nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

Onko kenellekään käynyt vastaavaa ja tietäisikö joku mistä tämä voisi johtua?
epäilen akvaariossani koukkupäämato (camanallus) tartuntaa ja lääkitsin kalat eilen kello 21.00 ja vielä kello 24.00 kaikki oli kunnossa. aamulla kello 7.00 kaksi aiemmin oireetonta kultakalaa oli kuollut.toinen pohjassa ns. normaali asennossa, mutta kuollut ja toinen kyljellään kasvien joukossa. kaikki muut kultakalat ja partamonnit ihan normaaleina, ei mitään merkkejä hapen puutteesta ja akvaarion vesi kirkas. myös ph, kh, ammoniakki ja nitriitti normaalit.
tässä nyt eniten ihmettelen sitä miksi juuri nämä kuolivat. en olisi ihmetellyt jos joku partis olisi, lääke ilmoittaa että monnit voivat olla herkempiä. normaalina on myös tuo ainut kultakala joka on oirehtinut ja jonka takapuolesta näin kerran madon pilkistävän. se oli välillä jo tosi huonossa kunnossa, turvonnut ja tiheä hengitys, mutta toipui kun hoidin sitä bactobur direct ja bactobur kylvyillä erillisessä astiassa.
akvaarion koko 900l
7 alle vuoden ikäistä huntupyrstöistä kultakalaa (eilen oli siis vielä 9)
muutama partamonni
ph 7,4
kh 7
gh 7
NH4 0
NO2 0
NO3 vaihtelee 5-10 vedenvaihtojen välillä
suodattimina kaksi eheim prof ulkosuodatinta , en muista numeroa mut tarkoitettu 600l akvaarioon/kpl ja isoin powerline sisäsuodatin.
seuraan nyt silmät tarkkana ettei muille tule ongelmia ja täytyy miettiä tarkkaan uskallanko uusia käsittelyn 3 viikon päästä... olisikohan joku muu lääke turvallisempi mutta silti tehokas?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Olisiko ollut jokin muu piilevä ongelma kaloilla ennen lääkitystä? Bakutulehdus esim. kiduksissa?

Kova hapetus kuitenkin päällä? Nematol tosiaan voi olla monneille ja nuoliaisille tujua, mutta kerran mummopartiskin siitä hyvin selvisi. Kun hoito on vain 2 vrk. ainakin pitäisin kalat paastolla lääkinnän ajan.

Camacell:in pitäisi tehota kahtena kuurina koukkupäämatoihin ja tosiaan vielä se 3 viikon päästä oleva uusintana. Pitäisi olla monneille ja nuoliaisille turvallinen, mutta haarniskamonneille myrkyllinen (ehkä myös esim. ihan lähisukulaisille). Muuten herkätkin kalat sitä sietävät hyvin (toki kotilot ja sukikset kuolevat).

Mitä muita "litkuja" ja kemikaaleja käytät kipossa? Niiden yhteisvaikutus toki kiinnostaa. Hiilarilevitystä ei ole?

Camacellissä on saatavuusongelmia ollut ja juuri nytkin taitaa olla vaikea saada.

Toki superinfektoitunut camallanus-kalakin voisi olla toki herkkä loishäädölle. Löytyykö mikroskooppia? Ja jos Hki asut ja tarvitset mikroskopointiapua, niin tutkin kyllä fisun, jos tuore sillä hetkellä. Camallanus on kyllä suht helppo silmin anuksesta havaita, jos paha infektio. Toki usein muitakin matoja setissä yms. riesaa.

Nematolhan tehoaa vain Nematodeihin, joihin toki koukkupäämato kuuluu.

http://www.akvaarioon.fi/HS-aqua-CamaCell-10-tabl
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

mitään poikkeavaa en niissä aiemmin huomannut, ei haukkoneet eivätkä hengittäneet nopeasti, tuli juuri sitä tarkkailtua kun tämä yksi hengitti niin nopeasti.
ei ole enää vuosiin ollut hiilarilevitystä, easy carboa olen käyttänyt mutta en nyt ole laittanut lääkkeen laittoa edeltävän vedenvaihdon jälkeen. lannotteena käytän profitoa, sen verran vähän sitäkin että FE on 0,05. kovetan vettä nykyään enimmäkseen magnesium sulfaatilla ja kh:ta nostan ruokasoodalla, välillä käytän vähän mineral saltia ja aquaduria. vedenparannus aineena on seran aquatan aina vedenvaihdon yhteydessä ja lisäksi olen nyt laittanut kerran kuukaudessa ffm koko tilavuuteen, lähinnä sen takia kun tuli ostettua 5 litran pönttö sitä ja jälkikäteen asioita tutkittua en uskallakaan jättää aquatania pois ku sitoo yhdisteet paljon nopeammin. suodattimessa on lisäksi sio2 poistajaa, täällä on sitä niin paljon että testeillä ei saa edes mitattua, ja poistosta huolimatta se ei koskaan kerkeä laskea alle 0,4 vedenvaihtojen välillä.
mikroskooppi minulla on mutta se on semmoinen lidl malli ja täytyy tunnustaa että en siitä paljon mitään ymmärrä :D siitä on hävinnyt se levyke että läppärille sais näkymään, löytyis ehkä vielä jostain jos oikein etsis, mutta tietysti toivoisin ettei raatoja enää tulisi :D avasin kyllä tuon toisen kalan muttei siellä silmälle matoja näkynyt ja koopin alle en sit laittanut ollenkaan, kun ainut mitä minä siitä ymmärtäisin olisi jos jokin liikkuisi ja tuskimpa enää liikkuisi kun kala ollut jo kuolleena tod. näk. jonkun aikaa ja lilluu loislääkkeessä...
asun täällä kainuun korvessa, tällaisissa tilanteissa olisi kiva asua pk seudulla niin apua ois lähempänä...
tulee pitkä viesti mutta kerronpa nyt koko tarinan, tässä akvaariossa on nimittäin ollut ongelmia ennenkin ja luulen että nämä madot on ollut piilevänä kaloissa kauan. kaikki sujui hyvin ja kalat olivat terveitä kunnes n. 6 vuotta sitten ostin yhden uuden kultakalan, se kuoli muutama päivä tulonsa jälkeen ja osa alkuperäisistä kaloista pian sen jälkeen. niitä lääkittiin jbl lääkkeillä ja sisäloisia tuolloinkin epäiltiin, mutta en ole varma tuliko noita kuureja sit uusittua tarpeeksi kun olin tyytyväinen kun jäljelle jääneet kalat olivat terveitä ja terhakoita taas... viime kesään asti... äitini oli pudottanut ruokapurkin akvaarioon ollessaan hoitamassa niitä mun loman ajan, eikä tajunnu yhtään mitä siitä seuraisi niin ei puhunut mulle mitään vaan täytti vaan purkin isosta astiasta, enkä minä huomannu mitään ennekuin kaloja alkoi kuolemaan. siinä vaiheessa nitraatti oli 80, ja oli varmasti NH4 ja NO2 käyny piikissä, en vaan kerenny niitä mitatessa näkemään. neljä sit kuoli siinä "rytäkässä" ja neljä selvisi baktobur käsittelyllä. luulin kaiken olevan kunnossa taas ja ostin nämä 9 pientä syys ja lokakuussa.
sitten nuo neljä entistä sairastu taas yhtäkkiä, kuolivat kaikki kahden viikon sisään sekalaisin oirein, yhteinen oire oli että ennen kuolemaa kaikille tuli mustaa väriä sekä vartaloon että eviin ja kaikki laihtui ihan silmissä parina viime päivänä, ihan surkean näköiseksi, ja kaikki rupesivat lepäilemään pää ylöspäin,seisoen pyrstöllä ja yksi uikin pää ylöspäin.
ainut lohtu oli että pikkukalat selvisi sairastumatta... mutta nyt sitten yksi niistäkin sairastui, luulin ensin että bakteeri tulehdus mutta sitten tosiaan näin sen madon kuikistavan ja tätä nematolia sit laitoin.
ajattelin nyt sitten että oisko mahdollista että nuo madot ois piillyt meidän kaloissa jo vuosia, mutta eivät normaalioloissa lisäänny liikaa, vaan jonkin stressin myötä sit lisääntyy??
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

unohtui vielä, en ole syöttänyt kuurin aikana ja powerlinen laitoin vähän viistoon et puhaltaa vähän ylöspäin, hyvin liikkuu koko pinta .
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

kultuaiset kirjoitti:mitään poikkeavaa en niissä aiemmin huomannut, ei haukkoneet eivätkä hengittäneet nopeasti, tuli juuri sitä tarkkailtua kun tämä yksi hengitti niin nopeasti.
Aivan

ei ole enää vuosiin ollut hiilarilevitystä, easy carboa olen käyttänyt mutta en nyt ole laittanut lääkkeen laittoa edeltävän vedenvaihdon jälkeen. lannotteena käytän profitoa, sen verran vähän sitäkin että FE on 0,05. kovetan vettä nykyään enimmäkseen magnesium sulfaatilla ja kh:ta nostan ruokasoodalla, välillä käytän vähän mineral saltia ja aquaduria. vedenparannus aineena on seran aquatan aina vedenvaihdon yhteydessä ja lisäksi olen nyt laittanut kerran kuukaudessa ffm koko tilavuuteen, lähinnä sen takia kun tuli ostettua 5 litran pönttö sitä ja jälkikäteen asioita tutkittua en uskallakaan jättää aquatania pois ku sitoo yhdisteet paljon nopeammin. suodattimessa on lisäksi sio2 poistajaa, täällä on sitä niin paljon että testeillä ei saa edes mitattua, ja poistosta huolimatta se ei koskaan kerkeä laskea alle 0,4 vedenvaihtojen välillä.
Oho, itse käytän magnesiumsulfaattia joskus kaloille vesipöhöön. Ostin sitä varmuudeksi pahan päivän varalle, jos kala turpoaa nesteestä, vaikka se on useimmiten kalan menoa. Se toimii munuaisten relaksanttina ja myös ummetukseen kaloille.

Easycarbo on itselläni pannassa, kun se on luokiteltu pahaksi ympäristömyrkyksikin eikä sitä edes suositella luontoon laskettavaksi, jos akvavedellä esim. kastelisi kasveja. Kertoo jotain tuotteesta....

Jos kultsit tykkäävät kovetetusta vedestä ja mineraaleista, niin lääkehoidon tukena bakutulehduksissa voisi olla hyvä Seran Ectopur - suolapitoinen happea vapauttava seran tuote.
mikroskooppi minulla on mutta se on semmoinen lidl malli ja täytyy tunnustaa että en siitä paljon mitään ymmärrä :D siitä on hävinnyt se levyke että läppärille sais näkymään, löytyis ehkä vielä jostain jos oikein etsis, mutta tietysti toivoisin ettei raatoja enää tulisi :D avasin kyllä tuon toisen kalan muttei siellä silmälle matoja näkynyt ja koopin alle en sit laittanut ollenkaan, kun ainut mitä minä siitä ymmärtäisin olisi jos jokin liikkuisi ja tuskimpa enää liikkuisi kun kala ollut jo kuolleena tod. näk. jonkun aikaa ja lilluu loislääkkeessä...
asun täällä kainuun korvessa, tällaisissa tilanteissa olisi kiva asua pk seudulla niin apua ois lähempänä...
Melko edullinekin mikroskooppi sopii näihin helpompiin loistutkimuksiin kuten kidusloiset, sisäloismadot ja alkueläimet. Joo, nopeasti loiset häviävät kuolleesta kalasta ja kalakin pilaantuu helposti, eikä sitä voi tutkia.
tulee pitkä viesti mutta kerronpa nyt koko tarinan, tässä akvaariossa on nimittäin ollut ongelmia ennenkin ja luulen että nämä madot on ollut piilevänä kaloissa kauan. kaikki sujui hyvin ja kalat olivat terveitä kunnes n. 6 vuotta sitten ostin yhden uuden kultakalan, se kuoli muutama päivä tulonsa jälkeen ja osa alkuperäisistä kaloista pian sen jälkeen. niitä lääkittiin jbl lääkkeillä ja sisäloisia tuolloinkin epäiltiin, mutta en ole varma tuliko noita kuureja sit uusittua tarpeeksi kun olin tyytyväinen kun jäljelle jääneet kalat olivat terveitä ja terhakoita taas..
.

Itse madotan karanteenissa aina kaikki tulokkaat. Näin säästyy pääkipon fisut. Se 3. viikon päästä oleva madotus pitäisi jaksaa tehdä tai sitten vaikka madottaa kalojen tulokippo ja pitää sitä vielä karanteenissa. Matohäätöä kun tekee, niin pitäisi perehtyä mihin matoihin tarkasti se tepsii. Esim. Nematol ei tehoa kuin nematodeihin (ei kidusloisiin tai heisiloismatoihin) ja sitä täydentäisi Tremazol Jos siis häätää yleensä sisäloismatoja, hyvä tarkastaa, että on laajakirjoinen. Itse myös madotan aina kidusloiset.

Toki on voinut tulla viimeisessäkin kalasatsissakin, vaikka piilevänä voi kauankin olla, jos olosuhteet ok, eikä stressiä. Joskus ihan kutukin voi stressata kalaa ja sairastua sitten. Myös hormoonitoiminta ja tietysti nuo ammopiikit. Korkeassa ph:ssa ammoniakki on myös entistä vaarallisempi.

Lyhyemmällä matkalla kalat voivat hyvin paastota jopa viikon, jos ei ihan pentuja ole. Ja aina laittaisin ihan minigrip-pussit valmiiden annosten kera ja päiväys päälle. Ei tule tunaroitua sitten.

viime kesään asti... äitini oli pudottanut ruokapurkin akvaarioon ollessaan hoitamassa niitä mun loman ajan, eikä tajunnu yhtään mitä siitä seuraisi niin ei puhunut mulle mitään vaan täytti vaan purkin isosta astiasta, enkä minä huomannu mitään ennekuin kaloja alkoi kuolemaan. siinä vaiheessa nitraatti oli 80, ja oli varmasti NH4 ja NO2 käyny piikissä, en vaan kerenny niitä mitatessa näkemään. neljä sit kuoli siinä "rytäkässä" ja neljä selvisi baktobur käsittelyllä. luulin kaiken olevan kunnossa taas ja ostin nämä 9 pientä syys ja lokakuussa.
sitten nuo neljä entistä sairastu taas yhtäkkiä, kuolivat kaikki kahden viikon sisään sekalaisin oirein, yhteinen oire oli että ennen kuolemaa kaikille tuli mustaa väriä sekä vartaloon että eviin ja kaikki laihtui ihan silmissä parina viime päivänä, ihan surkean näköiseksi, ja kaikki rupesivat lepäilemään pää ylöspäin,seisoen pyrstöllä ja yksi uikin pää ylöspäin.
ainut lohtu oli että pikkukalat selvisi sairastumatta... mutta nyt sitten yksi niistäkin sairastui, luulin ensin että bakteeri tulehdus mutta sitten tosiaan näin sen madon kuikistavan ja tätä nematolia sit laitoin.
Uusi bakukantakin voi iskea kalaan, kun ei tottunut - puolin ja toisin (uudet kalat/vanhat kalat).

Bactopur direct + Bactopur on todella tehokas yhdistelmä bakuongelmiin. Itse käytän Ectopuria usein vielä boostina.
ajattelin nyt sitten että oisko mahdollista että nuo madot ois piillyt meidän kaloissa jo vuosia, mutta eivät normaalioloissa lisäänny liikaa, vaan jonkin stressin myötä sit lisääntyy??
Mahdollista tai viimeisen satsin mukana. Oletko saanut kasveja, märkiä kantoja yms. märkätuotetta ? Nekin pitäisi karanteenata....munat säilyvät kauan ja lääke niihin ei myöskään pure. Oma juttunsa toki vielä pilkkutauti yms. jonka voi saada kasvienkin tuliaisena, jos ei katso, etteivät ole kalojen kanssa tekemisissä, kuten ikävä kyllä monen akvaliikkeen kasvit ovat.

FMM sitoo hyvin lääkettä, joten ei sitä ennen lääkitystä. Käsittääkseni myös kasviravinteita ei kannata laittaa lääkkeiden yhteydessä. FMM sitoo hyvn taas lääkejämät.

Hyvä, että puhuria pukkaa.

Olisiko näillä kuolleilla ollut piilevänä vaikka jokin maksaongelma (kalatubikin voi joskus jäädä kalalla piileväksi ja selvitä. Se tuhoaa maksaa tehokkaasti). Heitin vain äläkä ala katatubista ottaa paineita ;). Mutta jokin piilevä juttu...Ei tunnu sattumalta, että kaksi delaa ja samaa lajia....jokin yhteys voisi olla lääkintään. Toki, jos kidukset olisi huonokuntoiset, voisi olla happipula, vaikka onkin happea jne...mutta sinun mukaasi vaikuttivat terveille tätä ennen.

Camallanus cotti on muuten sitkeä tapettava. Nematolkin käsittääkseni sen tainnuttaa ja hyvä olisi lapota pohja lääkinnän jälkeen hyvin. Myös esim. Kusuri wormer plus on hampaaton tuohon, ja sisältää liian miedot tropit. Itse tropitin aikoinani lehtikalani camallanus cotin (anuksesta pukkasi). Kala oli ihan kunnossa ja söi ja kukkui, mutta punainen mato roikkui. Kun se vihdoin 5. päivä Camacellistä (pistin pari kuuria putkeen, vedenvaihdot välissä) lähti lehtisherrani anuksesta, anus repesi ikimuistoksi siitä. Herra on hyvin kunnossa, mutta anus on hieman rähjääntynyt reissussa. Sen jälkeen kutuhommatkin onnasi onneksi ja rouvalehtis vain hieman nyrpisteli tapahtunutta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

tuota en easy carbosta tiennyt...
ostin myös pari kasvia samalla kun kalat, mutta olivat ihan kasviakvassa kaupassa.
nyt olen tässä ihmetellyt kultsien kakan väriä, osalla tulee vihreää kakkaa, ei sellaista "heleän" vihreää kuin herneaterian jälkeen, vaan kun litistää valkeaan paperiin niin ihan "myrkyn" vihreää ja osin mustaa. kun aamulla avasin kalan sen suolessa oli saman väristä, luulin sen johtuvan siitä että on pilaantunut kalan oltua kuolleena. mutta jos elävä tekee tän väristä, voiko sinne jotain kuolla niin nopeasti että olisi nyt jo märäntynyttä? ei kai tietty pitäs jos lääke vain halvaannuttaa madot... alkaa ajatus laukata jo villisti kun on koko päivän pähkäilly tätä :D

olin tosiaan jotenkin ihan idiootti silloin ensimmäisellä lääkitys kerralla, luotin vaan sokeasti johonkin puhelimitse saatuun ohjeeseen, enkä vaivautunut itse perehtymään aiheeseen ollenkaan. pitkän ajan päähän on vaikea muistaa,mutta nyt kun oon näitä yrittänyt katsella, niin ei se kyllä varmaan ihan oikein mennyt...
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

tai sitten on ne maksat sököt ja siks tulee tommosena, voi ei!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Juu, kannattaa lukea tarkkaan ohjeet. Itse muistan lähes ulkoa seran lääkkeiden ohjeet. Jo eri merkin suhteen kannattaa lukea moneen kertaan jutut. Kun minulla oli mato-ongelma, luin universumin kaikki mahdolliset julkaisut asian tiimoilta epätoivoissani ja laskin vaikuttavat aineet yms.... No, alkuperäistutkimukset vaikuttavista aineista myös melko mielenkiintoisia.

Lääkkeistä kantsii aina katsoa vaikuttavat aineet. Usein brändi eri, mutta vaikuttavat aineet samansuuntaisia, mutta ei aina toki. Seran Proffatuotteet melkoisen jytyä. Nematolissa aika erikoinen vaikuttava aine. Kuuluisasti kyllä camallanukseen tehoaa hyvin. Nematolin deletoimisstrategia on nopea, Camacellin ja Kusurin hitaampi paljon. Käsittääkseni Nematol on todella nopea ja tehoaa ihan parissa päivässä aikuisiin (ei toki muniin).

Pistän kohta linkin oppaaseen, jossa oli Nematolista stooria tarkemmin. Kannattaa lukea. Seran sivuilla on myös hyvä pdf-ohjeet lääkkeisiin.

Ja tosiaan madottaisin kalat laajakirjoisemmin, kunhan tämä kriisi menee ohi...Nematol on vain nematodeihin, joskin niin tehokas.

Hyvin voi olla jo madot saaneet kyytiä. Pääasia, ettei kalan oma suolisto eritä limaa ja verta, mutta en usko enkä toivo. Seuraa kalojen vointia. Pitäisin pari päivää paastolla.

Onko Nematol ollut jo kauan tankissa?

Ja itse uskon vain alkuperäislähteeseen : lääkefirman stooriin ja tutkimuksiin. Toki monesta lähteestä kannattaa lukea ja saa syneregian ohjeisiin. Ja toki käyttäjäkokemuksia...liikkeiden suulliset ohjeet ja kiireessä annettu purki menee aina syynäykseni läpi....toki kysyn neuvoa myymälästä ja usein puoliuskonkin ;).

https://www.sera.de/fileadmin/epapers/P ... che_US.pdf
sivu 54, sivu 56 (camallanus cotti)
Viimeksi muokannut Fisutar10, 20:09, 17.02.2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

kultuaiset kirjoitti:tai sitten on ne maksat sököt ja siks tulee tommosena, voi ei!
Älä vielä pelkää sököä maksaa. Esim. rautalääkkeet tekee oman kakkarankin joskus tujun väriseksi ;).

https://klinik.fi/terveysinfo/musta-uloste

Madot ehkä saavat jo kyytiä ja verta pukkaa....veikkaan....nehän ovat täynnä verta ja kalan suolistokin varmaan ärtynyt...oikeita pahiksia. :twisted:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

kiitos linkeistä ja neuvoista!

lääke ollut nyt vuorokauden kohta. hoidan sit tosiaan vielä laajakirjoisella kunhan saan tän rumban läpi. toivottavasti nuo loput selviää tästä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hyvä juttu. Alkaa varmasti kohta tehota. Tosiaan Seran ohjeissa on 80% vedenvaihto usein, eli se kannattanee tehdä kahdessa osassa 50%, niin ei tule niin huimaa muutosta veden laadussa. Ja tosiaan 3 viikon päästä uusi madotus. Tosiaan Camacellin pitäisi tuohon purra. Tylsä lääke siinä mielessä, että ei ole hyvää latausohjetta lääkkeessa vaan on vain mukana.

Muista muuten, ettet saa vesiletkun kautta uutta infektiota. Haavit, vesiletkut yms. kuuma vesi 10 min. -tyyliin. Virkon s on hyvä dessuaine, mutta tehoaa vain bakuihin ja viruksiin. Kuuma vesi tehoaa kyllä kun tarpeeksi kauan pitää näihin. Takaisininfektio helposti tulee tai "hyppykuppa" altaiden välillä. Välineet kuiviksi välillä.

Seralla on tautisen hyvin ohjeet ja oppaat ja kysymyspankki yms. sivuilla.

https://www.sera.de/fileadmin/user_uplo ... 12_INT.pdf
Minusta hyvä tukihoitolääke. Suomesta saa huonosti, mutta tilaan sitä aquaristic.net :istä kerralla suuren erän (usein kavereille tulee annettua ja purkit lähtee käsistä :)).

Tuo Camacell
* tappaa kidus- ja ihomadot, nematodit sekä heisimadot
* 5 vrk = 1 hoito
* kidusloisille kaksi hoitoa peräkkäin (vedenvaihto välissä)
* nematodeille hyvä uusia 3 viikon päästä hoito vielä kerran
* hyvin siedetty, paitsi haarniskamonnit delaavat
* muut monnit ja nuoliaiset ok
* tappaa selkärangattomat
* vaikutus hidas siinä mielessä, että vasta 4-5 päivässä esim. sukiksetkin delaa
* myös sisäloismadotkin luultavasti vasta lähempänä 5 päivää....
* 3 erilaista vaikuttavaa ainetta
http://www.akvaarioon.fi/HS-aqua-CamaCell-10-tabl
* usein saatavuusongelmia, joten kannataa olla jemmassa
* itse liuotan sen ensin esim. ½ litraan akvaariovettä ja sitten akvaan (hitaasti liukenee tabu ja pelkään, että kalat syövät sitä vahingossa tai menevät nokkineen)

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 5&start=50
esuhonen: siinä ydinasiaa easy carbosta....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

kiitos !

jännä että suomeen laitetaan tavallaan "eri" ohjeet, lyhyet, typistetyt versiot... ainakaan suomenkielisistä ei löytynyt mitään tietoa tuostakaan että voi joutua uusimaan eka kerran jo kahden päivän päästä 8O
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

https://www.sera.de/fileadmin/user_uplo ... 09_INT.pdf
Juu, tuossa 1 hoito ja 3 viikon päästä toinen.

Mutta joo, usein lukee foorumeilta, että mato vain roikkuu, vaikka hoito tehty. Sitten pistäisin uuden hoidon. Ehkä muuten, jos ei erityissyytä, en rääkkäisi kaloja uudella hoidolla. Tosin ikävää, jos kaikki aikuisetkaan eivät lähde kalasta.

Kunnon loisinfektiot ovat sitkeitä ja uusinnat ovat hyvin suotavia, kun muniin ei tehoa lääkkeet.

Jos käyttäisin Camacelliä juuri nyt sinuna, hoitaisin toki 2x 5 vrk. hoitona. Nuo Seran Proffatuotteet ovat nopeatehoisia, mutta toisaalta, mietin, että onko pitkä hoito munaketjun kannalta parempi. Toisaalta Nematol auttaa nopeasti. Toisaalta myös nopea häätö voi joskus heikkokuntoiselle kalalle olla jopa stressaavampi kuin himppu hitaampi. Kuitenkin nopea apu nyt lienee tarpeen ja kyllä Nematol tähän paras lääke on. Mutta mietintämyssyyn myös Camacell toki. Camallanus on raskaan sarjan mato ja esim. miedommat matolääkkeet ei siihen pure.

Kerran junnasin asian kanssa ja kysyin asiaa jopa Wormer plussan valmistajalta (sisältää vain flubenolia ja 1/3 tehoista kuin camacell). Valmistajan mukaan piti lääkitä 3 viikkoa putkeen ja kaksinkertaisella annoksella. Kuulosti tosi epätoivoiselle ja epätehokkaalle.....tuo Nematol ja Camacell tähän on ihan eri sarjaa enkä 3 viikkoa putkeen lääkitisi kalojani kovin hanakasti :): Minusta idea oli poissuljettu.

Meillä Suomessa taas levimasolea ei saa, kuten briteissä. Se on nopeavaikutteinen ja suht tehokas, mutta Suomessa kielletty bisness.

Jos sinulla on esim. kierteisiä, varo, etteivät mätäne hiekan alle ja aiheuta nitriittipiikkiä ja ja happikatoa delatessaan.

Toivottavasti homma urkeaa.

Itse madottelen usein ihan Kusurillakin pienemmän riskin tapauksia, mutta tähän se olisi hampaaton.

Kalojen ulostetta ylipäätään kannattaa tarkkailla. Luiru rähmäuloste on huono merkki. Mutta eiköhän kalaset kohta ole kunnossa :).

Jos tosiaan tulee matojen seurauksena infektioita ja pakko hoitaa kala, niin tuo Bactopur direct (vaikuttaa sisäisestikin) on ehdoton ja rinnalle vaikka Bactopur ja Ectopur. Nuo sisäloiset antavat reitin kalan suolistosta tulehdusmikrobeille helposti. Mutta katso tuo hoito ensin ja miten tehoaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

oon herännyt koko yön tunnin välein katsomaan ettei kaloja kuole lisää, on tämä rentouttava harrastus tämä akvaario :twisted:
ei onneksi ole kuolleita mutta yksi kultis ei ole ihan oma itsensä, lepäilee välillä pohjalla jota ei normaalisti tee koskaan muulloin kun valojen ollessa pois. tämä kala on työntänyt koko ajan sitä vihreää kakkaa, näyttääkin että oikein "äkistelee" sitä ulos tuolla pohjalla. onneksi kuitenkin syöksyy heti kärkkymään kun menen lähelle.
mietinkin tässä että kultakaloista on varmasti lähes mahdotonta nähdä tuota matoa ennen kuin kala on tosi sairas kun se kuikistaa vain kun kala lepää, ja eihän kultakalat ikinä terveinä lepää muuta kuin pimeässä.ruuan etsintä koko ajan käynnissä :D
ei kyllä yhtään huvittaisi laittaa lääkettä heti uudelleen, mutta pähkäilin sitäkin että jos kuitenkin laittaisin tän nematolin uudelleen kolmen viikon päästä , kun kuitenkin varmasti tehokkain suomesta saatava just tähän matoon. ja sit siitä kolmen viikon päästä se camacell täysillä uusinnoilla, silloin varmistuis varmaan aika hyvin että nämä ja kaikki muutkin mahdolliset madot häviää?
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

niin ja mulla ei onneksi ole kierteisiä, mutta mulla on sorapohja, ei hiekka. siitä on nyt sitten hankalampi saada ne madot ja munat lapottua. mä kyllä aina lappoankin vettä vaihtaessa samalla pohjia myöten mutta vain n. 1/3 pohjasta. tuota pohjapinta-alaa riittää, mutta enköhän yhteensä 100% vaihtaessani saa ihan koko pohjan lapottua :D ja ei kai se tietty haittaa jos vaikka kolmekin kertaa tuon 50% vaihtaa, kunhan jonkun tunnin pitää välissä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hyvä juttu. Miten siellä nyt menee? Muistelen kun yksi madotti aikoinaan tosi isoa kippoa ja siellä oli klassiset ahvenet (rusokirjoahvenet) äkistelemässä ja selvästi camallanus. Hän pisti Nematol-tropit. Äkistelyä oli ja monneja taisi delata. Kultseilta näet ehkä kakat hyvin, joten huomioit senkin. Kyllä varmasti tuo loishäätö rasittaa fisuja.

Hankkisin bakulääkkeet varoiksi suolistotulehduksiin. Mutta tosiaan paras hoito on hyvä veden laatu ja hyvä ruoka. Suomessa on kortilla lääkeruoat suolistotulehduksiin. Faunatarelta aikoinaan hamstrasin Binox-lääkeruokaa, jota pariste antanut kalalle sairaalassa. En tiedä onko tehokas vai ei.

Mutta toki yritä selvitä ilman bakulääkkeitä, mutta ehkä hankkisin bakulääkesetin varoiksi, jos joku saa pahan suolistotulehduksen.

Joo, katso sitten onko aihetta toiseen lääkitykseen. Aika kovalle infektiolle vaikuttaa.

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?p=7179276
En kuitenkaan missään nimessä laittaisi kahta matolääkettä tietysti päälekkäin :).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

directiä on kaksi laatikkoa jo kaapissa odottamassa, samoin bactoburia. ostin lisää varastoon, tämä kun on niin pieni paikkakunta ettei eläinkauppojen kannata pitää hyllyssä kuin yksi paketti jos sitäkään. nytkin kun lääkitsin tuon nyt parantuneen kalan, loppui lääke kesken eikä lisää saanut kuin tilaamalla. mulla tuota directiä meni reilusti kun kylvetin kalan 3 kertaa päivässä ja tabletti joka kylpyyn, ei tietenkään ihan ohjeenmukaista mutta vesipöhöön ei kyllä ihan kevyt lääkitys auta... se kala on nyt tuolla niin virkeänä, outo juttu, ehkäpä sitä suojaakin vielä tuo juuri loppunut bakteerilääkitys?
ajattelin nyt tuon apaattisen kalan kohdalla että jos ei palaudu normaaliksi vedenvaihdon ja aktiivisuodatuksen jälkeen niin aloitan kylvyt sille.
partamonneilla ei näytä olevan mitään ongelmia, touhuaavat ihan normaalisti. jotenkin tuntuu että partamonni on niin sitkeä kala ettei sitä tapa mikään :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Huh, melkoiset tropit olet antanut, mutta mielenkiintoista, että usein fataali tila sitten selvisi. Itse laitan yleensä ensin kylvyn ja sitten tuplatehot BD (Baktopur direct) ja Bactopuria ja Ectopuria + Epsom-suolaa (magnesiumsulfaattia). Hurja coctail ja tietysti sairaalaan. Muistan furanolin kylvetysohjeen joka toinen päivä ja yht. 3 kertaa, mutta varmasti vesipöhöön hampaaton. Jos kala kestää , toki nuo toistot järkeviä. Melkoiset tropit sitten ja tosiaan lääkettä palaa. Toisaalta säästö veden määrässä ja käyttämällä puolikasta annosta (vettä litra) on huono homma, jos kala on liian pienessä vesimäärässä. Yksi tuttu kerran sillä konstin sai kiekon silmät sumeaksi...ja varmaan muutakin ammopiikin tekosta siinä sivussa... Itsellänikin tapa vaihtaa myös sairaalan vettä usein ja lääkettä palaa...

Mieti tarkkaan, miten teet hoitojen kanssa. Onko syys sisäinen tulehdus vai matoja jäänyt vai molemmat ja mikä on hoitojärjestys. Itselläni on 60 litran lasikippo suodatuksen valojen kera sairaalana.

Käsittääkseni Camacell ja BD yhdessä yes, mutta en ole löytänyt varmaa tietoa valmistajan sivuilta kun eri tuotteita. Ja aina toki lääkecoctail rasittaa kalaakin.

Ectopuria suosittelen tosiaan myös lisätuotteeksi ensiapuun. Milliksille myös hieman kuin luontaistuote.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

mulla on tuolla sadan litran allas johon vois laittaa karanteeniin, mutta jotenkin ajattelen että taidan noilla kylvyillä ennemmin mennä, tokikin vähemmät kylvyt tähän varmasti riittä kun tuohon pöhöön. minusta tuntuu että kultakala poikkeaa muista kaloista siinä ettei paljon ressaa jos hetkeksi (1/2h) laitetaan eri astiaan, ne kun ovat niin "kesyjä" että tulee itse pintaan kun menee lähelle ja saa näppärästi käsin nostettua eikä tarvi haavin kans jahdata. karanteeniin jos laittaa yksin niin menevät parissa tunnissa masentuneeksi ja tässä tapauksessa ei tarvi varmasti tarttumisia miettiä, on varmasti tarttunut jo mikä on tarttuakseen...
pitää nyt tarkkaan miettiä mitä tekee että pääsis madoista lopullisesti, kuitenkin ilman menetyksiä. jos kala tarvii bakulääkkeen mutta matojakin näyttäis vielä olevan vois varmaan kylvettää tuon kahden päivän tauon aikana BD:ssä, kun tuota camacelliä en varmasti kerkeä siihen saada, nematolia on mutta sen kans ei tietty sitä BD:tä voi päällekkäin.
kyllä tässä ihan verenpaine nousee kun miettii eri vaihtoehtoja :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Toivottavasti kaikki menee hyvin :).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

nyt tulee matoja, PALJON MATOJA 8O
kakat on nyt muuttuneet koviksi, niin koviksi ja paksuiksi että kahden sentin pökylä jököttää pystyssä kun toisesta päästä pitää kiinni. ja niissä on paljon alle puolen sentin pituisia matoja jotka ovat yllättävän jäykkiä. luulin jotenkin että ne ois lötköjä, mutta ei, vaikuttaavat juurikin lähes piikeiltä, tai niinkuin ohut kuiva heinänkorren pätkä. ei varmasti ole kiva ulostaa tuollaisia, voi raukkoja... laitoin herneitä tulille, ajattelin että annan niitä ennen vedenvaihtoa jos ne helpottais tuota kakkimista.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Huh, ota kuvaa ;). Joo, tosi hurjaa. Varmasti paha infektio. Katso, etteivät syö toistensa jöötiä. Sitäkin joskus sattuu. Ja lapontaa kehiin. Epsom-suola myös tosiaan relaksoi ja tosiaan ne herneet. Toki ehkä ruokahalut eivät parhaimmat ja varo, etteivät samalla syö omaa ulostetta herneiden mukana.

Ilmankos lehtisherrani anus repesi kun sain ulostettua madot. Onneksi tuolla herra komeana porskii. Anus vieläkin iso, mutta siisti.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Paastottaisin varmuuseksi, kun lääkitys ja syövät ehkä mukana matoja...siis nyt jonkun aikaa, jos mahdollista... Ja mietin, jos itselläni olisi suolistossa tulehdus, ehkä hyvä, etten rasittaisi ihan heti ruoalla sinäänsä....no, pohdi vaihtoehdot.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

ruokahalua nuilla tuntus kyllä olevan, eivät ole tottuneet tällaisiin päivien paastoihin niin hyvä etteivät syliin hyppää kun jatkuvaan käyn tuossa niitä kattomassa, niin joka kertaa toiveikkaana syöksyvät pintaan :P ja eihän näille tietty voikaan täyspaastoa pitää, ne kun omatoimisesti repivät ja syövät tuolla nyt kasveja :D ne kyllä myös näkyy syöksyvän toisten kakkojen perään, tekevät yleensäkin niin, ottavat suuhun ja sitten sylkäsee, mutta eipä sitä oikein voi millään kokonaan estää, jos ei ihan koko ajan ole vahtimassa. mitenkähän nuo halvaantuneet madot, onkohan ne pysyvästi halvaantuneet vai herääkö ne uudelleen kun lääke poistetaan jos joku hölmö niitä tosiaan erehtyy nielemään. tai purkaantuuko niistä pahimmassa tapauksessa toimintakykyiset munat suoraan kalan sisälle 8O
ne madot on niin ohuita ja pieniä ettei mun kameralla niistä saa mitään näkymään, enkä varmaan osaisi laittaakaan, täytyy tunnustaa että somet ja tällaiset keskustelupalstatkin on mulle aika vieraita , hyvä että löysin täältäkin miten se viesti laitetaan [:I] ja sitä tuskin kukaan haluais nähdä kun mulla tököttää kaksi senttinen kalankakka kädessä :D

paasto ois varmasti paras mutta syövät nyt kyllä tosi paljon enemmän kasveja kuin normaalisti, vesitähdikki varsinkin maistuu, ja melalehden juuret ovat kaivelleet myös herkuksi. hyvin sulavia kai ne nuo kasvitkin on mut aattelin et ne herneet ois ehkä nopeasti suolen tyhjentäviä.
tai sitten minä olen vain heikkona noiden kerjäykselle ja haluaisin antaa niille jotain [:I]
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nematol lääkitys, kaksi kultsia kuoli...

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Heh.

Lappoa ainakin ensin pahimmat pois ja vaihda vettä. Ehkä sitten ruokkisin vasta. Ja aiotko madottaa toisen kierroksen ja kuin pian? Mutta melkoinen stressi kalalle matoja sisällä. Nyt varmaan helpottaa. Usein kalat kutevat madotuksen jälkeen :). Noo, kala voi kyllä paastota kun noin isoja kauankin. Tekee jopa hyvää. Osaavat kyllä kerjätä minullakin ja pidän yhden paastopäivän. Tosin alkavet hieman tapella ja kortisoliarvot niillä varmaan nousee :). Ja kiukkuisia hieman nälkäisinä. Nanopartikseni toki nousee suodattimen päälle kerjäämään 24/7, joten paastopäivä vaatii itseltäni kuria...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”