Matolääkitys

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
marbleangel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 19:39, 21.12.2004
Paikkakunta: Ruokolahti

Matolääkitys

Viesti Kirjoittaja marbleangel »

Uudet kalat oirehtivat sisäloisista.
Sain hankittua matolääkkeen nimeltä Aquarium Münster Hexamor.

Jossain luki että madon munat säilyy kasveissa, pohjassa ym.ja koko allas täytyisi lääkitä.
Sukaravuthan ei tätä lääkettä kestä ja altaassani on niitä todella paljon, sekä kierteisiä! 8O
Kuinka siis saan madotuksen hoidettua?

Entä monniset..kestääkö ne lääkkeen?
Luin että esim.haarniskamonni ei kestä vastaavia myrkkyjä. :|

Auttakaa pian ennenkuin menetän kalani...pari jo lopetettu. :cry:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matolääkitys

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

marbleangel kirjoitti:Uudet kalat oirehtivat sisäloisista.
Sain hankittua matolääkkeen nimeltä Aquarium Münster Hexamor.

Jossain luki että madon munat säilyy kasveissa, pohjassa ym.ja koko allas täytyisi lääkitä.
Sukaravuthan ei tätä lääkettä kestä ja altaassani on niitä todella paljon, sekä kierteisiä! 8O
Kuinka siis saan madotuksen hoidettua?

Entä monniset..kestääkö ne lääkkeen?
Luin että esim.haarniskamonni ei kestä vastaavia myrkkyjä. :|

Auttakaa pian ennenkuin menetän kalani...pari jo lopetettu. :cry:
En tunne henkilökohtaisesti tätä dropia, mutta luettuani speksit, väittäisin, että se on siimaeliödropi eli kiekkokalojen ja ahventen alkueliöflagelaatteihin. Matoja se ei tapa ja yleensä tämä flagellaattiongelma on pääosin vain kirjoahvenia, erityisesti kiekkojen riesa.

Sisäloismatoihin suosittelen Kusuri Wormeria, jota kestänee kaikki kalat hyvin - patsi haarniskamonnit (ja superlähisukulaiset luultavasti delaa). Muuten hyvin siedetty ja laajakirjoinen ja suht mieto dropi.

Astetta tujumpi on Nematol, kapeampi vaikutus, vain nematodeihin, mutta tappaa tehokkaasti Nematodit. Pyöreät sisäloismadot, jotka ovat yleisiä. Monneille voi olla herkkyyksiä ja tappaa tehokkaasti selkärangattomat, kuten myös Kusurikin.

Jos epäilet kidusloisia, suosittelen Fluke solvea tai Tremazolia. Sukaravut ja kotilot säästyvät. Hyvin todennäköisesti myös haarniskat, sillä tunnen monia henkilöitä, joiden mukaan haarniskat on ok tämän dropin suhteen. Itse olen aikoinani saanut haarnikojen kohdalla trauman, kun tajusin tuon Kusurin tappavuuden niiden kohdalla. Siksi kidusloislääkityksessäkin vahtaisin tarkkaan haarniskat. Mutta käsitykseni mukaan ovat tämän suhteen ok.

Levimasolea pidetään turvallisena sukaravuille, muttei kotiloille. Tappaa nematodit. Eshan ndx on sitä.

Suosittelen madotukseen settiä: Kusuri ja Fluke solve (itse käytän eri aikaan, mutta Kusuria periaatteessa voi yhdistää kaikkien muiden dropien kanssa....halpoja ja riittoisia). Mutta tosiaan Kusuri tappaa selkärangattomat ja haarniskat, muuten hyvin siedetty monneillekin. Ja suodatusbakut ja kasvitkin ok.

Olen myös miettinyt, jos olisi pakko madottaa haarniskat, mitä tekisin. Kidusloisiin käyttäisin fluke solve tai Tremazol. Pariste olen haarnikast vain 20 min. hoidon tehnyt erillisboksissa Tremazolilla, koska pelkään haarniskojeni puolesta himppu liikaakin. Luultavasti sietävät siis tämän dropin. Muut hoisin ihan perusohjeen mukaan. Tremazza on 20 min. hoito erillisboksissa suurille kaloille.

Kusuria en haarniskoille antaisi. Jos olisi pyöreitä matoja varmasti, sitten Nematol (vaikka monneissa varoitus). Tuttujen mukaan haarniskat sitä kestivät, vaikka itse olen neurootikko asian suhteen. Myös Levimasole-pohjainen ndx voisi tulla kysymyksee haarniskoille. Nimenomaan flubendazole on se haarniskat delaava vaikuttava aine. Olen esim. bakteerilääkinnyt haarniskoja, ja homma pelittänyt ok, kun ei sitä vaikuttavaa ainetta. Suomuttomina herkkiä, mutta eivät sen herkempiä tunnu esim. baktopurin tai Baktopur directin suhteen olevan. Tärkeää aina katsoa dropin vaikuttavat aineet - niillä pelataan.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”