Killipark-kokemuksia

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

En muista minkä ikäisiä nuo kalasi ovat, mutta ne alkavat kupsahdella puolen vuoden ikäisinä. Jopa neljän kuukauden iässä saattavat mennä, jos vesi on lämmintä (yli 30 astetta). Toisaalta osa kaloista elelee helposti vuoden ikäiseksi eli niissä on "kahden kerroksen väkeä". Toiset varttuvat nopeasti ja kuolevat nuorempina. Sukupuolten välillä ei liene elinikäeroja. Nuo mätimunasi/turvesatsisi ovat ilmeisesti kohta vuoden vanhoja, joten ne lienee parasta kastaa oitis.

Tuota kohtaa en ymmärtänyt, kun sanoit vesityksen menneen pieleen veden pilaantumisen vuoksi. Eihän sitä turvetta pidetä vedessä kuin vuorokausi vai tarkoititko, että kuoriutuivat, mutta sitten vesi pilaantui. Keijukatkaa en ole minäkään kasvatellut, vaan tosiaan laittanut sitä vettä poikasille aivan alkuvaiheissa. Minä olen nyt kasvattamassa tuota sinun lajiasi (N. korthausae) ja jos haluat niiden munia (tai sitten eggersiä) niin voin myydä halvemmalla kuin Bangkokin pojat.

Huonolla tuurilla EU:n ulkopuoliset tilaukset voivat narahtaa tulliin ja päälle voi tulla tulli- ja ALV-maksuja. On kuitenkin EU:n sisäisiäkin kanavia hankkia nothon munia:
- Pitkäkaulainen elukka Kymenlaaksosta.
- Killihullu skotti AquaBidissä nimimerkillä "Strathclyde".

http://www.aquabid.com/

- Maltan "Pappa" Charles Zammit (eemeli: carmzammit GMailissa

Tämä fisu on kasvanut likoeläimillä, artemialla, mikromadoilla ja Tropical Mikrovitillä
N. korthausae male 37 days 25mm.JPG
N. korthausae male 37 days 25mm.JPG (156.43 KiB) Katsottu 4103 kertaa
nipukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:25, 25.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Varkaus

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja nipukka »

Meidän Killi oli hyvin pärjänny viikon ilman mun hoitoa :)
Kotona pörisee 200 litranen merivesi allas, 30L Taistekala uros, 60L Taistelukala naaras allas, 250L tuleva aksolottien asumus. 30L nano tekeillä...
Ms L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 13:35, 04.06.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Ms L »

Minä en ole koskaan sitä multaa onkinut vedestä pois. Mutta ei se vesi sen takia pilalle mennyt. Äh en minä jaksa selittää kun en itsekään enää muista :?

Luulen ja toivon, että minun kasviakvaariossani (lue: levä-) saattaa uiskennella yksi millinpituinen keijukatka. Voi se toki olla jokin muukin öttiäinen. Mutta ehkä joku päivä vielä olen keijun suhteen omavarainen. Ehkä sitten killienkin kasvatus sujuu helpommin.
  • 54 l, perustettu 05/2011: petokotiloita, 5 leväsukarapua, 9 hehkutetraa ja 15 sinineontetraa
    54l: Nothobranchius korthausae - smaragdiviuhkapyrstö
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Sen turpeen jättäminen veteen eli se, että vesitysallas on sama kuin alkukasvatusallas tarkoittaa tietysti, että toisessa kasteessa kuoriutuvat kalat eivät koskaan pääse kuoriutumaan. En minäkään usko, että se turve sinänsä vettä pilaisi, vaikka saattaa se happamuuteen vaikuttaa pienessä vesimäärässä.

Minä sain ensimmäisen raportin itse keräämieni mätimunien kuoriutumisesta. Kahdesta satsista oli harrastaja saanut vain neljä poikasta! Niistäkin oli kaksi heittänyt oitis lusikan nurkkaan. Tämä oli hienoinen järkytys minulle, mutta tärkeintä on kerätä tietoa inkubaatioajoista (tätä tietoa minulla ei tuosta erästä vielä ole). Itse en aio "kastaa omia muniani", kuin vasta viime hetkellä, kun nämä viimeiset eggersit eivät enää kude tai kerättyjen munien inkubaatioaika venyy jo liian pitkäksi. Tällöin saan järjestelmällisesti kerättyä tietoa asiasta. Sitä minä en ymmärrä, miten nuo killinmunien myyjät yleensä laskevat noiden mätimunien määrän. Ei minun silmilläni ja käsilläni kyllä voi edes pienestä turvemäärästä tonkia lukumäärää selville. Siihen menisi tuntikausia.

Minun N. eggersit ovat nyt 10,5 kuukautta vanhoja ja naaraita on vielä hengissä kaksi. Parhaillaan yritän selvittää vieläkö niiltä voi saada mätimunia inkuboitumaan. Annan rasian olla altaassa pari viikkoa ja sitten tutkin asiaa. Naaraat tosin vaikuttavat yllättävän pulskilta koko ajan, joten pelkään, että mätimunat ovat kovettuneet niillä. Koiraatkin alkavat olla jo aika rujon näköisiä:
N. eggersi Rufigi TAN 95-07 TL 35mm 314 days old male.JPG
N. eggersi Rufigi TAN 95-07 TL 35mm 314 days old male.JPG (169.37 KiB) Katsottu 4054 kertaa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Yksi Metusalem koki järkyttävän kuoleman tänään jouduttuaan vedenvaihdon yhteydessä letkuun. Ikää oli jo kertynyt 326 vuorokautta. Värit ovat suhteellisen hyvät vielä. Kokonaispituus on 40mm, mikä on aika tyypillinen mitta lajilla. Peräaukon kohdalla on pullistuma ja evät hieman risaiset. Saattaa johtua tapaturmasta. Tätä sukupolvea on vielä jäljellä 2 koirasta ja yksi naaras. Ehkäpä ne vielä saavuttavat yhden vuoden maagisen iän.
326 days old N. eggersi TAN 95-07 (1).JPG
326 days old N. eggersi TAN 95-07 (1).JPG (142.1 KiB) Katsottu 4018 kertaa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Toinen Nothobranchius eggersi Rufigi River Camp TAN 95-07-sukupolvi (kiva määritys) näyttää turvatulta. Tänään vesitin turvesatseja kymmenessä pikkuastiassa. Munasatsit oli kerätty neljänä eri ajankohtana, joten saan inkubaatiosta tärkeää tietoa samalla. Tuntikausia olen nyt pyydystänyt pipetilla ja lääkemitalla noita 2-3-millisiä poikasia kasvatusaltaaseen, mutta oli pakko luovuttaa viidenkymmenen poikasen kohdalla ja jatkaa sitten huomenissa, kun parempisilmäinen tytär on paikalla. Eiköhän näistä saada melkoinen populaatio aikaiseksi.

Edellisen kesän kaloista on jäljellä enää kaksi koirasta. Luulisin, että ne ehtivät vielä saavuttaa vuoden iän. Rauhassa elävät vanhukset kahdestaan ilman riitoja.

http://www.youtube.com/watch?v=1_3AJvVrkDk
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ensimmäinen kaste toiselle sukupolvelle on suoritettu loppuun ja turve on taas kuivatuksessa. Muutamia turvesatseja olen kesän mittaan myynyt, mutta koska maakunnista ei ole kuulunut riemunkiljahduksia, minun piti ottaa varman päälle ja laitoin siis kastettavaksi kaikki jäljellä olevat 17 turvepussia. Tulos oli todella hyvä: poikasia kuoriutui turvesatsia kohti 22kpl eli nyt minulla on sitten 382 poikasta kasvatettavana. Jos jollakulla on kasvatusintoa, niin voi tulla hakemaan haastetta. Varmasti poikasia kuoriutui enemmänkin, mutta tuossa pipettitouhussa on omat riskinsä. Innokkaimmat uimarit kannattaa siepata tuollaisella muovisella 30 millilitran annostelumitalla. Paras inkubaatioaika näyttäisi olevan tulosten perusteella tasan kolme kuukautta 25 asteen lämmössä. Myös yksi viikko siihen päälle (96vrk) ei paljoa vaikuta tuloksiin. Exo Terran Plantation Soil näyttää toimivan "turpeena" hyvin. Se on valmistettu kookoksen kuorikuiduista. Tosin hiukan parkkia kelluu kastealtaan pinnalla ja sitä poistettaessa tietysti aina osa poikasista on vaarassa. Tavallinen pakastemuovipussi kiinni solmittuna oli myös onnistunut ratkaisu inkubaatioajalle ja tietysti folio siihen ympärille. Munien määrää turpeessa voisi vielä lisätä laittamalla keräysrasian täysin ilman pohjamateriaalia olevaan altaaseen.

Killiharrastuksen soisi leviävän. Minun piti oikein listata positiivisia seikkoja, jotka puhuvat näiden viuhkapyrstöjen puolesta:

1) Notho menee pieneenkin altaaseen. 40 litraa riittää hyvin parillekymmenelle aikuiselle kalalle. Kasvatusvaiheessa kaloja voi olla paljon tiheämmässäkin.

2) Nothot ovat kaikkein kauneimpia makean veden kaloja:

http://www.proyectonothobranchius.net/s ... 0malaissei

3) Nothot eivät ole tarkkoja vesiarvojen ja lämpötilan suhteen.

4) Nothot eivät maksa juuri mitään. Mätimunia saa halvalla:

http://www.aquabid.com/cgi-bin/auction/ ... killifishe

5) Nothot voi laittaa seura-akvaarioonkin, jos altaassa ei ole evien nyppijöitä tai reviirikaloja. Virtaus ei saa olla voimakas.

6) Killiharrastaja voi helposti hankkia lajeja, joita ei ole kellään muulla Suomessa.

7) Killiharrastaja voi kasvattaa altaassaan uhanalaisia lajeja, joita ei enää vuosiin ole löydetty luonnosta.

8) Nothoharrastus käy sekä lyhytpinnaiselle (kalat elävät vain 6-12kk) että pitkäjänteiselle harrastajalle (voi kasvattaa uuden sukupolven joka vuosi).
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Kun inkubaatioaika on ohi, alkavat poikasen silmät erottua mätimunasta. Tämä muna on jo vedessä:
N. eggersi egg.JPG
N. eggersi egg.JPG (20.48 KiB) Katsottu 3972 kertaa
Ms L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 13:35, 04.06.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Ms L »

Melkein pelottava kuva, ei taida ihan peruskännykkäkameralla onnistua tuollaisen kuvan ottaminen :-)

Minun yksinäiseni se porskuttelee edelleen, yllättävän vanhaksi elää. Vanhoja munia on vielä jäljellä, mutta epäilen niiden elinkykyä.

Haluaisin siirtää tavisakvaarioni asukkaat killiakvaarioon. Mahtaisivatko pikkutetrat tulla toimeen niitä paljon isomman killin kanssa?

Killiakvaariossani ei muuten ole tekniikkaa, siis suodatinta eikä lämmitintä. Olen alkanut miettimään, että miksi sitten tetratkaan niitä tarvitsisivat kun ei killikään. Itse asiassa nitriitti- ja nitraattiarvot näyttävät olevan paljon paremmat killiakvassa. Tosin onhan asukkaitakin paljon vähemmän.
  • 54 l, perustettu 05/2011: petokotiloita, 5 leväsukarapua, 9 hehkutetraa ja 15 sinineontetraa
    54l: Nothobranchius korthausae - smaragdiviuhkapyrstö
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ei tuo kuva nyt hirveän taidokas otos ole. Minulla ei oikein taidot ja pitkäjänteisyys riitä hyvien kuvien ottamiseen. Se on otettu Canonin järjestelmäkameralla (500D) ja Sigman halvalla makrolinssillä (50mm).

Sinulla oli N. korthausae tuo metusalemi? Oliko se viime kesänä kuoriutunut? Ei se mitään tee tetroille. Kalanpoikasia se kyllä syö. Minä kokeilin nuolimonnisten ja nuolimonnien kanssa ja hyvin ne tulivat juttuun. Nuolimonnisten poikaset katosivat kyllä melko nopeasti. Minä en ole killejä kasvatellut kolmen viikon iän jälkeen ilman suodatinta, mutta ne varmasti kestävät aivan ääriarvoja happipitoisuuden, nitriitin ja nitraatin suhteen. Tetrat eivät ole yhtä kestäviä, joten minä en ainakaan uskaltaisi kokeilla tuota ehdottamaasi karvalakkiratkaisua.
Ms L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 13:35, 04.06.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Ms L »

Nothobranchius Korthausae ainakin pitäisi olla. Laskin äsken, että sen täytyy olla jo reilut 7 kk. Sitten selasin vanhoja viestejäni, ja tulin siihen tulokseen että taisivat ne naaraatkin elää puoli vuotta. Jotenkin minulle vain jäi mielikuva, että olisivat eläneet vain lyhyen hetken. Ehkä oli niin paljon kiireitä talvella, että aika riensi.
  • 54 l, perustettu 05/2011: petokotiloita, 5 leväsukarapua, 9 hehkutetraa ja 15 sinineontetraa
    54l: Nothobranchius korthausae - smaragdiviuhkapyrstö
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minä löysin arkistojen kätköistä tällaisen viestiketjun:

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=39&t=94090

Tuossa ketjussa esiintyvä "santanae" on IRL Ismo Korjula, joka muutama vuosi sitten vastasi 50%:a Suomen kausikilliharrastajista. Hänellä näytti olevan hyvin kärsivällinen keskustelutapa ketjussa. Osa hänen antamistaan tiedoista ja ohjeista on kyllä sellaisia, että en niitä itse allekirjoittaisi tai soveltaisi.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Generation II:n kasvu on lupaavan oloista. Suurimmat yksilöt saavuttivat kymmenentenä päivänä jo kahdeksan millimetrin kokonaismitan. Poikasten joukossa on myös jonkin verran niin kutsuttuja "belly slidereitä". Tätä nimitystä käytetään kaloista, joiden uimarakko ei ole jostain syystä lähtenyt toimimaan normaalisti. Ne eivät poistu pohjalta, mutta ilmeisen suurin ponnistuksin käyvät uimassa myös keskivedessä. Syytä tähän on paljonkin arvailtu, mutta se on edelleen hämärän peitossa. Toisin kuin yleisesti luullaan kaikkien kalojen poikaset eivät täytä uimarakkoaan pinnalta, joten ei ole varmaa johtuuko ongelma vesitysvaiheen "ilman haukkaamisesta" tai haukkaamisen puutteesta.

http://www.aka.org/aka/modules/newbb/vi ... 36&forum=1

Kuvassa kymmenen päivän ikäinen "Belly slider", pituus 4mm:
Belly slider N. eggersi 4mm long.JPG
Belly slider N. eggersi 4mm long.JPG (28.79 KiB) Katsottu 3893 kertaa
Tässä terve saman ikäinen kala vatsa täynnä, pituus 6mm:
N. eggersi 10 days old 6mm long.JPG
N. eggersi 10 days old 6mm long.JPG (47.84 KiB) Katsottu 3893 kertaa
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Laskin tuossa, että kahdella viime kesän N. eggersillä on kohta yksivuotissyntymäpäivät. Ikää on jo 352 päivää.

Toinen sukupolvi edistyy hyvin. Kolmen viikon ikäiset poikaset siirrettiin kahteen suodatettuun altaaseen. Lukumäärä oli 112 kappaletta (29% survival rate). Kuolleita poikasia löytyi kuitenkin vain kuusi kappaletta, mikä osoittaa, että kuolleisuus on suurinta aivan alkupäivinä. Kuolleisuus oli pienintä sellaisissa alkukasvatuspurkeissä, joissa oli laaja pohjapinta-ala. "Belly slidereistä" oli hengissä ainoastaan kaksi kalaa. Kaiken kaikkiaan voi olla aivan hyvä asia, että kaloja menehtyi näinkin paljon, koska näin kestävimmät ja vahvimmat kalat saavat jatkossa vuoron lisääntyä ja jatkaa sukua. Poikaset jaettiin kahteen altaaseen kokonsa mukaan. Erottelurajana käytettiin 7 millimetrin kokoa. Tämän rajan alapuolelle jääviä poikasia oli 61 kpl ja suurempia 51kpl. Tällä jaolla voidaan vähentää kuolleisuutta jatkossa etenkin myöhään kehittyvien koiraiden ja naaraspuolisten kalojen joukossa. Pienimmät saivat uudeksi kodikseen Dennerlen 20-litraisen ja suurimmat Ikean Trofast-muovilaatikon.

Eilen saapui Barcelonasta sokkeloviuhkapyrstön (Nothobranchius furzeri MZCS 2010/24) munia. Saa nähdä kuinka homma sujuu niiden kanssa.

http://www.proyectonothobranchius.net/s ... %20furzeri
N. eggersi 20 days old 12mm long.JPG
N. eggersi 20 days old 12mm long.JPG (129.1 KiB) Katsottu 3853 kertaa
Dennerle 20L.JPG
Dennerle 20L.JPG (296.28 KiB) Katsottu 3853 kertaa
Ikea Trofast.JPG
Ikea Trofast.JPG (260.45 KiB) Katsottu 3853 kertaa
Greetings from the sunny Spain.JPG
Greetings from the sunny Spain.JPG (304.07 KiB) Katsottu 3853 kertaa
Sella
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 23:40, 15.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Killipark-kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Sella »

tämäpäs oli mielenkiintoinen ja paljon tietoa antava ketju :-). tosiaan kiinnostuin näistä eväkkäistä juuri tuon värityksen takia ja rupesin tutkimaan lisää. kova pettymys oli se, et elävät niin vähän aikaa :-(. mielenkiinnolla odotan kuitenkin kirahvi1 päivityksiä, et miten menee :-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”