Mahdollisuudet riutta-akvaarion valaistukseen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Olen pikkuhiljaa tullut valaistuksen suhteen siihen tulokseen että kannattaa suosiolla sijoittaa olohuoneeseemme sopivaan MH- valaisimeen se n. 600 Eur. Tuntuu että esim. USA:ssa monet rakentelee puusta koteloita itse ja ostelee sinne sitten edullisia valaisin-ratkaisuja, mutta minun puusepän taidoilla en taida ryhtyä hommaan. Lisäksi loisteputkiratkaisujen lopullisten hintojen selvittyä, ei sekään vaihtoehto tunnu hyvältä. Tällä hetkellä Giesemann 230 Eco 2x 150 W 10,000 K näyttäisi mulle ok ratkaisulta (se aiemmin mainittu Aquaristic shop myy sitä hintaan 603 Eur). Harkitsen myös 2x 250 W vaihtoehtoa...on epäilemättä selvää että jotkut korallit hyötyisivät tästä valomäärästä (ja joitain organismeja ei mun 480 L tankkiin edes voi ajatella 2x150W lampuilla), mutta vähemmästä valosta on myös etua - esim. mahdollisten leväongelmien riskien välttämiseksi. Suuri osa ajattelemistani elikoista varmasti pärjää 2x150W ratkaisulla. Vaahdottajan suhteen tuntuu että se mainostamanne Turboflotor 1000 saa paljon suosiota myös muiden harrastajien keskuudessa. Sen hinta-laatusuhde tuntuu myös hyvältä ja olen kallistumasssa sen hankkimisen suuntaan. Muilta kyseltyäni, olen sen Sanderin vaahdottajan jo hylännyt.
Ennen mitään hankintoja, pitää päästä kuitenkin eroon akvaariossani sisäpuolella olevista naarmuista. Akvaarioni on akrylliä, joten tämän ei pitäisi olla mahdoton ongelma? Onko kellään kokemusta? Olen kyllä itse jo koittanut jos jonkinnäköisiä hiontavaihtoehtoja, mutta urakka tuntuu mahdottomalta. Huomenna aamupäivällä tulee taas yksi asiantuntija pällistelemään naamuja...kun/jos pääsen naarmuista eroon, ryhdyn varmaan hankkimaan tarvikkeita melko nopealla aikataululla.

- Mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Nyt sitten sen akvaarion perustaminen alkoi,kävin hakemassa tänään siniriutasta 40 kg elävää kiveä ja suolaa,sitten ajelin "huvikseen"200 km pohjoiseen ja ostin lisää n.30 kg elävää kiveä,jokusen korallin ja muuta sälää,vaahdottajakin tuli siinä kaupassa mukana,sitä voisin kaupata jos joku haluaa,se on 125 cm korkea,eli se sander 2 tyyppinen ja ostettu akvaario Kurjesta,mukaan tule eheimin suodattimella varustettu syöttö pumppu ja ilmapumppu,käyttöalue reiluun 1000 litraan asti,näyttää ihan asialliselta laitteelta,ajattelen kumminkin sen turboflotorin ostoa,hinta ois noin 200 €.
Valaistus vielä puuttu(muutama loisteputki+hql on käytössä),täytyy laskea eurojen tilanne lompakossa ja sitten Saksasta nettitlaus,ajattelen ostaa myös sen 2x250w ja jos mahdollista niin siinä on myös pari sinistä uv lamppua mukana.Kaksi vuokkokalaa tuli myös mukaan ja luulen että ne tuskin mun uudessa altaassa selviävät,saa nähdä.
Siniriutasta kyselin Kimiltä niin kohta on tulossa meriakvaariolle oma keskustelu palsta,joku vuosimaksu siinä oli ja saa oman salasanan,varmaan meriakvaarioseuran sivulle.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Hieno homma Rambi!
Paljonko Siniriutta veloitti kivestä? Meinaatko hommata akvaarion pohjalle sitä paljon puhuttua 'elävää hiekkaa'. Jos niin mistä? Tiedätkö paljonko Suomessa maksaa...USA:ssa tuntuvat ostelevan sitä rautakaupoista hintaan 50 penniä/kg.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Aamu valkeni ja vuokot ovat vielä ihan reippaita.Oli siinä aikamoinen homma laittaa kivet,vaahdottaja ja pumput kaikki toimimaaan,onneksi sain toisen suolamittarin ja kokeilin sillä suolapidoisuutta,uusi mittari valehteli,ihmettelin jo alussa kun suolaa meni liian vähän.Nyt laitan pikkuhiljaa korallihiekkaa pikkusen etualalle ja peittämään styroksia mitä laitoin kivien alle.
Siniriutasta sain 40 kg hintaan 180 €,se oli tullut harrastajalta kuka lopetti homman,uutta kiveä on sinne tulossa hintaan 20 € kilo.
Siitä elävästä hiekasta olen lukenut vain jenkkien sivuilta,uskon että sitä ei varmaan ole täältä saatavissa,enkä ole myös Saksan sivuilta sitä huomannut.
Niistä lampuista vielä,kannattaisko otta semmoinen missä on pari sinistä loisteputkea mukana hqi-n lisäksi,sain eilen yhden putken jotain sinistä(silmällä ei siedä oikein katsoa)ja omistaja sanoi että se on tärkeä koralleille(joku uv juttu)mikä se uv homma oikein on,oisko se putki joku uv lamppu,kirjaimet on kulunut enkä saa siitä selvää.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mäkin olen lukenut 'elävästä hiekasta' jenkkisivuilta ja jostain kirjallisuudesta. Sitä tunnutaan pitävän erittäin tärkänä typpikierron komponenttina...jopa tärkeämpänä kuin elävä kivi. Jotkut harrastajat väitää pystyvänsä puolittamaan elävän kiven määrän kun niillä vaan on oikean paksuinen hiekkapeti. Tärkeintä siinä hiekassa on että se on hienoa (murut jotain sokerimurujen kokoisia) ja että sitä on paljon (n. 10-15 cm kerros). Tämmöistä hiekkaa saa kyllä Suomesta. Olen joskus 10V sitten kun mulla oli pieni meriakvaario jopa hankkinut sitä yhden 5kg pussin. En millään muista mistä ja paljonko maksoi.
Joo, se sinivalo on kai aika tärkeä korallien ja vuokkojen fotosynteesin kannalta. Kyselin Kimiltä että riittäkö jos on vain kirkkaat 10,000K valot ja se oli sitä mieltä että sinivalon tarvii silti. Luulin että esim. siinä Giesemann:in versiossa sinivalo oli mukana? Monet harrastaja kuulemma laittavat sinivalo-loisteputken MH-lamppujen lisäksi taustalle. Luultavasti se putki mikä sulla on on juuri tarvittava sinivaloputki. Mulla on täyspitkä (150 cm) kahden loisteputken valaisinkotelo omalle akvaariolle ja oli alustavasti ajatellut toista loisteputkea 10,000K ja toinen sinivalo ja harkinnut lähteväni vain elävällä kivellä, hiekalla ja ennen pitkää kaloilla liikkeelle. Sitten kun aikaa vähän kuluu, ei 600Eur lisäinvestointi lampppuun tunnu enään niin järkyttävältä ja voi ottaa myös vuokkoja ja koralleita.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kyselin Kimiltä myös siitä valaistuksesta,kuulemma jos laitta yhden 20.000 k lampun 10.000 kaveriksi niin sinistä valoa ei tarvii erikseen laittaa,siniriutassa on semmoinen yhdistelmä käytössä ja värisävyn eron kyllä huomaa.
Löysin paikan mistä esim.2x150w+2x dulux blau maksaa 572 €,annan linkin http://www.sewatec.de/default.php/cPath/65_66_120_119
Vaahdottajan kupissa on jo yön jäljeltä mukavasti p....sta vaahtoa,joten hyvin näyttää toimivaan,Vuokkokalat maisteli jopa ahneesti ruokaa,hyvältä näyttää toistaseksi.....
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Saiskohan niitä sinisiä putkia 58 w,minulla kun on 160 cm valaisin ja jos laittaisiin siihen 2 x sinisen valon ja kattoon roikkumaan 2x250 w hqi,se loisteputkivalaisin peittäis silmältä myös putket mitkä menee akvaarion päällä,olisko semmoinen hyvä vaihtoehto???
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Saa 58 W (160cm valaisimeen siis). Luulisin että löytyy halvimmillaan suoraan esim. Philipsin maahantuojalta, mutta myös esim. Siniriutta myy.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ai niin, piti vielä kysyä miten meinaat mahduttaa em. ratkaisun. Eikös loisteputkien kotelo tule MH- valojen tielle?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Loisteputkivalaisin on leveämmästä kohdasta 23 cm,ajattelin sen laitta eteen ja taakse jää avotilaa noin 30 cm ,en tiedä missä kulmassa se hqi valaisee mutta uskoisin että kai siitä suoraan alas menee myös valoa,mutta jos ei toimi niin otan loisteputket pois ja laitan vaikka yksputkisen eteen,ajattelin että tilaan ensiviikolla siitä tänään antamasta linkistä valaisimeen,kunhan tule vahvistus että lähettävät myös Suomeen,aika hyvä valikoima kamaa siinä mutta kun vain Saksan kielellä.Otin äsken digikameralla kuvia uudesta altaasta,jos olis kotisivut vois laittaa esille mutta kun ei ole.
On tää hieno harrastus,viel kun koralleja joskus tule lisää niin telkkarin vois "myytä "pois"
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Loisteputkivalaisin on leveämmästä kohdasta 23 cm,ajattelin sen laitta eteen ja taakse jää avotilaa noin 30 cm ,en tiedä missä kulmassa se hqi valaisee mutta uskoisin että kai siitä suoraan alas menee myös valoa,mutta jos ei toimi niin otan loisteputket pois ja laitan vaikka yksputkisen eteen,ajattelin että tilaan ensiviikolla siitä tänään antamasta linkistä valaisimeen,kunhan tule vahvistus että lähettävät myös Suomeen,aika hyvä valikoima kamaa siinä mutta kun vain Saksan kielellä.Otin äsken digikameralla kuvia uudesta altaasta,jos olis kotisivut vois laittaa esille mutta kun ei ole.
On tää hieno harrastus,viel kun koralleja joskus tule lisää niin telkkarin vois "myytä "pois"

Periaatteessa siihen monimetallin kylkeen voi heittää loisteputket kiinni molemmin puolin ja kuristimet sisään, jos vain omaa pari alkeellista työkalua ja on halukas modifioimaan muutaman tonnin investointiaan. Esim. akvaarioliikkeissä myytävillä arcadian heijastimilla (mikäli ei ala itse heijastimia taittelemaan ilmaiseksi)kun kiertää putket ympäri niin heijastuskin on kohdallaan. Yhden tällaisen viritelmän olen nähnyt Ab:n monimetallin kyljessä eikä se nyt kovin pahalta näyttänyt. Jos ei halua laittaa kylkeen roikkumaan niin kyllähän loisteputkivalaisimiakin voi pienellä työstöllä saada viemään hyvin vähän tilaa tankin reunoilta kun vaan pistää kuristimet piiloon jonnekin.

Monimetallin valaisinkeila on varsin leveä, varsinkin kun lähes kaikissa kaupan olevissa useamman polttimon systeemin valaisimissa tilansäästön vuoksi on pistetty polttimot juuri väärinpäin ajatellen valaistavan alan pituutta suhteudessa leveyteen <-- tämä on minun henkilökohtainen mielipide. Jos laitat valaisimen liian lähelle, se lämmittää vettä, jos liian ylös niin kyllä takuulla menee paljon valoa ohi.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Rambi,
En tiedä tarvitko ko loisteputkea enää, mutta mä päätin lähteä aluksi liikkeelle pelkillä kaloilla ja elävällä kivellä ja hommaan MH-valaisimen myöhemmin. Löysin Pikku-Roballa olevasta kaupasta 10,000 K 150cm loisteputkia hintaan 24 Eur/kpl. En tiedä onko hyvä diili, mutten ole kyllä missään halvemmallakaan nähnyt. Niillä on mun ostosten jälkeen 2kpl jäljellä...ilmoittele jos kiinnostaa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

On se aika sopiva hinta,jostain katselin niin 30 w maksoi 28€,joten se 50w hintaan 24€ on ihan sopiva.Kyllä sen valaistuksen hankkiminen vaatii paljon miettimistä ja kun hinnat vaihtelee,niin aika vaikea on.Tänään tai viimeistään huomenna tilaan jotain,edessäni on paperi missä on noin 10 eri vaihtoehtoa ja tarjouksia odottelen eripuolelta Saksaa,joko 2x150 w tai 2x250w,en tiedä katsotaan mihin kohtaan tilauksessa ruksi tulee laitettua,mitä enemmän sitä miettii sen vaikeammaksi menee.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Nyt sitten tilaan sen valaisemen,Bresslein 2x250w,ne hqi valaisimet roikkuu katossa,onkohan siinä töpseli vai onko ihan tavallinen valaisimen sokeripala,jos on,niin siinä joutuu tekemään sähkötöitä.
Saksasta myyjä suositteli jotain T5 80w lamppuja,pitkä selitys oli mukana mutta ei siitä kaikke saanut selvää.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Mäkin taidan tällä tai viimeistään ensi viikolla tilata sen Turboflotor1000Multin. Kävin eilen sitä katselemassa Pengerkadulla. Näytti mielestäni ihan hyvältä ratkaisulta, vaikka eihän se totisesti mikään kaunistus siinä akvaarion reunalla ole. Paljonko muuten Rambi pyytäisit siitä Sander malli 2:sta?
-Mikko
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Vaahdottaja näyttää toimivan niin hyvin että en tiedä olenko enää innokas ostamaan uuttaa,mutta voinhan minä hinnan siihen laittaa,210€,sisältää kaiken,eheim 2252 syöttöpumpun,ilmapumpun ja varalle muutaman ilmakiven(puun),se on nyt toiminnassa ja katsomaan saa tulla,mutta kiirettä pitää,valaisimen tilaukseen olen saanut jo pankkitiedot Saksasta ja jos myyn vaahdottajan pois täytyy tilata samaan satsiin uusi.Laitan puh.nron jos kiinnostaa. 050-3665751 (olen kotona klo 13 saakka)
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ok, vaahdottajan hinta on varmaankin edullinen vrt mitä se maksaa kaupassa, mutta taidan kuitenkin tilata Saksasta. Rambi, katso muuten tämä: http://www.rshimek.com/reef/sediment.htm . Mielenkiintoista tekstiä oikeanlaatuisen pohjamateriallin tärkeydestä. Ko laatuista hiekkaan on ollut vaikea löytää, mutta löysin viimein ja tilasin 0.1-0.6mm raekoolla 4 kpl 40kg kvartsihiekkasäkkejä hintaan 4 Eur/säkki plus rahdit (40 Eur).
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Aika mielenkiintoista,minä joutuin tyytymään ihan siniriutan korallihiekkaan,laitan tänne linkin valaistuksen testisivulle,minkä sain siitä liikkeestä mistä valaisimen tilasin,suositteli minulle myös sitä T5,mutta tilasin kuitenkin sen hqi+2x dulux blau,testin mukaan se valaisee pienemmällä watti määrällä paremmin kuin hqi,joutuis kuitenkin laittamaan noin 6 putkea.Siinä kaupassa on se turboflotor multi 250€,ja asiantunteva palvelu on myös,meinasin tilata veden kiertoon eheimin pumput niin suositteli aqua medicin pumppuja,ovat halvemmat kun eheimin pumput ja paremmat kuulemma.Visalla sinne ei voi maksaa(ovat uudistamassa sitä),rahat täytyy laittaa suoraan tilille.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kuinka tehokkaat pumput olit ajatellut hommata? En ole ihan varma pitäisikö mun saada lisää vedenkiertoa. Tällä hetkellä omistan Fluval403 ja Eheim2215 ulkosuodattimet jotka ajattelin valjastaa vedenkiertotarkoitukseen (ilman fyllejä siis). Ne kierrrättävät yhteensä noin 2000 L / tunti ja en ole varma onko se ihan riittävä. Mistä muuten lopulta hommasit sen akvaarion...etkös aikaisemmin meinannut tilata koko hoidon Saksasta? Selvisikö paljonko rahtikulut olisivat olleet?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Rahtikulut on Saksasta akvaariolle 150€,kyselin kahdesta paikasta,joten kallista on.Itellä oli ostoilmoitus pörssissä ja sain juuri sopivan altaan mun kaapistolle 160x55x60 (530l),mukaan tulii jalusta ja muutama vanha valaisin ja merkki oli Akvastabil,hinta tasan 100 €,joten en kahta kertaa miettinyt että haenko vai en.
Jos perustat sen 500 l,niin 2000 l vedenkiertoon on aika vähän,minulle tulee 2 pumppua 3500 l ja 2500 l,tunnissa,tällä hetkellä altaassa on 2 pumppua teholtaan yhteensä jotain 1200-1800 l tunnissa,ne pumput on kaupan 20 € kappale hintaan(vasta sen jälkeen kun paketti Saksasta on tullut).
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Onko jalusta alumiinia ja sen pituus 160, leveys 55cm vai? Pitää vähän katella mitä teen oman tankin kanssa, mutta jos ajaudun tarvitsemaan niin olisitko valmis myymään jalustan (eikös sulla ollut joku toinen alusta pöntölle). Minkä hintaset muuten noi sun tulevat pumput oli?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Jalusta on 160x55,korkeus on 54,se on metallia ei alumiinia ja sen saa ilmaiseksi,itellä on mäntykaapisto joten jalustalle ei ole tarvetta,pumput maksoivat 55€ ja 68€,tulis jo nopeasti ne valot että sais koralleja akvaarioon.Valaisimelle ja pumpuille tuli yhteensä 30 € postikulut.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ratkaisen tämän akvaarioni valinnan viikonlopun aikana ja ilmoittelen sitten heti alkuviikosta kun tiedän miten jalustalle on tarve...jos on niin olisin varsin kiinnostunut hakemaan sen mikäli se vaan on kestävä (tiedätkö onko tehdasvalmisteinen vai itse kyhätty?).
Erska
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 20:16, 25.10.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Erska »

quote:

snip

mutta löysin viimein ja tilasin 0.1-0.6mm raekoolla 4 kpl 40kg kvartsihiekkasäkkejä hintaan 4 Eur/säkki plus rahdit (40 Eur).



Samantyyppistä hienoa, vaaleaa hiekkaa olen itsekin ajatellut eilen käyntiin pörähtäneeseen tulevaan mikroriuttaani. Onko tämä mainitsemasi hiekka samaa, mitä näkee käytettävän leijupetisuodattimissa? Ja mistä tilasit sitä, ja saitko vielä kotiin kuljetettuna

Minkälaisia "möyrijöitä" aiot muuten hankkia hiekkaasi? Holothuria -lajeja tuntuvat jenkeissä suosivan, ja ainakin Holothuria atra -lajia on Suomessakin saatavilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”