Jodinpuutostauti

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Huomasin, että yhdellä teksasinkirjoahvenella on suussaan jokin kasvain.
Aiemmin luulin sitä haavaksi mikä on tullut tapellessa, mutta nyt myöhemmin huomasin, että se on kasvanut.
Oheisesta oppaasta tulkitsin, että kyse olisi jodinpuutostauti (sivu 44).
http://www.akvaariojalintu.com/ezfiles/ ... RAUDET.pdf

Oppaassa sanotaan, että akvaarioon pitäisi laittaa Seran Mineral Saltia.
Onko sillä kuitenkaan merkitystä mitä mineraalisuolaa sinne laittaa, onko se akvaarioon tarkoitettua vai ihmisille tarkoitettua?
Meinaan, että tuossa on 1000 litraa vettä plus suodattimet niin jollain Seran tuotteella lompakko saa kovan kolauksen jos saman asian voi hoitaa tavallisella mineraalisuolalla.
Entäpä ne annostukset, paljonko sitä mineraalisuolaa pitäisi lisätä veteen. Siihen on varmaan jokin kaava olemassa, mutta en nyt näin äkkiseltään löytänyt mokomaa.

Kaikki apu on erittäin tervetullutta.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

https://www.aquaristikshop.com/aquarist ... lt/387080/

tuolta saa isommassa pänikässä isoon akvaarioon seran mineral salttia. teelusikallinen sataan litraan perusannos, joten riittää pitkään isossakin altaassa. postikuluja tietty tulee, mutta kilohinta jää silti vielä paljon inhimillisemmäksi kuin pienissä purkeissa :D
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Norhie »

ja jos haluaa suosia Suomalaista ja alottaa pienemmllä annoksella, niin Aapelin Akvasta saa samaa tavaraa.

Muoks: Voivat Aapelilla yleensä tilata myös ei listattuja tuotteita, eli jos haluaa ison paketin, niin kandee kysyä. Olettaisin, että tulee postikulujen kanssa jotakuinkin saman hintaiseksi ja saat nopeammin.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Pistin linkin yv:si, jos apua. Skannasin pari kohtaa kirjasta.

Kirjassa myös valotettiin, että hyvänlaatuin jodinpuutoskasvain lähtee pois jodihoidolla, mutta jos on syöpä, niin toki se on menoa ja tekee etäpesäkkeitäkin.

Kuva olisi tuosta ongelmasta hyvä, jos olisi jotain muutakin.

Linkissä on dropiohje, mutta apteekki pitäisi olla apuna, jos sieltä saisi sen dropin, voisi olla tehokas ja halpa? Toki pitää miettiä, onko ok muille, lienee...muut tarvitsevat kanssa jodia ja kun on tarpeeksi, eivät sitä nappaa kilppariin.

Josko apteekki tekisi suoran tarkan liuoksen? Jodi + kaliumjodi ne dropin ainesosat.
https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi ... -tabletter
Lienee tuo kaliumjodidii, jota noissakin tabuissa on, mutta kysyisin aina asiantuntijalta aputeekistä :)
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Kuvaa on tällä hetkellä hankala saada koska akvaariossa on tosi hämärä valaistus. Siellä kelluu nimittäin iso läjä juurakoita pinnalla uutta akvaariota varten. Eikä nuo kalat pysy sen vertaa aloillaan, että niistä saisi tarkkaa kuvaa (mun kameralla & mun taidoilla). Video ottaminen saattaisi onnistua paremmin.

Mulla on jokin 100 litrsainen akvaario tyhjillään. Voisin oikeastaan tehdä siitä sairaalan ja laittaa tuon teksasilaisen sinne hoidettavaksi.
On samalla helpompi tarkkailla jne.

Tosin mietityttää, huolestuttaa ja harmittaa kuinka tuommoinen jodin puutostauti on voinut tulla kun olen aina ruokkinut noita kirjoahvenia mahdollisimman monipuolisesti.

Kiitoksia kaikista vinkeistä.
Taidan ekana kokeilla tuota apteekkia koska semmonen on ihan tuossa lähellä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ota ihmeessä kuva.
Ja se ei välttämättä ole jodin puute. Ja onko kala vanha? Onko kasvaimen tuntuinen vai joku loisen tekonen?
Mittaa vesiarvot ja eihän ne kannot mitenkään vaikuta asiaan? Muut kalat ok jne?

Voisiko olla ihan tulehduspattikin? Tuo diagnoosi pitää tehdä huolella. Kerro myös kaikenlainen historia kalalta sekä kavereiden vointi, mitä olet laittanut kippoon, muutokset yms.

Myös märkien muilta saatujen kantojen mukana voi tulla kaikenlaista loista. Mutta kartoita ongelmaa tarkemmin. 100 litran oma kippo olisi poikaa. Ja sinne toki hyvä suodatus jne....typpikierto pitää toimia, jos et bakuta ja sittenkään ei ehkä pahitteeksi.

Kaituli kirjoitti:Kuvaa on tällä hetkellä hankala saada koska akvaariossa on tosi hämärä valaistus. Siellä kelluu nimittäin iso läjä juurakoita pinnalla uutta akvaariota varten. Eikä nuo kalat pysy sen vertaa aloillaan, että niistä saisi tarkkaa kuvaa (mun kameralla & mun taidoilla). Video ottaminen saattaisi onnistua paremmin.

Mulla on jokin 100 litrsainen akvaario tyhjillään. Voisin oikeastaan tehdä siitä sairaalan ja laittaa tuon teksasilaisen sinne hoidettavaksi.
On samalla helpompi tarkkailla jne.

Tosin mietityttää, huolestuttaa ja harmittaa kuinka tuommoinen jodin puutostauti on voinut tulla kun olen aina ruokkinut noita kirjoahvenia mahdollisimman monipuolisesti.

Kiitoksia kaikista vinkeistä.
Taidan ekana kokeilla tuota apteekkia koska semmonen on ihan tuossa lähellä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

En ottanut kuvaa, mutta otin videon.
Videon lopussa näkyy ongelman parhaiten kunnes yksi linssilude tunkee kuvaan :D

https://youtu.be/LMB1u7CERkY

Kala on reilu puoli vuotta vanha, hankittu muistaakseni joskus keväällä.
Kaikki muut kalat voi mainiosti, paitsi huomasin, että seeprakirjoahvenella on samanlainen pinkki kasvain rintaevän tyvessä. Se vaan tykkää olla omissa oloissaa omassa kolossaan niin en sitä ole aiemmin huomannut. Sitä kun yritin kuvata niin mun diivaileva osku keikkui koko ajan edessä :D
Muut kalat voi mainiosti kun tarkistin.
Mitään muutoksia en ole tehnyt noiden kantojen lisäksi, mutta nekin on olleet siellä jo parisen kuukautta vettymässä.
Muilta saatuja kantoja ei siellä ole.
Tavoite on aina ollut pitää tasaisina jottei niihin tule mitään muutoksia. Korkeintaan lämpötilaa olen säätänyt hieman vuoden ajan mukaan.

Mulla on pari EHEIM Pro2 tyyppistä ulkosuodatinta ja noin 100 litrainen akvaario mihin mä voin molemmat potilaat laittaa. Mulla on myös ritilöitä joilla voin eristää ne toisistaan etteivät ala tappelemaan.

Kellari on niin pahasti sekaisin, etten löytänyt tippatestejäni mistään.
Täytyy huomenna kaivella tarkemmin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Paljon on litroja ja kuinka usein vaihdat vedet ja paljonko? Millainen suodatus?

Kala minusta "läähättää". Onko aina tehnyt tuota (tosin se ei vielä todista mitään). Onko hengitysvaikeuksia?

Kuitenkin tarkastaisin veden laadun ja pohtisin tulehdustakin tai mahdollisia kidusloisia, jotka voisi temmeltää kiduksissa ja aiheutta ehkä tuollaistakin.

Ja toisen patti on kyljessä? Voisiko nuo kannot raapia kylkiä? Ovat samanlaisia patteja?

Suussa oleva patti näytti punaiselle? Onko tulehtuneen oloinen vai enempi kasvainmainen? Tosin vaikea ehkä sitä tarkalleen erottaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

1000 litraa, enkä vaihda vettä koska mulla on valutussysteemi joka tekee sen puolestani.
Eli hanasta valuu koko ajan akvaarioon vettä josta ylimäärinen valuu viemäriin.

Suodattimina on 2kpl EHEIM Pro2 ulkosuodatinta sekä DIY sisäsuodatin kiinteitä varten.
Sisäsuodattimen pesen kerran viikossa ja ulkosuodattimet ehkä puolen vuoden välein. Viimeksi pesin ulkkarit turhankin aikaisin koska ne ei olleet yhtään likaiset. Se riippuu siitä kuinka usein pesen sisäsuodattimen. Sisäsuodattimen kierto on about 1500 litraa tunnissa ja se puhaltaa pintaa kohti, ellei osku päätä toisin. Noiden lisäksi siellä on ilmastin koska miksipä ei.

Minustakin kala läähättää, mutta ihmekö se kun on tuommonen patti suussa.

Kannot on mäntyä joka on pehmeää eli en usko, että se on raapineet. Eikä tuolla ole teräviä kiviäkään. 3D taustankin tein niin, että sieltäkään ei löydy mitään terävää.

Taidan laittaa tilaukseen pari UV suodatinta.


PS. Onhan siellä vielä ison pensaan verran minttua suodattimena. Eli mulla kiertää kahden ison kukkalaatikon läpi vesi joihin on istutettu minttua. Sitä saakin harventaa ämpärillisen verran kuukaudessa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mageet systeemit vedenvaihtoon. Kuulostaa systeemit ja rutiinit ok, mutta mittaile nitriitti ja nitraatti, jos vain löydät testit.

Pattien syy pitäisi selvittää ja se toinen kala, mikä sen tila ja kunto. Onko sama ongelma vai eri?

Jos saat pikku kippoon niin voit tutkia niiden tilaa paremmin. Jos ongelma toki loisissa, pari kalaa ei riitä hoitoon, mutta tuopa voi nyt olla mikä vain kun ei tutkittu.

Hyvä suodatus pikku kippoon ja mahdollinen paastotus.

Kiduksissa voinee olla tulehdus tai kidusloisia, jos vesiarvot ovat hyvät.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Voi olla kyse myös muusta vaivasta, mutta kommentoin nyt kuitenkin.

Mulla on yhdellä neontetralla täsmälleen samannäköistä vaivaa, syntynyt vaurioituneeseen alaleukaan. Valkoinen kasvaimen tyyppinen vaurio kasvaa kasvamistaan. Minun tetran tapauksessa huomasin, että alaleuka oli selkeästi poikki toiselta puolelta. Epäilen, että töyhtökääpiöahven olisi näykännyt. Itse mietin hoidoksi kalan lopetusta koska kala vaikuttaisi laihtuvan. eli riutuvan pois. Syönti todella hankalaa kun suu murskana.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jodinpuutostauti

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Huh, mitäs olette syöttäneet noille? Ja ahvenethan möyrii pohjaa. Onko pohjassa jotain, joka olisi voinut tehdä tekosen? Olisi nälissään kaivanut pohjaa ja terävä kivi osunut?

Mietin nyt kaikenlaisia hypoteeseja. Mutta jos toisellakin kalalla ilmenisi esim. kyljessä samaa, sitten lienee joku muu.

Mitäs kemikaaleja Kaituli laitat kippoon? Joku ärsyttäisi kalan ihoa? Muttauseinhan noihin sitten pesiintyy myös bakteeritulehdus....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”