Perustus ja vaihtovedet suoraan kraanasta?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Perustus ja vaihtovedet suoraan kraanasta?

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Semmonen kysymys olisi, että käytättekö suoraan kraanavettä vai puhdistatteko RO tai DI laitteilla merivesi perustusvetenne ja ENNENKAIKKEA vaihtovetenne ja haihtumisen täydennysveden?

Itse olen ajatellut perustaa kraanavedellä, mutta pyrkiä täydennys ja vaihtovesien osalta mahdollisimman puhtaan veden käyttöön. Onkohan vedessä merkittäviä eroja riippuen missä asuu Suomessa? Onko kukaan kysellyt kaupoista miten siellä tehdään?

-Mikko
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Semmonen kysymys olisi, että käytättekö suoraan kraanavettä vai puhdistatteko RO tai DI laitteilla merivesi perustusvetenne ja ENNENKAIKKEA vaihtovetenne ja haihtumisen täydennysveden?

Itse olen ajatellut perustaa kraanavedellä, mutta pyrkiä täydennys ja vaihtovesien osalta mahdollisimman puhtaan veden käyttöön. Onkohan vedessä merkittäviä eroja riippuen missä asuu Suomessa? Onko kukaan kysellyt kaupoista miten siellä tehdään?

-Mikko

Mulla kaikki vesi menee RO vimpaimen kautta. Aluksi käytin töistä ultrapuhdasta (RO/DI+muut viltterit ja vimpaimet) vettä, mutta muutaman kuukauden päästä ostin oman laitteen (vain RO). Pöntön täyttämiseen menee aika kauan, kun tuo RO laite tekee vain n.60 L/d. Eli 360 L allas täyttyy n. 6:ssa päivässä. Oon kyllä miettinyt että se päivä kun tuo TFC kalvo on mennyttä, niin ostan isomman.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kiitos Simppu vastauksesta! Eikö muilla ole sanottavaa? Kai teidän pönttöjen vedet nyt jostain tulevat?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kiitos Simppu vastauksesta! Eikö muilla ole sanottavaa? Kai teidän pönttöjen vedet nyt jostain tulevat?
Suoraan hanasta laitan, tähän asti kalat on hyvin viihtynyt, en olis uskonut kun aamulla laitoin veden, illalla suolan ja puolenyön paikkella kalat ja kaikki vesi oli suoraan hanasta eikä mitään vedenparannusaineita, en suosittele näin nopeaa kalojen laittamista mutta kun itellä ei ollut muuta vaihtoehtoa ja nyt tulee vielä asunnonvaihto joten aika sekaisin on hommat.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Itse olen ajatellut perustaa kraanavedellä, mutta pyrkiä täydennys ja vaihtovesien osalta mahdollisimman puhtaan veden käyttöön. Onkohan vedessä merkittäviä eroja riippuen missä asuu Suomessa? Onko kukaan kysellyt kaupoista miten siellä tehdään?
Käytän veden tekemiseen ja haihtuvan veden lisäämiseen RO vettä.
Eri puolella Suomea on erilaista vettä, kannattaa tutkia lähinnä silikaatti pitoisuuksia.
Jos sitä on paljon niin silloin on ainainen piileväongelma.
Rautakaan ei ole oikein hyväksi.
Joissakin vesissä voi olla jopa nitraattia.

Kimi/Siniriutta
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Onko kukaan selvittänyt minkä laatuista Espoon vesi on. Voiko sillä hoitaa perustamisen. Onko silikaattia, nitraattia, rautaa jne. merkittäviä pitoisuuksia? Saan kyllä hyvin puhdasta vettä haihtuvan veden lisäämiseen, mutta perustaminen sillä on turhan työlästä (465 litraa).
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Uskoisin et kaupunkivesi on varmasti "suht" puhdasta.... ei varmaan ole liikaa ainakaan rautaa tai nitraattia, silikaatistakaan en kyllä usko.
Itselläni on ollut meriakvaario kun asuin vielä Vantaalla ja vedenvaihdon tein aina suoraan kraanasta eikä ollut ongelmia.

Mut nyt kun asun hiukan sivummassa ja talossani on oma kaivovesi niin olén tilannut rauta ja silikaattitestit (nitriitti jo olemassa).
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Pakko kysyä tyhmä kysymys.
Mitä on RO vesi?
Tislattua?
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Pakko kysyä tyhmä kysymys.
Mitä on RO vesi?
Tislattua?

RO=reverse osmosis, eli käänteisosmoosi vettä. Vesi kulkee semipermeaabelin TFC kalvon läpi,p***a ei menen kalvon läpi, puhdas vesi menee. 1 L puhdasta vettä kohden menee n. 3-4 L kraanavettä vähän laitteesta riippuen. Ennen tuota TFC-kalvoa, voi laitteessa olla erillaisia suodattimia, resinejä, ionin-vaihtimia ja hiilipatruunoita.
Kalleimmat laitteet ovat ns. RO/DI-laitteita missä vesi deionisoidaan ioninvaihto "resineillä". Jos joku osaa tarkemmin selittää (fysiokemiallisesti) koko prosessin niin olisi erittäin kiinnostunut kuulemaan, nyt kun oon vaan avannut kraanan ja puhdasta vettä tulee (ainakin mittarin mukaan ).

Spectrapuren sivuja lainaten:

"Our RO/DI Systems Will:

remove over 99.9% of all ionic impurities
remove over 95% of organic impurities
remove colloidal and particulate impurities
remove microorganisms and pyrogens
remove chlorine, chloramines, pesticides etc. "
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Aikasemmin mainostin että laitan veden suoraan hanasta niin nyt täytyy miettiä muita vaihtoehtoja kun se leväonkelma karkaa käsistä.
Niitä fosfaatteja ja silikaatteja pitäis poista vedestä.
Miten olis tislattu vesi, vai pitäiskö hankkia esim.Aqua Medic reverse osmose laite ,onko tietoa tislatun veden hinnasta ja onko se yhtä hyvä kun osmoosilaittella tehty vesi.
Onko Vantaalla,Espoossa ja Helsingissä sama vesi(eli vesiarvot samat) käsityksen mukaan vesi tulee samasta paikasta.
Voisin maksaa pienen "vuokran jos pk.seudulta saisin lainaksi osmoosi laitetta.(Tilaan kyllä itelle,mutta siihen menee noin 2-3 viikkoa).
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Rambi.Kerroin sinulle et kun asuin 2 vuotta sitten Vantaalla ja vedenvaihdon tein suoraan kraanasta,niin ei ollut leväongelmia.Mut tuli mieleen et Päijännetunnelihan on nyt remontissa eli vesi tulee esim.Vantaalle nyt muualta.
Soita vesilaitokselle ja kysy mitä vesi sisältää (arvot).
Käsittääkseni silikaatti on se levän aiheuttaja,mut korjatkaa jos olen väärässä.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Jep. Lähetin vesilaitokselle kyselyn, olet varmaan oikeassa että se vesi tulee tällä hetkellä jostain muualta.(toivottavasti ei suoraan Vantaanjoesta).
Ajattelin ostaa sen osmoosilaitteen, ainakin uudella mantereella sitä käytetään aika yleisesti ,jos vedenarvot on hyvät niin ei sitä tarvii mutta eihän sitä ikinä tiedä milloin ne arvot muuttuvat.
Taas menee muutaman korallin rahat ,mutta ei niitä koralleja vihreässä vedessä jaksa katella.
Apteekissa maksoi 30 l tislattua vettä 70€, se laite tulee kumminkin halvemmaksi(tarkkaan en tiedä mutta noin 8000 l-aan pitäis vaihtoväli riittää).
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

jos tislattua vettä haluat niin katso keltaiset sivut ja akkuliike ja on varmasti huomattavasti halvempaa ja samaa vettä kuin apteekissa.
Toivottavasti pääset leväongelmastasi nopeasti eroon.
ps.Kerro kun ongelma on ratkaistu mikä oli syypää.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Rambi.Kerroin sinulle et kun asuin 2 vuotta sitten Vantaalla ja vedenvaihdon tein suoraan kraanasta,niin ei ollut leväongelmia.Mut tuli mieleen et Päijännetunnelihan on nyt remontissa eli vesi tulee esim.Vantaalle nyt muualta.
Soita vesilaitokselle ja kysy mitä vesi sisältää (arvot).
Käsittääkseni silikaatti on se levän aiheuttaja,mut korjatkaa jos olen väärässä.




Levien kasvu niinkuin kaikki muukin kasvu noudattaa minimitekijäperiaatetta. Eli jos esim. tietyn levän kasvu vaatii tietyn määrän fosforia mutta ko määrää ei vedessä ole, ei levä kasva vaikka esim. valoa olisi riittävästi.

-Mikko
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

os tislattua vettä haluat niin katso keltaiset sivut ja akkuliike ja on varmasti huomattavasti halvempaa ja samaa vettä kuin apteekissa.
-Joku väitti newsseissä että akkuvesi ei ole tislattua vaan sille on tehty jokin muu käsittely sähkönjohtavuuden pienentämiseksi...

-jari
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Vantaalla on fosfaattipitoisuus 0,00-0,003,semmoisen vastauksen sain vesilaitokselta.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Moi Rambi,
Onko sun leväongelmat helpottaneet yhtään?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Sanoisin että ei ole helpottanut,muita levätyyppejä on tullut lisää,mutta ne ei sinänsä haittaa.Odottelen sitä osmoosilaitetta jospa siitä olis apua.
Joku sinun akvaariossa on lasi ja vesi vihreä?
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Mulla kaikki vesi menee RO vimpaimen kautta. Aluksi käytin töistä ultrapuhdasta (RO/DI+muut viltterit ja vimpaimet) vettä, mutta muutaman kuukauden päästä ostin oman laitteen (vain RO). Pöntön täyttämiseen menee aika kauan, kun tuo RO laite tekee vain n.60 L/d. Eli 360 L allas täyttyy n. 6:ssa päivässä. Oon kyllä miettinyt että se päivä kun tuo TFC kalvo on mennyttä, niin ostan isomman.

Onko tietoa että miten pitkään nuo TFC kalvot kestää?
Itselläni on vähän ristiriitaista tietoa siitä.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Minulle on tulossa Aqua Medicin laite ja siinä on sanottu että vaihtoväli 3-6 vuotta.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Onko tietoa että miten pitkään nuo TFC kalvot kestää?
Itselläni on vähän ristiriitaista tietoa siitä.



Yritin etsiä vastausta firman sivuilta, mutta en löytänyt. Joskus olen kuitenkin lukenut sen litra määrän minkä tuo kalvo kestää. Kestohan tietenkin riippu siitä miten likaista vettä sille syötetään. Ja kaikenlaiset pre-filtterit pidentää ikää.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Sanoisin että ei ole helpottanut,muita levätyyppejä on tullut lisää,mutta ne ei sinänsä haittaa.Odottelen sitä osmoosilaitetta jospa siitä olis apua.
Joku sinun akvaariossa on lasi ja vesi vihreä?



Vielä on ihan kirkasta, mutta eipä se ole ollutkaan pystyssä vasta kun 3 päivää. Kuinka nopeasti sulla meni vihreäksi? Piditkö vaahdottajan alusta saakka päällä. Entäs lamput, oliko sulla alusta saakka päällä ja montako tuntia päivässä? Oletko tehnyt yhtään vedenvaihtoa. Kuinka usein vedenavaihtoja suositellaan kypsymisvaiheessa?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Vihreäksi meni vesi noin 3-4 päivässä,vaahdottaja on ollut alusta asti päällä ja valot myös 9h päivässä, sinivalo 13h, vettä olen vaihtanut kerran noin 30% ja sen mukaan mitä haihtuu ilmaan.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Itselläni on omasta kaivosta otettu vesi,vaadottaja kokoajan päällä ja valaisimet 8.00-22.00 päällä ja ei ole ollut mitään "suurempia" leväongelmia.Olen vaihtanut (lisännyt haitunutta) vettä n.10% kuukaudessa.
Tällä hetkellä akvaario n.2kk vanha,2 kpl kaloja keltavälskäri+tokko (välskäri kova syömään levää ja tokko puhdistaa innokkaasti pohjaa),elävää kiveä n.20kg ja nyt uusin juttu deep sand bed.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Itselläni on omasta kaivosta otettu vesi...


Niin, millaiset vesiarvot sinulla mahtavat ollakaan (rautaa,mangaani,Ph, yms) - saitko jo tulokset? Itse tulen ottamaan veden porakaivosta ja kun se tulee 120 m syvyydeltä niin RO ei ole paras mahdollinen puhdistaja koska vesi on niin kylmää, että sitä ei mene kalvon läpi juuri lainkaan (mutta vesi olisi tosi puhdasta). Siksipä on tutkittava muita tapoja puhdistaa vesi. Itseltäni löytyy rautaa sen verran paljon, että pakko käyttää puhdistusta.

Kiinnostaa nuo arvosi vertailumielessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”