Tulehtunut haava?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tulehtunut haava?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hyvä juttu. Ja tosiaan kala toki oppii pelkäämään haavia nopeasti. Kun kala jää kiinni, usein auttaa oma rauhallisuus. Annettava kalan rauhassa itse irrottautua. Toki vesiämpärissä, että ei hauko ilmaa, mutta usein auttaa, kun pysyy itse rauhallisena ja kala itse irrottautuu. Aina toki se ei auta ja sitten on pieni paniikin paikka, ettei vahingoita kalaaa. Joskus jopa sakset avuksi. Mutta kalaa ei passaa saksia. Yritän valkata kalan mukaan haavia, mutta aina ei mene nappiin toki valinta ja pienikin uloke haavissa (rihma yms) voi tarttua evään.

Jos mahdollista, kylvettäisin ehkä itse vielä joka toinen päivä tovisen kalaa, ettei homma uusi. Mutta toki tehtävä jokin kompromissi, sillä kala toki alkaa oppia haavimisen odottavan ja hankala haavia.

Toivottavasti paranee :). Ja pääkipon vettä vaihtelisin tiuhempaan himppu, niin auttaa paranemista.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tulehtunut haava?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

kultuaiset kirjoitti:kerron ihan omat kokemukset, nämä ei todellakaan ole mistään ohjeesta katsotut, enkä tiedä toimiiko kaikkien lajien kanssa samalla tavalla.
minä olen hoitanut kultakaloja ja viimeisimpänä vanhaa partamonnia niin että kaksi kertaa päivässä kylvettänyt sankossa 2l vettä, puolikas tabletti directiä ja kahdeksan tippaa bactobur liuosta. hyvin voi kalat kylvetysten jälkeen, ei mitään ongelmaa. kerran kylvetin kultsia tosiaan kolmekin kertaa päivässä tollaisessa kun oli vesipöhö "eikä mitään menetettävää". ei mitään sivuoireita tullut siitäkään. perusliuosta en ole pitänyt ollenkaan, vain nuo kylvyt olleet hoitona.

korostan vielä että tämä ei ole ohje kenellekään. minä teen näin ja olen kyllä vakaasti sitä mieltä että on pelastanut kaloja tämä lääkeyhdistelmä :)

niin, pöhö tapauksessa annostus oli vielä kokonainen tabletti ja vähän enemmän vielä liuosta.
Juu, hyvä tietää pahan päivän varalle nuo toleranssit, jotka toki kala- ja lajikohtaisia. Se helpdesk Seralla tuskin on eläinlääkäri, vaan jokin asiakaspalvelija, joka ohjaa tarpeen tullen kysymyksiä eteen päinkin. No, eipä sinne ole varaa kallista eläinlääkäriä asiakkaita varten ilmaispalveluun laittaa :). Hyvä silti tuo heidän asiakaspalvelu, joka aina pyrkii vastaamaan. Joo, itsekin kylvetin plekon päivittäin ja se annos alkoi auttaa, kun joka toinen päivä alkoi viedä kalaa alas päin tulehduksen suhteen. Itse olen arka laittamaan dropeja, joita en ole varmistanut valmistajalta tai muuten vain tunnettu yhdistelmä, mutta toki, jos toinen vaihtoehto on kalan varma kuolema, voi riskiä ottaa enempi ja joskus se on tuottanut hyvän tuloksen.

Jos kalan maksa on esim. valmiiksi huonokuntoinen ja tulehtunut, voi dropi olla sitten viimeinen niitti ja kala herkkä ylipäätään lääkkeille. Monimutkaisia juttuja toki.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”