kiekot ja johtoveden nitriitti?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mariquies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 10:25, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

kiekot ja johtoveden nitriitti?

Viesti Kirjoittaja mariquies »

Mulla on 720-litrainen allas kypsymässä, ja haaveena olisi ollut hankkia sinne pohjakalojen seuraksi kiekkoja. Nyt kuitenkin erään toisen ketjuni myötä tuli enemmänkin ajatuksia vesiarvoista, ja ajattelin asiaa vielä varmistella teiltä kokeneemmilta kiekkoharrastajilta, ettei kiekkoharrastukseni saisi surkeaa loppua heti alkuunsa. Ongelmana(?) on siis nitriitti, jota meillä tulee ihan johdon päästä 0,025. Toisessa ketjussani Teemu Salonen mainitsi, että nitriitin pitäisi olla 0 ja että jopa toisesta altaastani mittaama 0,03 nitriittiarvo saattaa aiheuttaa ongelmia herkimmille kaloille (tässä oli puhetta synnyttävistä hammaskarpeista). Kiekkokalathan tunnetusti ovat herkkiä, eivätkä siedä nitriittiä, joten pitäisikö minun suosiolla unohtaa niiden hankinta? Kiekot olisivat upeita kaloja, mutta hieman hirvittää tarinat niiden vaikeahoitoisuudesta, enkä haluaisi, että mennään metsään jo heti alussa vääränlaisen veden vuoksi.
720 L monneja, 240 L seurala, 240 L malawila, 60 L hammaskarppeja
Vauhtiville vm. 2011, mies ja kissa.
mariquies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 10:25, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: kiekot ja johtoveden nitriitti?

Viesti Kirjoittaja mariquies »

Ja koska joku viisaampi ehti minua jo valistaa tässä välillä, vastaan siis itse omaan kysymykseeni :D. Toimivassa akvaariossa bakteeritoiminnan pitäisi juuri hävittää nitriitti, sitä vartenhan tässä pyttyä kypsytellään...voi miten olen tässä lähipäivinä viisastunut akvaarioharrastuksen osalta niin että päässä ihan kohisee!
720 L monneja, 240 L seurala, 240 L malawila, 60 L hammaskarppeja
Vauhtiville vm. 2011, mies ja kissa.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: kiekot ja johtoveden nitriitti?

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Hanavedessä nitriittiä saa olla 0,1 joten aika puhdasta vettä teillä tulee.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: kiekot ja johtoveden nitriitti?

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Mä oon luullut, että juomavedessä saa olla nitriittiä 0,5 mg/l. Vuosi sitten kesällä meillä oli hanavedessä 0,3 mg/l nitriittiä. Silloin vähän arvelutti vedenvaihto, mutta mitään ongelmia ei sitten tullutkaan. Viidesosan vedenvaihdolla nitriittiä oli laskennallisesti 0,06 mg/l akvaariossa vedenvaihdon jälkeen ja aika nopeasti arvo laski nollaan.
Odemus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 16:48, 10.05.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: kiekot ja johtoveden nitriitti?

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Tajusin juuri, että tuosta mun edellisestä viestistä voisi käsittää asian niin, että ongelmia ei tullut kiekkokalojen kanssa. Mulla ei ole kiekkokaloja. Pelkäsin ongelmia muiden kalojen kanssa tuollaisilla nitriittipitoisuuksilla, mutta niitä ei onneksi tullut.
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 16:23, 12.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: järvenpää

Re: kiekot ja johtoveden nitriitti?

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

http://www.hoh.fi/index.php?pageid=7&aid=37&lang=fi

Tuolta voipi lueskella mitä kaikkea hanasta tuleekaan
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”