Pelkkä pää haukkoi happea

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
tulkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 20:07, 07.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja tulkku »

Onko muille käynyt kalaa lopettaessa niin, että pelkkä pää on haukkonut happea? Eli leikkasin pään irti kalalta (sairas perhoskirjoahvenkoiras) ja se haukkoi happea irti ollessaan. Siis kamalinta ikinä. Itkuhan siitä tuli. :(
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

On käynyt monet kerrat. Suosittelen ettet ala harrastamaan kalastusta vaan ostat kalat vakuumipaketissa valmiiksi fileoituna.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
tulkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 20:07, 07.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja tulkku »

Olen kalastanut lapsena enemmän kuin monet aikuisina. Olen lohestanut Tenolla, heitellyt Utsjoesta, pilkkinyt tunturijärvillä, kokenut verkkoja Vastusjärvellä ja vieläpä uistatellut Inarinjärvellä. Ruokakala ei ole sama asia kuin akvaariokala. Akvaariokala on lemmikki.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Meinasin kysyä oletko saanut saalistakin mutta jääköön kysymättä :) Aikaisemmin täällä oli keskustelua onko akvaariokala lemmikki ja silloin olin sitä mieltä ettei se ole. Mielipiteeni ei tuosta ole muuttunut vaikka se monia harmittaakin. Jos pitäisin kalaa lemmikkinä en pystyisi siltä leikkaamaan päätä irti.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
tulkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 20:07, 07.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja tulkku »

Lohta, siikaa, harjusta, ahventa, rautua, taimenta ja haukea, kelpasiko? Ja minulle akvaariokalat ovat lemmikkejä.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja Verna »

Minä olen laittanut lopetettavan kalan märälle talouspaperille. Päälle vielä yksi märkä paperiarkki. Märkä siksi, että uskon sen tuntuvan kalasta vähemmän pahalle. Ja märän arkin läpi kalan näkee vielä tarpeeksi hyvin, että pään katkaisu sujuu asianmukaisesti. Ei kuitenkaan tarvitse katsoa ihan ikävimpiä yksityiskohtia. Lisäksi päällimmäinen paperi estää pienikokoista kalaa hyppimästä alustalla. Veitsi osuu sinne, minne kuuluukin ja loppu on nopea ja lopettajan kannalta ehkä "nätimpi".

Tapoja on varmasti monia, minä päädyin tähän, kun jouduin ekaa kertaa asialle ja tavaksi se jäi.

Inhaa puuhaa, mutta joskus on vain pakko.
tiinaps
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 20:39, 27.09.2016
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja tiinaps »

Eikös pään katkaiseminen kalalta ole helpoin ja vähiten kärsimystä tuottava vaihtoehto? Eli parantumattomasti sairas kala päästetään kärsimyksistään.
Aivan samoin tehdään koirille/kissoille/hevosille yms muille lemmikkieläimille, eli päästetään ne kärsimyksistään jos ovat sairaita. Ei päätä katkaisemalla mutta muin keinoin, joten siltä kantilta miettien kala on ihan yhtä lemmikki kuin kissat/koirat jne.

Ei nyt liittynyt alkuperäiseen aiheeseen mutta tulipahan tuosta yhdestä viestistä mieleen :)
260l, 80l, 40l ja 30l
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Dekapitaatio eli pään katkaisu

Dekapitaatio on tehokas lopetusmenetelmä. Ennen dekapitaatiota on kuitenkin syytä tainnuttaa kala, sillä eläin saattaa pysyä tajuissaan vielä useita sekunteja pään katkaisun jälkeen. Tainnuttaminen voidaan suorittaa mekaanisesti tai kemiallisesti. Mekaaninen tainnutus tapahtuu voimakkaalla ja harkitulla pään ja niskan alueelle kohdistuvalla iskulla. Iskun tulee osua heti ensimmäisellä kerralla oikeaan paikkaan. Kalan menetettyä tajuntansa kalan pää katkaistaan sopivalla teräaseella – kalan koosta riippuen saksilla tai tätä jämerämmillä välineillä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja Verna »

En tiedä, miten kanttini riittäisi isojen kalojen tappamiseen. Silloin olisi kumminkin taatusti pakko kumauttaa ensin nuijalla päähän. Kai kala muuten potkiikin, ja veitsen kanssa joutuu tekemään enemmän töitä niskan katkaisemiseksi kuin vaikka kiilakyljen kohdalla. Pikkukalan kohdallahan homma on tosi nopea.

Kyseisessä kliilakyljessä ei kyllä muutenkaan mahda olla enää mitään lopetettavaa jäljellä, kun sitä on lyöty päähän, joten niskan katkaisu lienee siinä tapauksessa lähinnä varotoimenpide, vaikka tietysti se on asiallista tehdä.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja paul »

Kyllä on useampi kala vuosien saatossa lopetettu jos on ollut jokin sairaus.
Paras on napsaista nopeasti niskat poikki terävillä saksilla.

Kyllä kala on lemmikki siinä kuin muutkin lemmikit.
Kyllä se tuntuu pahalta viedä elävältä olennolta henki, mutta parempi se kuin antaa kärsiä.
Kala ei tajua miksi se kärsii kuten ihminen eli lemmikkejä ei kuulu inhimillistää.

Kala saattaa sätkiä pitkäänkin, mutta kyse on vain refleksistä eikä se enää kipua tunne.
Olihan sitä juttua tässä muutama vuosi sitten Hesarissa kun oli kalat hyppineet myyntitiskissä ja jotkin kettutytöt nostaneet siitä metelin, että kaloja rääkätään. Nuo kalat oli jo ilman päätä ja suolia, mutta refleksi niitä liikutti.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Ihan yleisesti kirjoitettuna, ei kenellekkään suunnattuna...

Jep, kyllähän noita joutuu joskus "taivahan portille" lähettämään. Lemmikkinä en varsinaisesti osaa pitää, mutta on ne jotakin kuitenkin enemmän kuin mökin meressä uivat hauet. Kaikilla kuitenkin lie sama tavoite.... pyrkiä pitämään nämä hengissä mahdollisimman pitkään ja hyvin voivina.

Aina ei kuitenkaan näin käy, eikä lopettaminen ole sen mieluisampaa kalan kuin oman koiransa kohdalla. Se on vain jotakin mikä on tehtävä. Samaan hengenvetoon huokaisen helpotuksen puuhkauksen, jotta mieheni kalamiehenä sekä kalanmyyjänä tekee sen hyvin pikaiseen, naps vain. Huoh... :roll: Isomman kanssa kopaus ja niskat poikki, pienemmän kanssa niskat.

Tuohon liikehdintään komppi edellisen kanssa. Ei kala enään tunne eikä ole elollinen tuossa vaiheessa. Samoin kun käärme nakkelee häntäänsä jopa useita tunteja sen jälkeen kun on pää katkaistu. Tai koiranpentu, joka on todettu kuolleeksi aukoo suutansa vielä usean minuutin ajan. Tämäkin livenä nähty lääkärin pöydällä. Nämä asiat tuntuu ihmisistä kamalilta ja jopa järkyttäviltä. Se johtuu juurikin inhimillistämisestä. Eläimet eivät kykene vastaavaan ajatteluun tai esim. sääliin.

Joskus tuo inhimillistäminen menee liiallisuuksiin. Eläimillä on suoja/laki, joka määrää eläimestä riippumatta lopettamaan kärsivän eläimen. Itse ihmisellä ei ole sellaista suojaa. Ihminen joutuu esim syöpäpotilaana kärsimään sanoin kuvaamattomista kivuista jopa kuukausia niin että huutaa kivusta. Pois et pääse anelusta huolimatta. Jotta sellainen asioiden suhteuttaminenkin on ihan paikallaan, luontoa kunnioittaen.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Itse olen myös paljon kalastanut ja minulle on ihan normaalia että kala haukkoo happea vielä senkin jälkeen kun pää on katkistu. Luonnossa elävät kalat ja akvaariossa eläneet kalat käyttäytyy tässä tapauksessa samalla tavalla. Kalastusta harrastaneelle tämmöinen pään liikkuminen ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
tulkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 20:07, 07.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pelkkä pää haukkoi happea

Viesti Kirjoittaja tulkku »

Onkohan tämä nyt sitä kalabaliikkia? :D Meillä päin kalat kalautettiin hengiltä. Pää leikattiin irti vasta perkaamisessa, joka saattoi olla vasta tuntien päästä pyytämisestä.

Pienen akvaariokalan tainnutus on todella vaikeaa. Yritin tainnuttaa kerran leväbarbin kalauttamalla sitä lavuaariin. Se lipesi kädestä, lensi lattialle ja kuoli. Millä aineella kalan voisi 'nukuttaa'? Näin sinkkunaisena lopettaminen valitettavasti on minun tehtävä, ja me naisethan olemme tunnetusti miehiä herkempiä. Yleensä, emme toki aina. Olen saanut yllättävän paljon vastauksia kysymykseen. Kiitos niistä! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”