450l akvaarioon joku silmänilo-laji? Ehdotelkaahan!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pilvinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 18:55, 25.12.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

450l akvaarioon joku silmänilo-laji? Ehdotelkaahan!

Viesti Kirjoittaja Pilvinen »

Aloitin n. vuosi sitten harrastuksen ja hurahdin niin että 450l akvaarion jälkeen tuli vielä 180l akvaario. Sitten omat kriisit veivät akvaarioharrastuksen "ylläpito-tasolle" pitkäksi aikaa kun ei ollut jaksamista muuhun kun veden vaihtoihin yms. perushoitoon. Kalastoasia jäi vähän puolitiehen ja nyt taas kun innostaa niin haluaisin lisää eloa akvaarioihin.

450l Akvaariossa on tällä hetkellä akvaarion mukana tulleet 2 kpl 20cm plekoa, 3 haarniskamonnia sekä monnisia 6kpl ja 7kpl neonsateenkaarikaloja.

Neonsattarit ovat ainoat vilkkaat tyypit kun haarniskoillakin on jo ikää ja köllöttelevät pohjalla suurimman osan aikaa. Plekot jynssäävät tietysti laseja mutta muutakin eloa kaivattaisiin. Olen aika "arka" ottamaan kaloja kun muistan lapsuudestani kuinka sinirihmakalauros jahtasi naarasta niin kauan että lopulta saimme viedä ne takaisin eläinkauppaan. Haluaisin akvaariooni "harmoniaa" enkä niinkään draamaa. Sen takia päädyin ottamaan neonsattareita, kilttejä ja vilkkaita parvikaloja. Tietysti yksi ajatus olisi kasvattaa neonsattariparvea niin että olisi näyttävä. Toinen ajatus oli ottaa esim. pikkulehtikaloja, rihmakaloja, kirjoahvenia tai muita isompia kaloja katseenvangitsijaksi. Mutta tosiaan pelkään sitä draamaa...Pusukala olisi ihana mutta akvaarioni taitaa olla liian pieni? Pantterikiipijä vaikutti tosi kiintoisalta mutta sitten pitäisi kai monniset ja neonsattarit muuttaa pikkuakvaarioon? En ole varma haluanko alkaa isoon pyydystysrumbaan varsinkin kun osa monnisista ovat myyjän mukaan jopa 8-vuotiaita vanhuksia niin en raaskisi jotenkin alkaa jahtaamaan tyyppejä sieltä pois.

Harlekiininuoliaiset vaikuttivat myös mukavilta kaloilta, näin niitä Faunattaressa kaupan. Tosin akvaariossa on pohjalla porukkaa niin paljon että ennemmin kuitenkin joku keskiveden kalalaji kannattaisin hankkia.

Lajien kannalta kun mietin niin virtausta on toisessa päässä(ulkosuodattimen tulopäässä)melko reilusti mutta sitten sisäsuodattimen nurkassa hiljaisemmin. Mietin olisiko sitten rihmakaloille sopiva siten kuitenkin jos eivät pidä reilusta virtauksesta.

Pikkuakvaariossa 180l on ottoja, monnisia ja muutama neontetra(niihin iski joku tauti ja suurin osa parvesta on menehtynyt). Tähän ajattelin ottaa jonkun parven esim. romminokkia tai kiilakylkiä. Mutta tosiaan neonsattarit ja monniset pärjäisivät siinäkin akvaariossa.

Tuntuu että 450l akvaario on sen kokoinen että pienet tyypit "hukkuvat" sinne kun on kasveja ja juurakoita joten ruoka-aikaan on vilkasta ja muuten ei juuri mitään.
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: 450l akvaarioon joku silmänilo-laji? Ehdotelkaahan!

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Moikka!

Mä ehdottaisin rusokirjoahvenia. klik Ne voisivat olla aika sopivan kokoisia tuon kokoiseen altaaseen, eivät ole mitään ihan sinttejä, mutta eivät mitään jättimäisiäkään. :) Ja niita voisi olla vaikka kuuden tai jopa useamman kalan ryhmä. Mä rohkenen niitä suositella, vaikka omaan akvaariooni ne eivät taannoin soveltuneetkaan, majottuivat nimitäin juuri samaan puskaan, jossa minun "pääkalani" pikkuiset ja ujot barbit asustivat, niin rusokirjot saivat mennä takaisin kauppaan. Mutta en uskoisi, että sinun kaloillesi ne tuottaisivat ongelmia, mielestäni ihmiset pitävät niitä ongelmitta monnisten kanssakin. Ja olivat sinänsä kauskoja kaloja, sillä minulla on vain ujoja pikkusinttejä, joita minä katselen, mutta nuo rusokirjot tulivat lasin ääreen katselemaan minua. 8O :D

Hmm, pusukalalle Varjon uusin Akvaariokalat 2.0 antaa akvan kooksi 430 litraa, että sinänsä se kyllä menisi. [;)] Mutta jos minä hankkisin itselleni pusukaloja, niin ottaisin niitä parven, jota "nykyään AW:ssa suositetaan", ja en oikein osaa hahmottaa, että mikä akvaarion koko niille olisi riittävä, kun oma harrastukseni on painottunut näihin noin viisisenttisiin sintteihin. [;)]

Neonsattareita lisäisin joka tapauksessa, vaikka tulisi muitakin kaloja lisää. :) Olisivat varmastikin vielä hienompia isommassa porukassa. :)

Tämmöisiä ajatuksia täältä. :)
Pilvinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 18:55, 25.12.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: 450l akvaarioon joku silmänilo-laji? Ehdotelkaahan!

Viesti Kirjoittaja Pilvinen »

Nonni, kalakaupoilla käyty. Kävin Kouvolan Faunattaresta 7 neonsattaria lisää joten nyt niitä on sitten jo jonkun moinen parvi. Ehkä vielä voisi lisätä myöhemmin. Pikkuakvaarioon kuparimonnisia. Katselin muuta kalatarjontaa. Avainkirjoahvenia näytti olevan tarjolla ja niistä luin Varjon kirjasta etteivät olisi agressiivisia jne? Joitain tonkijoita oli myös samassa akvaariossa, olisiko ollut kyhmytonkija mutta en halua ketään tonkimaan :D . Plekot hoitavat homman niin että uudet kasvit kelluu jatkuvasti.

Lehtikaloja oli myös ja yhdessä akvaariossa kellui yksi hengetön josta sanoin myyjälle. Huokaisi ja totesi että "taas". Kaloja(muitakin, muistaakseni kääpiörihmoja ja kardinaalitetroja)on menetetty kun kuljetuksessa oli käynyt moka ja vedet olivat menneet liian kylmäksi.
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
Salaman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 04:21, 30.10.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: 450l akvaarioon joku silmänilo-laji? Ehdotelkaahan!

Viesti Kirjoittaja Salaman »

Itse hankin villejälehtikaloja (perun altum) kun eräs harrastaja päätti luopua altaastaan. Nämä kalat ovat ihan mahtavia, kauniita, parvessa liikkuvia ja eivät pohjalla käy. Ainakin haarniskamonnit ja plekot sopisivat näiden kanssa, mutta lämpötila pitäisi olla ainakin 27.
Näitä suosittelen varauksetta, kuuden kalan parvea suosittelisin.

Jos pohjalla olisi ollut tilaa, niin suosikki olisi tapajos redhead "punapäätonkia". Vaikka ovatkin tonkijoita, niin kasvit saivat olla paikoillaan. Lähinnä vain suodattelivat hienoa puhallushiekkaa ja kutivatkin ilman mitään kiihokkeita. Eivätkä nuo kokoajan siellä pohjalla oleile.

Noista kahdesta lajista minulla on kokemusta, ja ovat kyllä näyttäviä.

Nämä minun ehdotukseni, muista kun ei ole hk kokemusta.


Niin, nuo ehdotukseni olivat kaloista, jotka eivät ole ihan niin yleisiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”