UV-valo

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

UV-valo

Viesti Kirjoittaja hartar »

Onko kellään merikäytössä UV-valoa,miten on toiminut ja muita kommentteja UV-valon käytöstä merialtaassa??
Olen harkinnut UV-valon hankkimista.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Ilmeisesti kellään ei ole UV-valoa käytössä??
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ei ainakaan mulla. Olen lukenut jostain että siitä voi jopa olla haittaa (voimakas UV-säteily tunnetusti vahingoittaa solujen DNA:ta). Onko nyt siis kysymys ihan koko akvaariota valaisevasta lampusta vai UV-sterilisaattorista?
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

mikkokoo kirjoitti:Ei ainakaan mulla. Olen lukenut jostain että siitä voi jopa olla haittaa (voimakas UV-säteily tunnetusti vahingoittaa solujen DNA:ta). Onko nyt siis kysymys ihan koko akvaariota valaisevasta lampusta vai UV-sterilisaattorista?
Olettaisin että hartar tarkoittaa UV-sterilisaattoria, koska se on ainoa järkevä (turvallinen) tapa tappaa mitä nyt sitten onkaan nirhaamassa. Kyseisistä laitteista merivesikäytössä on aika ristiriitaista tietoa. Ilmeisesti sitä ei suositella pidettävän ainakaan koko ajan päällä. Se kun tappaa myös hyödyllisiä eliöitä.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

UV-sterilisaattorista on ollut kysymys.Katselin et Siniriutassakin on näköjään semmoinen käytössa,joten ajattelin et jos sitä välillä kayttäis....jos siitä on mitään apua??Vai onko kenties enemmän haittaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”