Kiekot oireilee taas

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Juuri parven pohjimmainen syömisen lopetettuaan kuihtui pois, lihotuskuurista huolimatta.
Sen jälkeen 1 oranssi kiekko oli jäänyt jumiin kannon alle, kun oli ruokaa mennyt hakemaan ja kuoli ilmeisesti sydänkohtaukseen ennen kuin ehtisin huomata raukan.
2 viikkoa sitten huomasin läpinäkyvää kakkaa kiekoilla. Madotin ne 2 kertaa camacelilla. Toinen annos 7vrk ensimmäisen jälkeen kuten ohjeissa luki. Nyt loput oranssit kiekot (3) on lopettaneet syömisen kokonaan ja näyttää siltä että vajoavat kohta pää alaspäin. Ovat altaan pimeässä nurkassa ja välillä väristävät. Siniturkoosit ja pigeon bloodit voi vallan hyvin.

400l
28C (nyt nostin ensiapuna 32C enempää ei voi ettei muut kalat ota nokkiinsa kovasti)
No3 5
ph 6,5
kh 1
gh 9

Lisäsin sunnuntaina ekaa kertaa soodaa altaaseen kun kh oli 0, kiekkojen oireet kuitenkin alkaneet ennen tätä.
Vedessä on voimakas pintavirtaus noin puolet pinnan alasta ja sisäsuodattimessa on sellanen kuplia tekevä juttu.
Oranssit kiekot eivät ole pahnan pohjimmaisia, eikä niitä kiusata.
Nano Riutta <3
catze
Member
Member
Viestit: 437
Liittynyt: 17:26, 30.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja catze »

Vesiarvot näyttäisi ok:lta, lämpöä pitäisin noin korkeana vain muutaman päivän. Vaihtele vettä kerran viikossa 10-20 %, liika vesiarvojenkaan heittely ei ole hyväksi. Erillinen hapetin ainakaan tuossa lämpötilassa ei olisi pahitteeksi, mulla on noita Hydor Arioita ja ne on kaiken lisäksi kivan näköisiäkin.. Kiekko on iloinen kun se saa välillä vaan olla, ei ihan joka vikaan kannata reagoida 8-) Millä ruokit ? Pakasteruokaa suosittelisin nyt, että saat ne hyvään fyysiseen kuntoon. Juurakot mm. on hyviä suojia kiekoille, niin ei tarvitse singahdella seinille: älä ainakaan ala piiloja poistamaan vaikka tuollainen vastoinkäyminen kävikin.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Ruokin tetra discuksella ja omega1 katkis pelleteillä pääasiassa. Herkkuna saavat pakastesurvaria, mysis rapua, mitä nyt pakkasesta osuu käteen. Mutta eipä ne syö edes survaria.
Vielä en ole hysteerinen koska kiekot olivat paksussa kunnossa ennenkuin syömättömyys alkoi, eivät siis ihan heti nälkään kuole. Iso kanto on edelleen paikoillaan. Eipä sitä oikein saa kiekkoturvallisemmaksi koska vaikka miten laitan sinne alle hiekkaa, plekot sen kaivaa puhtaaksi seuraavana yönä. :roll:
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Vastaanpa itselleni josko tästä jotain hyötyä jollekin olis. Otin kiekot 100l pönttöön ja madotin nematolilla perjantaina. Eilen 1 kiekko maisteli ruokaa ja tänään kaikki kolme söivät. Taisi olla camacell jotenkin vääränlaista.
Nano Riutta <3
Alina78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 19:41, 10.02.2008

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Alina78 »

Hienoa että olet saanut kiekot taas syömään, toivottavasti toipuvat ennalleen. Pistetään korvan taakse mistä aineesta sait avun ongelmaan :) .
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

kiekot päästetty omaan altaaseensa perjantaina. Eilen huomasin että yhdelle ei kelpaa kuin survarit. Saas nähdä saanko uusia kuurin tuolle. :roll:
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

oltiin 4 päivää reissussa ja kalat keskenänsä. 2 kiekkoa ei suostu syömään. Ja ovat selvästi laihtuneet. :roll:
Huomenna jos ei ala ruoka maistua kutsuu sairaala 35 asteen lämpötilalla ja tupla matokuurilla. Jos tämäkään ei auta ovat kalat herran hallussa.
Nano Riutta <3
katriina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:30, 26.02.2003
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja katriina »

Mitenkäs kiekoilla menee? Tunnen suurta sympatiaa sinua ja kalojasi kohtaan, oma kiekkolani on myös saanut oman osansa vaikeuksista, ja siksi oma harrastukseni on viime aikoina ollut hieman "jäissä". Jatkuvat vastoinkäymiset tympäisevät - tsemppiä! [;)]
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Ovat nyt viimeistä vuorokautta matokuurilla 31C. Laitoin sinne sittenkin 4 kiekkoa. Ne 2 syömätöntä ja 2 muuten vaan tirppaa, joilla epäilen alkavaa sisäloisongelmaa, syövät kuin hevoset, mutta kasvu huonoa,tuli sitten nekin madotettua samalla. Toinen syömättömistä kiekoista alkoi syömään, toinen närppii. Tirpat syö kuin viimeistä päivää.
Tänään vaihdan vedet sieltä ja sitten alkaa lämpökuuri. So far so good.
Nano Riutta <3
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Meille tais iskeä reikätauti loman aikana. Kaksi oli kuollut, kun olin poissa ja loput lääkittiin.Näytti jo paremmalta ja värit palautuivat ja ruokain maistui. Sitten iski sähkökatkot ja iski home. Pienin punaturkoosi selvisi :( Se voi tällä hetkellä mainiosti. Yksinäinen rassu. Nyt odottelen, että onko kaikki takana ja koska uskaltaa hankkia uusia. Vesiarvot on hyvät. Kiroan tuon sähkökatkokauden.
80l,110 l ja 430 l,
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Lämmöt tänään 34C ja kipein kiekko söi reippaasti ja jopa komensi pienempiään!
Nyt alkoi sitten taistelu ph;n kanssa. Mittailin tänään ja hanasta tulee 8,5. Altaassa vedenvaihdon ja turveuutteen lisäksen jälkeen 7,5. Pistimpä kiljut hyytymään, huomenna katotaan toimiiko hiilari ph ongelmaan. :roll:
Nano Riutta <3
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Mulla hiilari ja turvesysteemit sai pH:n laskemaan alimmillaan 7,3 (hnasta 8,3). Ph- otettu suosiolla käyttöön kiljuhiilarin lisäksi. Sillä pysyy ph nyt n.6,5. Nitriitti hanavedessä on ongelma ja se stressanut meidän kiekkoja.
80l,110 l ja 430 l,
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Tänään kiekot pääsi kiekkolaan. 3 kiekkoa pirteitä, mutta se huonoiten syönyt edelleen aika vaisu tapaus. Alkoi sairaalassa kyllä syömään kädestä, mutta aloin epäillä että sillä on huono näkö tai jotain. Kun syö kädestä ainakin joka toinen menee ohi ruoasta. Sama homma kun syö pohjasta tai vedestä. Menee tosi usein haukku ohi ruoan. Myös huomasin sen "kakovan" aika usein. En tiedä miten muuten sitä kuvailisin, ihankuin sillä menis ruoka väärään kurkkuun?

En enää tiedä mitä voisin sen hyväksi tehdä, joten saa nyt olla tuolla kiekkolassa kävi miten kävi. Tuntuu vaan tosi kurjalta kun ei osaa auttaa toista. :cry:
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Päivitystä tilanteeseen:
Tämä huonoiten syövä kiekko piristyi ja lihosi. Nyt kuitenkin ollut taas viikon lähes syömättä.
Parven 2. ylimmäinen kiekko ollut 3vko syömättä juuri mitään. Väristelee kuten muutkin ja on nurkassa.
Tässä välissä ehdin menettää yhden siniturkoosin juurikinsamojen oireiden takia.
5vrk sitten kiekkoparven johtaja alkoi syömään huonosti ja veti mustaksi.
Oikeestaan kaikki kiekot väristelee välillä.

Ei pajoa naurata. Sain torstaina hommattua käänteis osmoosi laitteen ja olen 10-15% vettä vaihdellut päivittäin ja lisäillyt Jbl Aquadur plussaa. Huomenna saan haettua postista TDS mittarin. Jos siinä vedessä ei oo arvot koholla on mulla keinot lopussa. Kiekot on madotettu camacell ja nematol. Lämpökuurit annettu.

375L
pH 6,8-7,0 riippuu miten kilju käy.
gH 8
Kh 3-4
No3 5-10
No2 0
28C
Easy life ja sera blacwater aquatan vedenvaihtojen yhteydessä.
Ruokinta: survari, mysis, tetra discus, joku hiutale ja toinen rae en jaksa juosta kaapille.
Vaihdoin kokeiluna vettä vain 30%/2vko ei vaikutusta. Nitraatit pysyi alhaalla kasvien ansiosta.

Ainoastaan kiekot oireilee, muut kalat kaikki ok.

On melko varmaa tässä vaiheessa että jos tuo uusi vesi ei tuota parannusta kiekkojen voimissa loppuu mun kiekkoilut siihen. Menee into koko touhusta kun aina akvaariota katsoessaan huomaa jonkin sairastelevan. :cry:
Nano Riutta <3
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kokeilisin kuitenkin vedenparannusaineen vaihtoa Aquasafeen ennen luovuttamista.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Haenpa huomenna sitäkin kaupasta sitten. Kiitos vinkistä.
Nano Riutta <3
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Mulla on pari kiekkoa Turun vesijohtovedessä, tosin turkoosi ja blue german. Ollu villejäkin, mutta ne on liian työläitä.
Turkoosi on tosi sitkeä, kestää hyvin kk. vedenvaihtovälejä.
Easy lifen vedenparannusaineella, niistä tuli tosi arkoja.Tetran AquaSafe on ollu parasta.
Ainoa lääkitys on Seran Tremazol jota oon käyttäny ja se on tehokas. Katoaa kidusloiset ym. mönkijät. Muita aineita ei kannata käyttää. Tai käytin mä myös Tetra Medica GyroTox ja pH piti nostaa lähelle 8 jotain, mutta tuo Tremazol on tehokkaampaa ja helpompaa käyttää. Hapetus ilmapumpulla melkeen, muuten kuolee kalat. Mut eipä oo nykyään tarttenu lääkitä, näytti joskus, että ois kidusloisia, mut ne tokeni ihan itsestään. En edes muista koska oisin lääkinny. Joskus saattaa näkyä sellanen valkoinen pilkku kyljessä, mut se katoaa päivässä kahdessa itsestään. Ei kannata ylisyöttää, ne pärjää pienellä määrällä ruokaa.
Itse syötän vain Tetran discus granulat ja sit pallokalan sinisimpukkaa. Välillä tuo german sylkee ulos granulaatit, kun söis vaan sinisimpukkaa. Turkoosi vetää granulaatit aina napaan, se onkin isompi.
Veden lämpö on 26 noin.
KH vesijohdosta varmaan 3 mutta oon nostanu nykyään sen 4-5.
GH on 7, koska pallokalan takia on simpukankuoria altaassa aina.
pH 6.7, mutta se on ollu jotain 7,4 aiemmin, ei nuo viljellyt oo oikeen happamassa olleet koskaan.
Kasvien ja levän takia oon nyt tiputtanu pH:n noin alas Co2:lla. Eipä nuo ole tuosta olleet pahoillaan.
Nitraatti on noin 10 mg/l ja joskus ollu varmaan enemmänkin, nyt kasveja, saattavat kuluttaa sitä.
En käytä mitään humusjuttuja yms. ei nuo viljellyt tarvi, kannattais antaa olla ihan tavallista vettä, vain vedenparannusainetta vedenvaihdossa. Tetran AquaSafessa on jotain hyviä aineita, kai ne voitelee limakalvot ja kalat ei oo niin arkoja. Eli ihan vesijohtovettä terästettynä AquaSafella, se on noille ihan hyvää. Ja se veden muuttelu ei oo oikeen hyvä muutenkaan nopeasti tehdä. Mitä vähemmän sähläät sen altaan kanssa, sitä paremmin kalasi voivat.
Oon tehny isoja vedenvaihtoja, jopa ilman vedenparannusainetta. 40% vaihtoja. Mutta vesi on tasalaatuista kokoajan, kun en säätele sitä kaikilla mömmöillä ja kalat kyllä tottuu siihen, sillä Turun vesijohtovesi on ihan hyvää viljeillyille kiekoille tuollasenaan.
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Lauris »

En tiedä mitä olet jo kokeillut, mutta mikset laske pH:ta pH- liuoksella? Merjan mukaan korkea pH stressaa myös. Pysyisi tasaisena. Kiljulla minä en ainakaan saanut pysymään sitä tasaisena. Lisäksi käytössä mantelipuu-valkosipulirouhepussit. Uudet kiekot olen lääkinnyt Jungle Parasite clearilla.
80l,110 l ja 430 l,
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja ramdac »

1.4.2012 otettu kuva
1.4.2012 otettu kuva
Bild 008 (Custom).jpg (52.65 KiB) Katsottu 5262 kertaa
Oikesti jos ylijalostettu kiekkokala vietäisiin normaali oloihin Amazonille, todennäköisesti se kuolis siihen veteen.
Miksi siis pitäis kotiakvaariossakin olla Amazonin vesiarvot ylijalostetuille kiekoille, jotka on elänyt elämänsä pH 7 arvoissa kirkkaassa vedessä. Sitten hapoilla tehtävä pH:n lasku todennäköisesti rassaa enemmän, kun neutraali pH.
Itse olen nähnyt mustia kiekkoja omassakin altaassa, silloin käytin juurikin pH miinuksia ja uutteita ja tulin siihen tulokseen, että viljellyt kiekot on parhaimmillaan vesijohtovedessä, sellasessa ne on jalostettukkin todennäköisesti. Ainakin minun kalat voi laittaa suoraan vesijohtoveteen, mutta voihan ne olla tottuneetkin siihen.
2,5 vuotiaita noin ja 2 vuotta uineet nyt vesijohtovedessä, ilman tummumisia ja sairauksia. Tuo akvaario on 2 vuotta vanha.
Minusta ei ole mitään järkeä, yrittää opettaa kaloja jollekkin yli hankalalle RO vedelle, kun ne pärjää ihan tavallisessa vedessä.

Itse oisin investoinu vain Co2 paineellisen systeemin, jolla säätäny pH:n 6,8 ja kasvit sais ravinnetta samalla.
En ostaisi mitään happoja tai RO laitteita, rahan hukkaa. Eri juttu sitten luonnonkiekoille, enkä ostaisi niitäkään enää.
Sitten kun lääkitsee, olen lääkinnyt koko akvaarion, koska loiset jää isoon akvaarioon, ei oo sillon hyötyä lääkitä johonkin toiseen altaaseen.
Mitäpä jos kalat rasittuukin veden muokkauksesta, josta yritetään tehdä niille sopimatonta.

Laitoin kuvan todistukseksi, millaiselta näyttää Turun vesijohtovedessä kasvanut kiekko.
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mä luulen että nyt koitan ekaksi tuota uutta vedenparannus ainetta. Ph;ta on pakko säätää koska hanasta 8,5 ja niin valitettavaa kuin se onkin vielä ei ole mahdollista ostaa pH:n vakaussydeemejä. Pitää puhua pomolle eka [;)]
Luulen että jätän pikkuhiljaa turveen pois ja katotaan mihin suuntaan tilanne kääntyy. Kiitos kaikille neuvoista =)
Päivittelen taas kun on jotain päivitettävää =)
Nano Riutta <3
veksi
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 15:22, 13.03.2006
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja veksi »

Mulla on pH:n säätöön erillinen vanha ulkosuodatin, joka on ladattu täyteen turvetta. Käytän sitä tarvittaessa vedenvaihtojen yhteydessä. Yksi lataus kestää useamman kuukauden ja kun tasapaino saavutetaan niin pidempään. Etuna on hinta, turvesäkillä pärjää 10 vuotta. Kaupanpäälle saa veden pehmennyksen ja humusuutteet ja veden parannuksen. Ennen vettä ei uskaltanut vaihtaa, kun pH pomppasi heti jonnekin kasiin. Nyt vettä voi vaihtaa mielin määrin ja pH pysyy kutosen huitteessa. Hiilidioksidivehkeet on varmasti parempia, vielä ei vaan ole löytynyt tarvittavaa 500€ ylimääräistä.
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja ramdac »

2kg co2 vehkeet automaattisella säädöllä pH:n mukaan, saa noin 300 euroa Saksasta.
Omat makso pikkusen yli 300 ekeä, koska on kalliimpi ulkopuolinen aktiivireaktori. Halvemmalla reaktorilla pikkusen alle 300 euroa.
Mukana on toimituskulut, eli tavara tuodaan ovelle.

Edelleenkin sitä mietä, ettei viljelyt kiekot tarvi pH 6 vesiä, mulla on ollu nuo noin pH 7.5 voi se olla ollu enemmänkin ja vesi on vaihdettu suoraan 8.5 pH:n vesijohtovedestä. Aina veden vaihdon jälkeen ne on olleet tosi villejä ja iloisia.
Värit tosi kirkkaana ja evät ihan repeämispisteessä auki.

Laitoin CO2 vehkeet vasta kuukausi sitten , levän ja kasvien lisäyksen takia, en kiekkojen.
iivari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 19:58, 22.04.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja iivari »

Itsellä ollut tälläinen käytössä kohta 2 vuotta ja todella tyytyväinen: http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/lai ... rle/143500
sekä tämä aktiivireaktori: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... temartic_e
Ainoa huoltotoimenpide on silloin tällöin kalibroida laite. 10kg pullosta lykkää kuplaa. Ph pysyy nätisti 6,5.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Niin tuota... menee nyt OTksi, sori Milsku ja kaikki tsempitykset täältä sinne, mutta eikös kaiken A ja O ole nimeomaan tasainen pH +/-seiskan hujakoilla (viljellyille) ja olisi tavoiteltavaa nimeomaan välttää isoja heittelyitä missään arvoissa? Miten 40% vedenvaihdot pitää pHn tasaisena ilman tasausaineita jos akvassa pH on esmes 6,4 ja hanasta tulee 8 (kuten meillä yhdessä pytyssä, ei kiekoilla joilla 6,8)? Hapolla tehtävä lasku ei rassaa kaloja yhtään kun se tehdään aina vettä vaihdettaessa, siinä ei isoa piikkiä ehdi vedessä pyörähtään. Jos tasausta hapolla ei tehdä, pH korjaantumiseen hiilarilla menee syöttömäärästä riippuen toista-kolmatta vuorokautta ja sitten onkin taas vedenvaihto. Taas mennään....En usko, että tällainen on kaloille hyväksi pHn heittely 6,4n(tai vaikka 6,8n) ja 8n välillä muutaman päivän välein.

Veksi: Ei Co2-vermeet välttis ihan noin paljoa maksa. Meillä on kolmessa akvassa paineelliset, yhdessäkään ei kontrolleria ja pHt pysyy varsin tasaisina vaikka toki jos mittaa heti vedenvaihdon jälkeen, voi havaita pienen nousun ennen hiilarin tasausta koska laitan happoa niin vähän kuin mahdollista, tasaamaan isossa vaihdossa vain pahimman piikin siis. Omat stydeemit maksoi 2kg pullolla ilman kontrolleria (jolle en siis tällä kokemuksella näe välttämättä tarvetta, mutta jos on epävarma mitä tekee, kandee se hommata) magneettiventiilin kanssa 170e posteineen Saksanmaalta. Levitin on TSI-aktiivi, joten siihen voi laskea pumpun hinnan. Tollanen turvesuodatin on varmaan ihan toimiva kapistus, mutta esmes meille ei yhden kuivatun olkkarin lattian jälkeen tule vesiletkuja akvan ulkopuolelle. Ämpärissä hauduteltu turveuute ei oikein riitä laskemaan mitään, mutta humukset on muuten hyvästä, monestakin syystä, joten keittelen sitä silti akvoihin lisättäväksi.

Milskulle vielä: onko sulla nyt kiljupullojen kanssa vuorokäynnistyssysteemi? Vissiin? Se on nimittäin paras tapa saada kilju syöttymään tasaisesti. Ja riittävästi. Ja vaikka sä nyt saisitkin paineellisen systeemin, täytyy se pH-piikki jotenkin kuitenkin hoitaa, joko hapolla tai sitten pieniä vaihtoja usein, mistä kiekot ei varmaan pistäisi pahakseen. Muistini mukaan sulla olisi kyllä varsin tasaiset olot kiekkolassa, joten ehkä tässä ei nyt ole kyse pHn heittelystä.

Pointti näissä arvojen, etenkin lämmön ja pHn, tasaisena ja oikeana pitämisessä on se, että vaikka kalat näennäisesti kestää elon vääränlaisessa vedessä hyvin ja jopa rajut heittelyt, muutosstressi on aina poissa sen immunipuolustuksesta. Kun kala on terve ja olot pääsääsntöisesti stabiilit, ne kyllä kestävät heittelyitä ja vääriä arvoja tiettyyn pisteeseen asti ihan hyvin, mutta jos jostain saapuukin ikävä patogeeni taudin tai sairauden muodossa akvaa riivaamaan, hyvinkin mitätön tauti voi tehdä (näennäisen terveistä) kaloista selvää koska niiden elimistö on vesiarvojen heittelyn tai muuten jatkuvasti vääränlaisissa arvoissa elämisen seurauksena stressitilassa ja sen immuunipuolustus heikoilla. Siksi tavoitteena on mahdollisimman hyvät ja tasaiset olot jokaiselle lajille, jotta niiden elimistö voisi toimia "levossa ja rauhassa" ja taudin tai sairauden iskiessä keskittyä vain sen torjuntaan kalan ollessa muutoin optimaalisessa kunnossa. Sori meni taaaaas OT, mutta mua pistää harmittaa jos kehoitetaan pitämään kaloja misä oloissa tahansa, kyllä ne kestää. Kestää minkä kestää... Käsittääkseni kiekkojen immuunipuolustus on stressin kautta keskivertohaukea herkempi ja siksi tasaiset olot on niille elinehto vaikka muutoin ne (viljellyt) sietävätkin vähän variaatioita luonnonoloista. Kun on itse nähnyt, miten oikeasti hyväkuntoiset kalat kestävät taudit ja lääkitykset, ymmärtää miksi niihin kannattaa panostaa! Toinen kysymys on se, puhutaanko nuorista lättysistä tai (lähes)täysikasvuisista.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
ramdac
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 20:42, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekot oireilee taas

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Ainoa vika mikä on, jos pH on yli 7 on ammoniakki, riippuen kalamäärästä tietenkin, voi kiekot tykätä kyttyrää ammoniakista.
Jos pH on alle 7 ammoniakki muuttuu ammoniumiksi joka ei ole enää vaarallista, en tiedä sit onko tuolla merkitystä vanhassa akvaariossa, ehtiikö ammoniakkia tai ammoniumia muodostua. Pelkällä sisäsuodattimella voi tullakkin ammoniakkia. Aika paljon vähemmän tehoa, kuin ulkosuodattimessa. Voihan ne testata testillä, itsellä on testit, mutta en ole avannut purkkeja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”