Riutta-akvaarion typpikierron perustaminen??

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Riutta-akvaarion typpikierron perustaminen??

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mulla on nyt akvaario siinä vaiheessa että hiekat on pohjalla, vedet on sisällä, lamppu on katossa ja vedenkiertopumput ja vaahdottaja asennettuna. Lisäksi suolapitoisuus on melkein kohdalleen säädetty. Seuraavaksi aloitan bakteerikannan rakentamisen akvaariooni ja ole ajatellut tehdä sen seuraavasti:

1) ostan muutamia kiloja elävää kiveä ja pistän ne akvaarioon. Seuraan ammonium, nitriitti ja nitraattipitoisuuksien kehittymistä.
2) kun ammonium, nitriitti ja nitraatti tippuvat kaikki nollaan, ostan lopullisen satsin elävää kiveä, eli tapauksessani noin 45 kg lisää. Seuraan ammonium, nitriitti ja nitraattipitoisuuksien kehitystä.
3) kun kaikki on taas nollasa aloitan kalojen ja korallien lisäyksen.

Yrittäisin tällä toiminnalla pitää mahd. paljon elämää hengissä mun elävässä kivessä, eli välttää mahdollisimman paljon ammonium, nitriitti ja nitraattipiikkejä.
Kommentteja suunnitelmaan? Hössötänkö liikaa vai onko yksi ja sama vaikka täräyttäisi 50 kg elävää kiveä kerralla pyttyyn ja odottaisi sen kypsymistä?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Suunitelma vaikuttaa ihan asialliselta,mielestäni akvaarion kypsymisen nopeuttamiseksi elävää kiveä voisit laittaa alussa pikkasen enemmän,pienenä mainoksena että sitä saa akvaario kurjesta(juuri tullut).
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

paljonko se maksoikaan kurjessa? onko Indoneesiasta vai mistä?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

16.75 kg,sitä en kysynyt mistä oli mutta varmaan indonesiasta kun muualta tuleva on yleensä huomattavasti kalliimpi.Lähden töiten jälkeen katsomaan mitä kaikkea kivaa sinne on tullut(heräteostoksia tulee taas varmaan tehty).
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Laita mieluummin kaikki kivet kerralla, kalat ja korallit vasta kun leväkasvun räjähdykset on saatu kuriin. Nitriitti voi olla nollassa jo parin päivän sisällä ja nitraatti viikon sisällä, mutta leväkasvun räjähdykset tulevat vielä kuukaudenkin päästä.

t. Aleksandr
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

ealex kirjoitti:Laita mieluummin kaikki kivet kerralla, kalat ja korallit vasta kun leväkasvun räjähdykset on saatu kuriin. Nitriitti voi olla nollassa jo parin päivän sisällä ja nitraatti viikon sisällä, mutta leväkasvun räjähdykset tulevat vielä kuukaudenkin päästä.

t. Aleksandr
Mutta onko tässä riski että typpiyhdisteiden piikit ovat niin suuria että ne myrkyttävät osan elävän kiven eliöistä?
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

mikkokoo kirjoitti:Mutta onko tässä riski että typpiyhdisteiden piikit ovat niin suuria että ne myrkyttävät osan elävän kiven eliöistä?
En usko, että nitriittipitoisuus vaihtelee merkittävästi (tai ainakaan lineaarisesti) lisätyn kivimäärän mukaan. Perustan uskomukseni bakteerien tapaan lisääntyä, joka tietysti on eksponentiaalinen vallitsevien olosuhteiden niin salliessa.

Päinvastoin, mikäli lisäät kiviä useissa erissä, tuotat useita ravinnepiikkejä ja täten horjutat juuri saavutettua tasapainoa.

Joten suosittelen tekemään juuri niinkuin Aleksandr neuvoi. Käynnistysvaiheessa kannattaa pitää valoja päällä normaalin rytmin (10-12 h) mukaisesti. Samoin vaahdottaja tulee (tietysti) pitää päällä heti alusta alkaen. Itse lisäisin vielä runsaan aktiivihiili suodatuksen, sillä monista kuolevista eliöistä vapautuu todennäköisesti mitä erikoisimpia kemikaaleja (lue: myrkkyjä).

Leväkasvun (normaalia) hillitsemiseen suosittelen Mespilia globulus (kuva: http://www.subaqua.ch/phi044e.htm) merisiilejä, koska ne syövät lähes kaikkia levämuotoja. Lisäksi joitakin kasvissyöjä kaloja, esimerkiksi Zebrasoma flavescens (kuva: http://www.bishopmuseum.org/research/na ... wtang.html).

Levää syövät eläimet tulisi olla ensimmäiset akvaarion asukit. Vasta kun leväkasvu on jotakuinkin aisoissa, tulisi akvaarioon lisätä koralleja ja muita selkärangattomia.






Muokattu - Tatu Vaajalahti on 27/03/2002 21:38:25
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

tatuvaaj kirjoitti:
mikkokoo kirjoitti:Mutta onko tässä riski että typpiyhdisteiden piikit ovat niin suuria että ne myrkyttävät osan elävän kiven eliöistä?
En usko, että nitriittipitoisuus vaihtelee merkittävästi (tai ainakaan lineaarisesti) lisätyn kivimäärän mukaan. Perustan uskomukseni bakteerien tapaan lisääntyä, joka tietysti on eksponentiaalinen vallitsevien olosuhteiden niin salliessa.

Päinvastoin, mikäli lisäät kiviä useissa erissä, tuotat useita ravinnepiikkejä ja täten horjutat juuri saavutettua tasapainoa.

Joten suosittelen tekemään juuri niinkuin Aleksandr neuvoi. Käynnistysvaiheessa kannattaa pitää valoja päällä normaalin rytmin (10-12 h) mukaisesti. Samoin vaahdottaja tulee (tietysti) pitää päällä heti alusta alkaen. Itse lisäisin vielä runsaan aktiivihiili suodatuksen, sillä monista kuolevista eliöistä vapautuu todennäköisesti mitä erikoisimpia kemikaaleja (lue: myrkkyjä).

Leväkasvun (normaalia) hillitsemiseen suosittelen Mespilia globulus (kuva: http://www.subaqua.ch/phi044e.htm) merisiilejä, koska ne syövät lähes kaikkia levämuotoja. Lisäksi joitakin kasvissyöjä kaloja, esimerkiksi Zebrasoma flavescens (kuva: http://www.bishopmuseum.org/research/na ... wtang.html).

Levää syövät eläimet tulisi olla ensimmäiset akvaarion asukit. Vasta kun leväkasvu on jotakuinkin aisoissa, tulisi akvaarioon lisätä koralleja ja muita selkärangattomia.
Aika mahtavan näköinen merisiili! Saako noita Suomesta? Olen vain nähnyt tylsiä mustia.
Tuon keltavälskärikalan olinkin jo ajatellut hommata. Onko se muuten kovin agressiivinen muita elikoita kohtaan ja kuinka isoksi kasvaa? Sopisiko kokonsa puolesta esim. mun 460L akvaarioon (pituus 140cm).

Ja kun kerran vauhtiin päästiin näissä kala-asioissa: onko kellään pantterisäppikalaa? Olen aina halunnut sellaisen, mutta ovat kuulemma agressiivisia ja kasvavat nopeati isoiksi?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Tiedätkö mikä sen pantterisäppikalan latinalainen nimi on?
Se siili kiinnostais minua myös, mistä semmoinen saatais?
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

mikkokoo kirjoitti:Aika mahtavan näköinen merisiili! Saako noita Suomesta? Olen vain nähnyt tylsiä mustia.
Kyllä noita Mespilia siilejä on ollut säännöllisesti saatavilla. Tällä hetkellä tosin ei taida löytyä yhtään Suomesta. Itsekin tilasin Siniriutasta kaksi kappaletta, mutta toimittaja oli jättänyt ne jostain syystä tilauksesta pois :( Itselläni on tällä hetkellä kaksi kappaletta 200 l akvaariossa ja aion siis ostaa kaksi vielä lisää.

Mitä tulee ko. siilin ulkonäköön niin se saattaa vaihdella melkoisesti. Itselläni ei ole aivan niin kirkkaan värisiä mitä kuva antaa ymmärtää mutta muistaakseni Aleksandrilla oli todella kaunis yksilö.

Mitään muita siilejä en akvaarioon hankkisi, koska ne monesti kasvavat liian suuriksi (erityisesti piikit) ja jotkin lajit ovat lisäksi myrkyllisiä.
mikkokoo kirjoitti:Tuon keltavälskärikalan olinkin jo ajatellut hommata. Onko se muuten kovin agressiivinen muita elikoita kohtaan ja kuinka isoksi kasvaa? Sopisiko kokonsa puolesta esim. mun 460L akvaarioon (pituus 140cm).
Ei ole yleensä agressiivinen muita kuin omia lajitovereitaan kohtaan sekä ehkä muita välskärikaloja kohtaan. Eräillä yksilöillä on myös kiusallinen tapa nyppiä korallien suusta ruokaa ja/tai korallin erittämiä ylimääräisiä symbioottisia leviä - itselläni Cynarina lacrymalis kärsi aikoinaan tästä toiminnasta kovasti. Joten tarkkana kannattaa olla.

Akvaariosi on riittävän suuri aikuisellekin keltavälskärille.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

rambi kirjoitti:Tiedätkö mikä sen pantterisäppikalan latinalainen nimi on?
Se siili kiinnostais minua myös, mistä semmoinen saatais?
Balistoides conspicillum. Tässä kuva ja tietoja:
http://www.wetwebmedia.com/balistoides.htm
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Sanoisin että säännölisesti ei ole Suomesta mitään merielävää saatavilla, kaikki värikkäät korallit ja kalat menevät kuin kuumille kiville melkein samana päivänä kun niitä tulee.
Viimeisin esimerkki on kun kävin yhdessä akvaariokaupassa mihin oli tullut aika hienoja koralleja, kuola valui jo suusta että nyt saan useita hienoja yksilöitä, mutta,mutta, lähes kaikki oli jo varattuja, sain onneksi yhden harvinaisemman yksilön ja olen "aika"tyytyväinen.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

mikkokoo kirjoitti:
rambi kirjoitti:Tiedätkö mikä sen pantterisäppikalan latinalainen nimi on?
Se siili kiinnostais minua myös, mistä semmoinen saatais?
Balistoides conspicillum. Tässä kuva ja tietoja:
http://www.wetwebmedia.com/balistoides.htm
Oletko käynyt Siniriutassa, siellä on yksi pieni myynnissä, en tiedä onko varattu, hinta oli jotain 170 €, ajattelin semmoista itelle myös mutta sen kaveriksi ei pieniä kaloja sais laittaa,pistää kai heti poskeen. Hieno kala on kyllä.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Joo, olen katsellut ko yksilöä jo useamman kerran, mutten ole vielä ostanut koska akvaario ei ole valmis sille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”