Mikä platylla?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
stellahen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 21:20, 09.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja stellahen »

Akvaario 100l, kalastona 9 platya, sukarapuja ja yks albiinomonni. Platyt tulleet noin 2kk sitten, sitä ennen kalastonvaihdon jälkeen altaassa eleli monta kk pelkkä monni. Itse allas käynnistetty vajaa vuosi sitten. Nitriitti 0, Nitraatti 12,5mg/l, gh 11 dH, pH 8, lämpötila 25 C, mittailen viikottain, arvot pysyneet stabiileina pitkään. Vedenvaihto 1-2viikon välein.

Ja itse ongelma:
Kun platyt saapui, huomasin yhdellä pari pientä valkoista pilkkua pyrstössä ja selkäevässä, sekä vereslihainen ruhje selkäevän alapuolella, joka vain syveni ja syveni ja lopulta päädyin lopettamaan kalan. Pilkutkin haaleni jossain vaiheessa, lisää niitä ei tullut. Kala itsessään oli hyvävointinen, normaalisti söi ja uiskenteli. Millään muulla kalalla ei mitään.
Noo, nyt toissapäivänä huomasin yhdellä platylla ihan saman vaivan! Iso ruhje kyljessä ja muutamia pienenpientä valkoista pilkkua pyrstössä ja selkäevässä. Ja tämä on tullut kyllä todella nopeasti sillä seuraan kaloja päivittäin tarkkana, enkä ole aijemmin huomannut. Muut kalat taaskin normaaleita. Tämä kala mielestäni nyt hieman huonovointisempi verrattuna muihin, mutta syö ja uiskentelee silti. Mitä tämä on? Vaihdoin eilen vettä ensihätään. Onko jotain tehtävissä vai lopetanko kalan?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Epäilen bakutulehdusta. Toki veden priima laatu ehdoton pohjiksi. Toki tarkistaisin tappelupukarit yms. Mutta joka tapauksessa voisi viitata Aeromonas-bakun tekosille.

Oma perussettini olisi tässä tapauksessa. Kala haavilla 20-50 litran faunaboksiin, ilmastin ja kunnon dropit. Baktopur direct + Baktopur rinnan. Tehokas yhdistelmä ja seran suosittelemakin. Vereslihalle meno on paha merkki ja kylvettäisin ensin kalan 1 tabu Baktopur direct (BD) 30 min. ja sitten laimentaisin faunaboksiin tuplateholiuoksen (2x annos).

Hammaskarpit ovat murtovesikalojakin, joten Ectopur (seran tuote) on hyvä boostari.

No, nämä tropit ovat tehokkaat ja en pääkippoon laittaisi missään tapauksessa ilman hyvin suurta syytä. Ilmastin faunaan.

Pääkipossa vaihtelisin vettä tiuhempaan ja katsoisin, että suodattimet ovat huollettu (sisäsuodattimet kerran viikossa), ulkkarit pöhöttää jne....jokin veden laadullinen tekijä voi tiputella platyja.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
stellahen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 21:20, 09.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja stellahen »

Kiitos paljon hyvästä vastauksesta! :) Kuulostaapa tosiaan aika tehokkaalle tuo kalan lääkintä. Mietin lähdenkö ostelemaan lääkkeitä ja faunaboxia ym. yhden platyn takia, kun poikasaltaassa kasvamassa toistakymmentä pikkuplatya. Täytynee miettiä onko ratkaisu sitten päästää päiviltä fisunen, ja toivoa että tämä nyt oli viimeinen kelle tämä tulee. Tappelijaa ei kyllä parvessa ole, enkä keksi mihin olisi kala voinut satuttaakaan itseään. En kyllä tämmöiseen ole ennen törmännyt, luulin että se ensimmäinen on esim. satuttanut itsensä ja sen seurauksena tulehdus, mutta että tämä toinenkin. Harmi homma.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kannattaa olla faunaboksi, ilmastin, mahdollinen pieni lämppäri (tai lämmin vessan lattia), ja nuo em. bakulääkkeet jemmassa. Ihan myöhäistä lähteä niitä etsimään useimmiten, kun niitä tarvitaan....kuten nyt sunnuntaina...

suosittelen www.akvaarioon.fi tilaamista, tosin nyt juuri ei Bactopuria siellä (kauan lopussa) ja Ectopuria itse tilaan saksasta, kun sitä ei ole koko valikoimissa siellä eikä monessa muussakaan paikassa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mitä värimuotoa platysi ovat? Joillekin muunnoksille kasvuiässä saattaa tulla ihoon tai eviin pientä pistettä, joka helposti sotketaan johonkin sairauteen.

Verestävä ruhje taasen viittaa siihen, että kala on loukannut itsensä tavalla tai toisella. Tuollaiset ruhjeet harvoin tarvitsevat mitään erityistä hoitoa vaan paranevat itsestään.

Jos kala kerran on pirteä ja syö hyvin en näe mitään järkeä lähteä altistamaan ja stressaamaan sitä millään lääkityksillä saatikka sitten haavimisilla erilliseen astiaan. Seuraile ihan rauhassa tilannetta ja huolehdi hyvästä vedenlaadusta.
stellahen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 21:20, 09.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja stellahen »

Ensimmäinen kala mikä sairasti oli blue wagtail platy, ja tämä nyt blue mickey mouse. Tämä mikkihiiri on synnyttänyt pari-muutama viikko sitten. Ensimmäisen kalan kohdalla ruhje oli syvempi mutta pienempi ja syveni kun muut kalat nokki ruhjetta lisää, ennen kun siirsin sen muutamaksi viikoksi silloiseen karanteeniin, nykyiseen poikasaltaaseen. Tämä nykyinen sairastava toistakseks kyllä voi ihan ok, kertaakaan en ole nähnyt että kukaan yrittäs nyppiä. Tämä sairastava häätää lähestyvät kalat pois jos tulevat liian lähelle. Tämän ruhje on hyvin laakea, mutta ei ihan niin syvä. Punaista kuitenkin läpi näkyy jostain kohtaa, mutta ei ehkä ole niin paha kun aluksi säikähdin. Kuviakin mulla olisi mutta en niitä osaa puhelimella tähän lisätä. Ehkäpä seurailen tilannetta.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://www.akvaariojalintu.com/ezfiles/ ... RAUDET.pdf
Kannattaa ihan lukea oppaan sivu 32 huolella ja toimia nopeasti. Ja lääkkeet kannattaa olla aina varoiksi. Myöhäistä ylipäätään usein siinä vaiheessa kun kala sairastuu, lähteä ostamaan peruslääkkeitä. Tilanne on usein myöhäistä ja kun räiskäistään lääkkeet kippoon, on usein myöhäistä ja sitten syytetään lääkettä. Myös niiden käyttö on tehtävä tarkasti ja huolellisesti ja tietysti pohdittava, mikä kala vaivaa ja miksi.

Sairas kala voi tartuttaa muita ja usein sairaalassa muut kalat eivät häiritse sairasta ja paljon paremmin kala selviää. Sitä on myös helppo tarkkailla ja antaa täsmälääkitys.

Myös alkuperäisteksteihin ja juttuihin kannattaa perehtyä, ettei ole "suomi24:n" armoilla....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Jatkan tähän samaan, voisiko joku auttaa? Eli akvaario 180l, platyja, leopardimonnisia, taisto + partis. Eilen mitatut vesiarvot GH 7, KH 6, Ph 7,4, nitriitti 0,025(vaikea tulkita, vai 0?), nitraatti jotain 12,5 ainakin. Lämpö n. 26-27 (ei lämmitintä, jostain syystä on noin korkea...). Kolmisen kuukautta akva ollut toiminnassa, puolivälissä oli nitriittiä liki kuukauden, mutta nyt kuukauden verran ollut ok.

Ongelma siis se, että tässä jonkin aikaa olen yrittänyt arvuutella, onko punaisilla platyilla jotain valkoista samentumaa vai ei (ja mahdollisesti punaisessa partiksessakin jotain valkoiseen viitahtavaa). On siis tosi vähäistä, jos on, ei pilkkuja vaan ehkä jotain valkoista peitettä kalan ruumiin pyrstöpuolella. No, tänään huomasin, että yksi punainen platynaaras pitää evät + pyrstön tosi supussa, selkä köyryssä, kala normaalia pienemmän näköinen ja ei ole normaali. Uiskentelee välillä, mutta jos joutuu suodattimen virtauksen lähelle niin menee virtauksen mukana/ meinaa ajaantua veden sisäänottoon. Suurimmaksi osaksi kököttää jossakin. [:I]

Mitä mä teen? Tuo näyttää, että ei kyllä kauan hengissä kestä... Tähän asti kaikki kalat on kestänyt hengissä. Kotona varalla Tetra medica fungisop, Sera baktopur direct ja Waterlife Treats White Spot& Fungus. Mitään lääkkeitä siis eivät ole minulla ollessa saaneet ja vaan tuo yksi akva mulla, ei mitään karanteenikippoa tms. Olen yrittänyt lueskella noita vanhoja tekstejä ja tuota Seran kalasairausopasta, mutta en nyt ihan saa kiinni... (Ja jos tuo nyt kuolee, niin mitä mä ihan fyysisesti teen kuolleelle kalalle? Mistä se tietää, että se on kuollut? Vai pitäisikö tuo yksi yksilö jo päästää hengiltä?)
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Lisäys: Ihan kuin pyrstössä olisi jotain halkeamia, vaikea sanoa, kun se on niin supussa...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Merihevonen17 kirjoitti:Jatkan tähän samaan, voisiko joku auttaa? Eli akvaario 180l, platyja, leopardimonnisia, taisto + partis. Eilen mitatut vesiarvot GH 7, KH 6, Ph 7,4, nitriitti 0,025(vaikea tulkita, vai 0?), nitraatti jotain 12,5 ainakin. Lämpö n. 26-27 (ei lämmitintä, jostain syystä on noin korkea...). Kolmisen kuukautta akva ollut toiminnassa, puolivälissä oli nitriittiä liki kuukauden, mutta nyt kuukauden verran ollut ok.
Nitriittiarvo lienee mitattu tippatestillä? On sen verran tarkka. Vesiarvot nyt ok, mutta vanha ongelma on voinut ponnauttaa ongelmia, mm. kiduksia ja limakalvoja vioittaa ja kalat ovat nyt herkkiä sairastumaan.
Ongelma siis se, että tässä jonkin aikaa olen yrittänyt arvuutella, onko punaisilla platyilla jotain valkoista samentumaa vai ei (ja mahdollisesti punaisessa partiksessakin jotain valkoiseen viitahtavaa). On siis tosi vähäistä, jos on, ei pilkkuja vaan ehkä jotain valkoista peitettä kalan ruumiin pyrstöpuolella. No, tänään huomasin, että yksi punainen platynaaras pitää evät + pyrstön tosi supussa, selkä köyryssä, kala normaalia pienemmän näköinen ja ei ole normaali. Uiskentelee välillä, mutta jos joutuu suodattimen virtauksen lähelle niin menee virtauksen mukana/ meinaa ajaantua veden sisäänottoon. Suurimmaksi osaksi kököttää jossakin. [:I]
Valkoinen voi olla (ilman höytyvää) ihan bakusamennusta, eli limakalvoon tullut raapeumaa/rikki ja siihen bakutusta. Mutta toki voi olla myös sekainfektio eli bakuja ja alkueliöitäkin. Mutta usein alkueliöt (jos ei puhuta valkopilkusta) niin sekundäärejä. Joku tekee alkuhommat ja antaa alkueliöille purtavaa kalan pinnasta.

Alkueöiöille tyypillistä on vaalea samentuma, hankailut, suppu evät ja kidustuhot.
Mitä mä teen? Tuo näyttää, että ei kyllä kauan hengissä kestä... Tähän asti kaikki kalat on kestänyt hengissä. Kotona varalla Tetra medica fungisop, Sera baktopur direct ja Waterlife Treats White Spot& Fungus. Mitään lääkkeitä siis eivät ole minulla ollessa saaneet ja vaan tuo yksi akva mulla, ei mitään karanteenikippoa tms. Olen yrittänyt lueskella noita vanhoja tekstejä ja tuota Seran kalasairausopasta, mutta en nyt ihan saa kiinni... (Ja jos tuo nyt kuolee, niin mitä mä ihan fyysisesti teen kuolleelle kalalle? Mistä se tietää, että se on kuollut? Vai pitäisikö tuo yksi yksilö jo päästää hengiltä?)
Eli pari platya oireilee? Yksittäinen menee yksittäispiikkiin. Toinen jo toki hieman jo huolestuttaa enempi. Ja mahdollisesti partis? Itseltäni joskus tippuu jokin platy noin köyryselkä, laihtuu ja kuihtuu pois. En ole niihin saanut kehiteltyä tehokasta hoitoa. Yksittäin olen ottanut ja yrittänyt lääkitä. Ruumiinavauksessa usein kidusvaurioita tai sisäistä tulehdusta sitten.

Epäilen ainakin bakutulehdusta ja mahdollisesti alkueliöitä (jos ei ole höytyvähometta). Jos halut yrittää platyt pelastaa, niin ainoastaan voisi Baktopur direct auttaa ensin kylvetyksellä puoli tuntia ämpärissä ilmastimessa (2 litraa vettä/1 tabu) ja sitten peruslios. Platy menee vähän aikaa ämpärissä, mutta esim. ihan halpa smartboksi tyylii 20-50 litraa yes. Itselläni on 55 litran muovibokseja, 22l pikku kaloille. Kansi. Hurjan hyviä olla jemmassa, elintarvikemuovia ja helppo dessuta.

Partis tosin myös huolestuttaa ja siellä voi jokin ongelma olla myös. Katso myös hengitystä ja kiduksia. Ne huolestuttavat aina eniten. Pintakraapit helposti paranee.

Jos pyrstö alkaa halkeilla, sulaa, rispata, lienee bakutulehdus ja eväruton alkua. Alkaa usein pyrstöstä ja selkäevästä ja leviää ihoon. Baktopur direkt siihen hyvä apu. Itse boostaan Baktopurilla (lios) rinnalla.

Jos asut Hki, ja haluat uhrata kuolevan kalan, mikroskopoin mielelläni. Uusi mikroskooppini kameralla kaippaa harjoittelua. :).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Huonosti kävin sen platyparan... Olin kotoa pois noin puolisentoista tuntia, ja takaisin tullessa pyrstöstä oli enää puolet jäljellä. Kala oli kiinni sisäsuodattimen vedenottokohdassa ja näytti surkealta. En nähnyt muuta vaihtoaehtoa kuin päästää päiviltä. :(

Kiitokset kommenteista Fisutar10. Vesiarvot tosiaan mitattu tippatestillä. Tosiaan onneksi vaan yksi platy oireili näin pahasti, mutta edelleen minua jäi arveluttamaan että pitääkö noista muista kaloista olla huolissaan. Jonkun aikaa olen siis miettinyt, että onko muutamassa platyssa ja partiksessa jotain vaaleaa vai ei. Jossakin kulmassa katsottuna joskus näyttää että on, joskus että ei.

Harmi, että Helsinkiin on useampi sata kilsaa, olisi ollut tosi hienoa jos olisi saanut tietää mikä tuota kalaa vaivasi. Kiitos Fisutar10 tarjouksesta! :D Lieköhän täällä Savossa päin kalojen mikroskopointiin erikoistuneita harrastajia? :) Vaikka tuo kala on jo roskiksessa, enkä uskaltanut sitä sen paremmin tiirailla, vaikka siitä taudinmäärityksessä olisi voinut apua olla...

Kannattaakohan tässä nyt tehdä sitten mitään, varmuuden vuoksi lääkitä loppuallasta vai odotella, josko uhreja tulee lisää? Vai kylvetänkö yksittäin, jos meinaavat olla vähän vaaleita? Vai miltä kalan pinnan pitäisi näyttää? Harmittaa kyllä, että en saa pääteltyä, onko noi normaalin värisiä vai ei... [:I]
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ainakin nyt kiinnittäisin huomiota todella hyvään veden laatuun. Hyvä suodatus ja säännölliset vedenvaihdot.

Millainen suodatus sinulla on ja kuinka usein vaihdat vettä ja kuinka paljon. Vesiarvojen perusteella ok, muttei ne ihan kaikkea aina kerro.

En ehkä lääkitisi varmuudeksi, jos ja kun en tietäisi, mikä kaloja riivaa. Ja ongelmat voivat olla lähtöisin siitä nitriittipiikistä. Itse varmaan vaihteleisin enempi vettä ja suodatuskseen kiinnittäisin huomiota.

Jos saa kuvia, hyvä. Ja Joku alkava bakutulehdus toki voi vaivata partistakin. Missä partiksen laikku on ja onko muita oireita? Entä käytös yms.?

Maatiaispartiksella on stressivärinä vaaleat homemaiset laikut erityisesti niskassa. Puksulla ehkä enempi tummat laikut. Valkoisia stressilaikkuja en ole koskaan red-partiksella nähnyt. Onko partiksen evät hyvät? Entä iho? Entä kidukset ja hengitys?

Hyvässä valaistuksessa näkee toki paremmin ja esim. suurennuslasilla lasin läpi jo hieman paremmin - oikeastaan yllättävän hyvin.

Jos paha yksittäinen bakutulehdus, Baktopur direct sairaalassa oikeastaan paras. Toki, jos olisi esim. kidusloisia, se on koko kipon riesa. Myös jos esim. alkava tulehdus on monessa, laittaisin sitten esim. Omnipur S - yleislääkettä koko kippoon tai General tonicia.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Fisutar10 kirjoitti:Ainakin nyt kiinnittäisin huomiota todella hyvään veden laatuun. Hyvä suodatus ja säännölliset vedenvaihdot.

Millainen suodatus sinulla on ja kuinka usein vaihdat vettä ja kuinka paljon. Vesiarvojen perusteella ok, muttei ne ihan kaikkea aina kerro.
Suodattimena Juwelin oma suodatin (Rio 180) ja Eheimin ulkosuodatin. Aluksi minulla oli vaan tuo sisäsuodatin, mutta sitten tuli sitä nitriittiä toisen kalaerän kotiutuksen jälkeen, joten siinä vaiheessa lisäsin tuon ulkosuodattimen. Vaihdan vettä kerran viikossa n. 35-40%. Itseasiassa juuri eilen oli vedenvaihtopäivä, yritän tässä miettiä että oisko se platy jonkun tällin siinä saanut? Vaikka en siis mitään ulkoisia vammoja siinä huomannut.
Fisutar10 kirjoitti: En ehkä lääkitisi varmuudeksi, jos ja kun en tietäisi, mikä kaloja riivaa. Ja ongelmat voivat olla lähtöisin siitä nitriittipiikistä. Itse varmaan vaihteleisin enempi vettä ja suodatuskseen kiinnittäisin huomiota.

Jos saa kuvia, hyvä. Ja Joku alkava bakutulehdus toki voi vaivata partistakin. Missä partiksen laikku on ja onko muita oireita? Entä käytös yms.?

Maatiaispartiksella on stressivärinä vaaleat homemaiset laikut erityisesti niskassa. Puksulla ehkä enempi tummat laikut. Valkoisia stressilaikkuja en ole koskaan red-partiksella nähnyt. Onko partiksen evät hyvät? Entä iho? Entä kidukset ja hengitys?

Hyvässä valaistuksessa näkee toki paremmin ja esim. suurennuslasilla lasin läpi jo hieman paremmin - oikeastaan yllättävän hyvin.

Jos paha yksittäinen bakutulehdus, Baktopur direct sairaalassa oikeastaan paras. Toki, jos olisi esim. kidusloisia, se on koko kipon riesa. Myös jos esim. alkava tulehdus on monessa, laittaisin sitten esim. Omnipur S - yleislääkettä koko kippoon tai General tonicia.
Muut kalat näyttävät nyt aikalailla normaalilta käytökseltään ja ulkonäöltään. Jospa se oli vain yksittäisen yksilön sairaus? Olen tänään kovasti yrittänyt tuijotella platyja ja lopputuloksena ehkä niissä ei kuitenkaan ole mitään valkeaa. :? Tuo suurennuslasi olisi varmaan hyvä idea, pitää yrittää kaivella josko sellaista talossa olisi. Partiskin tuli minua tuijottelemaan, joten senkin väriä yritin tarkkailla. Se on siis punainen ja siinä jonkinverran mustaa pyrstössä ja vähän muualla. Missään kalassa ei siis ole ollut laikkua tai pistettä tai mitään selkeää rajaa, vaan ihan olen kuvtellut että niissä on häivähdys valkoista jossain päin kalaa, joka ei siis näy jos niitä tuijottaa esim. puolen metrin päästä tai ottaa kuvan vaan vaan jos tuijottaa tosi läheltä oikeassa kulmasa. No, toivon, että mulla on vaan liian hyvä mielikuvitus, eikä kaloissa ole muuta häikkää. :mrgreen: Näin aloittelijana ei ehkä aina osaa keskittyä ihan olennaiseen, tai tiedä mikä se on. Kiitos avusta Fisutar10, pitää tarkkailla kaloja ja toivottavasti loput pysyvät terveenä! :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hyvä, että reilu suodatus. Joo, se Juwelin oma looda ei yksin riitä. Ja kun reilu ulkkari kaverina, nirtiittipiikin riski on minimaalinen. En usko, että iskit platyä vedenvaihdossa. Usein sairaat kalat vedenvaihdon jälkeen tulevat paremmin ilmi ja osalle vedenvaihto on niin suuri stressi, että alkavat delata. Toki vedenvaihto pitää olla hallitu.

Akvaarion lasikin voi hämätä ja esim. pieni leväkasvusto siinä. Kerran pelästyin, että mustissa molleissani oli velvettiä, ja ilmeni, että akvalasissa oli hienojakoista viherlevää, joka heijastui kalan pinnasta. :mrgreen: :P :twisted: Onni sinäänsä :).

Mutta silmä tarkkana. Vaalean harmaa kate kalan pinnassa toki pitää noteerata, jos sellaista on. Samoin seurailee evien kuntoa (erityisesti pyrstö- ja selkäevä ja iho niiden ohesta). Platyjen tapa on tosiaan laihtua ja muuttua köyryksi ja laihaksi ja kuihtua. Platyn ikä on vain parisen vuotta, joten vanhuuskin voi joskus niistää samaa ikäluokkaa (tai sairastuvat vanhana helposti). Myös kalan historia (nitriittipiikki) saa myöhemmin kalan helposti sairastumaan, jos silloin on tullut vaurioita. Seuraile myös kalojen hengitystä ja kidusten kuntoa ja toimintaa. Hankailut yms. toki myös viesti ongelmista.

Mutta seurailisin tilannetta tarkasti ja sitten toimenpiteisiin. Nyt hyvä vesi voisi ihan auttaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Merihevonen17 kirjoitti: No, tänään huomasin, että yksi punainen platynaaras pitää evät + pyrstön tosi supussa, selkä köyryssä, kala normaalia pienemmän näköinen ja ei ole normaali. Uiskentelee välillä, mutta jos joutuu suodattimen virtauksen lähelle niin menee virtauksen mukana/ meinaa ajaantua veden sisäänottoon. Suurimmaksi osaksi kököttää jossakin.
Voihan möhnä, nyt näyttää siltä että tuleekohan pian toinen uhri. Tällä kertaa sininen mikkihiiri naarasplaty ui vaisuhkosti, kököttelee välillä pohjassa ja pitää pyrstöä ja eviä kasassa... Vielä ei ole yhtä huonon näköinen kuin edellinen punainen, mutta sen tapauksessa yllätyin, miten nopeasti se kala meni huonoksi. :cry: Mistäköhän tiedän, onko tämä joku epidemia vai onko nämä yksittäisiä kaloja? Tämä uusi vaisulta näyttäävä yksilö on ollut minulla vasta kuukauden, eikä ollut siis akvassa vielä, kun siellä oli nitriittiä, vaan on koko minullaolaikansa ollut "normaaleissa" vesiarvoissa. Kunpa nyt mokomat eläisivätkin sen vaikka pari vuotta, pari kuukautta tuntuu aika vähäiseltä... Tällä kalalla kidukset näyttää ihan kuin punottavan ja olevan turvoksissa(?), sitä en huomannut edellisellä kalalla mutta sepä olikin siis punainen. Ja näin aloittelijana en kyllä ole ihan varma, onko niissä kiduksissa oikeasti vikaa vai ei. Ohessa kuva. Vieläköhän tässä olisi mahdollista jotain tehdä?
Liitteet
platy.jpg
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minusta tuolla on todella punottavat kidukset ja tulehtuneet. Bakutulehdus tai kidusloisia. Hankaileeko? Itse kylvettäisin tuon Tremazolissa yksin ja laittaisin sitten bakulääkkeseen ja katsoisin miten tepsii. Minulla on kyllä mikroskoskooppi, jos asut stadissa. Elävän kalan tutkiminen tosin haaste ja ei välttämättä raapenäyte kerro koko totuutta.

Kidusloiset ovat varsin yleisiä hammaskarpeilla. Jos vesiarvot yes, miettisin toki sitäkin mahdollisuutta. Hankailu lisäksi voisi kieliä asiasta.

Tremazol on 6h hoito täyshoitona, mutta mieti ja suunnittele. Jos epäilet, aina voi täsmähoitaa sairaamman ja katsoa miten tepsii. Toisaalta koko kippo on sitten madotettava, jos se olisi...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Fisutar10 kirjoitti:Minusta tuolla on todella punottavat kidukset ja tulehtuneet. Bakutulehdus tai kidusloisia. Hankaileeko? Itse kylvettäisin tuon Tremazolissa yksin ja laittaisin sitten bakulääkkeseen ja katsoisin miten tepsii. Minulla on kyllä mikroskoskooppi, jos asut stadissa. Elävän kalan tutkiminen tosin haaste ja ei välttämättä raapenäyte kerro koko totuutta.

Kidusloiset ovat varsin yleisiä hammaskarpeilla. Jos vesiarvot yes, miettisin toki sitäkin mahdollisuutta. Hankailu lisäksi voisi kieliä asiasta.

Tremazol on 6h hoito täyshoitona, mutta mieti ja suunnittele. Jos epäilet, aina voi täsmähoitaa sairaamman ja katsoa miten tepsii. Toisaalta koko kippo on sitten madotettava, jos se olisi...
Tämän asian suhteen toivoisinkin, että asuisin etelässä... Tremazolia ei mulla kotona ole, löytyy vaan Tetra medica fungisop, Sera baktopur direct ja Waterlife Treats White Spot& Fungus. Eli pitää vissiin huomenna käväistä paikallisessa liikkeessä ja mahdollisesti toivoa, että siellä olisi. Sankkoon siis lääke ja ilmastinlaite ja vettä ja kala? Pitääkö olla kansi? Miten se sanko sit desinfiodaan, tai millä? Ja siis jos auttaa, niin koko akva hoitaa? Voi olla, että parilla muullakin kalalla on vähän punottavat kidukset, mutta ei niin paljon kun tällä. Joskus olen nähnyt, että jokunen kala kieppaisee hiekassa, mutta ihan yksittäisiä kertoja. Tänään moni on kyllä haukkonut vähän ilmaa pinnassa? Sanovat, että huoleton on hevoseton, mutta kyllä näissä kaloissakin on hommaa...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Toivottavasti löytyy http://www.akvaarioon.fi/epages/akvaari ... 1942021920

Tuolta akvaarioon.fi:stä tulee paketti tosi nopeasti. Kannattaa pikku kaloille olla pieni smartboksi, joita myydään prima-tyyliin. Itse ostin clasulta ja kypällä kannen kera. Hyvä olla läpinäkyvä ja kansi. Kala hyppii helposti, erityisesti play. 55 litraa on isompi boksi, joka yleensä käytössäni. 22l litraa menee tyylliin millis/platy. Kansi tärkeä ja ilmastin. Dessuta voi ihan kuumalla vedellä. Virkon S on hyvä bakuihin ja viruksiin, jos ei kestä kuumaa vettä. Mutta muoviboksi ja liotus kuumassa vedessä on myös hyvä. Ja kuivaus aina tärkeä.

Tremazol on kahden hoidon juttu, kun kidusloiset munvat (lue akvaarioon.fi:stä). Baktopur direct on hyvä toki tulehusten hoitoon, jos sen jälkeen tarvitsee.

Pikku liikkeissä ei ehkä ole. Ja voi olla joku vastaava tuote. Tuo on kuitenkin hyvä ja sukaravut ja kotilot ja suodatinbakut säästyy ja hyvin siedetty 6h hoito.

Itse käytän usein fluke solvea, joka on hauhe ja 24h hoito. Praziquantel on molempien vaikuttava aine.

Ongelma etenee nopeasti usein, joten hurja jahkailu ei sitten hyvä. Itselläni on aina lääkearsenaali jemmassa. Usein tutut turvautuvat minuun ;). Näitä hädässä kyllä tulee kirjeellä nopeasti. Tilasin ison satsin Ectopuriakin (jos tutuilla tarpeita), kun oli isossa pakkauksessa murto-osan hintaa....

Mutta tutki ja aika nopeasti toimi. Ja varalla on aina hyvä olla noita lääkkeitä. Baktopur direktin toki pika-apu tulehduksiin ja sairaalaan voit laittaa, mutta kidusloisiin se ei tehoa, jos on se syynä. Toki bakutulehduskin siihen usein tulee.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Ei ollut kaupassa Tremazolia, joten sain Waterlife Sterazinia. Kylvetin vaan sairasta platya reilun tunnin sankossa, siinä ei ollut kyllä ohjetta että kuinka kauan pitää pitää jos ei laita ainetta koko akvaan. Ehkä ihan snadisti auttanut, saapi nähdä, miten kalan käy. Useampi kertahan tuossa oli suositus toistaa. :? Lieköhän tässä voi muuta tehdä kun odotella ylihuomiseen, jolloin suositeltu seuraava annos? Kauan noita yleensä pitää kylvettää? Ja sitten palauttaa normiakvaan?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Merihevonen17 kirjoitti:Ei ollut kaupassa Tremazolia, joten sain Waterlife Sterazinia. Kylvetin vaan sairasta platya reilun tunnin sankossa, siinä ei ollut kyllä ohjetta että kuinka kauan pitää pitää jos ei laita ainetta koko akvaan. Ehkä ihan snadisti auttanut, saapi nähdä, miten kalan käy. Useampi kertahan tuossa oli suositus toistaa. :? Lieköhän tässä voi muuta tehdä kun odotella ylihuomiseen, jolloin suositeltu seuraava annos? Kauan noita yleensä pitää kylvettää? Ja sitten palauttaa normiakvaan?
Laitan nyt pikavastauksen. Jokainen"lääke" on eri juttu. Ja riippuu vielä mitä hoidetaan.

Tremassa on kylveytsohje, 20 min. ja vaikuttava aine on praziquantel. Muihin matolääkkeisiin en vastaavaa ole nähnyt systeemiä ja trema on tuju aine muutenkin ja perushoito akvassakin on vain 6h.

Nyt kun laitoit ihan eri lääkettä, niin vaara on jopa resistenssikannat, jos lääke ei ole tarkoitettu kylvetyksiin ja vaikutus jää heikoksi. En missään tapauksessa sen suhteen tekisi niin.

Baktpir direktissä (=BD) on vastaava kylvetysohje, joskin sen oman suosituksen mukaan kala laitetaan sitten perusliukseen. Mutta vastaavassa lääkkessä oli aikoinaan ohje, että kylvetys joka toinen päivä ja voi laittaa takaisin kippoon. Tilannekohtaisesti ok, tai ei. Kuitenkin tosiaan siihen lääkkeeseen on sellainen kylvetysohje aikoinaan 100% ollut ja esim. jättikala olisi mahdotontakin muuta kuin kylvettää ja palauttaa isoon kippoon....niille oikein hyvä ratkaisu. Joskus muutenkin.

Sterazin ei tuttu lääke ja mutta ohjeista selviää....palaan asiaan pian.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

https://www.akvaariokauppa.fi/new/p4302 ... in-fi.html
Näyttäisi olevan iho-, kidus- ja sisäloismatoihin. Muistaakseni ei tehoa kunnolla heisimatoihin. Tuote ei käsittääkseni kovin tehokas, mutta varmaan ok.

Hoito on sitten pitkä, kun on modailtu myös sisäloismadoille.

Nyt tähän kidusloisongelmaan voisi se trema olla paras, kun se on 6h hoitokin. Pitäisi olla hyvin siedetty. Se teloo heisimadotkin. Mutta ei pyöreitä nematodi-sisäloisia.

Toki sterazin parempi kuin ei mitään. Sen vaikuttavat aineet ovat himppu tujua kamaa, formaldehydi, malakiittivihreä..akriflaviini. Mutta on siinä desinfioiviakin aineita ja tulehduksia samalla varmaankin hoitaa (niitä on aina kidusloistapauksissakin). Toisaalta voi heikkoa kalaa stressatakin paljon....

Streazinille en löydä oikein kylvetysideaa enkä itse käyttäisi niin, ettei tule resistenttikantoja....Voit toki kylvetää BD:llä tulehduksia ajatellen.

Toki voin lähettää kirjekuoressa fluke solvea ja kusuria pikku satsit, jos tarvis. Tulee varmasti vuorokaudessa ja hinta on marginaalinen (kirjemaksu maksaa lähes enemmän kuin nuo tuotteet). Minigripissä ihan yes. Minulla on myös Ectopuria tyyliin 100 g/1 euro....kun tilasin ison satsin....

Mutta mieti vaihtoehdot :).

Ja jos päädyt noihin, pistä yv...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Jaahas, mönkään siis meni... [:I] Onpas hankala miettiä, mikä tässä nyt olis fiksuinta. Kala ei enää pidä eviä ihan niin supussa, mutta muuten vaisu. Ihan kuin selkäranka ois vähän kaarella (mutta onko se muutenkin?) ja ihan kuin kala olisi tummunut vähän yläosasta? Mutta tosi vaikea arvioda, kun näitä kaloja on vain muutaman kuukauden seuraillut ja en ole vielä ihan varma, mikä on mitenkin normaalia. Sen nyt selvästi huomaa, että tuossa yhdessä kalassa on joku vika, mutta että sitten mikä. Äsken joutui uidessaan suodattimen virtaukseen, ja mukana meni... :cry: Mutta kiitos paljon Fisutar10, kun olet asiaa pohtinut!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Merihevonen17 kirjoitti:Jaahas, mönkään siis meni... [:I] Onpas hankala miettiä, mikä tässä nyt olis fiksuinta. Kala ei enää pidä eviä ihan niin supussa, mutta muuten vaisu. Ihan kuin selkäranka ois vähän kaarella (mutta onko se muutenkin?) ja ihan kuin kala olisi tummunut vähän yläosasta? Mutta tosi vaikea arvioda, kun näitä kaloja on vain muutaman kuukauden seuraillut ja en ole vielä ihan varma, mikä on mitenkin normaalia. Sen nyt selvästi huomaa, että tuossa yhdessä kalassa on joku vika, mutta että sitten mikä. Äsken joutui uidessaan suodattimen virtaukseen, ja mukana meni... :cry: Mutta kiitos paljon Fisutar10, kun olet asiaa pohtinut!
Syy toki voi olla mikä vain ja arvailuja osin. Käyrä selkäranka voi viitata myös kalatubiin, joka oireilee monella tavoin eikä siihen ole lääkettä. Mutta monet oireet ovat samat kuin tubissa, joten oireiden perustellakaan en vetäisi johtopäätöksiä.

Ihan alun ruhjeet ja vaaleat täplät viittasivat kyllä bakteeritulehdukseen (aeromonas aiheuttaa usein verisiä ruhjeita) tai columniaris. Niihin bakulääke voi hyvin tehota (Baktopur direct + Baktopur, jotka ovat eri aineita).

Tuo yksi kuva kiduksista aivan punaisena. Sekin voi olla bakutulehduksen tekosia tai sitten kidusloisten ja kyllä bakutulehdustenkin, jos vesiarvot ovat ok.

Toisaalta eivät poissuoje toisiaan ja esim. kidusloiset altistavat kalat tulehduksille....

Uusi kala on tosin voinut altistua vanhojen kalojen sairauksille, joille vanhemmat kalat ovat immuunejakin. Vaihtoehtoja on paljon.

Tuo eka tapaus: vereslihaa selkäevän alapuolella ihossa. Pyrstössä valkoisia laikkuja. Olihan enempi laikkuja kuin lentohiekkamaista valkopilkkuefektiä pyrstössä? Jos valkoisia pilkkuja, isompia, epäilen bakutulehsusta siinä. Evärutto syövyttää evää, yleensä pyrstöeviä kärjestä ja selkäevää ja se leviää selkäevän tyveen ihoon ja pyrstön tyveen ja voi tulehduttaa ihon. Katsoppas kuvia "fin root" kuvahaulla. Columnariksen tekosia.

Laitan yv:tä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ps. Tuo Sterazin ei sovi äyriäisille, joten luokittelisin sukuravut siihen. Useinhan sisämadotuslääkkeet eivät sovi selkärangattomille (kuten sukikset, kotilot).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä platylla?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Kanttuvei meni sekin platy... :cry: Olisi kyllä mukava kuulla, jos tätä lukee joku jolla on kaupasta ostettuja platyja, että ovatko miten kestäneet hengissä? Itsellä siis 3 kk aikana ostettu 12 platya, joista siis 10 jäljellä, 3 eri-ikäistä poikasta säilynyt hengissä. Että pitäisiköhän sitä olla iloinen, että kuitenkin plussan puolella, vaikka harmittaa nuo menehtyneet yksilöt... :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”