Hammaskarppiakvaario

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Hammaskarppiakvaario

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Oon perustamassa hammaskarppiakvaariota. Allas on nyt kypsymässä. 2 viikkoa sitten alettiin kypsyttää ilman bakteerivalmisteita, mut 1 viikko sitten laitettiin easystartia, ja viikon päästä sen pitäis olla kypsä. Testattiin vesi, nitriitti oli nolla ja nitraatti n.50. Onks nitriittipiikki mennyt jo? Ja mitä hammaskarppeja sinne vois ottaa? Ainakin milliksiä. Voisko sinne ottaa jotain toista parvea? Ja miten kovaksi se vesi kovetetaan+kuinka kova KH? Hanasta tuleva vesi on jtn 6-7. Ja mikä on paras kovetusaine?
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
risteytys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 19:04, 09.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hammaskarppiakvaario

Viesti Kirjoittaja risteytys »

riippuu missä asut että kuinka paljon pitää kovettaa. mun paikka kunnalla hana vesi on riittävän kovaa että mut ei tärvi kovettaa. vettä voi kovettaa vaikka ruoka soodalla, tai jollaki kipsijauheella mut kannattaa kattoo kipsijauheesta ettei siin oo vaarallisiis aineita kaloille.
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Hammaskarppiakvaario

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Täällä se gH on jotain 6-7. Pystyykö ruokasoodalla kovettamaan? Eiks se nosta vain karbonaattikovuutta?
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Hammaskarppiakvaario

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Tsekkasitko jo nämä kovetusohjeet http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=39&t=88190 ?

Meillä on täällä niin pehmeä vesi, etten meinannut saada gh/kh testeillä tuloksia näkyviin. Nyt on sitten nostettu kymppiin gh ja kh viitosen tuntumassa, kipsiä ja soodaa käytetty. Hammaskarpeissa taitaa olennaisinta olla se, että a) hankkii kalansa suomalaiselta harrastajalta ja b) saa selville tarkat lukemat kalojen kotialtaan vesiarvoista. Sitten voi säätää oman altaansa tismalleen niiden mukaan!

Itse suosittelen aina hohtomiljoonakaloja. Ovat pieniä, hauskoja ja helppoja! Tällä hetkellä myös platyja seassa. Itse olen päätynyt hankkimaan ainoastaan uroksia niin ei tule lisääntymisongelmaa. Ja siis toisilta harrastajilta olen nämä ostanut, en ole tainnut koskaan nähdä kaupassa sellaista platya minkä suostuisin ostamaan. Platyihin liittyvistä ketjuista päätellen tämä on ihan tervettä itsesuojeluvaistoa, ihmisillä on todella huonoja kokemuksia ulkomaisista platyista. Kannattaa katsella ketkä täällä juttelevat hammaskarppiensa lisääntymispuuhista ja lähestyä suoraan yksityisviestillä. Voi sitten buukata itselleen poikasia jo ennen kuin ovat kasvaneet myyntikokoon. Ja todellakin, odottaminen kannattaa. Voi tietysti mennä pahimmillaan parikin kuukautta ennen kuin saa kaloja, mutta käsitykseni mukaan odotus säästää monelta murheelta.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
risteytys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 19:04, 09.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hammaskarppiakvaario

Viesti Kirjoittaja risteytys »

no kaloiks millikset ja platyt on iha hyvii ja jtn muuta mutta hohtomiljoonakalat ja milijoonakalat jos on samassa altaassa ne risteytyy eikä enää oo niin hienoja.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Hammaskarppiakvaario

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Risteytyksellä hyvä pointti, tavallisia miljoonakaloja ja hohtomiljoonakaloja ei tosiaan pidä laittaa samaan altaaseen! Omani ovat juurikin tällaisia hybridejä, se on yksi syy minkä takia niitä on poikaporukka, eipähän tule uusia... Hohtomiljoonakalan luontaiset elinympäristöt ovat suuressa vaarassa eli voi olla, että tämä pikkukala selviytyy pian vain akvaarioharrastajien avulla. Tästäkin syystä on erittäin tärkeää että lajit eivät sekoitu.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”