakin miettinyt. Muusta ei ole tietoa :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion puhdistus ihan alusta lähtien

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kannattaa ostaa bakteerikantaa akvaarioon, kun perustaa. Biodigest start-versio ja tetran startteri sisältää eläviä bakuja. Myös testit TIPPANA, hyvä olla, kun perustaa akvaarion. Ammoniakki, nitriitti ja nitraattitesti. Näin saat tietoa akvaarion kypsymisestä. Akvaarioon.fi:stä löytyy hyvät speksit asiaan ja edulliset hinnat....esimerkiksi :):

Luultavasti paras pistää sileäksi ja aloittaa alusta. Loisongelmatkin sitten poissa. Myös suodatinbakut jo laossa, jos vuorokausi mennyt. Helposti hiekkakin alkaa haista ja tulee anaerobinen döfis....

Tarkasti toki vielä silikonien kunto (ei saa repsottaa, kimmoisat sormella kokeiltaessa ja riittävästi)....akvan ikäkin kertoo toki paljon....ja koeponnistus ilman matskuja, että pitää vettä....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Mamelukki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 16:11, 19.06.2018
Sukupuoli: N/A

Re: Akvaarion puhdistus ihan alusta lähtien

Viesti Kirjoittaja Mamelukki »

Minäkin ostin vastikään vanhan käytetyn akvaarion. Voiko tuon akvaarion pestä millä tahansa aineella? Vai pitääkö minun tilata jotain luontoystävällisiä tuotteita esim: https://www.luontaistuotteet.com/puhdas-koti/k-294 , että kalat eivät sitten siellä kärsi mistään saippua/kemikaali jäämistä?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2658
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion puhdistus ihan alusta lähtien

Viesti Kirjoittaja Koss »

Riippuu vähän mitä likaa poistetaan, mutta itse olen käyttänyt kalkkisaostumiin etikkaa, sitruunamehua ja Jbl Clean A-lasinpuhdistusainetta. Muihin likoihin tehoaa yleensä vesi ja taikasieni. Kevyemmät liat lähtevät ihan veteen kostutetulla liinalla. Toki jos pitäisi jotain kodin puhdistusainetta käyttää, valitsisin käsitiskiaineen, kunhan muistaa huuhdella kunnolla, jotta vältytään jäämiltä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”