Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulassa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
oopee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 11:50, 07.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja oopee »

Itse en laittaisi mitään kotimaista puuta akvaarioon.Akvaarioliikkeissä on turvallisempia vaihtoehtoja esim. mangrove ja mopani karahkat joista en ole kuullut koskaan olleen mitään haittaa muille saati itselle.Ja tuon kukkamullan kanssa tarkkana koska se voi olla valmiiksi lannoitettua ja ne aineet eivät sovellu akvaarioon.Sama pätee turpeiden kanssa."Ravintosisältö" tarkkaan syyniin ennen ostamista.Itselleni nuo multa kuviot ovat aina olleet vähän outoja keinoja.
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja Angara »

Eggo kirjoitti:...ja kiitokset multavinkistä. Mutta itsellä ei ole viherkasveja kuin parvekkeella. Voisikohan sinne akvaarioon lykätä pesupussissa kukkamultaa?
Ei kannata, koska tulee liikaa ravinteita. Jos tarvitsee bakteerien aloitusta, tämä mullasta uuttamiskeino on turvallinen. Sinun tapauksessasi se tuskin on tarpeen, joten jos et voi uuttaa, keskity muihin asioihin.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja Verna »

Voi olla hölmö kysymys, mutta kuinka paksu kerros noita pohjamateriaaleja on? Kai silläkin joku merkitys on pohjan hyvin- tai pahoinvoinnille.

Minäkin ottaisin kannon pois. Se saattaa ratkaista ongelman, ja arvailu loppuu. Jos se ei olekaan syypää, niin sekin selviää samalla, jos ongelmat jatkuvat. Kannossa olevia sammaliahan ei tarvitse tappaa, sen kuin raksii ne irti ja pitää ne akvassa, vaikka kannon nostaakin sieltä pois.

Kuulostaa vähän kummalta, että kun tosi moni arvailee syyksi samaa, eli kantoa, niin miksi ihmeessä et halua kokeilla? Ei sitä kantoa tarvitse polttopuiksi heittää, sen kuin vain selvität, onko se syypää. Jos ei ole, niin molskauta takaisin akvaan sitten aikanaan.

Näkyykö siellä niitä kierteisiä? Ja jos, niin missä jamassa ne ovat? Liikkuvatko normaalisti, ovatko paikallaan luukut kiinni, vai piilossa pohjassa vai kiipeilevätkö laseilla? Minulla on muistikuva, että happipula ainakin ajaa ne herkästi laseille ja vesirajaan. Kuolleet kierteiset haisevat ainakin minun nenääni niin pahalle, että luulisin sinun heittäneen akvan jo pellolle, jos siellä olisi joku massakuolema tapahtunut. Tätä mietin siksi, kun pohdit aiemmin, onko siellä ehkä kuolleita kierteisiä pohjaa pilaamassa. Minulla oli kerran 170-litraisessa tasan yksi kuollut kierteinen hiekan pinnalla pilaantumassa, ja haju oli aivan kauhea.

Käytännössä tuolla lienee tasan kaksi vaihtoehtoa ongelmien aiheuttajaksi. Pohja tai kanto. Kannosta pääset eroon helpommin todetaksesi tilanteen.
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja Angara »

oopee kirjoitti:Itse en laittaisi mitään kotimaista puuta akvaarioon.
Ei kotimaista puuta kannata ylenkatsoa. Vedessä lionnut tervaleppä on tyylikäs ja täysin turvallinen. Ei myöskään vedssä vuosikymmeniä lionnut puu aiheuta enää haittoja, jos se on ennen käyttöä desinfioitu keittämällä. Tästä puunkäytöstä on Suomessa akvaarioissa vuosikymmenien kokemukset.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Eggo kirjoitti:Voih, olen siis tehnyt kaikki mahdolliset virhehankinnat. Aiheuttiko sen Complete Substraten pilaantuminen Sisso sinulla myös veden samennusta ja limaisuutta pinnoille?

Edit: Sissolle vielä kysymys: mistä tiesit että se lannoitepeti oli pilaantunut, eikä joku muu akvaariossa? Itselläni se kerros on ollut akvaariossa n. viikon, voisikohan noin nopeasti jo pilaantua? Miten sait pilaantuneen aineksen eroteltua muusta hiekasta, vai heititkö kaikki hiekat pois? Sehän on vähän hiekkamaineen lannoite...
Muistaakseni sieltä ei noussut mitään isompia hajuja, kuplia tms, mutta me vaihdetiiin 1-2 viikoa ravinteen pohjaan laiton jälkeen isompaan pyttyyn (voi sitä remppaamisen riemua... 8O :roll: ) ja kun kauhoin hiekkaa pois akvaariosta, lemu oli ihan hirveä. Voi olla, että joku haiseva kupla nousi jostain kohtaa kun hiekkaa tökki, mutta saatan muistaa väärin. Mitään muuta omituista en akvassa huomannut. Muistaakseni heitin kaiken hiekan pois, koska tankki missä se oli ollut, oli sen verran pieni ettei maksanut vaivaa alkaa halpaa Biltemaa pesemään. Meillä oli kierteisiä ja laitoin ravinteen päälle suht ohuen kerroksen hiekkaa, joten ei sen pitänyt niillä eväillä mennä tukkoon. Hiekka oli Bilteman "karkeampaa" raekokoa mitä silloin vielä myytiin. Voi olla, ettei se sovi hiekan alle, mutta missään tätä ei kerrota. Tai sitten vain tosi karkean hiekan alle. Tai sitten määrän kanssa saa olla tosi tarkkana?

Mutta voi olla, että pohjan haisuilu on sulla vain sivujuoni, jolla ei ole sen isompaa tekoa akvan muiden ongelmien tai tapahtumien kanssa. Itse päädyin tuon kokemuksen jälkeen täsmälannoitukseen eli lannoitan hiekan alle vain ne kasvit, jotka sitä kaipaa, en koko pohjaa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Angara kirjoitti:
oopee kirjoitti:Itse en laittaisi mitään kotimaista puuta akvaarioon.
Ei kotimaista puuta kannata ylenkatsoa. Vedessä lionnut tervaleppä on tyylikäs ja täysin turvallinen. Ei myöskään vedssä vuosikymmeniä lionnut puu aiheuta enää haittoja, jos se on ennen käyttöä desinfioitu keittämällä. Tästä puunkäytöstä on Suomessa akvaarioissa vuosikymmenien kokemukset.
Samaa mieltä, mutta tarkkahan näiden kanssa saa olla. Itselläni ollut ongelmitta männyn juurakko altaassa, mutta juurakko on löydetty järven pohjasta ja lienee ollut siellä useamman vuoden. Huolellisesti kaiken pehmeän pesin pois ja juurakkoa keitettiin ja uunitettiin useamman kerran( molempia x5).
Sivusilmällä koko ketjun luin, joten en tiedä kuinka ap on juurakkonsa käsitellyt?
Ainoa puu mitä olen keittämättä ja uunittamatta laittanut altaaseen on omenapuu ja sitäkin on lioteltu useampi viikko ja kuorittu huolella.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Pahoittelen polveilevaa kerrontaa. Olen viime päivinä ollut aika kiireinen, ja jotkut viestit kirjoittanut niin että ollut vieressä distraktioita ja keskeytyksiä. Toivottavasti muistan nyt vastata muutamiin uusiin kysymyksiin - kiitos kaikille hyvistä pointeista, tässä ketjussa olen oppinut monta uutta asiaa.

Subtraattia on alimitoitus, n. puolet suositellusta määrästä. 1,5 senttiä ehkä? Päälle muistaakseni suositeltiin 2 senttiä hiekkaa, mutta siellä on 2 - 6 sentin kerros riippuen paikasta. Siellä näet on vähän dyynimäistä pohjaa paikoin.

Männynkantoa olin esikäsitellyt kuumimmalla vedellä mitä hanasta tulee (n. 60 C? tämän lämpötilanhan pitäisi monia ulosteperäisiä bakteereita tappaa riittävän pitkässä altistuksessa) sekä saunottamalla kantoa kuumassa ja kuorimalla mitä irti lähti ja harjaamalla n. viikon välein. Ei ollut mahdollista keittää tai uunittaa, koska kanto on liian iso.

Täytyy kokeilla, mitä muutama viikko ilman kantoa tekee. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että se käytetty sora saattoi olla samennuksen syy, itse näin tämän omin silmin. Uuden pohjan ja kannon kanssa vesi oli siis kirkasta. Kun laitoin soran pussissa, paitsi että se haisi pahalta, näin sen sekunneissa samentavan veden valkoiseksi, kun laitoin veteen, ja vielä enemmän, kun otin pois. Se on eri asia, kumpi oli ensin, muna vai kana. Aiheuttiko kanto soran pilaantumisen vai olisiko se aiheuttanut tämän muutenkin? Ehkäpä molemmat olivat ongelmia ja yhdessä niistä olisi tullut isompi ongelma. We'll never know. Uskon, että siellä ehkä oli kuolleita kierteisiä, koska sora oli täynnä kierteisiä. Edellisessä akvaariossa oli ollut kierteisongelma, ja sinne oli hankittu petokotiloitakin. Olisivatko ne tappaneet osan kierteisistä ja jättäneet syömättä osan? Sora tuli minulle ilman pesua, ja laitoin sen "siirtämään hyviä bakteereita uuteen pohjaan" ilman pesua. Lisäksi sora näytti pilanneen joidenkin kotiloiden kuorta. Pyysin näitä kierteisiä, koska olin lukenut että parantavat pohjaa. Tuossa pienessä määrässä soraa laseilla kiipeillessä ne näyttivät hurjalta, mutta ajattelin niiden sulautuvan normaaliin määrään pohjahiekkaa. Lopulta otin uuteen akvaarioon vain 6 pienehköä tai keskikokoista kierteistä, koska isompien kuori näytti eroosiota kärsineeltä. Ne tosiaan nousivat pahimman samennuksen aikana vesirajaan, mutta nyt ne ovat pohjassa, ainakin muutamia uria näkyi siellä ja yhden pää pilkisti hiekan alta ja näytti syövän jotain. Yksikään ei nyt kiipeile laseissa.

No, jälkiviisas on helppo olla. Ainakin olen oppinut jotain kantapään kautta...

Seurailen tilannetta. Eilinen meni ilman vedenvaihtoa, tosin tänään vesi on hiukan sameata. Saisikohan sinniteltyä huomiseen asti ilman vedenvaihtoa. Silmämääräisesti veden sameuden mukaan vedenvaihdot? Varmaan olisi hyvä antaa bakteerien "rauhoittuakin" mahdollisuuksien mukaan...?
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja Angara »

Kun akvaarion perustamisesta ja sisustamisesta saa tietoa suomen kielellä sekä kirjastoista ja internetistä ilmaiseksi, on kummallista että sitä ei käytetä. On myös kummallista, että kun olen sanonut kannon olevan ravinnelähde, et halua ymmärtää sitä, vaan käsittelet kantoa kuin se olisi bakteerikontaminaation lähde.

On ilmeistä ajanhukkaa vasta kysymyksiisi.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

On totta, että kun moni kysyy samoja asioita uudestaan ja uudestaan, se saattaa olla turhauttavaa niille kenelle homma on itsestäänselvää.
Kuitenkin ainoa tapa oppia asioita on kysyä, kysyä uudestaan ja jos ei vieläkään ymmärtänyt, kysyä taas. Kirjoitettu sana on haastava viestintäväline; tarkoitus sanojen takaa ei välttämättä välity jos kysyjä on kiireessä muotoillut miten asiansa esittää. Mielestäni on tärkeää perustella ja keskustella avoimesti, myös niistä vääristä toimintavaihtoehdoista, jotta homman ydin aukeaa myös uusille käyttäjille. Vesikemia ei ole helppoa eikä kaikille ole selvää mikä on ravinne/bakteerilähteiden ero. Tiedonhankinta uuden harrastuksen alussa on tärkeää ja se on vain itse harrastavan henkilön vastuulla. On harmillista, että akvaarioista on edelleen vääriä käsityksiä; laita vaan kalat veteen ja se on siinä. Minullekin selvisi vasta yrityksen ja erehdyksen kautta että ei se niin mennytkään. Silti erehdyksestä voi kysymällä oppia ja saada kipinän oikeasti lukea faktoja harrastuksesta lisää.

Tsemppiä Eggo! Jos jokin neuvo tuntuu omituiselta, voit aina kysyä tarkentavia kysymyksiä niin ymmärrät paremmin miksi jotain suositellaan tehtäväksi. Täällä on todella pitkän linjan harrastajia ja ammattilaisia, joita kannattaa kuunnella.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Niin siis kanto on nyt poissa ainakin väliaikaisesti. Kyse ei ole siitä ettenkö "uskoisi neuvoja" kannon mahdollisista riskeistä. Meitä ihmisiä sitten vain on moneen junaan, ja asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Se, että nyt haluan ensin selvittää mistä akvaarion tila johtuu, ja vasta sitten päättää hankkiudunko kannosta lopullisesti eroon, johtuu siitä että olen nähnyt kovasti vaivaa tuon kannon eteen, ja koska olen visuaalinen ihminen jonka mielestä se vaan on niin kivan näköinen. Mahdollinen kannon jatkokäsittelykin voisi tulla kyseeseen. Bakteerithan vähenisi olennaisesti jos kaarnan alinkin kerros olisi poissa, ja jos kanto olisi ollut esim. kovissa kuumissa tai kylmissä lämpötiloissa. Mahdollinen jatkokäsittelyhän voisi olla useamman kuukauden pituinen prosessikin.

Akvaario oli tänä aamuna taas ihan samea ja kalat pinnassa. Mutta ei sekään vielä sulje pois sitä mahdollisuutta, etteikö vasta poistettu kanto olisi voinut jättää ravinteita jälkeensä. Ymmärrän kyllä, että bakteerit käyttävät eloperäistä ainetta ravinteenaan.

En muuten usko (ellei minulle perustella miksi ;) että sekään olisi välttämättä merkityksellistä, kuinka paljon hyviä bakteereita akvaarioon on tähän mennessä laitettu. Eikös tuollainen rikkikuorma voisi mahdollisesti tappaa niitä hyviä bakteereita?

Itse olen siinä mielessä "hifistelijä", että olisin halunnut jo alussa hienon akvaarion, jossa on kunnolla kasvavat levättömät kasvit ja jossa kalat viihtyvät. Niinpä tein päiväkausia tiedonhakua ennen akvaarion perustamista ja surffailin kaiken maailan perustamisohjeet. Täällä foorumillakin surffailin. Olen lukenut muiden ketjuja ja etsinyt täsmätietoa. Täällä olen joka asiasta käyttänyt hakutoimintoa ennen kysymistä, mutta joskus on joutunut varmaan teille kokeneemmille harrastajille turhauttavaa "itsestäänselvää" tietoa kysymään, kun ei ole haulla osannut esim. oikeilla hakusanoilla etsiä. Männystäkin tein tiedonhakua ja kysyin akvaariokaupastakin. Pahin riski olisi kuulemma tanniinien aiheuttama veden pehmeneminen, ja niinpä olen ahkerasti seurannut vesitestejä. Toki kysyttäessä neuvojat eivät välttämättä tiedä kaikkia tekijöitä asiasta (kannon ikä, käsittely jne.) ja siksi neuvoihin tulisi suhtautua suuntaa-antavasti ja varauksellisesti.

Ongelmana tiedonhaussa on ristiriitaiset tiedot, tai se että kaikkea ei kerrota. Esim. itse aloittelijana luulin, että kun vesitestit on kunnossa niin kaikki on kunnossa. Tieto akvaarion perustamisesta tuntuu olevan kovin "vesitestiuskovaista". Ja toitotetaan, että ei radikaaleja muutoksia, ei liian usein ja liian runsaita vedenvaihtoja. Akvaariokaupan hyvin asiantuntevan myyjäkin sanoi kun kuvailin ongelmaani että kalat on ihan suu kiinni pinnassa ja vesi aivan sameaa, että no älä nyt kuitenkaan vaihda vettä, jos edellisenä päivänä kerran vaihdoit 80 %. On vaikea olla uskomatta, jos vesitestit näyttää hvyiltä ja toinen uskottavasti selittää sinulle vesikemiallisia juttuja. Opin tässä ketjussa ensimmäistä kertaa, että vettä voi vaihtaa peräkkäisinäkin päivinä jos on hätätilanne. Itsestäänselvää teille kokeneemmille, mutta missäs aloittelijoille lukee jotain ensiapuohjeita akvaarion ongelmille? Opin myös ensimmäistä kertaa, että hätätilassa voi vettä vaihtaa ilman vedenparannusainettakin...

Oletetaan, että aloittelija itse tietää mikä veden samennus missäkin tilanteessa on normaalia. Esim. monet sanoo, että kannot (ne akvaariokaupastakin saatavat) saattavat samentaa vettä jonkin aikaa. Ja kun vedenparannusaineet samentaa vettä. Ainoa keino selvittää mikä on normaalia, onkin tulla tänne foorumille "kyselemään itsestäänselviä". Toki akvaariokaupoissa ollaan asiantuntevia, mutta uskon saamassani neuvossa olleen sen ongelman, että lyhyessä kommunikaatiohetkessä on vaikea toisen saada käsitystä akvaarion tilasta näkemättä sitä. Esim. jos asiakas sanoo että "vesi on aivan sameaa", niin toiselle asiakkaalle se voi tarkoittaa eri asiaa kuin toiselle. Täällä foorumilla on mahdollista kuvailla ongelmaa tarkemmin ja vastata tarkentaviin kysymyksiin.

Se vielä itsestäni, että olen joskus foorumilla saamieni neuvojen suhteen varauksellinen, koska olen akateeminen ihminen, ja en usko kaikkiin tieteellisiin artikkeileihinkaan koska tiedettä on monenlaista ja toisiinsa vaikuttavia tekijöitä on niin monia. Siksi jurnutan täällä foorumilla että mutta toisaalta, mutta toisaalta, miksi, miksi, miksi. Olen oikeasti kiinnostunut selvittämään mistä asiat johtuvat siinä määrin kuin mahdollista ja miten korjata ongelma. Helpointa toki olisi vaan luovuttaa. Kieltämättä välillä epätoivo iskee kun tuntuu siltä että taistelee tuulimyllyjä vastaan. Olen muutaman yönäkin pyörinyt hereillä ja murehtinut akvaario-ongelmia. Mutta kiitokset tsempistä ja neuvoista, ehkä tämä tästä kun poistaa yhden riskitekijän kerrallaan ja vaihtelee vettä ahkerasti.
ÄmHoo

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

No huh huh, mikä sotku. Itse kyllä aloittaisin kokonaan alusta uudelleen tuossa tilanteessa. Kalat ja mahdolliset muut elävät saaviin ilmastimen tai sisäsuodattimen kanssa, altaan tyhjennys ja pesu, hiekan perusteellinen pesu (jos ei kokonaan uutta ole saatavilla). Hiekat takaisin ilman mitään substaatteja ja uusi vesi. Kasvit, jos niitä vielä on ja mahdollisesti lisää harrastajilta. Ja jatkossa sitten kasvien täsmälannoitus.

Jos sulla ei ole sitä vedenparannusainetta, pitää vettä sitten seisottaa etukäteen saveissa. Ja riittävästi BioDigestiä perään. Kalat takaisin altaaseen muutaman tunnin päästä, koko hommasta arvatenkin selviää puolessa päivässä.

Riutta-akvaristina en voi vedenparannusainetta sinulle tarjota, mutta noita BD-ampulleja kyllä voin laittaa postiin.

M.
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:57, 21.03.2010
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Hei Eggo!
Kirjoitit asiaa tuossa viimeissä viestissäsi. Se on totta että internet ja tämäkin keskustelupalsta on tietoa pullollaan. Kaikkeen tietoon on aina suhtauduttava varauksella, koska kuka takaa että tieto on 100 % oikein. Yksikin käännösvirhe englannin kielestä voi olla katastrofin aiheuttava asia.

Olen lukenut sinun ongelmaa. Tottakai tuo veden sameus on asia, joka on hankala asia. Koska sameus on jokaiselle meille erilainen. Siinä mielessä on myös hankalaa kun vesitestisi tuloksetkin sanovat että vetesi on ok, mutta vedessä on jotain josta emme tiedä esim. rikki. Pitäisi olla joku alan ammattilainen, joka osaisi kertoa kuinka rikki vaikuttaa veteen. Vai onko se ongelman aiheuttaja se sinun pohja. Kuka sen nyt osaa sanoa??!!

Tämä on nyt heitto vain, mutta jos vetesi on muuten ok ja kalat jotenkin tykkää siellä uida, niin kannattaisiko vähentää veden vaihtoa ja antaa suodattimien yms. vaan olla ja tehdä työtään. Voihan se olla että veden vaihdon yhteydessä pohjamateriaalia irtoaa veteen ja se sotkee vettä. Eli tarkoitan sitä että annat akvaarion vain olla omissa oloissa. Tietysti jos saisit kalasi jonnekin väliaikaisesti olemaan, niin ei tarvitsisi pelätä niiden hengen puolesta.

Mutta virheistä oppii ja ainakin omalla kohdalla on itse asia opeteltava jotta sen parhaiten oppii. Tsemppiä sinulle paljon ja kyllä se akvaario jonain päivänä rauhoittuu! :)
Harrastus
oopee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 11:50, 07.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja oopee »

Lainaus: "en usko kaikkiin tieteellisiin artikkeileihinkaan koska tiedettä on monenlaista ja toisiinsa vaikuttavia tekijöitä on niin monia."

Juuri näin.Kahta täysin samanlaista akvaariota tuskin löytyy vesikemian suhteen koska jokaisessa vaikuttavat tietyt luonnonlait vähän eri tavalla
ja se pyrkii johonkin tiettyyn tasapainoon pikkuhiljaa.Alottelijan tyypillisin virhe on säätää kemikaaleilla suuntaan jos toiseen liian nopeasti ja sitten on coctail valmis josta takaisin pääseminen on hankalaa.Vesiarvotestit ovat toinen sudenkuoppa koska ne ovat kyllä suuntaa antavia mutta
kunnon testaus laitteet ovat kalliita laboratorio käyttöön tarkoitettuja joihin harvoilla on varaa jollei sitten työpaikalta löydy ja voi kiikuttaa vettä sinne.

Muutama sata litraisen akvaarion kypsyminen voi viedä kuukausista jopa vuosiin ja siltikin voi ilmetä odottamaton muutos ilman sen kummempaa näkyvää syytä.Pitkän linjan harrastajat kyllä tietävät miten menetellä tietyissä tilanteissa koska ovat itsekin oppineet kantapään kautta asiat mutta erimielisyyksiä syntyy siitä huolimatta.Kun aikaa kuluu, oppii oman akvaarionsa metkut kyllä tuntemaan ja nopealla vilkaisulla huomaamaan onko kaikki ok.Kalojen käytös sen paljastaa yleensä. Silti voi olla meneillään vaikka nitraatin nousu myrkyllisiin lukemiin mutta kalat kestävät sen koska se hiipii pikkuhiljaa ja asukit tottuvat siihen kunnes.... :(

Näissä akvaario mysteereissä tuskin kukaan kehittyy täydelliseksi joten tsemppiä ja kärsivällisyyttä vaaditaan ja korostan vielä että jokaisen tehdyn muutoksen jälkeen seurataan rauhassa että minkä teki ja iso vesimäärä ei hetkessä muutu muuksi. :)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Männystä irtoaa niin vähän tanniineja eli parkkihappoja, ettei sitä ainakaan sen takia kannata akvassa pitää vaan hoitaa se puoli jotenkin turvallisemmin muutoin esim tammen lehdillä. Olisi ollut ihan mukavaa, että kun kysyit akvaarioliikkeestä männyn käytöstä, olisivat samaan hengenvetoon valaisseet sua terpeeneistä, joita irtoaa tuoreesta havupuusta. Ne ovat kaloille tappavia. Jos ymmärsin oikein, kantoon jäi kiinni kuorta? Kuori on altis alkaa mädäntymään, etenkin siitä heti kuoren alta nila- ja jälsikerroksissa, jossa solukko on pehmeämpää ja nuorempaa.

Se, että hiekkaa on paikoitellen jopa 6cm substraatin päälle (ymmärsinkö oikein? ) on kyllä vähän jo venäläisen ruletin pelaamista. Hyvin toimiva pohja, on sitten siellä ravinteita lisättynä tai ei, tarvitsee happea toimiakseen optimaalisesti tai...muutoin alkaa hapeton toiminta, minkä riskiä ravinnelisä vielä kasvattaa. Toki akvaariossa on aina myös anaerobistakin toimintaa, mutta hapettomus ja lisäravinteet pohjassa on riski bisnes yhdessä.

Olenko kärryillä kun kuvittelen asioiden laidan olevan näin: laitoit uuteen akvaan uuden hiekan (pesemättä) ja sen alle subtraatiin? Lisäsit uuteen akvaan pesupussissa vanhaa soraa, joka haisi mädältä kananmunalta ja joka sotki veden samantien? Jos näin, niin todennäköisesti sorasta on vapautunut enemmän tai vähemmän mädäntynyt orgaaninen jäte laukaisi jonkun bakteerireaktion, jonka seurauksena sulla on meneillään (ainakin) bakteerisamennus. Eihän vesi ole vihertävää? Männyllä voi olla oma osuutensa tässä kupletissa, tai sitten ei, mutta ottaisin sen pois ihan jo pelkän terpeeniriskin takia. Jos kaloillesi tulee joskus myöhemmin ongelmia terveyden kanssa, et voi olla varma, etteikö se olisi seurausta terpeenimyrkytyksestä. Substraatti on oma lukunsa, hyvässä lykyssä sulla ei tule sen kanssa ongelmia, mutta seuraa sitä tökkimalla pohjaa viikkovedenvaihdon yhteydessä tikulla sieltä täältä ja jos alkaa nousemaan haisukuplia, tiedät, että on aika pistää pohja vaihtoon ASAP.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Juu, oikein ymmärsit. Vesi samentui uudestaan kannon pois ottamisen jälkeenkin vielä kerran (1-2 pv sen jälkeen? menee päivät sekaisin), mutta koska en silloin samalla tehnyt isoa vedenvaihtoa , vai vaan ehkä kolmanneksen enkä sillä kertaa laponnut), niin vaihdoin radikaalimmin muutama pv sen jälkeen ja lapposin ja puhdistin kaikki pinnat liman varalta. Sen jälkeen taas nyt menty muutama pv ilman vedenvaihtoa, saa nähdä pysyykö kirkkaus.

Tuli mieleen, että on tämän uuden pohjasysteemin jälkeen sieltä pohjasta muutamia ilmakuplia noussut. Itselläni on kuitenkin vaikea uskoa, että se Complete Substrate olisi syynä. Nyt radikaalin vedenvaihdon aikana kaadoin vettä niin, että pohjat vähän varmaan sekoontuivat, ei sieltä mitään hajuja noussut. Lisäksi tuo pohja on ollut vielä aika vähän aikaa, ja pohjaa aina välillä on myllytetty, nuo "dyyninpaikatkin" muuttuvat hiukan lapotessa ja vedenvaihtojen yhteydessä, lisäksi kierteiset möyhentävät. Paketissa myöskin lukee, että ei pilaa vedenlaatua. Kokeillaan nyt näillä siis.

Edit: kysymys: hieno akvahiekka päällä on aika hienoa ja kevyttä. Kun lappoan, se nousee puoleen väliin lappoa. Haittaakohan näin kova pohjan myllytys jos on subtraatit alla, mitä veikkaatte? Tai häiritseekö kasvien juuria?

Kukas tuolla ylempänä tarjosikaan sitä bakteerivalmistetta postitse? Kiitos tarjouksesta, ei viitsi ehkä lähetysvaivalla vaivaamaan. Minulla olikin ihan miniloraus sitä SafeStartia jäljellä, laitoin sen. Ei ollut lähes täydelliseen vedenvaihtoon ja uudelleenkäynnistykseen riittävästi, mutta parempi kuin ei mitään kuitenkaan. Huolestuttaa kasvien vähyys, koska melkein kaikki kasvit kuolivat tuossa katastrofissa. Siellä on yksi saniainen, yksi jaettu ruohotupas ja muutama sammaltukko. En nyt aio muutamaan kuukauteen investoida lisää. Eikös se kuitenkin niin, että vähilläkin kasveilla voi akvaario tulla toimeen, vai onko kasvillisuudella iso merkitys siten, että enemmällä kasvillisuudella lähtisi typpikierrot paremmin käyntiin? (Anteeksi taas mahdollinen itsestäänselvyys teille kokeneemmille...)

Männylle tuli vielä yksi jatkokäsittelyidea. Sen voisi esim. kunnolla kuivattaa ja sitten lakata epoksihartsilla(?). Jollain vastaavalla jotkut akvaariokauppojen kannotkin on käsitelty.
koopee3
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 12:29, 12.11.2016

Re: Yhtäkkiä samea vesi, metaania tai rikkiä ja kalat pulass

Viesti Kirjoittaja koopee3 »

Jos arvostaa jotakin puukarahkaa enemmän kuin elävien olentojen hyvinvointia, kannattaa keskittyä vain kantojen keräilyyn ja ihailuun ja jättää eläimet - kalat - hankkimatta. Oikeasti [}:)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”