Pantterikiipijät kalaston laatimisen haasteena

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Buster
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:33, 02.05.2014

Pantterikiipijät kalaston laatimisen haasteena

Viesti Kirjoittaja Buster »

Nyt lyö pahemman kerran päässä tyhjää. Tuli ostettua uusi akvaario, tokikin entistä isompi, ja tietenkin kaikkine kaloineen. Nyt mulla on sitten käsissä purkki, jossa seilaa sekalainen seurakunta plekoja ja sen lisäksi pikku porukka aikuisia pantterikiipijöitä.
Allas on sisustettu kiipijöitä ja plekoja miellyttäväksi, eli on kasvia ja kantoa kaiken edestä, nyt vaan ongelmana on se, että mulla on puolitoista metriä kauniisti maisemoitua akvaariota, jossa ei valoisaan aikaan näy juuri ketään paitsi vahingossa.

Mitä minä sinne sekaan laitan? Mä haluaisin sinne jotain värikästä, reipasta, isohkoa kalaa, joita olis sitten kiva katsella kun nuo kiipijät kurkistelee pusikoista. Mitä se vois olla?
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Pantterikiipijät kalaston laatimisen haasteena

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Reipasta? Be careful what you wish for! Mulla oli parvi kongontetroja 8O . Olivat niin reippaita että sitä ad-hd touhua väsyi katsomaan. Nyt taas vaan plekot ja kiipijät, ah miten rauhallista [;)] . Liikehdintää toivovalle on vaihtoehtoja paljon, mutta eikö tuon edellämainitun lisäksi kävisi esim. aikuiset loisto-tai tulijuovabarbit, sateenkaarifisut tai vaikkapa rihmakalat?
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Pantterikiipijät kalaston laatimisen haasteena

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Kokemuksesta voin sanoa että Kongontetrat ym. suhaajat ärsyttävät Pantterikiipijöitä ihan olan takaa. Mulla Kongot joutui ihan alituisesti väistelemään Pantterin hyökkäyksiä, koska niitä vaan otti pattiin sellainen meininki. Joku isohko, vähemmän adhd-tetra olis ehkä suotuisampi. Tosin pantteritkin on yksilöitä niin ei voi yleistää :P
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Buster
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:33, 02.05.2014

Re: Pantterikiipijät kalaston laatimisen haasteena

Viesti Kirjoittaja Buster »

Kiitokset ehdotuksista, lisääkin saa tulla. :)
Nää kaverit on aika rauhaan tottuneita, kun niitten plekojen kanssa ovat aikaansa viettäneet, joten voin kuvitella, että vilkkaat kalat nyppisivät tätä sakkia ihan huolella.
Mäkään en siis välttämättä sitä kaikista eläväisintä lajia sinne ole sekaan laittamassa, reippaudella haen vaan sellaista näkösällä pysyvää.

Ongelma tässä on se, että mulla ei juuri ole mahdollisuuksia kasvattaa niitä kaloja missään isommiksi, vaan ne olis heitettävä tuonne purkkiin suoraan sen kokoisina kuin kaupasta löytyy, ja tuli tuossa todettua, että noilla panttereilla on ihan järjettömän iso suu, sinne menee ihan keposesti keskikokoinen kuparimonninenkin, kun sellaisia sinne laitettiin pikkuporukka pohjaa hämmentämään....

Rihmakaloja tai barbeja oon tässä mielessä pyöritellyt, mut jotenkin aiemmat kokemukset rihmiksistä ei oiken saa mua innostumaan. Onhan ne älyttömän kauniita, mut mä kaipaisin tuonne jurottajaporukkaan jotain vähän iloisempaa kalaa. Barbeissa ja tetroissa taas on miinuksena se parvikalojen tietty persoonattomuus, mut niinhän se on, et kaikkea ei voi samalla kertaa saada.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Pantterikiipijät kalaston laatimisen haasteena

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mulla asustelee samassa altaassa mm. Kynäkaloja, jotka olis periaatteessa ihan makupaloja Pantterille, mutta then again, näemmä persoonakysymys :D

Miten olis jotkut keskikokoiset kirjoahvenet? Ne harvemmin ärsyttää isompiaan, on persoonallisia ja esillä.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Buster
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:33, 02.05.2014

Re: Pantterikiipijät kalaston laatimisen haasteena

Viesti Kirjoittaja Buster »

Lehtikaloja. Niitä sinne nyt sitten tulee, se on lajina ollut mulla aina vähän sellainen "no-go" mut tuo allas nyt on muutenkin vähän erilainen, enemmän tuon miehen näköinen kuin mun. :D Niiden ei ainakaan luulis ärsyttävän noita kiipijöitä, ja vaikkei nekään ihan ensimmäisenä tuu mieleen kun iloista kalaa ajattelee, niin onhan niissä oma viehätyksensä - ja pysyvät ainakin ihan etulasissa kiinni. :D
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Pantterikiipijät kalaston laatimisen haasteena

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Toimiva yhdistelmä (täällä käytössä) :D

Kutuaikana tosin joutuu varautumaan siihen, että kun lehtikset suojelee kutuaan niin pantterit ei väistä. Joskus on vesi loiskunut. Mut muuten mitä parhaita kavereita! :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Buster
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:33, 02.05.2014

Re: Pantterikiipijät kalaston laatimisen haasteena

Viesti Kirjoittaja Buster »

Kiitos vinkeistä, uudet pienet lehtiset muuttivat altaaseen, ja ainakin toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin. Saa nähdä, miten tuosta pareja muodostuu ja tuleeko kutukonflikteja, kunhan lehtikalat kasvavat hieman.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”