70l akvaarion kalastosta (sukarapuja?)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nelvis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 22:48, 23.07.2017
Sukupuoli: Nainen

70l akvaarion kalastosta (sukarapuja?)

Viesti Kirjoittaja Nelvis »

Hei tarvisin vähän apua kokemuksia omaavilta :D

Eli siis olen palamaassa akvaarioharrastuksen pariin muutamien vuosien taukojen jälkeen, hieman eri merkeissä kuitenkin. Tulossa olisi siis 70l akvaario ja olen miettinyt sinne sisältöä. Koska näin pieneen ei partamonnia levää vastaan taistelemaan voi ottaa, olen ajatellut leväpartioksi leväsukarapuja. Sukarapuja ei ennen minulla ole ollut, joten kaikki kokemukset näistä ovat todella tervetulleita! :) (Pärjäävätkö monnisten kanssa? Riittäkö pelkkä levä/ruuantähteet ravinnoksi? Miten ylipäätään hoidetaan?) Rapujen seurana akvassa olisi tarkoitus asustaa neontetra parvi sekä monnisia, luultavasti helmimonnisia.

Edellinen akvaarioni oli 160l, jossa asusti miljoonakala koiraita ja naaraita, sekä partamonni naaras ja koiras. Ja kaikki varmaan arvaavat mikä koitui ongelmaksi, molemmat lajit lisääntyivät räjähtäen. Nyt siis haluaisin sekä neontetra parven, leväsukaravut sekä monnisten parveen vain koiraspuolisia, ihan varmuuden vuoksi. Onko kokemuksia vain koiraiden muodostamista parvista, "riitelevätkö" paljon keskenään?

Miltä muuten kuulostaa? Tetra parvi tulisi olemaan ehkä 10-15 tetraa, monnisia varmaan kuusi. Kuinka monta sukarapua olisi järkevä? Yleisestihän on olemassa neuvo 1cm kalaa/1l vettä. Lasketaanko sukaravut tähän mukaan? Olen lukenut juttuja, joissa sukurapuja on ollut todella paljon, suurien kalaparvien lisäksi, eli vaikuttaisi että niitä ei lasketa samalla tekniikalla?

Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille!! :)
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: 70l akvaarion kalastosta (sukarapuja?)

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Leväsukaravut vaatii murtovettä lisääntyäkseen, joten ne ei lisäänny normiakvassa vaikka ottaisit sekä koiraita että naaraita. Olettaen siis, että tarkoitat tosiaan leväsukarapuja (caridina multidentata), etkä jotain makeanveden rapulajiketta. Leväsukikset kasvaa niin isoiksi, että minulla ei ole mikään fisu niitä popsinut, mutta tämä selittyy ihan sillä, että omat fisut on suunnilleen samankokoisia tai pienempiä kuin leväsukikset.

Leväsukiksia en erikseen ruoki, koska altaassa on juurikin monnisia ja niille menee pellettejä. Leväsukikset herkästi kyllä varastaa monnisten pohjatabut ja jemmaavat itsensä jonnekin mistä monniset ei niitä enää saa (esim. kasvinlehti tai koriste). Tämä käytös toki vähenee silloin kun ne ovat kylläisiä - tai no ei ne ikinä kylläisiä ole. Syövät nonstop, mutta kylläisenä keskittyvät johonkin itseään enempi kiinnostavaan. :)

Monniset, partikset tai punapäätetrat ei niihin ole ainakaan koskenut, joten en usko neontetrojenkaan niitä kappaleiksi repivän, vaikka ahneita possuja ovatkin.

Sen sentti per litra säännön voit heittää ihan suoraan romukoppaan. Käytä vaikka AqAdvisoria ennemmin.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: 70l akvaarion kalastosta (sukarapuja?)

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Sukaravut ovat mukavia ja omien kokemusteni mukaan helppoja olentoja. Seura-akvaariossa vain joutuvat usein piilottelemaan. Minulla on kolmessa akvassa näitä ja käyttäytyvät kussakin ihan eri tavalla.
Miljoonakalojen kanssa ovat rohkeita, eikä mielestäni kumpikaan laji sorsi toista. Toki ahneimmat millikset syövät sukisbabyn, jos tilaisuus koittaa. Rapujen kulkiessa hiekalla ja kasveissa, eivät juurikaan herätä millisten saalistusvaistoja. Ruokatabletille molemmat lajit tulevat sovussa ja sukikset uivat rohkeasti avovedessäkin.
Kääpiökirjoahvenen olen nähnyt hyökkäävän isonkin ravun kimppuun ja tuossa akvassa sukikset ovat lähes aina piilossa. Onneksi on paljon kasvillisuutta ja ahvenet hengailevat omalla reviirillään.
Barbien ja monnisten kanssa ovat semirohkeita. Ovat useimmin näkösällä, mutteivat lähde avoveteen seikkailemaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”