pH:n vaikutus poikasten sukupuoleen

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

pH:n vaikutus poikasten sukupuoleen

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Otan tämän nyt täällä osiossa esille, vaikka koskee muitakin kuin hammaskarppeja. Löysin kirpparilta vanhoja akvaariolehtiä ja yhdessä oli tosi mielenkiintoisia huomioita veden happamuuden vaikutuksesta poikueiden sukupuolijakaumaan. Lajeina oli palettikalat ja platyt, ja tuloksena molemmassa tapauksessa että pH 7,2-7,4 antoi enemmän naaraita kuin pH 6,6-6,8. Ero oli selkeä: emäksisen puolella koiraita oli noin joka neljäs, kun taas happamammissa olosuhteissa jako oli melko tasainen.

Aika jännä huomio! Onkos kellään mitään uudempaa tietoa, havaintoa tai muuta höpötystä aiheesta? Nää testit oli siis 80-luvulta. Aika mielenkiintoista näin platyharrastajan näkökulmasta: jos poikasista enemmistö olisi naaraita, ei tulis ongelmaa sukupuolijakauman kanssa! Mulla syntyneistä poikasista vain muutama on ollut mulla niin pitkälle että sukupuoli selvästi näkyy, joten ite en ole päässyt havainnoimaan.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: pH:n vaikutus poikasten sukupuoleen

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Mulla on samassa altaassa miljoonakaloja ja miekkapyrstöjä. Millikset sais mun puolesta tehdä komeita uroksia, miekkapyrstöt taas vaikka pelkkiä naaraita :D Ei taida ph:ta säätämällä onnistua nämä toiveet
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: pH:n vaikutus poikasten sukupuoleen

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Oliskohan kellään tähän mitään lisättävää? Nostan vähän esille, kun edelleen vähän pähkin että mistä löytäisi lisää infoa tai otaksumia tai mitä vain tähän liittyen!
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: pH:n vaikutus poikasten sukupuoleen

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Olen toisessa ketjussa kertonut, kuinka meillä vesiarvojen heittelyn jälkeen syntyi suurimmaksi osaksi naaraspoikasia. Kysymys on siis miljoonakaloista.
Meillä PH oli korkealla ja sain tilanteen korjattua. (Syynä oli inhimillinen erehdys vedenkovetus- ja PH-nosto aineissa, tai siis suomeksi sanottuna inhimillinen tyhmyys, kun sekoittaa litku-purkit).
Seuraavassa syntyneessä poikueessa oli sitten vain näitä tyttöjä.
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: pH:n vaikutus poikasten sukupuoleen

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Nyt on uusi millispoikue syntynyt. Mielenkiintoista, onko tässä poikueessa jo uroksia.
Akva on hyvin naarasvoittoinen, kun viimeksi ostamani urokset kuolivat heti pois. Akvaarioliike oli epämääräinen, mutta en malttanut olla ostamatta urosmilliksiä, kun olin ajanut pitkän matkan ihan niiden persolla. Lyhytaikainen ilo oli niistä.
Omissa poikueissa on ollut vain naaraita PH-keikauksen jälkeen ja nyt pidetään peukkuja, että näistä pienistä saataisiin uusia poikia laumaan. :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: pH:n vaikutus poikasten sukupuoleen

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla näyttäis, että tulee enemmän naaraita kuin koiraita. Platyissa vaan on niitä myöhäiskoiraita, jotka kehittää ulkoiset koiraan tuntomerkit vasta tosi myöhään, ja ne tietty pistää arviota vähän vinoon. Toisaalta niitä myöhäiskoiraita lienee eniten silloin, kun altaassa on joku dominoiva isompi koiras eikä sellaista tällä hetkellä ole. Seurataan...
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: pH:n vaikutus poikasten sukupuoleen

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Minulla ei ole minkäälaista tieteellistä pohjaa asialle, vain omat havainnot. Meillä viime talven, erillisen poikasalaan poistamisen jälkeen, isompaan altaaseen on syntynyt pelkästään tyttömolleja! PH on 7.5. Tai tarkennusta sen verran, että isompaan kokoon on selviytynyt tyttöjä, enhän tiedä mitä ne 1/2 sentin sintit ovat...
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
risteytys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 19:04, 09.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: pH:n vaikutus poikasten sukupuoleen

Viesti Kirjoittaja risteytys »

no en kyllä ehkä usko mutta mulla millis oli emäksisessä vedessä ja synnytti poikasia 7kpl (ehkä loput syöty) tuli 6 koirasta ja 1 naaras. :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”