Paljonko teillä on levänsyöjäkotiloita

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Paljonko teillä on levänsyöjäkotiloita

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Moi,
Kävin tänään siniriutassa ja ostin levänsyöjäkotiloita (turbokotiloita?) 10 kpl mun 460L akvaarioon. Akvaario on nyt kypsynyt noin 2.5 vikkoa ja nitriitti ja nitraattiarvot on pudonneet nollaan, niin ajattelin että on sopiva aika lisätä levänsyöjiä.
Aika hauskoja kavereita ovat ja levä maistuu. Onkohan toi 10 riittävä määrä pitämään lasit kirkkaina, vai pitäisikö olla lisää? Onhan muuten niin että nuo kotilot eivät todella syö mitään muuta kun levää (elävässä kivessä on esim. kymmeniä erittäin pieniä viuhkamadon alkuja).
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Jostain kuulin että 1 kotilo 30 l-aan, itellä on noin 10, muutamalle olis vielä tilaa, ajattelin jotain muita kotiloita turbojen kaveriksi.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

rambi kirjoitti:Jostain kuulin että 1 kotilo 30 l-aan, itellä on noin 10, muutamalle olis vielä tilaa, ajattelin jotain muita kotiloita turbojen kaveriksi.
Minäpä taas luin jostain että 1 kotilo per gallona(1/3,8L) !!! [:)] Saa siinä muutaman ostaa jos tuohon määrään pyrkii.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Itselläni ei ole kotiloita vielä yhtään,mut kotiloiden määrä on n. Simpun mainitsema (itse kyselin joku viikko sitten Siniriutasta).
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Joo, siniriutassa sainkin infoa että 450 L akvaarioon voisi laittaa jopa 40 turboa, mutta katsellaan ensin mitä 10 saa aikaan. Kuinka isoiksi ne kasvaa? Mulla isoimmat on nyt semmosia pingispallon kokoisia.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Moi!

Itse en suosittelisi enää enempää kotiloita. Pääset paljon tehokkaampaan levän torjuntaan järkevillä kalavalinnoilla. Suosittelen seuraavaa listaa:

1 kpl Keltavälskäri, useimmat makrolevät
1 kpl Ctenochaetus strigosus (http://www.wetwebmedia.com/ctenocha.htm), mikrolevät, pienet makrolevät
1 kpl Salarias fasciatus, mikrolevät, pienet makrolevät
1 kpl Siganus vulpinus (Kettukala), useimmat makrolevät, myös Caulerpa sp.
6 kpl Mespilia globulus meisiili, kaikki levät, ei suuret makrolevät

Näistä ainoastaan Salarias fasciatus on täydellisen riippuvainen elävästä levästä eli kaikki muut kalat tulevat toimeen myös kasvipitoisella hiutale tms. ruualla.
Viimeksi muokannut Tatu Vaajalahti, 13:12, 14.04.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

HUOM! HUOM! HUOM!

Jäi uupumaan pari pointtia: kettukala on myrkyllinen! Ei tappavan myrkyllinen mutta kipu jonka kalan terävät evät aiheuttavat on luokkaa tolkuton ja vaatii todennäköisesti sairaala reissun. Kala ei kuitenkaan ole milään muotoa agressiivinen joten järkevällä suhtautumisella ei ongelmia pitäsisi tulla.

Toinen juttu, johon ehkä kannattaa kiinnittää huomiota on miten Zebrasoma flavescens ja Ctenochaetus strigosus tulevat toimeen keskenään.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kiitos vinkeistä. Keltavälskärin ja Mespilia globuluksen olinkin jo päättänyt hankkia. Itse asiassa olisin ostanut keltavälskärin jo tänä viikonloppuna, mutta Kimi ihan oikein toppuutteli että on viisasta vielä odottaa.
Jos jollain olisi ylimääräinen Mespilia globulus, olisin kiinnostunut ostamaan.
Mitään myrkyllisiä kaloja en hommaa, oli sitten miten säyseitä hyvänsä.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Paljonko teillä on levänsyöjäkotiloita

Viesti Kirjoittaja ealex »

mikkokoo kirjoitti:Moi,
Kävin tänään siniriutassa ja ostin levänsyöjäkotiloita (turbokotiloita?) 10 kpl mun 460L akvaarioon. Akvaario on nyt kypsynyt noin 2.5 vikkoa ja nitriitti ja nitraattiarvot on pudonneet nollaan, niin ajattelin että on sopiva aika lisätä levänsyöjiä.
Aika hauskoja kavereita ovat ja levä maistuu. Onkohan toi 10 riittävä määrä pitämään lasit kirkkaina, vai pitäisikö olla lisää? Onhan muuten niin että nuo kotilot eivät todella syö mitään muuta kun levää (elävässä kivessä on esim. kymmeniä erittäin pieniä viuhkamadon alkuja).
Minulla 100 l akvaariossa on n. 20 kotiloa, eikä mielestäni olenkaan liika, 100 l refugiumissa on n. 10 kotiloa ja selvästi liian vähän.

Ns. "turbokotilot" ovat hyödyllisiä levänsyöjiä kun taas esim. "mehiläiskotilot" ovat petoja, joita kannatta välttää riutta-akvaariossa.
http://www.reefcentral.com/vbulletin/sh ... bumble+bee
http://www.reefcentral.com/vbulletin/sh ... bumble+bee
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”