Kuoliko tämä kiekko appelsiiniplekon herkutteluun?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ibe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 00:41, 01.10.2006
Akvaarioseurat: Tas
Paikkakunta: Kangasala

Kuoliko tämä kiekko appelsiiniplekon herkutteluun?

Viesti Kirjoittaja Ibe »

Siis, epäilen nyt vahvasti, että minun appelsiinipleko (poikanen max.10cm) on eksynyt yhden kiekkokalan kyljille yöllä. Aamulla valojen syttyessä huomasin yhden kiekon olevan vinossa paikallaan kyljet syötynä suodattimen alla jossa appelsiinipleko tykkää asustella... Olen aiemminkin huomannut aplarin käväisevän kiekkojen kyljellä, mutta lähinnä vahingossa, kun on ollut siinä lähellä ja on siitä lähtenut heti pois, mutta olisko nyt yöllä sitten rohjennut alkaa imeskeleen oikeen urakalla??
Kertokaa nyt ihmeessä näyttääkö siltä, ettei vaan ois mikään tauti sitten... Olen himmeitä vaaleita läiskiä aiemmin vähän kattonu jollain kiekolla, mutta ei ne ole ollut lähellekkään noin pahoja eikä ne nyt yhdessä yössä voi noin paljo pahentua...
Laitan tähän nyt kaikki mahdolliset havainnot, jos jokin muu syy löytyis...Niin, välillä noi hinkkaa kylkiään "viurauttamalla" itsensä jotakin kantoa tai kasvia vasten ja joskus ne ravistelee päätään ihan niinku niillä ois joku hermosto vika... 8O (muutaman kerran puolelle ja toisella tosi nopeeta). Yhden kerran olen lääkinnyt nämä (parasite clear,vai mikä lie..) loisten takia, oiret oli tätä "hinkkailua" ja läähätystä/hapen haukkomista, eikä syönyt kukaan oikeastaan mitään ja olivat piilosilla...
Nyt nää on syöny ihan hyvin, ei ole haukkonut happea, eikä ole piilosilla...

Noniin, enpä laitakkaan kuvaa viä, kun en osaa...
Pitääkö kuvan olla netissä jossain osoitteessa, vai voiko sen tehdä tyyliin kopioi, liitä??
Ibe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 00:41, 01.10.2006
Akvaarioseurat: Tas
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Ibe »

joo...
Nyt yritän laittaa kuvaa tulemaan, niin pääsette diagnosoimaan tilannetta, toivottavasti...

Kuva 1
Kuva 2

Täytyis opetella muualla, mutta ainakin mulla toimi kun tosta kopioi osoitteet iiman noita turhanpäiväisiä "img" jutskia josta ei nyt jostain syystä näköjään ollu mitään hyötyä...

Edit: Muutettu linkit helpommin avattaviksi.
metoyou
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 20:04, 14.03.2007
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja metoyou »

Onhan sitä voitu kuoleman jälkeenkin jyrsiä.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja naatti »

Meillä ainakin kaikka pohjakalat käyvät joukolla kuolleiden kimppuun syömään. Ei siis ole kiekkoja, vain ihan normaaleja kaloja.
Ibe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 00:41, 01.10.2006
Akvaarioseurat: Tas
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Ibe »

Valojen sytyttyä ei ainakaan ollut kukaan apajilla...
Kaikkien kalojen kunto oli ennen tätä hyvä, siis söi hyvin eikä muutenkaan kummempia huolenaiheita ollut, paitsi nuo edellä mainitut...
Onko kenelläkään tietoa osaako kiekot mitenkään ravistella itseään tai jopa hinkata kyljestään pois jonkun "imuttajan", jos sellainen on siihen eksynyt? En ainakaan itse huomannut mitään sellaista, kun kerran näin appelsiiniplekon käväisevän kiekon kyljellä... :roll:
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Muistelin, että täällä on joskus ollut juttua ja kuvakin plekon imuttelemasta kiekosta ja löytyihän se. Tuo kiekko näyttää kuitenkin huomattavasti kärsineemmältä kuin omasi.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kuoliko tämä kiekko appelsiiniplekon herkutteluun?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Olen huomannut yhdellä kiekolla tuollaisia himmeitä läiskiä kyljissä, mutta ne näkyvät vain tietystä kulmasta kun kala kääntyy ei siis suoraan katsottuna. Kummallista..kala kyllä syö hyvin. Mistä siis erottaa varmaksi ettei ole esim. noitamonnin tai plekon tekosia, niitä kun löytyy samasta altaasta. En ole koskaan huomannut että olisivat olleet kyljissä kiinni, mutta en nyt koko aikaa allasta seuraa.

Vai minkä näköisiä jälkiä kiekoille tulee jos esim. tappelevat ruoka-aikaan(tökkivät toisiaan välillä kunnolla)?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kuoliko tämä kiekko appelsiiniplekon herkutteluun?

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Pleko/monni kun innostuu kyljille niin suomut ovat aivan valkoiset kohdasta jossa on käynyt imuttelemassa. Ei limaa, ei kiillettä vain kuolleen valkoinen. Paranee kyllä jollei ole suurelta alueelta imuttanut, ellei sitten kuole shokkiin tai johonkin muuhun.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kuoliko tämä kiekko appelsiiniplekon herkutteluun?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Minä yhtenä päivänä mietin tuota asiaa plekoista kun luin noista plekojen runtelemista kiekoista - tulin siihen tulokseen, että en ota plekoja ollenkaan kiekkolaan. En oikeastaan edes tykkää niistä kovin paljon ... epäsosiaalisia ja kovia paskomaan :-)
Päädyin siihen, että pari lajia monnisia saa riittää :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”