Rakennustyömaan räjäytyksistä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Rakennustyömaan räjäytyksistä

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Yritin aamulla ennen töihin lähtöä laittaa tämän kysymyksen kiireellä, en tiedä, epäonnistuinko, vai moderoitiinko jotenkin väärään paikkaan tulleena. No, vastauksen olisin tarvinnut jo, mutta vielä saa vastata. (ELi kohta lähden laatikko-ostoksille.)

Minulla on yhteensä 5 akvaariota, joista 3 muovisia (yksi vanha ns. matka-allas, 2 Biorbin), 2 lasisia, nämä molemmat tuntemattoman ikäisinä käytettynä ostettuja, eikä minulla ole merkistä/valmistajasta tietoa. Toinen on ollut itselläni 1990-luvulta (ostettu kirpputorilta), toinen pari vuotta, palveltuaan sitä ennen autoliikkeen asiakasakvaariona. Kolmessa altaassa on lähinnä maatiaiskantaisia miljoonakaloja, kahdessa platyjä (omassa altaassa syntyneitä), yhdessä mustatetroja, yhdessä kääpiörasboroita, lisäksi partamonneja eri altaissa.

Viime viikon tiistaina sain "salama kirkkaalta taivaalta" varoituksen, että akvaarioni saattavat hajota nyt tämän viikon torstaina alkavissa ja kuukauden kestävissä naapuritontin rakennustöissä, ja huoltomies tiedusteli ystävällisesti, olisiko ne mahdollista tyhjentää "tai ainakin vähentää vettä". (Mietin, minkä verran viimemainittu toimi vaikuttaa räjähdysriskiin, minkä verran vain mahdollisen vesivahingon suuruuteen, jos lasi halkeaa...) Riskin suuruutta en tiedä, Facebookin akvaarioryhmien perusteella joidenkin altaat ovat kestäneet räjäytystöitä hyvin, mutta joillakin hajonneetkin. Pää kuumana olen miettinyt eri vaihtoehtoja, jopa asunnon vaihtoa, tämän kuluneen viikon.

Kokemuksia, viisaita neuvoja? Räjäytykset kestävät noin kuukauden. Välissä jounlunpyhät viikon päästä, jolloin olen itse 4 päivää poissa maisemista.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Rakennustyömaan räjäytyksistä

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Rakennustyömaan räjäytyksistä

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Hmm, eniten sieppaa tämä kireä aikataulu. (Räjäytykset alkavat ylihuomenna, ja huomennakin olen töissä + illalla menoa.) Tuskin ehdin edes kaikkia kaloja kalastella - ja tänään tajusin kellon olevan niin paljon, etten enää ehdi suodatinostoksille, ainoastaan laatikkokaupoille. Tosin en ole varma, täytyykö ostaa uusia suodattimia.

Räjäytyksiä tulee olemaan "vain pari päivässä", mutta kestävät kuukauden. Oletan, että joulupyhinä ei räjäytellä (en ole kysynyt), mutta hassulta tuntuisi kaloja siirtää pariksi päiväksi takaisin akvaarioon vain pyhien yli - vedenpinnan korkeutta toki helpompi säädellä. Kuulemma millimetriluokkaa olevia vaikutuksia, eli huoltomies EI ollut huolissaan kirjahyllystä, joka mulla on isoimman akvaarion vieressä, ja jonka yläosaa lepää alaosan päällä lähinnä oman painonsa varassa.

Tästä vastuuasiasta itsekin olen tutuilleni uhoillut (vaikka kotivakuutus onkin), että jos joku minun akvaarioni räjäyttää, niin minähän en sitten ole se, joka jotain siitä maksaa (varsinkaan siis vesivahinkoremontteja tms.), vaikka kuinka joku taho vetoaisi siihen, että minuahan varoitettiin...

Muuten pitää todeta, että huoltomies on omasta vuokrataloyhtiöstä, tekemänsä "katselmuksen" alkuperäinen tarkoitus oli katsoa, onko talon seinissä tai katossa valmiiksi halkeamia. Siinä yhteydessä sitten "bongasi" akvaarioni. Varsinaisesta rakennustyöstä vastaa sitten ihan toinen firma, eikä se liity vuokrataloyhtiöömme muuten, kuin että olemme tonttinaapureja. (Tuossa on ollut rakennustyömaakuoppa puolitoista vuotta tyhjillään, ja pari viikkoa sitten näin kaivinkoneita maata siirtelemässä; että asia jotenkin liittyisi akvaarioihini, ei ollut aavistettavissani.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”