Kiekkokala-altaan suunnittelua

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Verna80
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 16:01, 04.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Verna80 »

Minulla olisi kiekkokala-allas suunnitteluasteella. Ottaisin erittäin mielelläni vastaan kokeneempien harrastajien vinkkejä ihan altaan koosta lähtien. Suunnitelmissa on noin 500 litran allas, esim. 150*60*60cm. Kuinka monta aikuista kiekkokalaa tämän kokoiseen altaaseen voi ottaa? Seitsemän? Kahdeksan?

Entä suodatus sitten? Ymmärtääkseni ei saisi olla kovaa puhuria, mutta kuitenkin pitäisi olla hyvä suodatus ja puhdasta vettä. Miten käytännössä olette toteuttaneen kunnon suodatuksen ilman liian kovaa puhuria? Kunnollinen ulkosuodatin tietysti, mutta käytättekö myös sisäsuodatinta? Millaisia vedenvaihtoja teette?

Suunnittelin hankkivani altaaseen LED-valaistuksen. Osaako joku kertoa onko noissa mitä huomioon otettavaa? Helsingin akvaariokeskuksella on tarjolla tuommoinen Arcadia Classica Strech-LED valaisin. Haluaisin, että altaassa riittäisi valo kunnolla kasveillekin.

Mitä muuta?

Kiekkokaloillako on sitten aina loisia? Eikö niitä saa loislääkitykselläkään pois?
Mikapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 16:32, 09.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karis/Karjaa

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Mikapo »

Minulla on ollut kiekkokaloja vasta kolme vuotta, mutta ehkä silti rohkenen vastata. Kiekkokaloissa parviäly tuntuu yhdistyvän yksilölliseen käyttäytymiseen. Havaintojeni mukaan ne ovat kestäviä: olen tänä aikana menettänyt vain yhden kalan, kun alkuvaiheessa kokemattomuuttani yritin tulla toimeen ilman kansilaseja, vaikka minua varoitettiin tästä. Yksi ehti hypätä pois ja menehtyä, ennen kuin viisastuin ja otin kansilasit käyttöön.

Minulla on 12 kiekkokalaa 161 x 70 x 67 -kokoisessa akvaariossa (vajaat 800 litraa). Määrä vaikuttaa minusta juuri sopivalta.

Eheim Professional 3e -ulkosuodattimia on kaksi kappaletta, sisäsuodattimina on Eheim Powerline XL 2252 ja pinnalta imevä Tunze Comline 3162. Vältän voimakkaan puhalluksen sillä, että ulkosuodattimien suihkusuuttimet on suunnatta pinnan suuntaisesti. Olen yhdistänyt Eheim Powerline -suodattimeen suihkuputkeen, josta vesisuihku suuntautuu toista päätyä pitkin pohjaan. Tunzen sisäsuodatin imee vettä pinnalta ja puhaltaa sen suoraan pohjaa kohti.

Molemmissa ulkosuodattimissa on Eheimin Reeflex 800 -UV-C-sterilointilaitteet. En tiedä johtuuko niistä, mutta kalataudeilta on vältytty.

Vaihdan noin 40 % vedestä kerran viikossa.

Kiekkokala-akvaariotani valaisee kattoon ripustettu 300 watin LED-valaisin, mutta se ei ole koskaan täydellä teholla. Valo alkaa kirkastua aamulla, on kirkkaimmillaan klo 13 maissa (käytössä ehkä 200 wattia), lähes pimenee tunnin kestävän valaisutauon ajaksi, kirkastuu jälleen ja himmenee klo 18 alkaen siten, että klo 19 käytössä on vain himmeä sininen yövalaistus aamuseitsemään saakka.

Minulla on pienimmässä akvaariossa Arcadia Classica Stretch -LED-valaisin ja olen ollut siihen tyytyväinen. Jos nyt perustaisin kiekkokala-akvaarion, todennäköisesti hankkisin siihen juuri tuollaisen, mutta kolme vuotta sitten niitä ei vielä ollut saatavilla tai en tiennyt niistä. Se on siinä mielessä parempi, että se vie todella vähän tilaa, ei vaadi ulkoista ohjausyksikköä ja on täysin äänetön, koska siinä ei tarvita jäähdytyspuhaltimia. Suosittelen kattoon ripustamista, koska silloin valoa on käytettävissä myös hoitotöiden aikana eikä valaisinta tarvitse nostaa pois akvaarion päältä niiden ajaksi.

Täällä vesijohtoveden pH on 8, joten kiekkokala-akvaariossani on Seran automaattinen hiilidioksidinsyöttöjärjestelmä. Sen avulla pH on säädetty tasolle 6,8. 30 asteen lämpötilasta huolimatta tietyt kasvit suorastaan rehottavat ilmeisesti hiilidioksidinlisäyksen, voimakkaan valaistuksen ja lannoituksen ansiosta. Varsinkin rautalannoitetta kuluu paljon (noin kolme kertaa valmistajan suosittelema määrä). Ilmeisesti juuri kasvillisuuden vuoksi nitraatti on pysynyt tasolla 10 mg/l. Ajoittain sitä on täytynyt jopa lisätä, jos kasvillisuutta ei ole harvennettu riittävästi.

Kiekkokalani ovat peräisin eurooppalaisista kasvattamoista. Pulskasta kunnosta ja hyvästä ruokahalusta päätellen niillä ei ole koskaan ollut sisäloisia, mutta olen varmuuden vuoksi antanut sisäloislääkityksen määrävälein. Käytin aluksi Camacell-valmistetta, mutta sitä ei käsittääkseni enää myydä EU-alueella.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
Verna80
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 16:01, 04.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Verna80 »

Kiitos suuresti!

Mietityttää nyt sitten tuo uv-c sterilisaattori. Onko nämä yleisesti käytössä kiekkokala-altaissa? Pidetäänkö sitä koko ajan päällä vai vain jos jotain stressaavampaa tapahtuu altaassa?
Mikapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 16:32, 09.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karis/Karjaa

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Mikapo »

UV-C-sterilointilaitteet ovat minulla aina päällä. Katkaisen niistä virran vain kun se ulkosuodatin puhdistetaan, jonka ulostuloon laite on yhdistetty, ja kun on aika vaihtaa UV-C-loisteputki (kerran vuodessa).
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Omia kiekkokaloja ei ole koskaan ollut, mutta Joey Mullen (King of Diy) meinaa pitää uuden fisuhuoneensa 120 gallonan (noin 450 litraa) tankissa 12 kpl kiekkokaloja. Kyseisen herran luulisi jotain asiasta tietävän, koska kasvatti noin kymmenen vuotta kyseisiä fisuja myyntiin asti. Jos englanti taipuu niin hänen youtube kanavalta löytyy useampia videoita kiekkokalojen pitämisestä mm. vaikka tämä infovideo.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
timotonttu59
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 00:24, 14.12.2017
Akvaarioseurat: vas
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja timotonttu59 »

On kyllä ihastuttavia otuksia nämä :)

Itse sain apua paljon tästä blogista, jossa on erikseen myös pienemmässä akvaariossa kasvattamisesta juttua: http://www.macsdiscus.com/discus-fish-blog. Kaveri antaa vinkkejä myös mistä löytyy ilmaiset pelit ja vehkeet kiekkokaloille, jos sattuu asumaan alueella :D
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Itselläni on ollut sekä "karamelleja" että luonnonkiekkoja. Koskaan en ole uv-suodatinta niissä käyttänyt. Sellaisen kyllä omistan, mutta se toimi vihersamennuksen tuhoajana, johon toimikin vallan mainiosti. Tehokas ulkosuodatin (itselläni Eheim 2080) ja kaksi Eheimin tehokasta sisäsuodatinta eri päissä (Eheim Powerline lisälaatikoilla), joka kyllä puhaltaa reilusti, siksi niihin on lisätty suihkuputket puhaltamaan pikkuisen alhaalta ylöspäin. Ei tarvitse olla näin järeätä suodatustakaan, itselläni ne oli jo ennen kiekkoja, sottuturpaisille plekoilleni. En pidä kiekkoja mitenkään haastavina tai loiskyllästettyinä, kunhan pitää vesiarvot, lämmöt ja ruokinnan oikeana. Ja kyllä isompi porukka tuonne menee, vaikuttaa myös kiekkojen rauhallisuuteen ja tulee niiden ihailtava parvikäyttäytyminen upeammin esiin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Mulla ei ole kiekon kiekkoa ollut, että siltä pohjalta tämä näkemys... ;) En mäkään pidä kiekkoa mitenkään hirveän haastavana kalana, kun on nuo toukopoukon mainitsemat asiat kunnossa. :) Tarkkana pitää olla vaan niitä ostaessa, että ne on oikeasti hyvän näköisiä, ei viimeisiä onnettomia tummia altaasta kannata ostaa säälistä. Tai jos ostaa, niin sitten niille kunnon karanteeni ja kuntoutus ja "rokotus" wanhanliiton kiekkoilijoiden tapaan ennen pääataaseen kotiutusta. Jos siis on kiekkoja jo ennestään.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Nyt, joko mun läppäri tekee jotain outoja, tai sitten olen todella tyhmä (toivottavasti ei tarvitse sitä julkisesti paljastaa) mutten kertakaikkisesti ymmärrä, miten pelisivut liittyy kiekkoihin?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Puhdasta trollausta. Kun laittaa linkkejä kaiken maailman forumeille, niin ko. pelisivu löytyy helpommin. Voisiko joku poistaa tuon viestin?
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Jep, mietin heti kun menin tyhmä itseni sinne klikkaamaan, jotta jashoo, mitähän kaikkea shaishee sain koneelle?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiekkokala-altaan suunnittelua

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Nyt luin tätä ketjua vasta tarkemmin. Aika monta sivupersoonaa on urpolassella, eikun lasseurpilla.

Jos täällä minkäänlaista moderointia nykyisin enää on, kovin on hidasta. Seuraava askel on vissiin ne nakuvideot. Voi, voi ja lämmin puuro :? .
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”