Rihmakalan aggressiivisuus toisen lajin rihmakalaa kohtaan?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Rihmakalan aggressiivisuus toisen lajin rihmakalaa kohtaan?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Tietyn rihmakalalajin koiraat ovat aggressiivia saman lajin toista koirasta kohtaan. Näin kai yleensä. Onko aggressiivisuus myös lajien välistä?

Jos akvaariossa olisi vaikkapa juovarihmakala, helmirihmakala ja vaikkapa vielä jokin kolmas rihmakalalaji, kaikki koiraita, tappelisivatko ne?
Kysyn hyvin yleisesti, ymmärrän, että akvaarion koko ja sisustus vaikuttaisivat asiaan, ehkä muutkin kalat. Minulla ei ainakaan toistaiseksi ole aikomusta tällaista kokeilla eikä minulla ainakaan vielä ole yhtään rihmakalaa. Jos hankkisin, laji voisi olla nuoruudesta tuttu helmirihmakala.
Mika Karjalainen
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Rihmakalan aggressiivisuus toisen lajin rihmakalaa kohta

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Hyvä pohdinta johon en tiedä vastausta. Yleisesti ottaen olen todennut sovun säilyvän paremmin esimerkiksi avainkirjoahventen ja paratiisikalojen kuin kahden rihmakalalajin välillä. Toisekseen, koska kaikki rihmakalat liikkuvat pääsääntöisesti veden keski- yläkerroksissa ne kilpailevat automaattisesti samasta elintilasta. Sensijaan keski-ja pohjakerroksessa viihtyvät ahvenet ja hyvinkin äksyinä tunnetut paratiisikalat eivät juuri reagoineet toisiinsa.
Rihmakalojen keskinäisessä kielessä värit voivat antaa osviittaa siitä mitä voi mahdollisesti yhdistää. En esimerkiksi laittaisi kääpiörihmakalaa samaan helmirihmakalan kanssa, koska koiraiden tunnus helmirihmakaloissa on punainen rinta.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”