Mahdollisuudet riutta-akvaarion valaistukseen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Nyt on merivedelle oma osasto,jeee.
Kyllä ne rajat täällä on vähän sitä sun tätä,täältä on kilometri sekä Hesan että Espoon rajalle,mutta tämä vaatii jo ihan oman keskustelupalstan joten se siitä.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

vuokoista ja kivistä vielä huikan.Eli olen myös halukas tulemaan mukaan kimppatilaukseen jos vaan halukkaita henkilöitä löytyy.
Ja tämä keskusteluforum on todella hyvä juttu
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kyllä mina olisin vielä mukana jos vaan joku laskis sen tarkan loppusumman vaikka 150 kg tavaraa(pakkaus,rahti,luvat),nyt kun vielä joutun asuntoa vaihtamaan niin voisin nykyisen 60 kg kiveä myydä pois ja tilata sieltä tuoretta saman verran,jokatapauksessa joutun ottamaan kivet altaasta pois niin samalla siinä muuton yhteydessä vois laittaa kaiken uusiksi.Jos kivelle tulee se 60 mkkilo,niin täältä saa halvimmilla 90 mkkilo,niin ehkä siinä tapauksessa se ei ole enää järkevä tilata sieltä.
Mutta mukana olen jos joku vaan sen homman hoitaa.
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Rambi jos olet myymässä kiveäsi niin olen kiinnostunut ostamaan ne
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

quote:
Rambi jos olet myymässä kiveäsi niin olen kiinnostunut ostamaan ne



Lähetä tekstarilla numero tai soita niin keskustellaan asiasta 050-3665751
hartar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 100
Liittynyt: 00:54, 06.03.2002
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hartar »

Asiasta sovittu Rambin kanssa
Homma ok
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Tänään sain sitten monimetallivalaisimen ja kyselisin kuinka korkealle se pitäis akvaarion yläreunasta laittaa,nyt se on 25 cm,onko ok vai onko valotehon lisäämiseksi vielä varaa laskea.
Entäs pumput,nyt on kaks pumppua teholtaan 2500 ja 3500 lh,ne ovat päätyissä ja puhaltavat vastakkain ja ulostulo on noin 15 cm veden alapuolella,oisko järkevä letkulla suunata virta vaikka takalasiin vai onko nykyinen ihan ok,miten itse olette laittanut?
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

quote:
Tänään sain sitten monimetallivalaisimen ja kyselisin kuinka korkealle se pitäis akvaarion yläreunasta laittaa,nyt se on 25 cm,onko ok vai onko valotehon lisäämiseksi vielä varaa laskea.
Entäs pumput,nyt on kaks pumppua teholtaan 2500 ja 3500 lh,ne ovat päätyissä ja puhaltavat vastakkain ja ulostulo on noin 15 cm veden alapuolella,oisko järkevä letkulla suunata virta vaikka takalasiin vai onko nykyinen ihan ok,miten itse olette laittanut?




Aqualine aquastarlight 2x250 W piti muistaakseni asentaa 30 cm vedenpinnasta (siis minimi). Eli varmaan jotain vastaavaa etäisyyttä voisi ajatella sinun tapauksessa.

Vedenvirtauksesta on vaikea sanoa mitään, kun en ole nähnyt allasta, mutta koeta saada mahdollisimman kaoottinen (ja voimkas) vedenvirtaus. Jos olet miettinyt SPS-koralleja niin nikkaro itsellesi semmoinen "surge-device". Minulla ainakin korallit piristyivät sen tyypin virtauksesta. Itse tein sen vimpaimen akryylistä, mutta muutkin aineet sopivat. Ajattelin tehdä uuden PVC:stä, on nimittäin vähän halvempi materiaali. Netistä saa rakennusohjeita DIY-sivuilta.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

quote:
Aqualine aquastarlight 2x250 W piti muistaakseni asentaa 30 cm vedenpinnasta (siis minimi). Eli varmaan jotain vastaavaa etäisyyttä voisi ajatella sinun tapauksessa.

Vedenvirtauksesta on vaikea sanoa mitään, kun en ole nähnyt allasta, mutta koeta saada mahdollisimman kaoottinen (ja voimkas) vedenvirtaus. Jos olet miettinyt SPS-koralleja niin nikkaro itsellesi semmoinen "surge-device". Minulla ainakin korallit piristyivät sen tyypin virtauksesta. Itse tein sen vimpaimen akryylistä, mutta muutkin aineet sopivat. Ajattelin tehdä uuden PVC:stä, on nimittäin vähän halvempi materiaali. Netistä saa rakennusohjeita DIY-sivuilta.

Se minun 25 cm on sitten aika sopiva,mitä eroa on muuten E40 ,TS,double ended lampuilla,onko niissä vaan erilainen liitäntä?
Sähkökaupassa joutuin käymään kuten epäilin,valaisimessa oli vaan pelkät piuhat ja ketjut,onneksi ei 2 töpseliä paljoa maksanut.Mukana oli 2x9w sinivalot,sopivat mielestäni aika hyvin ilta tai yövaloksi,aika jännä värisävy tulee niistä.Lähellä oli asennusvaiheessa että koko painava(se kyllä painaa)valaisin olis tipahtanut akvaarioon,onneksi oli vaan läheltä piti tilanne.
Selitä sitä surge-device juttua vähän tarkemmin.

Edit: Lainaus laitettu kuntoon. --Kaizu
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

quote:
Se minun 25 cm on sitten aika sopiva,mitä eroa on muuten E40 ,TS,double ended lampuilla,onko niissä vaan erilainen liitäntä?
Sähkökaupassa joutuin käymään kuten epäilin,valaisimessa oli vaan pelkät piuhat ja ketjut,onneksi ei 2 töpseliä paljoa maksanut.Mukana oli 2x9w sinivalot,sopivat mielestäni aika hyvin ilta tai yövaloksi,aika jännä värisävy tulee niistä.Lähellä oli asennusvaiheessa että koko painava(se kyllä painaa)valaisin olis tipahtanut akvaarioon,onneksi oli vaan läheltä piti tilanne.
Selitä sitä surge-device juttua vähän tarkemmin.

Edit: Lainaus laitettu kuntoon. --Kaizu


Ensiksi valo juttu eli E40-kanta on isokierteinen kanta (tavallinen hehkulamppu on E27) joka yhdestä päästä kiinni. TS-kannassa ei ole kierteitä vaan semmoset leuat johon lamppu napsautetaan kiinni molemmista päistä. TS-poltin on siis double ended bulb.

Eli tuo surge-vimpain (aka dump bucket, Carlson-surge device, etc) on periaatteessa säiliö (korkeammalla kuin akvaario) johon pumpataan vettä akvaariosta tai ala-altaasta. Säiliön täytyttyä se tyhjenee nopeasti akvaarioon aiheuttaen veden syöksymisen. Tämän tarkoituksena simuloida aaltojen aiheuttamaa tyrskyä riutan päällä.

Katso vaikka tuosta linkistä ohjeita, muualtakin varmaan löytyy.
http://www.atlantisaquatic.com/DIY.html
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Siinä linkissä tutkittavaa riittää,täytyy illalla oikein tosissaan lukea.
No nyt tiedän että minun valaisimessa on TS lamppu,tiedän ainakin mitä tilata kun on tarvetta vaihtaa(Alle Leuchten sind mit doppeltgesockelten 10.000 Kelvin Brennern ausgestattet.)vaikka en saksaa osaa niin luulen että se "doppeltgesockelten"tarkoittaa että kyseessä on TS.
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

joo, voisin ehkäpä osallistua siihen eläväkivi/koralli
tilaukseen.kunhan joku saa kaikki kulut selville.

saan 330l altaan ja muut systeemit viikolla 13.
elävänkiven ja korallien hinta suomessa kyllä
hirvittää...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”