Ostin valmiin akvaarion kaloineen, mutta..

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
paperisiipi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 12:27, 23.10.2016
Sukupuoli: Nainen

Ostin valmiin akvaarion kaloineen, mutta..

Viesti Kirjoittaja paperisiipi »

Olen nyt vuoden päivät haaveillut akvaariosta, lähinnä koska se on niin kaunis sisustuselementti ja kaloja on mielenkiintoista seurata, akvaario meillä on ollut viimeksi kun olin lapsi. Nyt sattui facebook-kirppiksellä silmiin myytävä akvaario kaloineen kaikkineen hyvin kohtuuhintaisesti ja meikätyttöhän sen varasi. Toimitus sovittiin vasta kolmen viikon päähän ja rupesinkin heti etsimään netin syövereistä tietoa paitsi akvaarion hoidosta, myös kaloista joita sen mukana on (yksi piikkisilmä ja yksi partamonni). Akvaario on kooltaan pieni, vain 50 litrainen ja heti ensimmäisestä linkistä (Faunataren sivuille) löytyi tieto, että yksikin piikkisilmä tarvitsee vähintään 60 litran altaan ja partamonni vähintään 80 litran. Mitäs nyt sitten? Voiko niitä noin pienessä akvaariossa pitää, etenkään monnia kun akvaarion koko on liki puolet suositusta pienempi? Ja ainakin piikkisilmästä löytyi tieto, että se viihtyisi enemmänkin parvessa kuin yksinään.

Vaihtoehtona mietin nyt sitä, että jos akvaario on auttamatta liian pieni, niin koittaisin etsiä uudet kodit noille kahdelle kalalle (piikkisilmälle itseasiassa oli jo kyselijä ilmoituksessa) ja hankkisin akvaarioon sitten uusia kaloja, joille se on riittävän kokoinen. Seuraava kysymyshän kuuluukin, että millaisille kaloille noin pieni akvaario on käypäinen - toki mieluiten vielä niin helppohoitoisille, että aloittelijakin ne saa pysymään hengissä ja hyvässä kunnossa.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Ostin valmiin akvaarion kaloineen, mutta..

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Yksinkertainen sääntö on mitä isompi akvaario sitä helpompi hoitaa. Pienessä akvaariossa riski happikatoon, myrkytyksiin ym. on moninkertainen.
Oma kiinnostus kun osuu lähinnä isompiin kaloihin laitan linkin vanhempaan keskusteluun:http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=20569
Ahvenia ja monneja.
mhm
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:25, 14.02.2016
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostin valmiin akvaarion kaloineen, mutta..

Viesti Kirjoittaja mhm »

Itse aloitin 60-litraisella vuosi sitten ja totesin kyllä, että isompihan olisi ollut helpompi. Mutta kyllä pienenkin kanssa pärjää, kun totuttelee muutamaan asiaan. Itse aloin hyvin pian vaihtamaan vettä kaksi kertaa viikossa niin, että se viikottainen vaihdettava määrä on sen 30%. Näin ei kerralla horjuta tasapainoa isommin ja tulee kakat lapottua pari kertaa viikossa vettä pilaamasta. Kaloja ei kannata olla ihan maksimisuositusmäärän mukaan - pikkuisia tetroja ja esim. kääpiömonnisia löytyy tuon kokoiseen altaaseen. Tai sitten voit tuumia ihan sukarapulaa ja tutustua niiden vaatimuksiin. Itsellä pienessä purkissa oli kuparitetroja, kääpiömonnisia ja kolme juovaperhosnuoliaista (joiden tilavaatimus vaihtelee 60-80 l). Nyt kun on vuosi kulunut niin mulla on puolet isompi allas litroiltaan; entisessäkin oli pohjan pituus 60 cm (siksi uskalsin ottaa juovaperhosnuoliaisia, jotka ainakin kutemisen perusteella tuntuivat viihtyvän turhankin hyvin..), mutta nyt on metrin. Pienenkin altaan kanssa pidät järjen päässä kaloja hankkiessa niin, että niillä on tilaa uiskennella eli mitään kovin vilkkaita kaloja ei kannata hankkia. Opettelet heti alusta asti pitämään olosuhteet hyvinä ja tarkkailet veden laatua tasaiseen tahtiin ainakin muutaman kuukauden aluksi, ja myöhemminkin silloin tällöin (ja jos asut kaupunkiseudulla niin suosittelen vedenparannusainetta).
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Ostin valmiin akvaarion kaloineen, mutta..

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Oma akvaarioharrastus on virallisesti vasta alkutapaleella kun sain äipältä hyväkuntoisen 65 litrasen muutama kuukausi sitten. Ensimmäinen havainto on, että pikkuakva vaatii aina ehdottomasti viikottaisen ylläpitohoidon. Siitä ei voi luistaa toisin kuin ehkä hieman isompien akvojen kanssa - eli "mua ei huvita" viikkoja ei saa tulla. En uskaltaisi itse jättää esim. lomamatkan ajaksi pörisemään itsekseen, jos on yli viikon matka. Itse vaihdan pienissä erissä vettä kaksi kertaa viikossa, mutta hieman suuremmalla viikottaisella vedenvaihdolla pääsee jo pitkälle.

Toinen havainto on, että pikkuakvaa on ikävämpi hoitaa, jos siellä on paljon kasveja ja kiviä. Ei meinaa ainakaan minun kädet mahtua siivoamaan sitä, kun on jos jonkinlaista härpäkettä sisällä (suodatin, lämmitin, hiilidioksidilevitin jne.) kasvien lisäksi. Ainakin kannattaa jättää noin kolmen sentin tyhjä tila kaikkiin reunoihin, niin mahtuu sienellä siivoamaan lasit - ja kyllä, niihin kertyy aina sen verran levää, että siivottava on parin viikon välein.

Kolmas havainto on että akvaan kannattaa työntää siivouspoppoo. Esimerkiksi kierteissarvikotilot ja kirsikkasukaravut ovat hyvä yhdistelmä tuollaiseen pikkuakvaan. Seuraksi voit hankkia pikkuparven (10-15 kpl) rusokiilakylkiä, hehkutetroja, tai neontetroja. Kaikki jäävät pääosin alle 3 cm kokoisiksi. Veden lämpötilaksi kannattaa laittaa sellainen 24 astetta, niin viihtyvät hyvin. Ruokaa ei tarvitse ravuille ja kotiloille erikseen antaa ja fisuillekin vain lusikan kärjellä pikkaisen (pari milliä kertaa pari milliä alue) esim. kaksi kertaa päivässä. Tämä siksi, että akva pysyy puhtaana. Jos sinne heittää yhtään enemmän, niin vesiarvot heittää pian perässä kuperkeikkaa.

Neljäs havainto on, että jos haluaa kivan kasviston, niin niitä pitää lannoittaa. Toisaalta ei välttämättä kannata työntää hurjan tehokasta valaisinta niille (esim. 11W ledi riitti todella hyvin), jos et halua akvan olevan levää täynnä.

Lyhyenä yhteenvetona voidaan todeta, että kyllä sinne pikkukaloja ja rapusia pikkuparvet voi laittaa, mutta eipä paljon muuta. Minullakin on menossa tuo pikkuakva vaihtoon. Tilalle tulee 180 litranen toisen samanlaisen viereen.

Mitä siihen piikkisilmään tulee, niin tuskin se tuolla kuolee, mutta tosiaan viihtyy paremmin parvessa, ja tuonne ei parvea taas mahdu.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Ostin valmiin akvaarion kaloineen, mutta..

Viesti Kirjoittaja Taju »

Mä sanoisin, että jos sukaravut yhtään kiinnostaa, niin nykyään pieniinkin tankkeihin saa oikein kauniin ja toimivan kokonaisuuden. Nyt kun nanoakvaariot ovat olleet jo useamman vuoden "nouseva trendi", alkaa pieniin altaisiin sopivia kasveja ja kaloja löytyä markkinoilta selvästi paremmin. Partis ja piikkarit kannattaa tosiaan sijoittaa uudelleen. Sen jälkeen sulla onkin sitten vapaat kädet suunnitella kaikessa rauhassa 50-litrainen katseenvangitsija ja valita sinne omaa silmää miellyttävät asukit.

50-litrainen ei myöskään nanoakvaarioajatuksella ole lainkaan sieltä pienimmästä päästä. Yhdeksi eläjäksi kannattaa tosiaan valita ne sukaravut. Neocaridinat ovat suhteellisen helppohoitoisia ja värivariaatioita LÖYTYY. :mrgreen:
Itse olen 40-litraisen altaan rakentanut sukarapujen ympärille, ja liikettä altaaseen tuo parvi raitaseeprakaloja. Sukaravut kuitenkin automaattisesti toimivat myös jonkinlaisena puhtaanapitoyksikkönä. Mulla musta pohjahiekka ja musta tausta, rapuina kirkkaanpunaisia red cherryjä. Kasvipuolen olen ratkaissut niin, että keskellä allasta nököttää käkkyräinen moorajuurakko, johon olen kiinnittänyt sammalta ja afrikansaniaista. Pohjalla pyörii muutama pallopartalevä. Lisäksi pohjaan on istutettu poimupatsulia ja rasvalehteä, mutta sisustuksen voi tosiaan tehdä kokonaankin ns. "siirreltävillä elementeillä", jolloin pohjanputsaus tietenkin helpottuu. Valon ei tosiaan tarvii olla kummoinen, koska matalassa altaassa se ulottuu kyllä pohjaan. Mulla kasveille Seachemin nestelannoite (TODELLA riittoisa pienessä altaassa) ja nestehiili. Hyvin rehottaa.

Nykyään on myynnissä myös nimenomaan pieniin akvaarioihin tarkoitettuja lappoja sekä pienille asukeille turvallisia suodattimia ja kaikenlaista muuta tarpeellista ja vähemmän tarpeellista. Esim. Aquaelin Pat Mini on mielestäni tosi kätevä ja melko turvallinen sisäsuodatin, eikä oo hinnalla pilattu.

Vedenvaihdot meilläkin kahdesti viikossa, lähinnä pohjan tehokkaamman putsauksen vuoksi. Teen puhtaan veden valmiiksi saaviin (sinne siis vedenparannusaine ja muut mahdolliset lisukkeet jos muokkaat vettä) joten sen puolesta puolet kerran viikossa riittäisi, koska vesiarvot eivät heittele kun vesi on jo etukäteen käsitelty. Mutta jos kuulostaa monimutkaiselta, voin lohduttaa: pienen altaan vedenvaihtoon menee meillä yleensä n. 15 minuuttia/kerta, kun tuon "helppohoitoisen" 450-litraisen kanssa menee helposti tunti vaikka vedet pusketaan ulos kiertovesipumpulla ja uudet lasketaan suoraan kraanasta takaisin. Kaikki on suhteellista. [;)]
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ostin valmiin akvaarion kaloineen, mutta..

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Tuon kokoisesta voi tehdä myös yksiön taistelukalakoiraalle.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Ostin valmiin akvaarion kaloineen, mutta..

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Itsellä ainakin oli 180 litraisessa hyvinkin usein levä ongelma, milloin mitäkin lajia.
Nyt kun viitisen vuotta on ollut nelisatanen, altaassa on pysynyt vähintäänkin se kauhun tasapaino, eli levää on hieman, mutta se pysyy aikalailla kurissa varsinkin verrattuna siihen pienempään altaaseen.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ostin valmiin akvaarion kaloineen, mutta..

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

No levä on riippuvainen ravinteista ja valosta. Täytyy vaan pitää huolta, että edellä mainitut on paremmin kasveille sopivia laadun ja määrän puolesta, niin levät pysyvät kurissa. Allas hakee biologista tasapainoaan ainakin vuoden, joten joskus aika korjaa ongelmat kunhan ei hosuta heti alussa erilaisilla hoitotoimenpiteillä ja keikutella tasapainoa milloin sinne, milloin tänne.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”