Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
SRR
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 13:45, 12.08.2016
Akvaarioseurat: OAS

Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja SRR »

Kertokaa teidän (tai kalojen :D ) lemppari ruuat! Tahdon laajentaa meidän kalojen ruokavarastoa ja tahtoisin tietää hyvistä, laadukkaista ja vettä mahdollisimman vähän kuormittavista ruuista. Plecoille, pohjakaloille, uiville kaloille, pintakaloille jne. Saa myös kertoa hyvät pakasteruuat jne :)
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Grindal -madot on aika suosittuja.

Kuivaruoista menee jbl/nls.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kuivaruuista New Life Spectrum ja JBL. Pakastetuista Ruto.
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Millä mittapuulla mitattuna laadukkaita? Lienee kalastostakin kiinni mitä kukin syö ja mikä helpointen uppoaa.

Itse tilasin netistä yli 10 purkkia erilaisia kuivaruokia ja kokeilin mitkä maistuu millekin kalalle. Kaikista hiutaleista eniten näytti maistuvan s-marketista ostettu kotimainen "best friend flakes", napeista taas aivan ylivoimaiseksi kalojen suosikiksi tuli Tetran tabimin.

Toisena ääripäänä oli sitten seran vibachips, jotka en tunnu oikeen kellekkään kalalle kelpaavan ja jää melkeimpä pohjalle hajoamaan...

Kalastona minulla on seura-akvaariossa tetroja, corydorasmonneja, sukarapuja, aurinkorapuja, piikkisilmiä, partamonneja, yms. perusfisua.

Pakastematoja muille ja joitain kasviksia partamonneille myös annan.

ravuille en mitään erityistä anna tai heitä varten ruokia laita. Aurinkoravut näyttäisi pärjäävän ilmeisesti pohjalle jäävillä jämillä ja sukat taas levillä. tms.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Selailin vanhoja ketjuja päätin nostaa tämän, kun olen itsekin pähkäillyt, mistä tietää, että joku tietty kuivaruoka on laadukasta. Siitähän sitä ei voi yksin päätellä, että kalat syövät mielellään. Hyvä esimerkki ovat nuo grindal-madot, jotka buttnekkid mainitsee (vaikka eivät nyt olekaan kuivaa ruokaa): kaikki kalat syö suurena herkkunaan, mutta tunnettua on, ettei niitä voi pääruokana syöttää, kun 25-40% kuivapainosta (riippuen ruokinnasta) on rasvaa. Joissakin kuivaruokalaaduissakin on tolkuttomasti rasvaa, jopa yli 15%, eivätkä ne voi olla terveellisiä pääruokana täysikasvuisille kaloille akvaario-olosuhteissa. Tämä ei ole tietoa mutta olisiko niin, että rasvaa lisätään noin paljon, että kalat söisivät mielellään ja ruoka näinollen menisi hyvin kaupaksi? Toisaalta olen lukenut, että jos kalat eivät syö jotain hiutaletta, syynä saattaa olla se, että ruoan rasva on väärää koostumukseltaan, "halparasvaa". Juuri tällaiset seikat kertoisivat oikeasti siitä, onko ruoka laadukasta. Eräs vähän vanhempi kirja kertoo, että yksi laadukkaan kuivaruoan merkki on matala rasvapitoisuus, pitäisi olla korkeintaan 6% lihansyöjille, kasvinsyöjille vielä vähemmän. No, näin rasvattomia ei nykyään juuri kyllä löydä.

Eli Teemu, millä perusteella pidät New Life Spectrum ja JBL -merkkejä hyvinä sapuskoina?
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Meillä uppoaa parhaiten New Life Spectrum, Hikari, Dr. Bassleers Biofish food.

Noista aiemmin kirjotetuista huomasin eron meidän pohjakalojen (plekot, monniset, otot) kulinaristisiin taipumuksiin, jotta Vipachipsit menee ainakin innokkaammin kuin esim. saman lafkan Viformo. Viimeisin myös sotkee tolkuttomasti, pöllyää plekojen ja monnisten käsittelyssä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Dr. Bassleers on yksi rasvapommeista.

Dr. Bassleer Biofish Food regular
crude fat 18 %
https://www.bassleer.com/biofish-food-regular/

Ei ihme että maistuu.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Porkkanaa vai Macin juustohampurilainen, hmm? :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

kr70 kirjoitti: Eli Teemu, millä perusteella pidät New Life Spectrum ja JBL -merkkejä hyvinä sapuskoina?
Akvaarioveden laatu pysyy hyvänä niillä mittareilla joita meillä on käytettävissä. Kalojen värit ovat hyvät ja voimakkaat, kalat kasvavat, eivät sairastele ja pärjäävät muutenkin hyvin. Lisäksi em. ruuat ei pahemmin sotke kun kaikki tulee kerralla syödyksi. Myös kalojen jätöksien määrät on silmämääräisesti katsottuna vähäiset. Hyvällä ja laadukkaalla ruualla allas pysyy kunnossa ja on helppo hoitaa.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Okei, noi oli hiton hyvät perusteet. Uskotaan ja pannaan merkit mieleen. Kiitos!
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Mites Tetra? Oli ennen vanhaan suosikki, mutta vaikuttiko myynti Amerikkaan laatuun? Mulla on Min ja TabiMin, ja ne ainakin tuntuvat maistuvan.
Corydoras
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 18:36, 09.04.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja Corydoras »

Itsekin olen käyttänyt Tetran ruokia JBL:n, Seran ja NLS:n lisäksi. Minunkin kokemuksen mukaan Tetran ruoat maistuvat kaloille hyvin. TabiMinissä huono puoli on, että pöllyää ihan sairaasti monnisten ruokaillessa, siksi FunTips, tai jotain sinne päin se tabletin nimi, on mielestäni parempi vaihtoehto Tetran tableteista. Se ei tuota niin paljon roskaa.
50, 117, 235 ja 525 litraiset altaat
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Niin pöllyää TabiMin. Minulla ainakin on sen verran kova virtaus pohjallakin, että pöllyää vaikkei kukaan söisi sitä parhaillaan. Tuo FunTips olikin hyvä vinkki, rasvaakin vain 3%.
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja doradi »

Meillä syötetään lähinnä pienikokoisten kalojen ja pohjakalojen sapuskaa. Tosi hyvin kelpaavia ja laadukkaan oloisia on ollut mm. Seran pieni immunopro-rae ja vähän uudempi löytö Tropicalin softline America sinking sticks, josta olen tykännyt tosi paljon, ja samoin tuntuu pohjakalatkin ajattelevan :D Melko nirsot nokkasiimapyrstöt kelpuuttavat sen mainiosti. Monnisille on mennyt vakiosapuskana vuosia Omegaone shrimp pellets. Tosi hyvä huomio tuo Bassleerin rasvaisuus, olen syöttänyt sitä ajoittain pääruokanakin, enkä ole huomannut epäillä ollenkaan.

Onko porukalla kokemusta noista FishSciencen "aitoa ötökkää" sisältävistä ruuista, joita on nyt viimeisen vuoden mittaan mainostettu vähän joka paikassa? Ne tuntuu noin tuoteselosteen perusteella tosi laadukkailta - paljon proteiinia, vähän rasvaa. Mutta. Meillä ainakaan kukaan ei suostu syömään niitä! olen kolmisen kuukautta tarjoillut kahta eri tuotetta ajoittain, mutta ei vaan mene 8O Muistan että esim. NLS:n ruuissa kaloilla oli ensin totuttelemista ja kelpaavuus alkuun huono. Mutta parin viikon aikana ne alkoi pikkuhiljaa kelvata. Nämä FishSciencet ei tunnu kelpaavan edes ajan kanssa, vaan kaikki syleksitään edelleen pois. Onko mulla kokemuksia, kelpaako, ja jos, niin mitkä tuotteet ja kelle? Auttaako joku kikkailu alkuun pääsyssä, kuten pakastesurvariin sekoittaminen?

Toinen kysymys, mulla pyörii ruokinta välillä pitkäänkin Rondomaticista, ja olen etsinyt siihen sopivaa pienehköä raeruokaa (milli-puolitoista korkeintaan), joka kelluisi jonkin aikaa. Pinnalta syöviä kaloja on aika paljon ja hiutaleet tuppaa tarttua Rondon kuppiin. Onko tullut sellaista pienempää raetta vastaan, joka edes alkuun kelluisi hetken? NLS:llä on ollut kelluva rae, mutta se on ikävä kyllä hiukan liian suurta.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tropicalin sapuskoista mulla on Tubivit, jossa on 10% pakastekuivattua Tubifexia. Sitä syödään, mutta useimmat kalat mutustelevat sitä kauan ennen kuin (ilmeisesti nielaisevat ja) ottavat uuden hiutaleen. Selvästi se ei erityisesti maistu. Lisäksi on ollut Tropicalin Betta Granulat, jota ei syönyt oikein kukaan, edes rihmakalat, joille se myös on tarkoitettu. Kaveri otti sen rapujen ruoaksi. Noista kokemuksista olen ajatellut, että Tropical kuuluisi noihin huonolaatuisiin halpamerkkeihin. Mutta jos doradilla on Amerikka toiminut, niin ehkä valitsin vain huonot laadut.

Noista rasvapitoisuuksista on muuten erilaisia käsityksiä. Yhden koulukunnan mukaan korkeampi rasvapitoisuus tai itse asiassa korkeampi rasva/proteiini -suhde on hyvä, koska silloin veteen pääsee vähemmän typpipitoista jätettä ja vesi pysyy paremmin kunnossa. Mutta tosiasia on, että kalat ovat taipuvaisia käyttämään proteiinia energianlähteenä. On myös osoitettu selvästi, että kalat rasvoittuvat helposti akvaario-olosuhteissa. Olikohan niin, että rasvamaksa on jopa yksi yleisimmistä kuolinsyistä. Minusta typpijäte hoidetaan tehokkaalla biologisella suodatuksella ja vedenvaihdoilla, ja ruokinnassa pitäisi olla ensisijainen merkitys kalojen hyvinvoinnilla.
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja doradi »

Mä luulen että noi Tropicalin "soft line" mustat ruokapurkit on jotain uudelleenbrändäystä. Mä ihan oikeasti olin syöttänyt niitä jo pari purkkia ennenkuin edes tajusin, että ne on samaa brändiä kuin keltakirjavat halppisruuat :o mutta kyllä se sama punainen kalankuva löytyy molemmista. Tuon uppoavan rakeen rasvapitoisuus väittää olevansa 9 prosenttia ja proteiini 41%. Maustettu myös valkosipulilla ja paprikalla.

Kyselen nyt vielä toiveikkaana noista fishsciencen ruuista https://www.fishscience.co.uk/ että onko muut kokeilleet? Jos, niin mikä on ollut menekki, mikä sortti kelpaa ja kelle? Mä päädyn kohta sekaamaan ne räkmiksiin kun en keksi että kenet saisi syömään niitä ja miten. Kyseessä on micro granules ja tropical granular food nimiset purnukat. Jokainen rae syleksitään huolella ulos, vaikka yrittäisi hämätä sinttejä ja syöttää niitä toisen rakeen seassa.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä laadukkaita kalojenruokia?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

doradi kirjoitti: Toinen kysymys, mulla pyörii ruokinta välillä pitkäänkin Rondomaticista, ja olen etsinyt siihen sopivaa pienehköä raeruokaa (milli-puolitoista korkeintaan), joka kelluisi jonkin aikaa. Pinnalta syöviä kaloja on aika paljon ja hiutaleet tuppaa tarttua Rondon kuppiin. Onko tullut sellaista pienempää raetta vastaan, joka edes alkuun kelluisi hetken? NLS:llä on ollut kelluva rae, mutta se on ikävä kyllä hiukan liian suurta.
Hämärästi muistelen, että Dupla Rin kelluisi vähän aikaa. https://www.akvaarioon.fi/epages/akvaar ... 1444806208 Erikokoisia löytyy. Tää S on tosi pientä raetta, varmaan puoltakaan milliä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”