Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Ihan eka allas ikinä tuossa kypsymässä, kokoa hurjat 130 litraa. Foorumia olen lueskellut ja googlaillut kalojen kuvia + käynyt akvaarioliikkeessä ihastelemassa mitä kaikkea löytyykään. Mutta niitä sekalaisia kysymyksiäni:

Veden vaihtamisesta ihan ensin. Sain altaan mukana edelliseltä omistajalta jonkinlaisen omatekoisen lapon, jonka yhdistäminen tuohon Bilteman puutarhaletkuun tulee olemaan mielenkiintoista. Voiko/pitääkö siihen askarrella jonkinlainen suodatin, ettei menetä fisuja tai mitään muutakaan vaihtoveden mukana? Pitääkö se letku upottaa tuonne pohjaan vai ihan pinnasta vaihtaa? Mitä sille vedelle tehdään, jos päästän suoraan viemäriin, voiko putkistoon ilmestyä kotilopopulaatio naapureiden riemuksi? Entäs se uusi vesi? Suoraan hanasta vai jonkinlaisen esikäsittelyn kautta? Kylmää vai lämmintä?

Akvaarion siivous? Siis mitä siivotaan? Suodattimen olen huuhdellut kerran, se tuli suoraan käytöstä, joten yritän pitää pöpöt hengissä. Muuten tuolla on niin nättiä ja puhdasta ja valoisaa, etten oikein ymmärrä mitä sieltä siivoaisin. Tosin asukkeina vasta pari pientä kasvia ja muutama kotilo, jotka tuo kiltti naapurintäti kaivoi omasta akvastaan. Kotilon laji ei ole selvillä, hänkin oli ne saanut akvansa mukana vuosia sitten ja populaatio voi hyvin.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Tervetuloa harrastuksen pariin :mrgreen:

130 litrainen on juuri passeli aloittelevalle akvaristille. Puolet pienemmän altaan tasapainon saavuttaminen ja ylläpitäminen saattaa olla joskus liian haasteellista, ongelmia tulee helpommin ja luovuttaminenkin saattaa käväistä mielessä. Tuo on hyvän kokoinen akva jotta pääset sisustamaan niin kaloilla kuin kasveillakin tahtosi mukaan ja valinnan varaakin on jo kivasti. Nälkä kasvaa sitten ajan kanssa :mrgreen:

Jos altaassa ei ole vielä kalastoa, eipä siellä ole juuri siivottavaakaan. Lappoa ei varmaan tarvita vielä vähään aikaan. Alkuun riittänee että otat letkulla vaan vettä 2-3 viikon välein 30-50% kerrallaan. Nuo ovat tottumus ja kalastokysymyksiä... Mitä pikemmin vesi likaantuu paljosta kala ja ruokamäärästä, sen enempi ja useammin vettä on vaihdettava. Kraanasta vaan uutta tilalle, mutta ehdottomasti saman lämpöistä kun altaassa jo oli! Sitten akvaarioon on järkevää lisätä vedenparannusainetta joka sitoo raskasmetalleja ja tekee vedestä kaloille sopivamman.

Akvaariosta siivotaan vain se mikä näyttää olevan tarpeen. Jos vesi menee suoraan letkulla viemäriin, saattaa jonkun verkon virittäminen eteen olla tarpeen sillä rohkeimmat kalat uivat suoraan lappoon. Mulla vesi menee siksi ensin ämpäreihin, on siten helpompi haavia omat takaisin [;)] Pohjamateriaalista riippuu myös miten sitä voi lappoa käyttää. Sorasta saa lian pois pohjia myöden, hienommasta hiekasta imuroidaan kevyesti pintaa. Lähinnä siellä on sitä kalan kakkaa ja lahonneita kasvinosia. Kasveja perkaillaan sitten mieltymysten mukaan.

Suodattimesta huuhdotaan irtolika, kun se tuntuu tarpeelliselta. Joillakin se on kerta viikkoon vedenvaihdon yhteydessä, toisilla riittää parin kuukauden välein. Opit itse ajan kanssa parhaimman tavan tehdä. Tässä on sellainen harrastus, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Pohja, kasvit, kalat, valot, ravinteet, ruokinta, edellä mainittujen määrät ja ihan kaikki. Ja sitten kun tulee eteen ongelma, myös kaikki edellä mainittu on käytävä läpi. Ja sitten niitä neuvoja vasta riittääkin :mrgreen:

Anyway, onnittelut vielä kerran hyvästä harrastuksesta!
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^¨ Erinomaisia neuvoja. Minulla on sopivanpaksuinen letku ja siinä Eheimin ulkosuodattimen imuputken kaari ja päässä imuputken ritilä. Riippuu kalastosta, mitä kannattaa suojaksi laittaa, ettei kalat tule lattiakaivoon. Itselleni riittää imuputken ritilä ja hurja määrä kuminauhalenkkejä vain ympärillä ristiin rastiin. Superlon-tyylinen (mattosuodatuslevy) menee tukkoon heti. Sukkahousu-verkkotyylinekin kuminauhalla pelittää jonkun verran, tosin menee tukkoon helposti. Joka tapauksessa imuputken ritilä tärkeä. Kun kokeilee jo sormella, imu on kova ja jokin kala voi mennä letkuun tai jäädä jumiin ja kuolla jne.

Pikaliitin on näppärä. Se vain hanaan ja liittimen pää kiinni hanan liittimeen letkusta. Kun lähtee ostoksille, puutarhaletkusta on hyvä ottaa mukaan koepätkä, koska vaihtoehtoja löytyy ja hetken miettii, mikä pikaliitin siihen pitikään tulla. Usein hanoissa standardi, mutta vesiletkun paksuus vaihtelee enempi.

Eheimin kaari on hyvä ja se vain akvaan. Itse olen leikannut hiven kaarta lyhyemmäksi, että akvasta 50 % vettä menee eikä kaikki:). Tosin akvat suurentuneet ja pidempi olisi minulla parempi. JBL:n kaaret taas teleskooppisia, mutta tämä Eheim lienee kestävämpi. Viritelmä helpottaa hommaa ja vedenvaihto on leikkiä. :D

Tosiaan toisinaan hyvä lapota ja saada pohjaa imutettua niin, ettei mene tukkoon. Vaarana lapossa, että hieno hiekka menee. Niitäkin erilaisia. Kokelemalla löytyy paras. Tosin varottava, ettei pohjaravinteet lähde liikenteeseen.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Googlen suhteen täytyy aina olla varovainen ja noudattaa lähdekritiikkiä. Toinen tietolähteeni on avuliaiden naapureiden lisäksi ekaluokkalaiseni, jonka parhaalla kaverilla on akvaario omassa huoneessa. Pikkuneidit keskustelevat ahkerasti keskenään ja tytär sitten valistaa äitiä. Nyt sain kuulla ettei meille voi tulla neontetroja koska meillä on simpukankuoria pohjassa koristeena. Onko näin? Voin onkia ne tuolta pois, mutta onko vaan simpukan kuoret pahasta, vai pilaako nuo avuliaan naapurin antamat mysteerikotilot myös veden jotenkin? Kalkilla?

Toinen ihmetyksen aiheeni oli ettei miljoonakalat ja tetrat käy samaan akvaarioon, koska vaativat erilaisen pH:n. Miljoonakaloja luvannut tuttava pitää niitä vesijohtovedessä, onko kyseessä joku superselviytyjäkanta, vai onko kardinaali- tai neontetrat paljon herkempiä ja vaativampia veden suhteen. Molempia olen pitänyt aloittelijalle passelina vaihtoehtona ja aikanaan ihastellut kavereiden akvaarioissa. Mitä näille lajeille on sen jälkeen tapahtunut?
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Tervetuloa harrastuksen pariin! Tämä on todella koukuttavaa, varo vaan, teilläkin on kohta kippoja enemmänkin...

Minulla on tapana ehdottaa tätä jotakuinkin kaikille, mutta ihan todella, oikeasti kokemuksen syvällä rintaäänellä: reissu kirjastoon pelastaa monelta murheelta. Netti on pullollaan tietoa ja tiedon oikeellisuuden arvioiminen on melkoisen mahdotonta. Jopa akvaarioliikkeiden sivuilla on harhaanjohtavaa tietoa. Paljon helpommalla pääsee kun käy lainaamassa kirjastosta Markku Varjon kirjat Akvaarion perusopas, Akvaariokalat ja Akvaariokasvit. Kaikki 2000-luvulla kirjoitettuja ja Suomen olosuhteisiin tehtyjä. Sitten jos jotain tietoa ei näistä kolmesta löydy, niin foorumi auttaa eteenpäin. Nuo kolme kirjaa selailemalla saa varsin nopeasti yhtenäisen kokonaiskuvan asiasta. Poikkeuksia ja poikkeusten poikkeuksia löytyy aina ja välillä tuntuu, että täällä foorumilla hyvin helposti takerrutaan juuri näihin. Että jos joku kysyy, että voiko sinivalasta pitää 100 litran akvaariossa niin ihan varmasti joku kommentoi että joo, ihan hyvin onnistuu, naapurin Reijollakin oli semmoinen ja hyvin toimi [;)] . Paljon selkeämpää opiskella ensin nuo suomalaisen kansan käyttöön tehdyt kirjat niin tietää paremmin mihin uskoa.

Miljoonakaloista riittää täällä paljon juttua. Jos jostain löytyy ns. "vanhaa kantaa" olevia miljoonakaloja, niin ne selviävät ihan missä vaan. Nämä vanhan tai villin linjan kalat ovat pieniä, värittömiä ja vaatimattomia. Uudet jalostetut superherkät miljoonakalat ovat isoja ja värikkäitä. Joten jos jossain on miljoonkala, minkä erottaa akvaariosta kahden metrin päästä katsottuna niin kyseessä lienee uuden jalostetun linjan kala, ja silloin se vaatii ihan erilaisen veden kuin 98% muista akvaariokaloista. Hammaskarpit-osastolla on tästä vääntöä vaikka kuinka. Pientä ja värikästä kalaa kaipaavalle hohtomiljoonakala (poecilia wingei) on mainio vaihtoehto. Ne ovat tavattoman hauskoja vekkuleita ja pärjäävät monenlaisissa vesissä. Käytännössä suuri osa hohtomiljoonakalojen nimellä liikkuvista kaloista on itse asiassa tavallisen miljoonakalan ja hohtomiljoonakalan risteytyksiä, joten vesiarvoja voi joutua hieman säätämäänkin. Sekin on mahdollista, että ne kalat, mistä nykyisin puhutaan "kestävinä pehmeän veden" miljoonakaloina, ovat itse asiassa näitä hohtohybridejä. Ulkonäön perusteella ei aina voi päätellä onko kyseessä hybridi vai ei, joten asiaan liittyy monta epävarmuustekijää. Se on kuitenkin selvä, että kaupasta ostetut oikeat miljoonakalat vaativat erityishoitoa. Kotikasvatettujen kalojen kanssa joutuu sitten vähän arvailemaan millainen vesi olisi paras ja millä perusteella.

Mutta suosittelen tosiaan lukemaan ensin sen Varjon Akvaariokalat-kirjan. 130 litran altaaseen on kirjaimellisesti satoja eri kalavaihtoehtoja joten kunnollisen oppaan perinpohjainen selailu helpottaa kalavalintaa huomattavasti. Nettiä selaamalla löytää joka päivä uuden mielenkiintoisen lajin eikä sitten välttämättä saakaan selkoa sopivatko ne oikeasti yhteen vai eivät. Helpompi vaan katsoa kirjasta ja listata vaikkapa kaikki sellaiset kiinnostavat kalat, joille akvaarion minimikoko on 100 litraa tai alle ja joilla on sama lämpötilahaarukka. Ja mikäs sen parempaa jos perheeseen kuuluu tiedonjanoinen ekaluokkalainen. Löysin juuri hiljattain vanhan vihkon, mihin olin tehnyt jotakuinkin vastaavan ikäisenä listan kiinnostavista kaloista. Nykytiedolla ei mennyt silloiset kalavalinnat kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mutta tekemisen riemu oli näkyvissä vielä 25 vuotta myöhemmin :D .
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Haili kirjoitti: Nyt sain kuulla ettei meille voi tulla neontetroja koska meillä on simpukankuoria pohjassa koristeena. Onko näin? Voin onkia ne tuolta pois, mutta onko vaan simpukan kuoret pahasta, vai pilaako nuo avuliaan naapurin antamat mysteerikotilot myös veden jotenkin? Kalkilla?
Tyttöjen jutuissa on osa totuutta; simpukankuoret sisältävät kalkkia jota liukenee veteen kovettaen sitä. Muutama koriste ei tosin vielä suuria tee, mutta itse käytän mm, simpukankuorirouhetta vaalean soran joukossa osana veden kovetusta platyille, molleille ja milliksille sopivaksi. Altaassasi olevat kotilot tarvitsevat kalkkia oman kuorensa kasvattamiseen joten ihan pehmeässä vedessä saattavat kärsiä. Kotiloista ei itsestään kuitenkaan liukene mitään, mutta ne pärjäävät paremmin jos kalkkia on saatavilla. Mitä ne mysteerikotilot ovat?

Jos tuttavasi pitää miljoonakaloja vesijohtovedessä, ne varmasti pärjäävät myös teillä ja samassa pehmeässä vedessä menee myös tetrat. Osa liikkeisiin tulevista miljoonakaloista on tosin viljelty ulkomailla sellaisissa olosuhteissa, jotka vaativat täällä muutoksia vesioloihin. Noin keskimäärin Suomessa vesi on hyvin pehmeää verrattuna esim. muuhun Eurooppaan. Eikä vesijohtovesi ole muualla juotavaakaan, se tuppaa meillä usein unohtumaan, kun ollaan totuttu niin hyvään. Muistan vieläkin ulkomaalaisten vieraideni järkytyksen kun tajusivat, että huuhdellaan täällä vessatkin juomavedellä [;)]

Lisää mieltä askarruttavia aiheita? :mrgreen: Kyllä me vastaillaan...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Kiitos paljon vastauksista. Nyt on ekat fisut naapurista tulleet ja odottelen sitä nitriittipiikkiä, mistä luin jossain. Ei ainakaan tänään stiksissä näkynyt. Fisut (partamonnit) tuli viikonloppuna, joten milloinkas tuota vettä pitäis vaihtaa? Antaako asettua ensin taloksi ja kuinka usein stiksailen? Ajattelin kävästä vesinäytteen kanssa taas tippatestissä kun stiksissä jotain muutosta viime viikosta.

Mites paljon noita pitää syöttää? Mulla on jotain yleispäteviä uppoavia tabletteja ja olen aamuin illoin yhden pudottanut, ja keskellä päivää sellasen ilmaisnäytteenä saadun pohjakaloille tarkoitetun levätabun. Onko liikaa? Lisäksi aloin pohtia matkustusta, koiran ja kissojen takia on kesällä ollut talo+elukkavahti, mutta jos vaikka joskus saisin noille karvakasoille hoitopaikan muualta, mitä teen akvalle? Onko reissuruokaa/automaattia tms. suositusta mitä kannattaa alkaa bongailla tarjouksesta tai kirppikseltä?

En tiedä mitä kotiloita sain, naapurin emäntä kaivoi sormin pohjalta muutaman kasvin ja kourallisen soraa, josta nyppi mulle kotiloita pohjahiekkaa putsaamaan. Googlen perusteella väittäisin kierteisiksi. Olin tehnyt noille partiksille hienon hiekkalaatikon etukulmaan makuualustan päälle ja laittanut muutaman kiven ja kannon pitämään reunoja paikoillaan, muuten on sorapohja. Ilmeisesti hiekkalaatikko on mieleinen, kun se on levitelty kannon ja kivien päälle ja makuualusta alkaa paistaa keskeltä läpi. Pahuksen fisut sotkevat mun hienon sisustuksen!
berni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 14:14, 03.04.2010

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja berni »

Ruokamäärään vaikuttaa ainakin partiksien koko, ovatko poikasia, 15 cm jötiköitä, vai jotain siltä väliltä? Entäs minkäkokoisia nuo tabletit ovat ? Partiksille maistuu myös kesäkurpitsa ja kurkku, vaikka haarukkaan kiinni, että pysyy pohjalla.

Montako partista akvaariossasi on? Yleensä suositus on 1 partis/100 litraa. Lisäksi jos partamonnisi ovat eri sukupuolia, poikasten tulolle ei tule loppua. Kaksi urosta taas saattavat tapella varsinkin kun tilaa on noin vähän.
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

En mä noiden kokoa osaa arvioida, alle 10 senttiä kuitenkin. Tyttöjä pitäs olla, mutta tunnen vielä niin huonosti että joudun turvaamaan kiltin lahjoittajan sanaan, parrattomia ainakin. Ja mua varoitettiin että lisääntyvät ihan sikana, jos olisi pariskunta. Seuraavat fisut mietinnässä, paitsi ehkä pitäs hankkiutua tuosta hiekasta eroon ja vaihtaa kokonaan soraan. Tai sit hankkia suoraan isompi allas tai... hmm.. jos kahtelen vielä ja pohdin ja yritän pitää nuo hengissä.
Miiwa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 12:10, 16.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Miiwa »

Jos se suodatin tuli kypsänä, eli suoraan pitkään käytössä olleesta akvaariosta niin ei sitä nitriittipiikkiä (ainakaan toivottavasti) tule. Nitriittipiikki tulee vain kypsytysvaiheessa, ja tuo suodattimesi kuulostaa siltä että on valmiiksi kypsä.

Miksi se hiekka pitää vaihtaa pois? Jos hankit monnisia tai piikkisilmiä niin hiekka on parempi vaihtoehto. Kierteissarvikotiloita vaan möyhimään sitä hiekkaa ja välillä voit sormellakin vähän möyhiä niin ei tukkeudu pohja.

Kalaston suhteen kannattaa pohtia joku yksi mieleinen, altaan koon puolesta sopiva laji ja rakentaa muu kalasto sen ympärille. Pehmeän veden kaloja on tsiljoona eri lajia ja tosi paljon vaihtoehtoja myös sun altaaseen, mutta jos haluat kovan veden kaloja niin sitten lajivaihtoehtoja on vain muutamia. Suosittelen hankkimaan heti alkuun tarvittavat aineet (vedenparannusaine, kasviravinteet ja mahdollisesti hiilaria), jotta saat akvaariohomman hyvin alkuun ja akvaariostasi tulee nätimpi (kasvit voivat hyvin, kalat elossa jne...). [;)]
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Jaahas, nyt on altaassa uinut pari viikkoa kardinaalitetroja ja miljoonakaloja, sekä tuollainen naapurista saatu ilmeisesti kirjoahven, jonka pitäisi jäädä pieneksi, ainakin antajansa mukaan, ja sopia tuohon altaaseeni. Ja seuraavasta poikueesta saan kuulemma sille kaverin, muut saman poikueen fisut olivat kokeneet pikaeutanasian kiehuvassa vedessä ennen kuin kävi ilmi tämä minun uusi harrastukseni.

Mutta kalat on sotkeneet mun hienon akvani! Olenko ihan kamala eläinrääkkääjä, jos pyydystän ne haavilla ämpäriin ja vaihdan reippasti vettä + uusin urakalla sisustusta? Tarkoitukseni on siis pöyhiä tuota pohjaa niin paljon että saan sieltä ryönät liikkeelle ja yrittää lapota ne, tai ainakin osa, veden vaihdo yhteydessä veke. En oikein keksi parempaakaan metodia saada kunnolla tavaraa liikkeelle. Tuo suodatin oli viimeksi ainakin niin siisti, etten oikein ymmärrä mitä se tuolta suodattaa. Vai pitäisikö pohjaa pöyhiä muutaman kerran viikossa ja antaa suodattimen putsata se sitten kirkkaaksi?

Sisustusta laittaessani en ajatellut noita fisuja tarpeeksi, ajattelin lisätä vähän piilopaikkoja ja istuttaa kasveja uusiksi, kun kaksi niistä kelluuu nyt hienosti tuossa pinnassa. Pari olen ostanut ja muutaman sain tuolta ihanalta akvakummilta naapurista. Innostuuko kasvit kasvamaan paremmin, jos leikkaan niitä vähän? Yrtit ainakin tuuheutuu tuolla menetelmällä, päteekö sama akvaario kasveihin? Olen lisännyt niille jonkun alkuperäisessä paketissa tulleen lannoitustabletin, kuinkakohan usein sellaista kannattaa lisätä? Tyhmä kysyy kohta taas lisää.
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Yksi luova oivallus matkan varrelta: kurkkusiivun saa kätevästi tarjoiltua teleskooppivartisesta makkaratikusta. Varsi jäi hassusti sojottamaan kansilasin kolosta, mutta kurkku pysyi pohjassa ja oli helppo poistaa seuraavana päivänä. Olipahan vihdoin sillekin jotain käyttöä, kun oli monta vuotta pyörinyt turhan panttina laatikon perällä. Seuraavaksi etsin jostain laakean savivadin, jossa reunat kaartuu vähän sisään päin ja teen siitä uuden hiekkalaatikon. Tuo nykyinen malli eli makuualustan pala, ei toimi. Fisut sotkee senkin ja hiekka menee soran kanssa sekaisin.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Haili kirjoitti:Mutta kalat on sotkeneet mun hienon akvani! Olenko ihan kamala eläinrääkkääjä, jos pyydystän ne haavilla ämpäriin ja vaihdan reippasti vettä + uusin urakalla sisustusta? Tarkoitukseni on siis pöyhiä tuota pohjaa niin paljon että saan sieltä ryönät liikkeelle ja yrittää lapota ne, tai ainakin osa, veden vaihdo yhteydessä veke. En oikein keksi parempaakaan metodia saada kunnolla tavaraa liikkeelle. Tuo suodatin oli viimeksi ainakin niin siisti, etten oikein ymmärrä mitä se tuolta suodattaa. Vai pitäisikö pohjaa pöyhiä muutaman kerran viikossa ja antaa suodattimen putsata se sitten kirkkaaksi?
Älä poista kaloja altaasta, niille on kaikesta pöyhimisestä huolimatta paras olla omassa altaassa. Lappoa pohjaa niin, että maksimissaan puolet vedestä vaihtuu kerralla. Se pöyhiminen ja lappoaminen lienevät kuvauksesi perusteella juurikin ne ainoat mahdolliset tavat hoitaa tuo puhdistus. Jotkut kalat sottaavat todella paljon ja virtauksesta riippuen jätökset kasaantuvat tiettyihin suvantokohtiin. Jos et saa kaikkea sisustusta kerralla vaihdettua voit jatkaa vaikkapa viikon päästä? Isokaan suodatin ei varmaan ihan puhtaana saa pohjaa pidettyä. Itse olen juuri sisustamassa yhtä allasta uusiksi ja poistin kasvit puolesta altaasta. Lapposin pohjan kunnolla, asettelin uudet sisustuskivet ja osan kasveista nyt. Ajattelin jatkaa ensi viikonloppuna sen toisen puolen.
Haili kirjoitti:Sisustusta laittaessani en ajatellut noita fisuja tarpeeksi, ajattelin lisätä vähän piilopaikkoja ja istuttaa kasveja uusiksi, kun kaksi niistä kelluuu nyt hienosti tuossa pinnassa. Pari olen ostanut ja muutaman sain tuolta ihanalta akvakummilta naapurista. Innostuuko kasvit kasvamaan paremmin, jos leikkaan niitä vähän? Yrtit ainakin tuuheutuu tuolla menetelmällä, päteekö sama akvaario kasveihin? Olen lisännyt niille jonkun alkuperäisessä paketissa tulleen lannoitustabletin, kuinkakohan usein sellaista kannattaa lisätä? Tyhmä kysyy kohta taas lisää.
Kasvien leikkaamiseen ei ole yleispätevää ohjetta. Osa tuuheentuu, osa kuolee... Pitäisi tietää tarkemmin mikä kasvi kyseessä...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

En mä noiden nimiä tiedä, ei tainnut tietää myyjäkään, saati sitten tuo naapuri, jolta sain osan. Tuohon Orikedon akvakauppaan en kyllä uudestaan mene, jotekin jäi sonnan maku suuhun, vaikken mistään mitään oikein vielä tiedäkään. Mutta se että suositteli kultakaloille vähintään 200 litraa, oli sellanen.. herätys. Mä olen ymmärtänyt että 500 olis niille minimi. Mut ei se mitään, en mä tykkää kultakaloista muutenkaan, rumia ovat mun silmään (anteeks kaikki niitä harrastavat).

Koukuttava harrastus tosiaan, 300 litranen kulma-allas kypsynyt tuossa pari viikkoa, tahtoo isompia kaloja ja enemmän.
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 20:43, 19.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Ei kaikki voi tykätä kaikista kaloista. Tosin mulle on pikkuhiljaa syntymässä epäilys, että se potun mallinen mulkosilmä ei olekaan se, miltä kultakalan pitäisi näyttää :)
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Se alkuperänen kultakala on aika nätti samoin komeetat. Muuten alkaa sitten olemaan niin outoa ja kummallista ja sairaan näköstä kalaa ettei mitään järkeä. On itellekin kertynyt noita liikkeitä mitä välttää jos vaan mahdollista on. Sen verran hirveätä menoa välillä.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Kahtelen tuota alkuperäistä allasta ja sinne kertyy levää. Lisäksi noi partikset on sinne liian isoja, joten siirrän tuohon isompaan. Mitäs laitan pienempään talkkariksi? Joku monni vissiiin, mutta kun lajeja on niin hurjasti, niin ottaisin kiitollisuudella vastaan vinkin aloittelijalle sopivasta (vaikeasti tapettavasta) ja ahkerasta siivoojasta.
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Jaahas, pikkualtaassa lisää ongelmia. Aloituspaketin mukana tullut Eheimin suodatin toimii aina välillä ja sitten taas ei. Jos nostan sen ylös ja ravistan vähän, niin taas toimii. Olen pessyt ja rapsutellut, mutta silti sitä laiskottaa. Onko noihin mahdollista tehdä jotain omatoimikorjailuja vai alanko suoraan kahtella uutta suodatinta? Mitään käyttöohjeita sen mukana ei tietenkään tullut.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mikä malli? Ja propeli rassattu varmasti hyvin? Kumitulppiin jos laittaa hiven akvarasvaa-akvasilikonia? Yksi Aquaball jymähti kiinni ja luulin rikki olevan. Oli pois käytöstä. Kun sitä kantta, joka pitää akselin kiinni hiven säätelin, alkoi pelitys:). Havaitsin, että se toimi, kun kansi irti ja taas jumi. Propeli tietysti lentää, jos kansi pois ja suodtin alas päin...mutta hiven nikkaroin ja rasvasin ja auttoi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Onnistuin ekassa putsauksessa aikanaan katkasemaan tuosta yhden pikku nippelin, mutta kun se toimi ilmankin ja sillai.. nyt kun availin kaikki mitä sai auki ilman ruuvimeisseliä huomasin sen olevan sellanen virtauksen säätösysteemi, ulkopuolella ollut pikku namikka siirsi sisäpuolella olevaa virtausta säätävää läppää. Nyt toimii taas! Ja hyi helkatta että oli ryönäinen. Ne käyttöohjeet.. mutta alan katella silti uutta suodatinta, jos ja kun sopivan oloinen ja hintainen tulee vastaan.

Seuraava ongelma, olohuoneeseen pitäs saada lisää hyllyjä, mikä vaatis tuon pikkulootan (130 litrasen) siirtoa noin 20 senttiä. Onnistuuko ilman tyhjennystä esim. vedenvaihdon yhteydessä, jos otan reippaasti vettä pois, vaikka noin puolet ja sitten työnnän jalustaa tuon maagisen matkan verran? Onko joku kokeillut? Huomasin myös altaan olevan hiukan huonosti jalustalla, sitä pitäisi lykätä sentin verran seinään päin, ei siis ole ihan tasaisesti, kun aloittaessa oli niin hoppu ja makuualustan pala peitti jalustan, joten jäi tällainen oleellinen pikku juttu huomaamatta. Eihän mun tarvii tyhjentää koko hoitoa tuon takia, eihän?
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Ei tarvii koko allasta tyhjentää! Meillä on altita siirrelty milloin mistäkin syystä ja aina on riittänyt 50% vedenvaihtoa. :mrgreen: Toistaiseksi...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Kiitos Siltsu! Nyt on allas siirretty ja hyllyt kasattu. Toi meni just kivasti metrisen Lundian alle.

Lamppu vissiin lämmittää jonkun verran, kun öisin lämpötila putoaa pari astetta? Ja kirjoahven narttu otti nokkiinsa vedenvaihdosta, oli viime viikolla ihan musta ja odotin jo kutua, mutta nyt ollaan taas arkivärissä. Höh! Milliksetkään ei tunnu saavan aikaiseksi, minipojat kyllä ahdistelee mutsiaan, mutta rouva ei ainakaan vielä osoita merkkejä tiineytymisestä. Ja mulle vakuutettiin että kohta toi allas räjähtää kalojen paljouteen kun alkavat lisääntyä.

Ehkä hyväkin jos millispojat vielä vähän kasvaa, mulla kun on suuri suunnitelma hankkia niille pari isäpuolta tuomaan väriä altaaseen. Nää mun ovat siis naapurilta saatuja maatiais/hohtomillis sekotuksia, tai ehkä ovat, iloinen antaja ei ollut ihan varma. Sitkeitä kuitenkin ja pärjäävät ihan vesijohtovedessä. Jos hankin niille sinne isäpuoliehdokkaan tai pari, näitä sateenkaarenkirjavia, mitä näin akva-kaupassa, sytyttelen vähän kynttilöitä ja laitan pehmeää musiikkia ja toivon kovasti, niin ehkä saisin seuraavasta sukupolvesta jo näyttävämmän?
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Voihan pXXXa! Testailin vettäja oli pH sen verran alhaalla (6,7 tai 6,8) että tein ruokasooda tempun, liian rajuna. Miljoonakalojen kantaäiti heitti veivinsä. Yksi kardinaalitetra oli kehittänyt pusukalamaisen suun ja kun yritin haaveilla sitä tiukempaan syyniin, sain koko ajan kiinni toisen tetran, tarkemmassa katsastuksessa sekin oli oudon näkinen ja kun aikani tiirailin, huomasin siltä puuttuvan silmän. Kyklooppi!

Nää kaksi kardinaalitetraa koki pikaeutanasian (hirvitti tehdä se, mutta mulla ei oo karanteeniallasta) ja sitten vaihdoin pikana vettä + laskin lämpötilaa piirun verran, kun jostain syystä mittari näytti jo 28 astetta. Stiksi näyttää jo parempaa tulosta, illalla vielä naapuriin tippatesteille.

Isossa altaassa kaikki hyvin, väljää tosin, kun asukkeja vain neljä, mutta niillä sentään asiat kunnossa.
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Jaahas, seuraava kardinaalitetra kapaa diagnoosia, sillä on kitusessa mato, sellanen pari millinen valkoinen kiemura. Google here I come ja huomenna akvaarioliikkeeseen..
Haili
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 20:50, 27.08.2014

Re: Hassuja sekalaisia kyssäreitä nyypältä

Viesti Kirjoittaja Haili »

Jatkan yksinpuheluani.. vedenvaihdot auttaneet tetroja, saivat värinsä takaisin ja syövät taas innolla. Maanantaina näytti pahalta ja luulin jo menettäväni koko parven. Jätänpä tästä lähtien ruokasoodan siivouskaappiin ja yritän rauhallisempia keinoja pH:n suhteen, jos tarvetta ilmenee. Nyt on taas nätisti 6,8 ja fisut voi paremmin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”