Mollit ja suola

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Naksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 21:37, 05.11.2001
Paikkakunta: Siilinjärvi

Mollit ja suola

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Kokeillaan tuleekohan tämä nyt oikein... Yritän vastata Örkille mollien suolasuosituksista. Aikaisemman väitteeni suolan tarpeellisuudesta perustan omaan ja tuttavieni kokemukseen. Itselläni on murtovesiallas (ollut jo vuosia)jossa elelee molleja. Omilla molleillani ei ole ollut sairauksia ja hometta, joita taas tuttavieni akvaariossa on ja onhan asiaa myöskin käsitelty paljon ongelmapalstoilla. Vesiarvot meillä on samat, Ph ja kovuus. Ja kun lueskelee esim. netistä juttuja molleista niin yleensä suositellaan suolan lisäystä. Nykyisin kyllä akvaariokauppiaat kertoo silmät loistaen, ettei nämä heidän myymänsä mollit tarvitse suolaa...Totuus on joskus tarua ihmeellisempää ja kaikkeahan ei tarvitse uskoa...Mutta ei minulla sen tieteellisempää perustetta asialle ole.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

No riippuu kyllä ovatko ne mollit olleet syntymästään suolaisessa ja vesiarvoiltaan (ph, kovuus..) minkälaisessa vedessä.
Jotkut ovat tottuneet suolaiseen ja jotkut taas ovat makeassa vedessä asuvia ja tottuneita.
Kannattaa tarkistaa aina asia ennen kuin ostaa.
örkki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 11:43, 01.10.2001

Viesti Kirjoittaja örkki »

Näin olen itsekin homman kuvitellut olevan, ja sen takia oikeen erikseen olen metsästänyt näitä täällä syntyneitä ettei olisi tuota suolajuttua. Varjon akvaario-oppaassa selitetään että Singaporessa ja siellä päin kasvatetaan murtovedessä ja sen takia arvitsevat edelleen tääläkin sitä suolanlisäämistä. Mutta minkälaisessa vedessä ne luontojaan elävät ?
Ai niin, ja sitten todettiin tuossa lehtisessä että hometta jne. vikaa on juuri näillä murtovedestä makeaan veteen siirtyneillä, ei niillä kaloilla jotka ovat kasvatettu suoraan makeassa vedessä.
En tiedä perusteita tähän, tuossa kirjassa ei niille ole todellakaan tilaa eikä saumaa etteivät sekoita aloittelijoiden päitä.
Naksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 21:37, 05.11.2001
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Mielenkiintoiseksi asian mielestäni tekee se väite, että jos molli on syntynyt suolattomassa vedessä niin se ei tarvitsi suolaa. Eli kärjistetysti ajatellen meriveden kaloistakin saisi makeanveden kaloja näiden synnyttyä makeassa vedessä. Mutta enemmän olen uhrannut aikaani pohdiskeluun voidaanko murtoveden kala jalostaa sukupolvien aikana makeanveden kalaksi, ilmeisesti näin tässä on haluttu käyvän, mutta ne hyödyt??? Miksi ihmisten täytyy muokata eläimet/kalat haluamansa laisiksi? Tämä menee kohta elämää suurempien kysymysten pohdiskeluksi, joten se siitä ...
örkki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 11:43, 01.10.2001

Viesti Kirjoittaja örkki »

totta tuo. Mutta kumpi on kampi, onko makean veden kala totutettu suolaan vai toisin päin?
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

niin voihan ne mollit totuttaa pikkuhiljaa makeaam veteen, että vedenvaihtojen yhteydessä vähentää suolankäyttöä, kunnes koko akvaarion vesi on mkeaa vettä. Näin ainakin olen lukenut.
örkki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 11:43, 01.10.2001

Viesti Kirjoittaja örkki »

maketzu, toi ei oikeen taida käytännössä onnistua. Ne fisut ei kyllä heti kuole, mutta potevat niin pirusti sitten. Eli jos on syntyjään suolasessa vedessä kasvanu, on ne pakko ainakin kylvettää välillä siinä, mutta tuo on aika kikkailua ja saa ongelmiin varautua silti.
Mutta ei kai tässä auta muu kun lähteä kirjoista etsimään että missä mollit luonnossa kasvavat, kun hullua on tuo että kaikissa jutuissa kerrotaan vain tuosta viljelystä .
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Hui, ekaa kertaa yritän tänne kirjoitella, saa nähdä minne tämä viesti nyt hyppää
Mutta, omista mollikokemuksistani. Olen lisännyt akvaarioon suolaa alunoperin 1rkl/10 litraa vettä (kauppiaan ohjeiden mukaan) ja yrittänyt pitää määrän samana vedenvaihdoista huolimatta. Mollilajeista sen enempää tietämättä olen huomannut mustien yksilöiden olevan huomattavasti oransseja ja valkoisia herkempiä. Jollakin mustista on härmää lähes viikottain, oransseilla harvakseltaan onkelmia ja valkoisilla en muista koskaan olleen mitään sairauksia.
Akvaarioon syntyneistä poikasista mustilla oli aluksi ongelmia, jotka hävisivät pari viikkoa isoon purkkiin laittamisen jälkeen, ja keltaiset ja valkoiset ovat olleet täysin terveitä.
Home häviää mustista (muilla sitä ei ole ollut) tetran fungi stopilla, mutta palaa usein parin viikon sisällä. Veden suolapitoisuudella ei siis näyttäisi olevan paljoakaan vaikutusta, vai parantaisikohan suolaton vesi mustamollien ongelmat? Jaa'a, paha sanoa.
Näin siis meillä.
Naksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 21:37, 05.11.2001
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Itseasiassa huomasin saman asian joskus silloin alkuaikoina itsekkin. Ph on mollien hoidossa tärkeää liian pehmeä vesi aiheuttaa hometta yms. altaassani Ph on 7.8 joka sekin on hieman liian alhainen. Lisäksi kannattaa käyttää merivesiakvaarioihin tarkoitettua suolaa.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Örkki, siis olen vain lukenut siitä, että ne voi totuttaa suolaisesta makeaan. En siis ole kokeillut sitä. Olen ostanut makeassa vedessä kasvaneita. Ilmaisin vain oman mielipiteeni.
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Itselläni on ollut molleja nyt noin puolitoista vuotta ja nykyisin koko kanta muodostuu omista kasvateistani, suolaa en ole ikinä käyttänyt. Nämä mulla syntyneet ovat olleet täysin terveitä ja eläinkaupoista ostetuíllakaan ei ollut hometta koskaan. Ostin tosin ensin neljä, jotka kuolivat alle neljässä kuukaudessa, lieneeköhän syy ollut suolattomuudessa?! Mutta ilmeisesti mollikin tottuu suolattomuuteen ainakin jos siinä vedessä syntyy, viitaten nykyisiin molleihini. Ei mollit muutenkaan taida olla niin vaikeita kaloja, mitä jossain kirjoissa väitetään (oma mielipiteeni)?!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”