Aiptasia FAQ, lasiruusu

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Aiptasia FAQ, lasiruusu

Viesti Kirjoittaja ealex »

Hei!
rambi kirjoitti:Jenkeissä tehtiin tutkimus missä laitettiin noin 1000 lasiruusua ja paljon koralleja akvaarioon ja pinsettikalaa ei koralleihin koskenut,olen myös jostain lukenut että kyllä niille tietyt korallityypit myös maistuu,toinen vaihtoehto on wurdemanni rapu,mikä on myös Suomessa aika harvinainen(on myynnissä ollut).

hartar kirjoitti: Kävin tänään Siniriutassa ja siellä oli eräs asiakas jolla oli myös lasiruusua ja se oli ostanut Kurjesta jonkun ravun joka soi läsiruusut pois,mut se rapu oli kuollut melkein heti "siivouksen" jälkeen (mut tuskin nyt siihen ruusuun).
Siniriutassa oli muuten muistaakseni Perhokaloja jotka syö myös lasiruusua.


Taas hyvät herrat aloittivat uuden aiheen tekemättä uutta threadia

Tässä muutama linkki asiasta:
http://saltaquarium.about.com/library/w ... 100798.htm
http://www.aquarium.net/faqs/aiptasia.shtml

Lyhyesti:

- ei ole sellaista myrkkyä mikä vaikuttaisi vain Aiptasiaan, vaikka jotkut niin väittävätkin

- itse olen käyttänyt kuumennettua kalkkitahna sekoitusta (1 osa kalsiumhydroksidia, 2 osa vettä) ruiskulla aiptasian päälle, annetaan vaikuttaa jä imetään letkulla pois. Minun tapauksessa oli koht. tehokas tapa niin kauan kuin pääsin Aiptasiaan käsiksi.

- jos joku eläin syö Aiptasia niin se todennäköisesti syö aikaisemmin tai myöhemmin muitakin polttiaiseläimiä (Cnidarians)

- Kalat pysyvät huonommin ”dieetissään”, eli aika suurella todennäköisyydellä alkavat häiritsemään myös koralleja, jopa saman lajin eri yksilöt saattavat käyttäytyä tässä asiassa aivan eri tavalla

- Ainoa tiedossa oleva "hyvä" rapu, Lysmata wurdemanni, pysyy aika hyvin "dieetissään" eli tuskin häiritsee mitään muuta pahasti, mutta todellisen wurdemannin saatavuus onkin vähän heikko. Viimeisen vuoden aikana Suomeen myyntiin on tietääkseni tullut vain kerran 8 kpl erä, missä oli L. wurdemannia ja rathbunae sekaisin, koko erästä onnistui pyytä vain kaksi kappaletta, mitkä minä ostin, toinen oli wurdemanni ja toinen rathbunae.
Lemmikkikeskukseen on tullut isompi erä L. wurdemanni nimellä mutta kaikki olivat L. rathbunae. http://www.reefs.org/library/article/ho ... field.html

- Nudibranch (mikä lie suomeksi), Berghia verrucicornis pysyy liiankin hyvin ”dieetissään”, eli kuolevat kuin Aiptasia loppuu, tuskin saa Suomesta lähivuosina.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Aiptasiasta on varmaan aika vaikea päästää eroon joten tämä threadi on ihan ok.Pahinta asiassa on että ikinä ei tiedä onko elävässä kivessä aiptasiaa vai ei ole,sen verran olen lukenut että varsinkin indonesiasta(suomessa yleisesti myytävä)tulevassa kivessa on aiptasia tosi usein.
Onko kukaan kokeillut pelkällä kuumalla vedella ruiskutusta ,minulla ainakin kuoli mutta kunnon ruisku pitäis jostain hommata.
Jos joku myy wurdemanni rapua niin ostan kyllä heti.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Nyt nostan hattua Siniriutan Kimille kun altaassa on pinsettikala ja pari wurdemanni rapua.
Kerroin aikasemmin että Siniriutta ei tilaa kesällä kaloja niin ymmärsin asian väärin,kyllä sieltä kesällä kaloja saa jos vaan halukkaita on!!
Kerron sitten myöhemmin miten lasiruusun tuholaisille mun aiptasia maistuu.Se pinsettikala on muutenkin aika hieno vaikka se ei ruusua söis lainkaan.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Rambi...Sait siis ravut ja Pinsettikalan??
Jokos on lasiruusut saaneet kyytiä?Mut tarkkaile rapuja kun ruusut loppuu etteivät vaan kuole ruuan puutteeseen,niinkuin jo joku mainitsi ja niihän sille yhdelle Siniriutan asiakkaallekin oli käynyt.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mäkin olen haaveillut pinsettikalasta. Kerro sitten millainen se oli pitää. Olen kuullut että joillain on ollut ongelmia saada niitä syömään, kun taas toiset syövät tosi hyvin ja helppoja ruokia.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kyllä tässä ihan aito pinsettikala ja wurdemanni ravut on,laitan siitä pinsettikalasta linkin missä on kuva siitä ja puhetta aiptasiasta.
Ruusut eivät ole vielä maistunut mutta eihän se ole kun muutaman tunnin asunut mun altaassa.Varmaan viikon sisällä selviää että maistuuko niille ruusu vai ei.Mutta nyt on se lämpöonkelma tärkeämpi kun lasiruusut.
http://www.garf.org/news7p1.html
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Sen verran tarkennusta, että Lysmata wurdemanni ja L. rathbunae ovat ainoan tiedossani olevan tutkimuksen mukaan (Second International Conference on Marine Ornamentals 2001, "Control of Pest Anemone Aiptasia pallida by Ornamental Shrimp Lysmata rathbunae and L. wurdemanni", Andrew L. Rhyne, J. Li, and V. Maxwell, Florida Institute of Technology, Melbourne, FL, USA) täsmälleen yhtä tehokkaita Aiptasia vuokkojen syöjiä. Eli harrastajan ei tarvitse tämän ominaisuuden takia valita lajien välillä.

Sen sijaan on paria ostettaessa aina syytä tarkastaa, että molemmat ovat samaa lajia (mikäli normaali väritys on nähtävissä, on lajit suhteellisen helppo erottaa toisistaan), sillä Lysmata suvun ravut vaihtavat sukupuoltaan tilanteen mukaan ja pariskunta viihtyessään tuottaa poikasia (lue: koralliruokaa) jatkuvasti.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Tatu kirjoitti: Sen verran tarkennusta, että Lysmata wurdemanni ja L. rathbunae ovat ainoan tiedossani olevan tutkimuksen mukaan (Second International Conference on Marine Ornamentals 2001, "Control of Pest Anemone Aiptasia pallida by Ornamental Shrimp Lysmata rathbunae and L. wurdemanni", Andrew L. Rhyne, J. Li, and V. Maxwell, Florida Institute of Technology, Melbourne, FL, USA) täsmälleen yhtä tehokkaita Aiptasia vuokkojen syöjiä. Eli harrastajan ei tarvitse tämän ominaisuuden takia valita lajien välillä.
Kiitos tarkennuksesta, tämä tieto oli uutta minulle. Mistä sait kyseinen tutkimus käsiksi?
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Kaikki konferenssin tutkimusten lyhennelmät voi downloadata tästä:
http://conference.ifas.ufl.edu/mo/abstract.pdf

Tuo teksti sisältää paljon muutakin mielenkiintoista! Vinkki: kannattaa ehkä käyttää Readerin "Find" ominaisuutta :)
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Jos joku haluaa niin nyt siniriutassa on vielä 5 kpl pinsettikaloja saatavilla,ostin ite sieltä yhden,joten jos on aiptasia onkelma niin sieltä saa tuholaisia.Minun yksilö ei ole vielä syönyt mutta nokka on kyllä kivenkoloissa jotain etsimässä.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

ealex kirjoitti: Viimeisen vuoden aikana Suomeen myyntiin on tietääkseni tullut vain kerran 8 kpl erä, missä oli L. wurdemannia ja rathbunae sekaisin,

Tämä taita pitää edelleen paikkaansa, sillä viimeisessä erässä, mikä Kimille lähiaikoina on tullut, oli pelkästään L. rathbunae. Aiptasian syönnin kannalta asialla ei taida olla mitään merkitystä, kuten Tatu esitti.

Tässä vielä yleinen Lysmata varoitus: ainakin minun rathbunaet ja wurdemanni syövät tehokkaasti korallien symbiotisia Serpulidae-suvun (kalkkirunkoisia) putkimatoja, mitä esim. poriteksissa yleensä on. Eivät tosin syö kaikkia kalkkirunkoisia putkimatoja mutta ainakin näitä "halutumpia".
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Nyt on aiptasia tuholaiset parisen viikkoa uinut altaassa niin voin sanoa että kuuma vesi ja ruisku on paras lasiruusun tappaja.
Pinsettikalat on kyllä yksilöitä ja minun yksilö kuuluu siihen kastiin mikä ei pahemmin välitä ruususta, eilen laitoin putkimaton pohjalle niin sitä se hyökkäs heti syömään(muistutta pikkasen lasiruusua se putkimato) joten kyllä sillä joku vaisto on mutta ei ole vielä lasiruusuun koskenut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”