Kiekot oireilee taas

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mistä me nyt mahdetaan puhua? Ei kypsässä, balansissa olevassa akvassa ole mitattavia määriä ammoniumia tai ammoniakkia. Eikä nitriittiä sen puoleen. Jos on, jokin on mennyt raiteiltaan syystä tai toisesta ja vaatii pikku rukkaamista oikeaan suuntaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ei kyllä kypsässä altaassa saa mitenkään pH:takaan pysymään noissa esimerkkisi luvuissa päiviä, ei edes tuntia, jos kH on matala.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Sisso kirjoitti:Mistä me nyt mahdetaan puhua? Ei kypsässä, balansissa olevassa akvassa ole mitattavia määriä ammoniumia tai ammoniakkia. Eikä nitriittiä sen puoleen. Jos on, jokin on mennyt raiteiltaan syystä tai toisesta ja vaatii pikku rukkaamista oikeaan suuntaan.
Todennäköisesti nitriittiä ei ole, koska akvaariossa on bakteeritoimintaa, mutta jos suodatustehoa ei ole riittavästi ja kalaa paljon, kai mahdollista olisi ammoniakin tai ammoniumin näkyminen testissä. Eihän se kalan uloste muutu heti nitraatiksi, minusta se muuttuu vasta typpibakujen käsittelyssä. Tietysti jos altaan bakteerit tekee heti siitä nitraattia, on silloin suodattimet turhia kapistuksia.

Itse oon itsekseni ajatellut, jos lisäisi ammoniakkia altaaseen ja bakteerit tekis siitä nitraattia, ei tulis turhaan yliannostusta kaliumista.
Ois bakteereille työtä, kun on suodattimissa 16 litraa substrat pro palleroita, eli 7200m2 pintaa bakteereilla.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Maisu kirjoitti:Ei kyllä kypsässä altaassa saa mitenkään pH:takaan pysymään noissa esimerkkisi luvuissa päiviä, ei edes tuntia, jos kH on matala.
Kolmosta näyttää testi, on jo näyttänyt kuukausia, mutta sehän ei pidä täysin paikkaansa koska akvaan menee ruoan mukana fosforihappoja. Tosin en ole sitä kauhiasti viime aikoina nostellutkaan (nelosessa tapasin ennen pitää) joten ei se todellinen arvo paljoa heitä, kun hanaveden KH3.

Milsku: kerrohan sitten huomasitko mitään eroa uudella vedenparannusaineella.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
hippula
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 06:34, 21.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja hippula »

Mun kokemukseni:
Ph pysyy sopivana kun juurakoita on tarpeeksi.
Noin 10 pv välein 40% vedenvaihto aikuisilla kiekoilla ja 7pv välein nuorilla, joita syötetään 2-3 krt päivässä.
Kun nitraatti 25, osittainen vedenvaihto, ilman pohjan lappoamista. Pohjan lappoan noin 10pv:n välein.
Tikkutesteillä olen pärjännyt hyvin. Asun Vantaalla.
Litroja on 450.
Kiekkoja 10 ja seurana muutama pleko ja palettikala pariskunta.
Toivottavasti oli jotain apua.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Satuin saamaan käsiini jungle parasite clearia. Laitoin eilen altaaseen ja äsken huomasin että osa kiekoista kakkaa heisimatoja (Tapeworm).
On muuten todella ällöttävää.
Nano Riutta <3
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Jep, ei ole kaunis näky. Yhdeltä meidän kiekoista bongasin vastaavan, kun tuon kuurin vedin. Toivottavasti ei tartte uusia.
80l,110 l ja 430 l,
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Jahas heisimadot on häädetty, mutta nyt oireilee Hexamitiasis, mikä lieneekään suomeksi.
Lääkkeeksi löysin Metronidazole, mutta on suomessa reseptilääke. Millähän nuo täällä turhien lakien maassa pitäisi häätää? Flagyl on joku lääke, mutta taitaa olla reseptin takana sekin. Mitähän eläinlääkäri sanoo jos soitan ja pyydän tätä enemmän gykkejen määräämää lääkettä mun kaloille :mrgreen:
Nano Riutta <3
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja catze »

Tarkoitatko reikätautia ? Kurjella myydään siihen tehokasta lääkettä Aquasania mutta myös Waterlifen Octozin saattaisi auttaa..reikätauti on osaltaan heikkoustauti, joten lääkitys lääkityksen perään ei koskaan ole hyvä juttu.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Jos laitoit Jungle Parasite Clear-kuurin, se sisältää mm Metroa (kts esmes http://www.walmart.com/ip/Jungle-Parasi ... g/10313048).
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Alexander
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 12:29, 17.12.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Alexander »

Kiekoilla on ollut nyt pari päivää ollut hypervetilaatio-ongelmia, eli luultavasti jtn. macroorganismejä. Eilen käytin PP eilen, se hävitti kaikki allaksen ongelmat, taas. Hoiti myös mun pari päivää sitten tulleet G.sp.Tapajoksien kutittamiset.

Kaikille sisäloisellä käytän ruokaan laitettu Metronidazole. Kaikille ulkoisille loisille/whatever käytän ensin suola+lämpökuuri ja jos ei auta tai on agressiivinen tapaus niin käytän PP, eli Kaliumpermanganaatti. Kaikki muut kaupalliset lääkekuurit maksavat liikaa, ja aivan tehottomia mun mielestäni.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Ei oo reikätautia vaan valkoista/läpinäkyvää kakkaa. Kuitenkin erinäköistä kuin ne heisimadot.
Junglessa on sitä joo, mutta luin että sen vaikutus kestäisi vain 8h kerrallaan eli junglea en annostellu tarpeeksi että se oikeesti tappaisi jotain muutakin kuin heisimadot.
Mistä sä Alexander saat sitä metroa?
Nano Riutta <3
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Se valkoinen kakka tulee myös huonoista vesioloista. Ei sen kummempaa.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

ramdac kirjoitti:Se valkoinen kakka tulee myös huonoista vesioloista. Ei sen kummempaa.
Mihin tämä perustuu? Mun ymmärtääkseni kyllä huonot olot altistaa kalat sairauksille ja loisille. Ja ne taas aiheuttavat ks. oireita.
Nano Riutta <3
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Kiekot on vaan aika herkkiä kaloja veden laadulle, ainakin silloin kun ne tulee uuteen altaaseen. Vesi olisi hyvä olla samanlaista, kuin akvaariosta mistä tulleet.
Luin jostain kuinka kiekkoja lääkitään väärin perustein pelkän valkoisen ulosteen vuoksi, joka voi johtua korkeista nitraateista yms. vastaavasta. Sunkin altaassa on nyt ollu pari viikkoa tasasta lääkitystä, joten luulisi vedenlaadun olevan kaukana hyvästä. Ei lääkejäämät ainakaan paranna vedenlaatua. Enkä ole koskaan kuullut nitriitin noususta kypsyneessä akvaariossa, toki voi olla mahdollista, jos suodatus on riittämätön. Sellaiseen altaaseen ei kannattaisi edes harkita kiekkokaloja. Käyttäessäsi RO vettä, veteen tulisi lisätä osa siitä poistuneista mineraaleista takaisin, eikä nuo turkoosi kiekot ole yhdessäkään liikkeessä muussa vedessä, kuin mitä hanasta tulee. Yhtä äkkiä joutuessaan Amazon veteen ne saa kyllä aika shokin vedenlaadusta.
Lääkityksenä itse olisin käyttänyt Sera Med Tremazolia heti aluksi ja sen jälkeen en mitään muuta.
Kalat jotka sen jälkeen kuolee, kuolis muutenkin. Kiekkokalat on ihan erinlaisia kuin palettikalat, ne on herkkiä.
Sun kalat on varmaan nyt superstressaantuneita kaikista lääkityksistä ja veden muljauksesta.
Useita pieniä vedenvaihtoja tiheään ehkä stressais kaloja vähiten. Vesiarvot muuttuis pikkuhiljaa.
No joo ei jaksa ajatella enempää
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Vettä olen kuurin loputtua vaihtanut 30%/vrk. Vaihtovedestä 60% on saavissa ilmastuksen kanssa seisonutta hanavettä, 40% jungle mineral saltilla terästettyä RO vettä, Myöskin saavissa ilmastettua. Molemmat on terästetty myös tetran aqua safellä.
TDS oli kuurin loppuvaiheessa reilusti yli 500, eilen vedenvaihdon jäleen oli 350.
Onko kellään tietoa mitä maksaa jos vien ulostenäytteen lääkärille tutkittavaksi?

Nämä mun kiekot ei siis ole juuri mulle tulleet. Alussa olivatkin pelkässä hanavedessä, mutta silti terveysongelmat vaivasivat.
Vedessä on jotain vikaa tiedän sen. Tarkoitus olisi nyt hoitaa huonon veden aiheuttamat ongelmat pois, samalla kun veden laatu paranee pikkuhiljaa.
Nano Riutta <3
Alexander
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 12:29, 17.12.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Alexander »

Eläinlääkäristä.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Pitikö viedä näyte ja kertoiko ne annostus ohjeetkin?
Nano Riutta <3
Alexander
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 12:29, 17.12.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Alexander »

En tarvitsenut viedä näytettä, kerroin vaan että kaloilla on S.vortens ja että Metroa tarttis. Ei se tiennyt yhtään mitään annostukseista.
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Ymmärtääkseni Eu on kieltänyt tuon Junlge Paraciten käytön Metronidazolen takia. Siksi se loppuu kaupoista.Vesistöihin pääsee turhaan voimakasta antibioottia.... Sitä ei pitäisi enää määrätä akvaariokaloille tuntematta niitä ja liian iso annos tappaa parhaimmassa tapauksessa kalat. Eläinlääkäreillä tuota on laskimonsisäisesti käytettäväksi. Pullot on annosteltu ihmisille ja koirille esim.on omat annoket. Mun sinileuolla oli reikätauti ja Watwerlifen Octozin riitti niille. Kannattaako rasittaa uudella lääkuurilla kaloja, jos ei ole muita oireita vielä? Aquanhoitosivuilla mainitaan vielä, että "Tarpeettomasta lääkityksestä on syytä varoittaa, sillä sivuvaikutuksena on mm. mununais-toiminnan häiriintyminen."
80l,110 l ja 430 l,
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mun on nyt pakko ihmetellä mitä touhotetaan. Koko ketju kertoo mitä kaikkia oireita mun kaloilla on ja on ollut. Kun 1 lääke ei auta kaikkiin oireisiin onko mun vaan todettava että voi voi ja kateltava sairaita kaloja niiden loppuelämä?

Voihan se olla että paremmat vesiarvot auttaa kalojen lois ongelmiin. Mutta minä päätin että häädetään ne kaikki loiset samalla niin saavat kalat sitten voimistua rauhassa. Tai jos ovat liian heikkoja kuolkoot pois.
Nano Riutta <3
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Minä olen samaa mieltä sun kanssas. Luulen, että ne heikommat kuolee joka tapauksessa. On aika tuuripeliä mitä kaupasta saa käsiinsä. Mulle tuli kutupari, jotka muodosti parin aika nopeasti ja rupes kutemaan 2 kk altaassa oltuaan.En usko, että toimun vesi on kovin ihmeellistä, kun se on Paraisten hanavettä ja vielä vanhatputket, joista irtoaa...no jotain välillä. Aquasafe täälläkin ja mantelippunlehtiä ja nyt noita lepän "käpyjä". Vedenvaihdot 30% x2/ vko. Seran mineralsalttia lisäillään silloin tällöin ja rikkihapolla alennetaan pH:ta. Veikkaan juurikin, että se vahva kala alun perinkin pärjää miten vain ja ne heikot tippuu vaikka mitä tekisi :( Tsemppiä sinne!

Niin ja kommnettini ( ei koskenut oikeastaan sinua Milsku) tuohon antibiootti asiaan oli se, että kun haetaan osaamattomilta eläinlääkäreiltä (tekis mieli Eviraan ilmoittaa) antibiootteja, jotka on tosiasiassa ihmisille, niin miten lasketaan ne annostukset oikein? Ja kaadetaan turhaan antibiootteja vesistöihin. Sillä ei saada aikaan kuin antibiooteille resistenttejä kantoja ja myös omaan altaaseensa, niin että sitten ei mikään päde. On olemassa myös kiekoilla oma viruksensa, johon ei sitten auta mitkään lääkitykset, koska viruksiin ei antbibiootit tehoa. Vahva kala sietää ja heikot kuolee.
80l,110 l ja 430 l,
Alexander
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 12:29, 17.12.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Alexander »

Se eläinlääkäri kysyi minulta jos tiesin oikea annostus, and of course tiesin. Sitten se katsoi jostain tietokoneohjelmasta ja vahvisti annostusohjeet/whatever. Että kyllä se tarkisti asian vaikka ei tiennyt asiasta.

Jos nyt tietää oikeat annostukset&osaa noudata ne, niin miksi ihmeessä ei käyttäys oikea lääke eikä mikään broad spectrum eläinkaupasta ostettu tehoton aine. S.vortensille ei mikään muu aine toimi kun Metro. Sun mielestä olisin vaan kattonu kun villikiekot olis kuollu koska ei pitäis turhaan kaataa antibiotteja vesistöihin.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Minustakin alkaa olla sellanen määrä lääkitystä takana, ettei oikein voi olla mitään loista tai bakteeria jäljellä.
Kannattais vain rauhottaa tilanne ja päättää millasen veden haluaa. Tuollasen random lääkityksen jälkeen jos joku kiekko jää henkiin, sitä ei saa tapettua enää millään. Suurinosa noista ns. lääkkeistä on myrkkyjä.
Mä kokeilisin helpointa vettä, eli en tekis mitään. Käyttäisin suoraan vesijohtovettä, ilman mitään lisäainetta.
Kloramiini haihtuu päivässä, mutta tappaa bakteereja hetken ennen haihtumistaan. Voi haihtua nopeampaa kuitenkin, koska akvaariossa kierrätetään vettä, eli veden pinta elää. Jos sun allas on jo vuosia vanha, se laskee automaattisesti pH:ta, Mun Turun vesijotovedellä pitämässäni akvaariossa on pH noin 7,15 ilman mitään ainetta.
Vaihdoin joku päivä 80% kerralla vettä ja en laittanu CO2:sta päälle, pH asettu tuohon 7.15 lukemaan, mikäli tuo pH säädin näyttää oikeen, kalibroin anturin aika vasta. Kiekot pärjäs siinä oikein hyvin noin 2 vuotta, ilman yhtäkään lääkekuuria, oli siis ihan yhtä helppoja kuin vaikka partamonni. Nyt oon sit halunnu eroon tuosta Amazon biotoopista levineen ja lisänny paineellisen CO2:n jolloin pH on tippunu 6.6 tasolle. Alottanu myös lannotuksen, lisänny valoa ja laittanut kasveja. Kiekot pärjää hyvin vaikka tällä hetkellä on vihersamennus, odotellaan tässä UV-sterilaattoria. Laitoin kumminkin kokeeksi pajuja altaaseen ja banaaninkuori on vedessä valmistamassa likoeläimiä syömään samennusta.
Olen sitä mieltä, jos kattelet niitä heikkoja yksilöitä ja lääkitset aina kaikki kalat, vahvatkin yksilöt sairastuu lopussa lääkitysten rasitteista, se on tavallaan oravanpyörä, kunnes ei ole enää kiekkoja. Viljellyillä kiekoilla ei varmaan ole muuta väliä veden laadun suhteen, kuin että se on stabiilia ja stabiilissa akvaariossa ei voi olla nitriittipiikkiä. Kannattaa oikeasti unohtaa kaikki nestemäiset hapot joilla laskea pH:ta koska sun kalat on aika lopussa, vesijohtovesi minusta olisi parasta, ilman mitään lisäaineita. Turun vesijohtovesihän on pehmeää jokivettä edelleen, paitsi pH on nostettu putkistojen syöpymisen estämiseksi, tuo on oletus ei fakta.
CO2 pohjanen happolasku ei ole niin paha kuin rikkihappo, joka tuskin poistuu vedestä ilmastamalla.

Eikä sulla ole kiekot vielä olleetkaan vesijohtovedessä, koska vesijohtovedessä ei ole nitriittiä paljoa, alle 0,01 mg/l
Reikätaudin syyksi on arveltu myös kalkin, fosforin ja D3-vitamiinin epätsapainoa.
Sitä on pidetty myös stressin aiheuttamana autoimmuunisairautena, joka liittyy etenkin huonoon vedenlaatuun. Nitriitti on varmaan pahin veden laadun huonontaja. Lääkityksellä ei voi parantaa vedenlaatua, se stressaa kaloja yhtä paljon kuin huono vesikin, jopa enemmän, Akvaario on pieni tila, joka ei kestä suuria määriä ylimääräisiä tekijöitä. Liikaruokaa todella pieni määrä, vaikuttaa fosforitasapainoon todella herkästi. Akvaariossa kalat ovat paikoillaan, ei ne tarvi suuria määriä ruokaa. Meinatessa ruokkia paljon, vettä vaihdetaan päivittäin ja altaassa ei ole yhtään mitään puhdistamisen helpottamiseksi. Luin joskus kiekkojen viljelystä, kuinka altaissa ei ollut suodattimia ja vesi vaihtui suoraan joesta yms. vastaavaa, silloin kaloja voi ruokkia paljon ja kasvavat nopeasti, mutta se ei onnistu ihan kotiakvaario-oloissa.

Nää on mun omia horinoita ja tuntemuksia Turun vesijohtovedestä, lisäksi olen amatööri. Siltikin kiekot pärjää ilman lääkekuureja. Luin ohimennen Alexanderin lääkityksistä ja ihmettelen kuinka kalat, jotka viihtyvät voivat sairastella. Luonnonkiekko vaatii tilaa ollakseen onnellinen. 1000l ei ole tilaa vaan kultakalamalja ja 250 litraa on kalankuljetuspussi. Omaa allasta tässä katselleena, tuntuu eläinrääkkäykseltä pitää tuossakin kaloja, kasveille tuo on ok ja joillekkin tetroille, litroja vain 960.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Se, mitä nyt jupisen, jupisen ihan yleisellä tasolla keltanokkana kiekkoilijana eikä liity kehenkään erityisesti. Käsittäkseni kiekoilla on loisia aina ja vain hyvä hoito ja ennen kaikkea stabiilit olot estävät niitä sairastumasta. Loisia ei saada koskaan hävitettyä 100% sesti ja ikuisesti, niiden kanssa on opittava elämään. Sen mitä tässä on oppinut (?), on että on melkein se ja sama missä oloissa (no joku tolkku tässäkin tietysti) kiekkojan pitää, kunhan ne olot ei jatkuvasti heilu suuntaan tai toiseen. Maailmalla esimerkiksi pH saa olla melkein mitä vaan kutosen ja kasin (jopa ylikin) hanaveden välillä, mutta pH ei saisi heilahdella vedenvaihtojen välissä paljoa. Sen sanotaan altistavan varmasti sairastamiselle. Kun täälläpäin kreivikuntaa hanaveden pH tuppaa oleman kasia ja se ajetaan kutosen puolelle tavalla tai toiselle, ei voida välttyä pHn heilumiselta paitsi jos vaihtaa vettä melkeenst päivittäin hiukan. Jos tahtoo kasvattaa kiekkoja, aletaan vettä säätämään tarkemmin mutta muutoin melkein vesi kuin vesi kelpaa. Jos pH on kutosessa ja hanasta tulee kasin vettä, tekee jo 30% vedenvaihto heilautuksen jos hanavettä ei pehmennetä jollain, esim hapolla. Vedenvaihtojen välissä pH laskee, sitten taas nousee jne. Jos akvan vesi on pH 7,2-7,5, mikä pitäisi olla viljellyille vielä ok, kasin hanavesi ei vielä tuolla vaihtomäärällä tee kovin isoa heilahdusta. Nuoret kiekot on herkempiä kuin isommat, mutta toisaalta kaipaavat kipeämmin tuoretta, puhdasta vettä. En oikein ole löytänyt mistään mikä on tapa Suomessa, siis vaihtosuositukset jne (jos sellaisia onkaan), vain sen miten maailmalla kiekkoharrastajat tapaavat toimia viljeltyjen kanssa ja uskon, että tuossa on järkeä koska se pätee yleisesti muihinkin herkkinä pidettyihin kaloihin. Eli ehkä olisi parempi hiilarista huolimatta nostaa pH ylemmäs, siis lähemmäs hanaveden arvoa, ja sillä tasata olosuhteiden muutoksia akvassa? Mitä isompi pytty, sen vakaampi. Mitä vähemmän kaloja, sen vakaampi. Joskus kalat saa sairauksia joille me ei oikeasti voida mitään, mutta monasti sairastaminen, etenkin jatkuva, on merkki epäkohdasta hoitorutiineissa.

Kirjoahvenilla (varmaan muillakin kaloilla) esiintyy aina "kitukasvuisuutta" eli vaikka kala syö, se ei kasva vaikka millä lääkitsisi. Nämä kuolevat pois, mutta siihen voi mennä pitkäkin aika. Yleensä sairastelevat ennen sitä mutta jos selviävät siitä, kuihtuvat pois vaikka mitä tekisi. Harjaantunut silmä erottanee nämä yksilöt jo nuorina porukasta, aloittelija (voi) maksaa opeistaan kovan hinnan. Joskus voi olla hankala päättää lääkitäkkö koko allas, yksittäinen kala, joka ehkä sitten kuolee silkkaan stressiin, vai antaako riskillä (tarttuvasta taudista) heikompien tippua jos iso osa porukasta vaikuttaa olevan ok. Silmä harjaantuu kokemuksen myötä arvoimaan tilanteita, kokematon pelkää aina koko porukan puolesta ja sortuu helposti ylilyönteihin.

MSSM
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”