Minulle tuli aikoinaan yhden altaan mukana JBL:n 6 in 1 -liuskatestit. Se hyvä puoli niissä oli, että niitä käyttäessä alkoi kiinnostaa veden testaaminen ylipäätään, ja tuli sitten hankittua ihan tippatestit jatkossa. Aika monella taitaa olla sama juttu. Ekana tuli hankittua tippatestinä nitriittitesti, kun liuska sinnikkäästi näytti nitriitille väriä. Kalat voivat hyvin ja tippatesti näytti nollaa nitriitille, joten uskoin sen olevan oikeammassa kuin liuska. Seuraavana taisin hankkia pH-testin. Lukema oli tietysti eri kuin liuskalla saatu. Ajattelin sitten selvittää, kumpi voisi olla oikeammassa ja sain käsiini apteekin pH-paperia. Se antoi vielä eri lukeman...

Olisi ollut helpompi luottaa testeihin, jos kaksi olisi näyttänyt edes suunnitteen samaa lukemaa. Liuskoihin tosin kypsyin siksikin, kun ne tuntuivat näyttävän eri altaissanikin samaa. Kerran kokeilinkin laittaa vähän sitruunamehua hanaveteen, nähdäkseni, onko tulos silloinkaan yhtään erilainen kuin yleensä. No, oli sentään.
Niin moni lähde, kuin myös noita liuskoja kauppaava taho, sanoo tippatestien olevan tarkempia, että olen vain päättänyt uskoa siihen väittämään. Ja suhtaudun testitulokseen tipoillakin sikäli suuntaa-antavina, että olen tyytyväinen, jos eri mittauskerroilla saan suhtkoht vakiot tulokset. Eli ihan pilkuntarkan täsmällistä arvoa ja sen oikeellisuutta enemmän minua kiinnostaa, onko jotain isompia muutoksia päässyt tapahtumaan, ja siihen tippatestien tarkkuus tuntuu riittävän.
Testejä tulkitessa valaistuskin vaikuttaa asiaan. Vessan loisteputkivalo, takapihan puolen varjopaikka ja keittiönikkunan aurinkoinen edusta saavat tuloksen näyttämään hiukan erilaiselta. Yritän testata aina mieluiten päivänvalossa, poissa auringonpaisteesta.
Tähän loppuun yksi kokeilu, jonka tein juuri. JBL:n pH-testi (3,0 - 10,0) näyttää lukemaksi 7,5-8, en ole ikinä saanut selvää, kumpaa se tarkoittaa. Saman firman pienemmän skaalan testi (6,0 - 7,6) antaa tulokseksi n. 7,1. Väri ei siis täsmää vaihtoehtoihin 7,0 ja 7,2 vaan on siltä ja väliltä. Apteekin liuska (1-14) kertoo pH-arvoksi 6. Näistä sitten keskiarvo on karvan alle 7, joten se todennäköisimmin luotettavimmaksi ja arvioimani testi, eli tuo JBL:n tarkempi tippatesti olisi lähinnä (hatusta vedettyä, oletettua) totuutta. En kyllä valitettavasti muista, mitä 6-in-1 liuska aikanaan näytti pH:ksi suhteessä näihin muihin. "Jotain ihan muuta" kumminkin.
Muita testejä vertailua varten ei satu olemaan, joten joku muu tutkikoon muita.