Räjäytystöitä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Räjäytystöitä

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Naapuritontilla alkaa ylihuomenna kuukauden kestävät räjäytystyöt, ja huoltomies katselmusta tehdessään (katsoi, onko seinissä ja katossa valmiiksi halkeamia) varoitti minua mahdollisuudesta, että akvaarioista halkeaa lasit. Ei kai niin iso riski, mutta netistä löytyy tapauksia siitäkin.
Nyt olen pää kuumana pohtinut, mitä tehdä. Tänään olen menossa ostamaan töiden jälkeen muovilaatikoita vara-akvaarioiksi ainakin miljoonakaloille, joiden uskon siitä selviävän. Tosin ikävästi joulun vuoksi olen juuri ensi viikolla neljä päivää poissa.

Isoimmassa 200-litraisessa on platyja, 10 mustatetraa ja 2 partaimumonnia. En tiedä, yritänkö tyhjentää tämänkin, vai vain vähentää vedenpintaa ja luottaa hyvään onneen... Vai vähentäisikö vedenpinnan minimiin, ja jättäisi jäljelle vain partikset. Pärjäävätköhän mustatetrat laatikossa...

Entäpä pikkuiset muoviakvaariot, kaksi Biorbin ja yksi ikivanha ns. kuljetusakvaario. Kestävätköhän nämä? Pitääkö vedenpintaa laskea jne. :/ Varoitus tuli vain reilua viikkoa ennen räjäytystöiden alkamista, ja pää sauhuten olen miettinyt kaikkia eri vaihtoehtoja, omaa muuttoa myöten... Mutta aika kiirus tässä on mitään tehdä, kun en tämmöisestä ole ennen kuullutkaan...
GTX
Senior Member
Senior Member

Re: Räjäytystöitä

Viesti Kirjoittaja GTX »

ristiakva kirjoitti:Nyt olen pää kuumana pohtinut, mitä tehdä.
Mitäpä jos laittaisit sen huoltomiehen pohtimaan. Pyydät toimintaohjeet kirjallisena. Sitten laitat huoltomiehen toteuttamaan omat ohjeensa ja vaadit häneltä kuittauksen, että on tehnyt tarvittavat toimenpiteet.

Jos huoltomies haluaa akvan tyhjäksi, niin kysy kuka maksaa muovilaatikot, suodattimet, mahdolliset bakuvalmisteet kypsytyksiin, korvaukset jos kaloja kuolee, yms.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Harvinainen mutta pelottava tilanne!

pyydä huoltomiehen firman työpäällikön yhteystiedot ja kerro suoraan hänelle asiasta, myös kirjallisesti. Yleensä ne haalarimiehet eivät ainakaan kirjallisesti esimiehilleen asioita välitä.
Kun heillä räjäytysfirman työnjohdossa on asia tiedossa, heillä on myös vastuu. Pidä huoli että saat vastaanottokuittauksen tiedonannostasi. Jos vaurioita tulee, niin yhtiön vakuutus on ne sinulle velvollinen korvaamaan.

Räjäytyksen paineaalto tullee heilauttamaan vesimassaa -->painetta lasiin, joten veden määrän vähentäminen akvaariossa todennäköisesti vähentää vaurion mahdollisuutta. Onko räjäytyksiä joka päivä? Jos veden pinnan voisi laskea minimiin vain niinä päivinä? Kuukauden jakso on pitkä aika, saisitko kalat evakkoon jonnekin kaverin altaaseen?
Kuormaliinojen virittely kymmenen sentin välein altaan ympäri, kuten tynnyrin renkaat?
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
GTX
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja GTX »

Rockhill kirjoitti:Kuormaliinojen virittely kymmenen sentin välein altaan ympäri, kuten tynnyrin renkaat?
Ei missään nimessä. Kuormaliinojen kiristys neliskulmaisen esineen ympärille painaa kulmia/reunoja sisäänpäin. Se ei anna lasiseinälle pituussuuntaista tukea, vaan kohdistaa siihen vääntöä.

Älä tee mitään omia virityksiä, koska silloin vastuu mahdollisesta vahingosta siirtyy sinulle.

Vaadi louhintatyöstä vastaavalta ohjeet, niin vastuu on heillä. Vaadit heitä tekemään tarvittavat toimenpiteet (akvojen tyhjennykset, siirrot, yms) ja hankkimaan tarvikkeet. Vaihtoehtoisesti teet itse, saamiesi ohjeiden mukaisesti, ja sovit korvaukset tarvikkeista + omasta työstä. Kaikki kirjallisesti, vaikka sähköpostilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”