Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
mustikka001
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 20:34, 27.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Viesti Kirjoittaja mustikka001 »

Kysymys liittyen hoitorutiineihin ja aikataulutukseen.

rutiinit
- 1 x viikossa vedenvaihto + pohjan puhdistaminen lapolla + EasyLife vedenparannusaine
- 1 x viikossa kasvien lannoitus EasyLife Profitolla
- 2 x kk suodattimien puhdistus, kaksi Eheim sisäsuodatinta (puhdistus eri päivinä bakteeritasapainon ylläpitämisen vuoksi)

lisäksi vielä, mutta nämä eivät varsinaisesti vaikuta edellisten kanssa
- 1-2 x kk JBL Ferrotabs pohjaan
- 1 x päivässä EasyLife Easycarbo

Periaatteessa kaikki hoitorutiinit tulisi suorittaa eri päivinä.
Niin miten monta päivää olette pitänyt taukoa hoitorutiinien välillä?

Kysymys koskee siis

- vedenvaihto + pohjan puhdistus ja suodattimien puhdistus, ettei tule bakteerien epätasapainoa
- suodattimet, monta päivää väliä puhdistamisessa ettei tule bakteerien epätasapainoa
- EasyLife Filter Medium ja EasyLife Profito, ettei vedenparannusaine kumoa lannoiteen vaikutusta
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Tai sitten suorittaa kaiken samana päivänä eikä kohtaa koskaan mitään ongelmia. Itse teen näin kun en viitsi akvaarion kanssa touhuta useana päivänä viikossa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
mustikka001
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 20:34, 27.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Viesti Kirjoittaja mustikka001 »

8O Apua, voiko noinkin tehdä?
Vaikuttaako akvaarion koko ja ikä asiaan.
Itsellä vasta puoli vuotta ollut 180l jossa alun ongelmat alkavat vasta pikkuhiljaa tasoittumaan.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

tässä varsinkin kun sulla ei ole "oikeaa" biologista suodatusta, kannattaa pohjasta lapota aina vain 1/3 kerralla niin pohjan bakteerit pysyy hyvin toiminnassa.itse teen noin vaikka on biologinen suodatuskin. jos suodattimet putsaisi vuorotellen joka toinen viikko toisen. toki kun kalat lisääntyy voi joutua tihentämään likaantumisen mukaan. itse putsaan sisäsuodattimen kerran viikossa samalla kun lappoan osan pohjasta, mutta jos ulkkaria ei ole kannattaa varmaan ajoittaa suodattimen puhdistus eri päivälle kuin lappoaminen.

nestemäisen lannoitteen viikkomäärä on viisainta jakaa pienenpiin eriin ja laittaa useampana päivänä jotta kasvien tarvitsema rauta pysyy kasveille oikeassa muodossa ja saavat tasaisesti. päivän pidän itse varulta vedenparannusaineen ja lannoitteen välillä, en niinkään kumoamisen takia vaan siksi että on ollut sellaisia epäilyjä että jotkin vedenparannusaineet ja lannoitteet voi yhtäaikaa annosteltuina aiheuttaa kaloille myrkytysoireita. lyhyempikin väli varmaan riittäisi, mutta minä tykkään tehdä asiat varmanpäälle :D

näissähän on varmasti monia eritapoja joilla pääsee ihan yhtähyvään lopputulokseen. yrittää siitä sitten valikoida itselle parhaiten sopivat :D
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Mistä tuommoisen ajatuksen olet saanut että vedenparannusaine ja lannoitteet yhdessä aiheuttaa myrkytysoireita kaloille. 8O
Eikö hyvät bakteerit ole siinä pohjamateriaalissa eikä lapon mukana poistuvassa vedessä ja pas...sa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... A#p6911927

tuolla keskustelussa törmäsin aiheeseen. en tiedä yhtään tuon totuudenperäisyydestä tai mitä aineita koskee.

minä olen käsittänyt että bakteerit pohjasta vähenee lapotessa. itse lappoan yleensä aika rajusti soran ylösalaisin moneen kertaan käännellen että ei varmasti tukkoon mene. tämä on aina jotenkin tuntunut perusjutulta, mutta kukapa sitä tietenkään näkee silmillään hävisikö bakut vai ei :D
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Veikkaan että akvanhoitorutiineja on niin monta kuin akvaristejakin. Minusta mitään sen kummempaa sääntöä siihen ei ole niin kauan kuin fisut voi hyvin.

Minä lappoan pääosin kerran viikossa irtopaskat poies ja samalla vaihdan sen määrän vettä mikä lapotessa menee (yleensä sellaiset 4-5 ämpärillistä). Samalla putsaan sisäsuodattimet 240 litrasista ja 180-litrasesta yleensä vain Juwelin oman suodattimen. Tämä on tosin enempi laiskuuden takia, kun en viitsi tuota Biopoweria viikottain siivota. Saati sitten ulkkareita.

Lapotessa en edes lappoa koko pohjaa kun minulla on tapana ruokkia tiettyyn kohtaan hiekalle. Kalan kakkaa toki kerääntyy useampaankin kohtaan allasta, mutta pääosin kuitenkin tuohon ruokintapaikalle. En silti oikein usko että akvan saa kokonaan vapaaksi bakuista lappoamalla. Niitähän on kaikkialla koristeita ja kasveja myöten.

Kerran kuukaudessa poimin yhden kipoista ja teen suuremman siivouksen milloin vaihtuu noin puolet akvan vedestä. Samalla kalasten lapolla kasveihin tarttuneet kikkareet pois pyttyyn. Käytännössä siis jokainen akva saa noin joka kolmas kuukausi isomman siivouksen.

Minun ei tosin tarvitse paljoa suodattimista murehtia kun karanteenikippoa myöten on ainakin kaksi suodatinta jokaisessa.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Niin ja mitä tulee ravinteisiin niin EasyCarbotan 180-litrasen aamulla ennen töihin lähtöä. 240-litrasten (tai tällä hetkellä vain yhden) magneettiventtiilin ajoitukseen tein tänään sellaiset säädöt, että naksahtaa päälle tuntia ennen valoja ja vastaavasti kiinni valojen kanssa. Tämä ihan siksi, että hiilaria on käytössä kasveilla heti yhteyttämisen alussa. Ensimmäiset pari tuntiahan ne eniten ravinteita tarviaa.

Samalla ruokin kalat ja tipautan pönttöön CO2 supermarketin nestelannoitteet. Määrä on vielä hakusessa, mutta neljä ruiskausta sinne olen toistaiseksi tarjoillut. Saa nähdä riittääkö tuo vai onko liikaa. Jos on liikaa, niin sitten harventaa kertoja. Tarkoitus olisi joka tapauksessa löytää "pari kertaa viikossa" annostelu.

180-litranen on toistaiseksi täysin pohjatabujen, Plantaminin ja kalojen varassa, eli sinne menee vain traceja. Profito/Ferro/Potassium sekoitetta jahka tuo loppuu. Näyttää vaan pahasti siltä, että sinnekin pitää pikkuhiljaa lisätä nitraatteja.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite oon kerran viikossa vaihtanu 128L vedet 40litraa kerralla ja vedenparannusaineen lisäyksen takia seuraavana aamuna 10ml profitoa ruiskassu altaasee ja 3ml easycarboa päivittäin sitte päälle. Lisäksi kun on tarve puhdistaa suodatin olen sen putsaillu vedenvaihdon ohessa ja suodatin patruunat jopa juoksevan veden alla huuhdellu putipuhtaaksi, eikä mitään ongelmia ole ilmaantunu vaikka 10 vuotta olen nyt akvaarion putsaksuen kutakuinkii samalla tavalla hoitanu. :)
mustikka001
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 20:34, 27.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion hoitorutiinien ajoitus

Viesti Kirjoittaja mustikka001 »

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Tapoja tuntuu tosiaan olevan monia :)

Taidan rohkeasti ottaa mallia kokeneemmilta ja hoitaa jatkossa kaiken yhtenä päivänä (vedenvaihto 1/3, vedenparannusaine, pohjan puhdistus ja suodattimet). Lisäksi seuraavana päivänä kun Filter Mediumin aiheuttama akvaarion sameus on hävinnyt, niin Profito kehiin ja päivittäin Easycarboa 5ml.

Koska olen täältä oppinut :mrgreen:, että onnellinen ja hyvivoiva akvaario lähtee onnellisista ja hyvinvoivista kasveista, niin rautalisän tarvetta olen miettinyt. Tällä hetkellä Ferrotabs parin viikon välein, mutta olisiko kuitenkin helpompi siirtyä nestemäiseen rautaan. Ja ainakin miekkakasville taitaisi olla hyvä laittaa lannoitetikku juurien lähelle.

Akvaarion kanssa on kiva touhuta, mutta aika ei riitä jos joka toinen päivä pitää olla jotain tekemässä. Uskon myös, että kun kun jatkossa tekee kaiken tiettynä päivänä viikossa, niin tulee selkeä hoitorutiini ja veden laatua sekä kasvien ja kalojen vointia on helpompi seurata.

ps. silloin kun suodattimet puhdistan (noin 2 viikon välein), niin juoksevan viileän veden alla olen huutonut ja kunnolla puhdistanut
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”