sittenkin pitkään haaveissa ollut meri kotiin

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terot77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 16:51, 19.05.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

sittenkin pitkään haaveissa ollut meri kotiin

Viesti Kirjoittaja terot77 »

Minulla on jäänyt ylimääräiseksi jebo R338 ( http://akvarium.tomsk.ru/upload/r338.jpg ) allas ja olen pohtinut mitä sillä tekisi. Kokoa sillä taitaa olla 35 litraa. Makeaa vettä on tullut harrastettua 80-luvulta asti ja suolainen vesi ollut haaveissa mutta tuntunut niin kovin vaikealta.
Nettiä selaillessa törmäsin juttuun, jossa nano suolanen näyttäisi olevan yhtä "helppo" kuin makeakin.( http://ealex.aqua-web.org/Nano/index.htm ). Toisaalta taas keskustelupalstoja lukiessa että ei se niin helppo ole. Pitää olla jos jonkinmoista laitetta ja olla koko ajan vettä laittamassa ja sekoitellessa jos jonkin näköistä ainetta.
Kuitenkin olen nyt alkanut kääntymään tuon suolaisen altaan kannalle. Olisihan se vähän erilainen työpöydällä kuin sukaravut.

Olen pohtinut, että sinne tulisi koralleja ja joku rapu. Ehkä tulevaisuudessa jokin pieni kala jos noin pieneen semmoista voi ajatella.

Sitten tyhmiin kysymyksiin.

Tällähetkellä altaassa on perus suodatin matolla oleva suodatin. Pitääkö suodatus materiaali vaihtaa? Osassa kirjoituksia suositellaan aktiivihiiltä.

Pitääkö alkuun heti hommata ro-di laite vai pystyykö korvaavan veden tekemään käsin jolain aquasafea vastaavalla tavaralla? Aikaisemmin mainitussa jutussa puhuttiin makeanveden lisäämistä korvaavaksi vedeksi.

Sisutukseen otetaan vinkkejä vastaan :) mutta siihenkin tyhmä kysymys eli olenko tajunnut oikein että korallihiekkaa ostan säkin ja kasan elävääkiveä niin niillä pääsee alkuun.

Tässä pohdintaa ja kysymyksiä näin alkuun, jos vaikka saisin sen meren työpöydälle :)
120 makea projekti , 40 suolainen projekti
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: sittenkin pitkään haaveissa ollut meri kotiin

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Ihan kaikkea en jaksa uudelleen kirjoittaa, mutta tuossa nyt hieman jotain päivitettyä tietoa aiheesta.
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: sittenkin pitkään haaveissa ollut meri kotiin

Viesti Kirjoittaja SKMake »

terot77 kirjoitti:Minulla on jäänyt ylimääräiseksi jebo R338 ( http://akvarium.tomsk.ru/upload/r338.jpg ) allas ja olen pohtinut mitä sillä tekisi. Kokoa sillä taitaa olla 35 litraa. Makeaa vettä on tullut harrastettua 80-luvulta asti ja suolainen vesi ollut haaveissa mutta tuntunut niin kovin vaikealta.
Nettiä selaillessa törmäsin juttuun, jossa nano suolanen näyttäisi olevan yhtä "helppo" kuin makeakin.( http://ealex.aqua-web.org/Nano/index.htm ). Toisaalta taas keskustelupalstoja lukiessa että ei se niin helppo ole. Pitää olla jos jonkinmoista laitetta ja olla koko ajan vettä laittamassa ja sekoitellessa jos jonkin näköistä ainetta.
Kyllä tuollaista pikkuriuttaa ajaa aika pienellä vaivalla. Ei siihen tarvi muuta, kuin pikku vedenvaihto viikossa tai hieman reilumpi kahdesti kuussa. Mitään aineita nanoon ei tarvitse sekoitella, kun kaikki tarvittava tulee lisättyä vedenvaihdon yhteydessä automaagisesti. Unohda "SPS nanot" niin ei todennäköisesti tarvitse dosailla edes kalkkia... Jos joskus tulee tarve alkaa siihen hommaan niin olet jo sen verran harjaantunut, että sen omaksuminen ei ole homma eikä mikään.

Vettähän sieltä kiposta tuppaa haihtumaan ja makeaa korvausvettä sinne saa olla lisäilemässä tarpeen mukaan. Voi tehdä käsin tai automatisoidusti.

Monet saatavilla olevista laitteista eivät ole pakollisia ja oikeastaan se mitä elukkaa ja kuinka paljon määrittelee sen mitä vekottimia sinne olisi hyvä laittaa. Streami ja todennäköisesti lämppäri on ne pakolliset. Vaahdotinta voi miettiä.
terot77 kirjoitti:Kuitenkin olen nyt alkanut kääntymään tuon suolaisen altaan kannalle. Olisihan se vähän erilainen työpöydällä kuin sukaravut.
Kaikella kunnioituksella sukarapuja yms. kohtaan, mutta onhan se aika cool :mrgreen:
terot77 kirjoitti:Olen pohtinut, että sinne tulisi koralleja ja joku rapu. Ehkä tulevaisuudessa jokin pieni kala jos noin pieneen semmoista voi ajatella.

Sitten tyhmiin kysymyksiin.

Tällähetkellä altaassa on perus suodatin matolla oleva suodatin. Pitääkö suodatus materiaali vaihtaa? Osassa kirjoituksia suositellaan aktiivihiiltä.

Pitääkö alkuun heti hommata ro-di laite vai pystyykö korvaavan veden tekemään käsin jolain aquasafea vastaavalla tavaralla? Aikaisemmin mainitussa jutussa puhuttiin makeanveden lisäämistä korvaavaksi vedeksi.

Sisutukseen otetaan vinkkejä vastaan :) mutta siihenkin tyhmä kysymys eli olenko tajunnut oikein että korallihiekkaa ostan säkin ja kasan elävääkiveä niin niillä pääsee alkuun.

Tässä pohdintaa ja kysymyksiä näin alkuun, jos vaikka saisin sen meren työpöydälle :)
Suodatuksesta voi kirjoittaa vaikka kuinka paljon, niin en ala siitä sen enempää. Lukaise erikseen meriakvaarion suodatusmenetelmistä vaikkapa täältä http://www.reefkeeping.com/translations ... kkeli4.php

RO-DI laite ei ole pakollinen ja silloinkin miettisin ainoastaan DI-laitteen hankintaa.

Kattele googlella vinkkejä rock/reef scapeen. Kyllähän se yksinkertaisuudessaan niin menee, että kivet ja hiekat tankkiin ja siitä se lähtee. Pistäisin kivien alle jotain poistamaan pistekuormaa.
Fluval Sea 20L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”