Loisteputkiratkaisut

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Loisteputkiratkaisut

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Moi,
Mulla on 250w 10,000K monimetalli ja olin ajatellut pistää akvaarioni (pituus 140cm) reunoille kummallekin puolelle 120cm pitkän 38w sinivalon. Millaisia ratkaisuja teillä on tämän toteuttamiseksi. Kävin tänään Lemmikkikeskuksessa ja siellä on homma parissa akvaariossa hoidettu siten että loisteputken kumpaankin päähän tulee "kotelot" joita yhdistää piuha. Systeemin toisesta päästä lähtee sitten piuha muuntajaan, jossa on myös sytyttimet jne. Piuhan ja putken väliiin olisi sitten tarkotus laittaa heijastimet. Heijastimissa on reikä ja ne kiinnitetään putkiin muovisilla klipsuilla.

Tarkoitus oli mennä sähköliikkeeseen katsomaan mitä moiset viritykset maksaa, mutta ne oli jo kiinni. Kävin sitten maxissa ja siellä myytiin 100mk(16.82€) hintaan loisteputken runkoa joka ei ollut paljon leveämpi kuin putkikaan. Se on suunniteltu kattoon kiinnitettäväksi, mutta sen voisi yhtä hyvin riiputtaa katosta ohuilla ketjuilla. Rungon sisällä on kaikki tarvittava. En ole varma mahtuuko siinä putken ja rungon väliin heijastin...pitää hommata heijastin ja selvittää.

Käytättekö muuten heijastimia, mistä ostitte ja paljonko maksoi?

-Mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kävin tänään kierroksella kaupoissa(K-rauta,Bauhaus ja joku pieni valaisinkauppa),mutta en semmoista viritystä kun lemmikkikeskuksessa löytänyt,täytyy jatkaa etsintää.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Mikkokoo kirjoitti:Moi,
Mulla on 250w 10,000K monimetalli ja olin ajatellut pistää akvaarioni (pituus 140cm) reunoille kummallekin puolelle 120cm pitkän 38w sinivalon. Millaisia ratkaisuja teillä on tämän toteuttamiseksi. Kävin tänään Lemmikkikeskuksessa ja siellä on homma parissa akvaariossa hoidettu siten että loisteputken kumpaankin päähän tulee "kotelot" joita yhdistää piuha. Systeemin toisesta päästä lähtee sitten piuha muuntajaan, jossa on myös sytyttimet jne. Piuhan ja putken väliiin olisi sitten tarkotus laittaa heijastimet. Heijastimissa on reikä ja ne kiinnitetään putkiin muovisilla klipsuilla.

Tarkoitus oli mennä sähköliikkeeseen katsomaan mitä moiset viritykset maksaa, mutta ne oli jo kiinni. Kävin sitten maxissa ja siellä myytiin 100mk(16.82€) hintaan loisteputken runkoa joka ei ollut paljon leveämpi kuin putkikaan. Se on suunniteltu kattoon kiinnitettäväksi, mutta sen voisi yhtä hyvin riiputtaa katosta ohuilla ketjuilla. Rungon sisällä on kaikki tarvittava. En ole varma mahtuuko siinä putken ja rungon väliin heijastin...pitää hommata heijastin ja selvittää.

Käytättekö muuten heijastimia, mistä ostitte ja paljonko maksoi?

-Mikko
Mulla ei heijastimet maksanut mitään. Roskalavoilta löytyy jos käy hyvä tuuri.

Loisteputkien kuristin maksaa tehosta riippumatta n. 40 mk/kpl, sytytin muutaman markan, pitimet (sytytin+lampunkannat) yhteensä ehkä 15 mk/putki. Kondensaattori (mikäli sellaisen haluaa laittaa ) ei hirveästi budjettia nosta. Loisteputken rakenne on aika yksinkertainen, kuristimessa on kyllä asennuksesta kaavio. Jos pistät kuristimet johonkin erilliseen boksiin (mielellään metalliseen) akvaarion ulkopuolelle ja teet pitimille paikat+pistät jollain heijastimet kiinni niin pääset 2*38W systeemiin vähän reilulla satasellä (mk), riipuen siitä kuinka paljon jaksat nähdä vaivaa halpojen vaihtoehtojen etsintään ja itse tekemisen riemuun.

Jos olet oikein laiska ja ei ole kiire niin etsi jostain remonnittilavoilta ilmaiset rungot.

Jos taasen ei ole budjetista kiinni eikä löydy aikaa eikä intoa itse värkkäilyyn niin sitten varmaankin kannattaa suunnistaa kauppaan. Jotkin valaisinliikkeet taitaa myydä loisteputkiin heijastimia, heijastavaa pintaakin taitaa saada jostain ihan levynä. En vain tiedä mistä
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Mikkokoo,huomasin että ostat 38w sinivalon,ota sitten huomioon että 38 w on 1050 mm pitkä,jos tilaat muita tarvikkeita siihen(esim.heijastimen,niin ota pituus huomioon),itse laitan 36w ja se on 1200 mm pitkä.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Mikkokoo,se valaisin Pengerkatulla oli Lival merkkinen ja yhden valaisinkaupan tietojen mukaan sen valmistus on lopetettu.(vain 18w valmistetaan).
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Ostin tänään valaisinrunkon pois, siinä on metallirunko 40 mm x 50 mm,putken(120 cm,36w) takana on sopivasti tilaa heijastimelle, hinta oli 18€ sisältäen putken(päivävalo),laitan sen akvaarion reunalle ja päätyistä ajattelin laittaa silikonilla kiinni,jos on kokolasiakvaario niin kyseistä mallia on vaikea laittaa reunalle mutta jos on kehykset niin se pysyy hyvin sen päällä ja vie vain muutaman sentin tilaa , joten monimetallivalaisimen valoa se ei estä pääsemästä akvaarioon.
Heijastimella voi sitten ohjata valoa sinne mihin tarvii.Tilasin semmoisenkin ja maksoi 10 €,tuskin se täällä sen kalliimpi on.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Onko sinivaloputkia muualla myynnissä kun akvaariokaupassa? esim.Arcadia marine blue tai Sylvania coralstar, makeavedenaltaaseen ostin aquastarin putken sähkökaupasta ja oli 3x halvempi kuin akvaariokaupassa, jos joku tietää jonkun sähkökaupan mistä niitä saa niin yhteystietoja tänne, kiitos.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

rambi kirjoitti:Ostin tänään valaisinrunkon pois, siinä on metallirunko 40 mm x 50 mm,putken(120 cm,36w) takana on sopivasti tilaa heijastimelle, hinta oli 18€ sisältäen putken(päivävalo),laitan sen akvaarion reunalle ja päätyistä ajattelin laittaa silikonilla kiinni,jos on kokolasiakvaario niin kyseistä mallia on vaikea laittaa reunalle mutta jos on kehykset niin se pysyy hyvin sen päällä ja vie vain muutaman sentin tilaa , joten monimetallivalaisimen valoa se ei estä pääsemästä akvaarioon.
Heijastimella voi sitten ohjata valoa sinne mihin tarvii.Tilasin semmoisenkin ja maksoi 10 €,tuskin se täällä sen kalliimpi on.
Mistä ostit tuon valaisinrungon? Tuleeko siinä piuhat kummastakin vai vain toisesta päästä? Onko se runko siis kokonaan metallinvärinen, vai osittain valkoinen (mulle sopisi metallinvärinen parhaiten...)?

En tiedä mistä saisi sinivaloja, mutta 10,000K loisteputkia on myynnissä. Jos jotain kiinnostaa niin mulla olisi 2 kappaletta käyttämättömiä 10,000 K loisteputkia 58W (150 cm pituus)!

-Mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Ostin sen Bauhausista, se on harmaanvalkoinen, piuha+töpseli täytyy ostaa erikseen(samasta kaupasta ostin),se tulee ulos keskeltä, mutta kyllä sen jommasta kummasta päästä saa myös ulos, päissä on muoviset kiinnikkeet ja siihen voi helposti porata pienen reiän.
Olen juuri menossa kyseiseen kauppaan, ajattelin rakentaa puusta noin 10cm korkean ylalaitat kiertävän kehyksen, vielä en ole keksinyt millä systeemillä se siellä parhaiten pysyy ,mutta ehkä kaupassa saan hyviä ajatuksia asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”