Closed loop

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Closed loop

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä jäin tossa tänään miettimään tulevan altaan vedenkiertoa. Streamien kanssa oon tähän asti pärjänny, mutta nyt allas tulee sijoitetaan niin, että ainostaan sen pääty on seinään päin. Allas on ikäänkuin tilanjakaja. Tälläiseen systeemiin tollasten isompien streamien lisääminen ei oikein houkuta ja varsinkin kun oon saanu vähän käsitystä ettei laadukkaita streameja tällä hetkellä ole kunnolla edes markkinoilla...
Siispä, alkoi tuol closed loop kiinnostamaan vähän enemmän. Varsinkin kun kanssaharrastajan kanssa tuli siitä muutama sananen vaihdettua tänään linnassa. Hänellä itsellään on on systeemi käytössä. Jäi vaan kysymättä se pumpun tehokkuus. Streamien kanssahan puhutaan 20-40xh altaan tilavuus, mutta kuulostaa aika hurjalta laittaa vastaavantehoinen kiertovesipumppu... Eli millaista laskukaavaa looppaajat on käyttäneet pumppujen tehojen suunnitteluun?
DnooB
Senior Member
Senior Member
Viestit: 828
Liittynyt: 16:46, 11.08.2008
Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Closed loop

Viesti Kirjoittaja DnooB »

Ostat vaan niin tehokkaan pumpun kun perse kestää ja mielellään elektronisella ohjausyksiköllä, jotta saat ohjattua pulssimaisesti veden kiertoa. Lisäksi voit samalla rauhottaa yöksi veden virtausta. Nuo streamien litra/tunti luvut on aika hatusta vedettyjä. Pumpussa se massavirta on ihan eri kaliberia vaikka tarrassa lukisikin sama luku kuin streamin kyljessä. Sen voi todentaa jokainen nostamalla esim 3000 l/h streamin ja pumpun vierekkäin altaaseen ja katsomalla miten vesi liikahtaa. Mutta noh, mie näistä tiä, on vaan sellanen perstuntuma.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”