Aloittelijan merivesiakvaarion hankinta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Favi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 20:54, 10.09.2017
Sukupuoli: Nainen

Aloittelijan merivesiakvaarion hankinta

Viesti Kirjoittaja Favi »

Hei,

Suunnitteilla olisi hankkia pienehkö merivesiakvaario (ehdoton max. 120l kerrostaloasunnon tilarajoitteiden vuoksi) ja toiveissa olisi ottaa asukkaiksi esim. vuokkokalapari ja pehmytkoralleja. Minkälainen akvaario olisi hyvä vaihtoehto aloittelijalle, kannattaako valmiin akvaariopaketin hankinta vai suositteletteko kasaamaan tarvittavat komponentit itse (tarvittavista välineistä minulla ei ole käytännön tietoa)?

Mitä esimerkiksi tällaiseen http://rallenriutta.fi/fi/akvaariot/456 ... aario.html tarvitsisi hankkia lisää ja riittääkö tuo valoteho kyseiselle vesimäärälle? Tai onko kellään suositella jotain toista akvaariopakettia?

Mikään kiire tämän projektin etenemisellä ei ole, mutta valmiin akvaariopaketin hankkiminen tuntuu helpommalta, koska tuo tekniikkapuoli vaikuttaa ainakin näin kokemattoman mielestä melko monimutkaiselta :D
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: Aloittelijan merivesiakvaarion hankinta

Viesti Kirjoittaja SKMake »

Helpoin on aloittaa valmiilla paketilla. Innovative Marinen tuotteet pitäisi olla ihan hyviä. Red Sean ja JBJ:n tuotteet on myös harkitsemisen arvoisia. Valmistajia löytyy pilvinpimein.

Lisäisin vielä lämmittimen ja pienen streamin. Joku 1500 l/h tunnissa puhaltava riittänee. Vaahdotinta voi miettiä. IM on oma ghost vaahdotin, mutta muitakin valmistajia toki löytyy. Suodatuspuolelle sitten aktiivihiiltä ja fosfaatin poistajaa tai Seachemin purigenia tai matrixit tai vaikkapa Boyd chemipure blue jne. Valikoimaa löytyy näissäkin ja kaikilla on oma käyttötarkoituksensa.

Minulla on tuota jonninverran pienempi akvaario ja suodatusosiossa purigenit ja matrixit sekä chemi pure bluet. Käsittelen vaihtoveden Seachem primella. Koralleina softiksia ja LPS osastoa jokunen. Elävää kiveä minimalistisesti tai sen mitä tuohon scapeen tarvitsen.
Fluval Sea 20L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”