Merihevonen akvaarioon?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

No noista valoista en osaa sanoa mtn. 8O paitsi sen, että mun silmään 10k oli keltainen riuttaan...mut se olikin T5 putki. Noissa on eroja. Mutta siis YMMÄRTÄÄKSENI kalat ei valosta niin perusta. Eli kunhan näät ne. :D valon värilämpötila vaikuttaa kuitenkin levien kasvuun ja 6500k on aika monella käytössä algaescrubberissa(leväsuodatin), eli saattaa kiihdyttää levänkasvua toi värilämpötila.
Tässäkin tulee yks lisäplussa ala-altaalle... Hepoille et tarvii paljoa valoa, mutta ala-altaaseen (pienempi yleensä) saat edukkaammin supervalot, joilla levä kasvaa ja podit, eli heppojen ruoka viihtyy...

Ja mullahan ei heppoja ole. Eli en sano varmaksi mitään. Näin olen vaan ymmärtänyt. Kokeneemmat korjaa. :)
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Mitä oon lueskellu niin tonne heppa-altaaseen ei kannata mitään enempi valoa vaativia koralleja ottaa koska ne tarvii myös kovan virtauksen siis ne korallit ja hepathan ei kovassa virtauksessa pysty elämään (korjatkaa jos olen väärässä). Lueskelin eilen näitä sivuja ja virtauksenkin pitää olla melko ''kevyehkö'' http://www.fusedjaw.com/aquariumcare/ke ... o-success/ mitäs koralleja tuollaiseen altaaseen voi hankkia tai ylipäänsä mitä kannattais miettiä tuollaiseen altaaseen ?
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Voi ei. :roll: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=2224
Onko vähän magee! Ja sopis just heppojen kanssa. Tollanen talkkariksi. Syö jämät pohjalta. :mrgreen:
...pitäisköhän munkin alkaa miettiä... :roll:
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Korvais partiksen . :D Varmasti mielenkiintoinen seurattava.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Ihan samalla tavalla mä oon ymmärtäny. Vähän virtausta. Jotain pehmoja? Onhan noita koralleja, jotka viihtyy vähemmässä valossa ja virtauksessa. Just siirsin omassa kipossa discosomat luolaan, missä ei siis yhtään suoraa valoa ja hyvin kevyt virtaus. Ne on nyt about 5x suuremmat. 8O onhan noita, kun vaan etsii ja suunnittelee. Sit on kaikki azooksantellit...gorgoniat esim. Katopa se dokkari...koetan kalastaa sen linkin sulle. Sen jälkeen oot nalkissa.
Noi azoot on vaikeita, kun vaatii täsmäruokintaa, mutta niin on hepatkin. Meniskö kaks vaikeeta vähän niinku samalla vaivalla? Kuitenkin joudut hepat ruokkimaan, niin siinähän ne azootkin menee. Vai? Viisaat neuvoo, eikös joo?

...Erikoinen toi kala ainaskin ois. :D
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

TA-DAA! Valmistaudu menettämään sielusi ja sydämesi merivedelle! [;)]
http://youtu.be/tPQ5HCPQ9mk
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Musta tuntuu kun suunittelen tän asin oikeen kunnolla niin sitten ois oikeen upea komistus olohuoneessa. Onhan toi akva nyttenkin nykyisellä kokoonpanolla oikeen ihana mutta hepat kiinostaa nyt mua kovin. Käärmekalan takia toi on nyt makeanveden allas mutta voin joskus myöhemmin perustaa vaikka pelkän käärmekala-altaan. Ounou, kiitti linkistä. Katson sen mielelläni. :mrgreen:
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja K.S »

Noinhan tässä käy eli kohta sulla riutta missä kaikki tekniset vempaimet :mrgreen:

Mutta jos haluat perustaa heppa-altaan niin ihan hyvin se käy pelkällä ulkosuodattimella!
Voit vaihtaa vettä ilman että hepat häiriintyy, ei lappoomista vaan letkulla pois ja pumppaat saavista letkulla uutta vettä takas!
En laittaisi mitää korallia sinne, erilaisia macroleviä kasvamaan...
Tee levävyöhyke laguunibiotooppi.... :)
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Tarviiko sitten vaahdotin hankkia ? Laguunibitooppi kuulostaa niin hyvältä. 8-)
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

http://i162.photobucket.com/albums/t279 ... s640-1.jpg Mitä toi punainen juttu on noiden heppojen ympärillä ? :roll:
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja K.S »

KalaKissa kirjoitti:http://i162.photobucket.com/albums/t279 ... s640-1.jpg Mitä toi punainen juttu on noiden heppojen ympärillä ? :roll:
Punainen Caulerpa racemosa!

Vaahdotin on plussaa mutta ei ole välttämätön :)
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Jos saan mahdutettua/sijotettua jalustaan vaahdottimen niin se tulee. Hmm, täytys kehitellä ja miettiä hyviä ratkaisuja tohon altaaseen. Lueskelin sitä merivesiakvaarion perustusmanuaaliakin mutta silmään ei osunut minkäänlaista ohjeistusta jos pyörittää allasta ulkosuodattimilla. Kiitti K.S kun kerroit mitä toi punainen juttu on, tuota Caulerpa racemosaa tahtoisin omaan tulevaan altaaseen. :D
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
katrim
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 19:38, 17.06.2011
Akvaarioseurat: Tay, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja katrim »

Hei Kalakissa!

Miten tässä kävi? Tuliko merihevosia?

Poden itse tolkutonta hevoshulluutta niin olisi kiva tietää että miten teillä menee :D
aloittelijalla 128l ruokapöydällä ja paljon mahdottomia haaveita
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Projekti viel kesken kun osa nykyisistä kaloista asustaa tuossa meidän altaassa. :mrgreen: Sitten ko loputkin kalat saa uudet kodit niin päästään taas askeleen pitemmälle. [;)] Musta olis todella hienoo jos enemmän löytyis merihevosia pitäviä tyyppejä. Tästä tuleekin kysymys että kuinka paljon on tyyppejä joilla on merihevosia ? Olis todella kiva nähdä näiden ihmisten altaita.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Ihme homma, että miten vähän niitä kuitenkin on, vaikka niiden pitäminen on nykyään (kuulemma) ihan helppoa...
Toisaalta, vaikka itselläni on ollut akvaaroita nyt 25 vuotta ja tuona aikana olen pitänyt hyvin montaa erilaista makeanveden biotooppia ja systeemiä, sekä nyt neljäs merivesiakvaariosysteemi lähes "huippuvarusteilla" käynnissä melko menestyksekkäästi ja siihen päälle vielä jonkiverran koulutusta muunmuassa makeanveden- sekä meribiologiassa, kalataloudessa sekä ympäristötieteissä, niin silti vaan olen siinä uskossa että merihevosten pitäminen (elossa) saattaisi olla minulle turhan kova haaste.
Mä pidän mieluummin kaloja, en merihevosia. Saattahan se olla, että joskus ei enään kalat kiinnosta, sitten voisi siirtyä joihinkin muihin eläimiin, vaikka juuri merihevosiin :D
katrim
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 19:38, 17.06.2011
Akvaarioseurat: Tay, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja katrim »

Ilmoittelehan Kalakissa projektin etenemisestä! Täällä Turussa pidetään peukkuja ja eviä pystyssä onnelliselle altaalle :D

Oma tarinani on että olen kuuden viikon saikella luunmurtuman kanssa hevosen (equus conimus caaccimus) heitettyä mut selästään. Ja mä olen seiskytluvun alkupuolella nähnyt visbyläisessä pizzabaarissa heppa(siis niitä hippocampuksia)-altaan. Teki kuulkaas lähtemättömän vaikutuksen mut olen ollut siinä luulossa että nykyään ei näitä osin uhanalaisia eläimiä pidetä akvoissa. On ollut siis rajattomasti aikaa notkua netissä niin törmäsin meeresaquaristikin myynti-ilmoon :)

Nyt on viikon verran verkko ja kynä sauhunneet ja vihko täynnä muistiinpanoja ja pää ihan ihan pyärryksissä. Mahdoton lieneekin mahdollista. Nyt täytyis päästä Siniriuttaan(listalla oli hippocampus kuda!) hypistelemään laitteita ja puhumaan suola-asiaa, koska en tunne ketään meriakvaristia. Luottokalakaupassani on asiantuntevaa palvelua mutta makeaa vettä. Tämä AW:n meripuoli on ollut erinomainen opas myös. Mutta hissuikseen edetään... kohti uutta allasta :)
aloittelijalla 128l ruokapöydällä ja paljon mahdottomia haaveita
Dirtbag
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 19:36, 02.07.2012

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Dirtbag »

Sitten sun tarvii mennä seuraavana tänne forum.merivesi.fi ja tänne wiki.merivesi.fi
katrim
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 19:38, 17.06.2011
Akvaarioseurat: Tay, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja katrim »

Kiitz, Dirtbag! Surffataan, surffataan :mrgreen:
aloittelijalla 128l ruokapöydällä ja paljon mahdottomia haaveita
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Mun ajatuksena olis oppia mahdollisimman hyvin merihevosten pitoa vaikka ei oo tota kokemusta noista merivesi jutuista ollenkaan. Järjestys menee suunnilleen silleen että eka opettelen altaan toimintatavan eli tutustun tekniikkaan yms. ja ostan tarvittavat asiat, sitten miten ylläpidetään merivesiallasta ja lopuks haen tietoa/opettelen merihepoista kaiken tosi hyvin ja hankin vasta sitten niitä ko uskon osaavani.
Oon saanu käsityksen että altaan kannattaa olla pitemmän aikaa toiminnassa ennen merihevosten hankintaa.
Eli periaatteessa pitää noi jutut mun kohdalla laittaa moneen osaan mutta uskon että se on kannattavaa. En sitten tie miten te muut riuttojen pitäjät ootte noi asiat sisäistäny päähänne mutta kaikilla oma tyyli. 8-)
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
mamma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 00:40, 12.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja mamma »

En nyt tiedä onko se hirmu vaikeeta pitää merihevosia jos vähän perehtyy asiaan. Toki kannattaa lukea, mutta uskoisin, et kivikorallien pitäminen tarvitsee yhtälailla tietämystä kuin heppojen pitäminen.
Tai itsellä oli aluksi 2 heppaa ja nyt vain yksi, eli puolet hengissä :D . Eikä se vielä ole vuosia uiskennellut.
Mun kippo on vain n. 100 l, laitettu tulille syyskuussa 2010. Lokakuussa ekat elävät "ötökät" ja korallintapaiset kippoon.
Joulukuussa 2010 kippoon muutti 2 kpl H. reidiä. Alkuvuodesta 2011 toinen heppa sairastui, ei kyennyt syömään ja kuoli pois.
Toinen heppa siis ollut kohta 2 vuotta ja toivottavasti vielä elää ainakin toisen mokoman. Pari kalaa on ollut ja mennyt, olosuhteet eivät ole ilmeisesti olleet riittävän hyvät niille.
Kotiloita, turboja ja trochuksia, on välillä ollut, nekin jo kuolleet pois. Koralleina green star, sinulalaria tai sarcophyton ( toinen poistettu kiposta), joku vaalean punainen pehmo ja toinen vaalean punainen jonka nimi ei muistu mieleen.
Kivissä on bristlejä ja makrolevää on paria eri lajia.
Heppaa ruokin kerran päivässä pakaste mysiksellä, joskus laitan vitamiini tippoja. Kesällä oli parina päivänä ilman ruokaa, kun oltiin reissussa.
Vettä vaihdan kerran viikossa tai puolessa toista, ämpärin tai kaksi kerralla. Levän rapsutan samalla lasista. Tavallinen hanavesi käytössä. Vesiarvoja mittaan harvoin.
Eli ihmeitä en tee, ehkä paremmalla hoidolla menisi paremmin.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Oon lukemistani jutuist käsittäny että noille merihepoille pitäis antaa montakertaa päivässä evästä että ovat tyytyväisiä, tai ainakin varmaan mun on pakkokin antaa monesti ruokaa ko tulee olemaan isompi allas. Olisko kuvaa altaasta mamma sulla ? Välillä mietin että jos hankkis pienemmän altaan mutta sen verta pidän tosta meidän nykysen altaan koosta että ei haluis lähtee pienentään kokoa. :mrgreen: Meidän altaan alasajo on hyvässä mallissa enään jäljellä 4kpl Lehtikaloja ja 4kpl nuoliaisia. :D
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ja mä olen monista jutuista lukenut että anthiaksia pitäisi ruokkia monta kertaa päivässä. Kerran saavat (jos sitäkään) ja hyvin voivat. Taitaa heillä itsellään olla eri lähteet kuin harrastajilla. :)

Mutta joo, tehkää mieluummin kunnolla, jos ei muuten kuin sen varmuuden vuoksi, kuin sinne päin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
mamma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 00:40, 12.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja mamma »

Niin en suosittele ketään tekemään samoin kuin itse teen, vaan mieluummin noudattamaan viisaampien ja paremmin perehtyneiden ohjeita :D .
Alkuun ruokin heppoja kaksi kertaa päivässä. Mutta tätä nykyä vain kerran päivässä. Täsmäruokinnalla heppa on, eli pitkällä pipetillä syötän.
Se joskus tulee oikein nokkasemaan pipettiä, että tiputapas jo lisää. Muulloin heppa syö öttiäisiä kivien koloista.
Toki jos on enemmän kansoitusta ja iso akvaario niin varmaan kannattaa sitä ruokaa antaa useasti päivässä.
Hiljainen virtaus on mielestäni pakollinen hepoille ja niitä ankkuroitumispaikkoja saa sitten olla runsaasti.
Kuvan voin yrittää laittaa jos osaan.
mamma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 00:40, 12.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja mamma »

Heppa.jpg
Heppa.jpg (64.93 KiB) Katsottu 4913 kertaa
Nyt se kuva. Toivottavasti osasin pienentää..
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Merihevonen akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Tottakai jokaiselle kalalle olisi aina terveydenkannalta parempi saada ruokaa useamman kerran päivässä. Pienivatsalaukkuinen eläin. Toki voihan sitä itsekin miettiä kuinka kauan jaksaa päivän aikaan taistella tuulta vastaan yhdellä aterialla päivässä. Jos altaassa havaitaan paljon vapaassa vedessä olevaa planktonia, korvaa se toki noita korvaavia ruokintakertoja, juurikin esim. Anthiaksilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”