Riikinkukkotorkkuja (oli "Riikinkukkotokko")

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

"Minä odottelen että riikinkukkotorkkujat kuoriutuisivat jo neljättä vuorokautta." Näin kirjoitin 22.12. ja tuosta voi laskea iän. Katsoin tarkemmin poikasia ja ne ovat jopa 15mm pitkiä (TL) ja niiltä bongasin viime viikolla tumman täplän pyrstöevän tyvessä. Jotain vähän punertavia läiskiä on ilmestynyt kylkiin.

Luonnonruuasta olen huolellisesti koittanut huolehtia ruokkimalla allasta monenlaisella: hienonnettua hiutaletta, hienonnettua tablettiruokaa, hiiva-kananmuna mössöä pakkasesta, Interpet Liquitry ykköstä ja kakkosta, maitoa. Lisäksi olen siirtänyt siihen lisää kasveja (kellumaan vain) isosta altaasta, josta puuttuvat nyppivät pikkukalat. Samalla muuten syntyi neonsattareita sinne.

Torkkujan poikaset ovat pohjan tuntumassa ja neonsateenkaaret pinnan puolella. Pohjalla on 3-4 millin soraa, missä on elämää runsaasti sekä Seran ilmatoiminen vaahtomuovi. Torkkujat ovat erittäin arkoja, singahtavat piiloon pienestäkin liikkeestä, sateenkaaret suorastaan kesyjä. Ovat jo samankokoisia, vaikka sateenkaaret ovat nuorempia.

Lisäksi pidin alkuun monta viikkoa artemiahautomoa toiminnassa siellä, vaikken alkuun ollut varma tulivatko ne syödyksi. "Automaattihautomo" on siinä hyvä, että siitä tulee vähitellen artemiaa ulos aina noin vuorokauden ajan. Muutenhan se ei ole mikään tyydyttävä laite, koska artemiaa ei sillä saa riittävästi isommalle joukolle ja ainakin neonsattareiden poikasten kanssa käy niin, että voimakkaimmat saavat kaiken ulosuivan. Ovat siinä suulla odottamassa ja ajavat toiset pois, kunnes ovat niin laiskanpulleita että vuoro saattaa vaihtuakin.

edit. Vesi on täällä äärimmäisen pehmeää ja KH on myös hyvin matala. Akvaarioon lisään kipsiä, magnesiumsulfaattia, ruokasoodaa ja PMDD:tä.
killitys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 11:10, 30.08.2005

Viesti Kirjoittaja killitys »

111na kirjoitti:"Minä odottelen että riikinkukkotorkkujat kuoriutuisivat jo neljättä vuorokautta." Näin kirjoitin 22.12. ja tuosta voi laskea iän. Katsoin tarkemmin poikasia ja ne ovat jopa 15mm pitkiä (TL) ja niiltä bongasin viime viikolla tumman täplän pyrstöevän tyvessä. Jotain vähän punertavia läiskiä on ilmestynyt kylkiin.
Mielenkiintoista. Ja olet varma, että poikasia ei ole voinut syntyä ennen sitä? Eli että emot eivät olisi kuteneet salaa jo aikaisemmin?
111na kirjoitti: edit. Vesi on täällä äärimmäisen pehmeää ja KH on myös hyvin matala. Akvaarioon lisään kipsiä, magnesiumsulfaattia, ruokasoodaa ja PMDD:tä.
Helsingin kraanaveden pH on 8.5 ja olen joutunut laskemaan sitä rikkihapolla. Ehkä pitäisi vielä kokeilla vaikka tuon kipsin lisäämistä. Luulen, että poikaset kasvavat parhaiten jos ne saavat syödä monipuolisesti akvaariossa eläviä elukoita. Isompien poikasmäärien kanssa tuo vaan ei oikein onnistu. Ja mitään hiutaleitahan ne eivät tietenkään suostu syömään...
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

killitys kirjoitti:Mielenkiintoista. Ja olet varma, että poikasia ei ole voinut syntyä ennen sitä? Eli että emot eivät olisi kuteneet salaa jo aikaisemmin?
Mahdotonta! Sain kalat ja kotiutusaltaaseen lähes heti kutivat. 8-) Lisäksi munat ilmestyivät akvaarion nurkkaan lasia vasten pystyyn asettelemani lituskaisen 6-7 senttisen kiven pintaan, joten näköhavainto oli erinomainen.

edit. Tarkistin aikataulut. 9.12 illalla kalat saapuivat minulle. Joten viikon päivät siinä kului kun jo kutivat.

Joku toinen päivä kirjoittelen lisää, nyt pitää mennä tästä.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Täällä toinen pariskunta päätti kutea pillisuodattimen putken sisään 2-3 cm:n syvyyteen putken päästä. 8O On näillä paikat!

Edellisessä viestissäni mainitsemani kutu näyttäisi olevan kuoriutumaisillaan. Poikasten silmät erottuvat selvästi ja ne näyttävät jo hyvin "valmiilta" muutenkin. Kutu tapahtui siis 2.2. eli tänään tulee illalla 3 vrk täyteen. Kutua ja poikasia katsellessa, kovin oudolta tuntuisi jos ne vielä odottaisivat 3-5 vrk ennen kuoriutumista!
Eilen poistin altaasta voimakasta virtausta puskeneen sisäsuodattimen, nyt suodatusta hoitaa muutaman viikon vanha pillifiltteri. Lisäksi laitoin hohkakiven puksuttamaan virtausta putken suulle.

Altaassa on paljon pintakasveja ja "nöyhtää" laseissa yms joten toivottavasti pikkuötökkää riittää. Laitan myös artemiahautomon pystyyn kunhan poikaset kuoriutuu. Killitykseltä saamani kudun poikaset kasvatin aikoinaan ensin mikromadoilla ja sitten ne söivät elävää artemiaa useasti n. 2 cm kokoon asti.

Minun torkkujani muuten syövät ihan kaikkea - hiutaleita, pohjatabletteja (kaiken mallisia ja makuisia), ihan mitä vain! Ei ole tullut mieleenkään että nämä ei muka söisi hiutaleita tai muuta kuivaruokaa, ennen kuin olen lukenut muitten kirjoittavan niin. Outoa.
killitys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 11:10, 30.08.2005

Viesti Kirjoittaja killitys »

Majqua kirjoitti:Täällä toinen pariskunta päätti kutea pillisuodattimen putken sisään 2-3 cm:n syvyyteen putken päästä. 8O On näillä paikat!
Suodatttimet ovat todella varsinaisia vaaranpaikkoja kutuhinkuisille torkkujille. Varminta on pitää ulostulot vedenpinnan yläpuolella.
Majqua kirjoitti:Edellisessä viestissäni mainitsemani kutu näyttäisi olevan kuoriutumaisillaan. Poikasten silmät erottuvat selvästi ja ne näyttävät jo hyvin "valmiilta" muutenkin. Kutu tapahtui siis 2.2. eli tänään tulee illalla 3 vrk täyteen. Kutua ja poikasia katsellessa, kovin oudolta tuntuisi jos ne vielä odottaisivat 3-5 vrk ennen kuoriutumista!
Mikäs siellä munassa ollessa kun ruskuaispussissa riittää evästä. Koska munat ovat pitkulaisia, mahtuvat poikaset kasvamaan mukavasti, eikä niillä ole kiirettä vaaralliseen maailmaan.

Kuoriutumisaikaan vaikuttavat monet tekijät kuten lämpötila. Todennäköisesti myös se, saako koiras hoitaa munia loppuun asti voi vaikuttaa - sehän koskettelee ja tökkii niitä joskus aika rivakasti. Poikaset reagoivat jo munissa ulkomaailman ärsykkeisiin ja kuoriutumisen voi laukaista jokin häiriö. Osa poikasista saattaa putkahtaa ulos jo 5 vrk:n ikäisinä, mutta todennäköisesti menee ainakin 6 päivää.
Majqua kirjoitti: Minun torkkujani muuten syövät ihan kaikkea - hiutaleita, pohjatabletteja (kaiken mallisia ja makuisia), ihan mitä vain! Ei ole tullut mieleenkään että nämä ei muka söisi hiutaleita tai muuta kuivaruokaa, ennen kuin olen lukenut muitten kirjoittavan niin. Outoa.
Tuo voi riippua siitä, kuinka usein niille tarjoaa herkkuruokaa. Itse yritin aluksi syöttää kerran päivässä pakasteita ja kerran hiutaleita. Ja seuraushan tästä oli tietenkin se, että pakasteita ahmittiin koko päivän tarpeisiin ja nyt ei sitten muuta syödäkään... Kuinka usein siellä syödään pakasteita?
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

killitys kirjoitti:Itse yritin aluksi syöttää kerran päivässä pakasteita ja kerran hiutaleita. Ja seuraushan tästä oli tietenkin se, että pakasteita ahmittiin koko päivän tarpeisiin ja nyt ei sitten muuta syödäkään...
Heh, aluksi tuolleen kävi meillä pallokaloilla, tuttua on! Niillä meni yli vuoden päivät ennen kuin alkoi muukin ruoka pikkuisen maistua. Sitten kun rupesivat syömään kaikenlaisia katkarapupellettejä yms monipuolisesti eri kuivaruokia, niin johan alkoivat muuten kasvaa!
killitys kirjoitti:Kuinka usein siellä syödään pakasteita?
Muutaman kerran viikossa, milloin mitäkin - useimmiten punaista surviaista tai krilliä.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Itse asiassa, syöväthän ne minullakin kuivaruokaa. Jotenkin vain näyttää että hieman pitkin hampain.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

killitys kirjoitti:Miten Kaizu olet ruokkinut poikasia? Minkä kokoisia ne nyt ovat?
Vaihtelevasti mikromatoja ja pakasteita (kyklooppeja ja bosmidiaa). Kokoa suurimmilla on himpun alle 2 cm ja pienimmät tuossa 1,5 sentin kieppeillä (TL).
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
killitys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 11:10, 30.08.2005

Viesti Kirjoittaja killitys »

111na kirjoitti:Itse asiassa, syöväthän ne minullakin kuivaruokaa. Jotenkin vain näyttää että hieman pitkin hampain.
Just joo. Eli ne penteleet ovat onnistuneet huiputtamaan ainoastaan minua :frown: . Olen ostanut niille superlihaisia herkkuhiutaleitakin (jotka hintansa perusteella koostuvat kuivatusta venäläisestä kaviaarista) ja niitä kyllä otetaan muutaman vuorokauden paaston jälkeen hetkeksi suuhun, mutta syljetään sitten pois. Epäilemättä hiutaleruokien syönnistä on hyötyä varsinkin poikasten kasvulle.

Aivan varmaa muistikuvaa minulla ei ole , mutta olivatkohan nuo Majquan kalat sitä jumbokantaa? Siinä naaraat olivat mitoiltaan jopa yli 40 mm (SL). Niitä ovat muutamat lajia nähneet harrastajat ihmetelleetkin.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

killitys kirjoitti:Aivan varmaa muistikuvaa minulla ei ole , mutta olivatkohan nuo Majquan kalat sitä jumbokantaa? Siinä naaraat olivat mitoiltaan jopa yli 40 mm (SL). Niitä ovat muutamat lajia nähneet harrastajat ihmetelleetkin.
En minä muista ovatko jumbokantaa vaiko eivät. :?
Koiras joka on selvästi pomo, on kooltaan 3-3,5 cm ilman pyrstöä. Tänään tuli vihdoin näytille.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

killitys kirjoitti:Olen ostanut niille superlihaisia herkkuhiutaleitakin (jotka hintansa perusteella koostuvat kuivatusta venäläisestä kaviaarista) ja niitä kyllä otetaan muutaman vuorokauden paaston jälkeen hetkeksi suuhun, mutta syljetään sitten pois. Epäilemättä hiutaleruokien syönnistä on hyötyä varsinkin poikasten kasvulle.
En ole huomannut että poikaset söisivät mitään elämätöntä, mutta on se voinut jäädä huomaamattakin. Ruokin vain akvaariota, jossa kasvaa sitten kaikenlaista ja erikokoista. Artemiaa toki aluksi laitoin säännöllisesti.

Samaten aikuiset sylkevät yleensä kuivaruuat pois, mutta ajattelin että kai nälkä niitäkin ajaa, kun kutevat ja ovat ihan pulskan näköisiä.

Miksi kirjoitin aluksi näin
111na kirjoitti:Kasvavat hitaasti, tarvitsevat elävää ruokaa. Koiras vartioi munia. Muutama poikanen jo on! :)

Niin kyllä syövät keinomuonaakin...
johtui osittain lukemastani (tarvitsevat) ja mihin ei kai kannattane ihan liikaa uskoa. Pitänee lukea lisää ja hankkia omia kokemuksia sekä udella toisten. Alla joitain linkkejä, en muista mitä missäkin sanottiin enkä kaikkea vielä ole selvittänyt niitten sisällöstäkään. Tarvitsen sanakirjaa.

Nyt taitaa olla sitten kymmeniä uusia poikasia. Ainakin 40 litraisen akvaarion takalasin lähellä niitä näkee minne vain katsoo. :mrgreen: Mutta se on nyt täynnä kasveja ja siirsin sinne ison karahkankin isosta akvaariosta, niin ei paljoa näe. Siinä oli miljoonakalojakin vielä muutama päivä sitten, mutta siirsin ne pois, koska syövät kaiken pienen elävän.

http://www.aquaticcommunity.com/univers ... id100.html
http://www.aquarticles.com/articles/bre ... dahtml.htm
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tarkkailin poikasia. Jauhetun hiutaleen murua ne kävivät katsomassa hyvin läheltä, mutta en nähnyt että suuhun olisivat ottaneet. Mutta yhden artemiannielemisen sentään bongasin!
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

On tainnut Kaizu muuttaa otsikon torkkujaksi.

Osa poikasista on ehkä vähän pienempiä, toisessa päässä akvaariota. Niiden en nähnyt syövän artemiaa, kun toisella puolen taas näin. Tiedä vaikka riutuisivat ne pienemmät, koska niitä oli joitain melko heikon näköisiä jo. Pyrähteli hiekan tuntumassa ylöspäin, uinti painoi..
killitys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 11:10, 30.08.2005

Viesti Kirjoittaja killitys »

111na kirjoitti: Osa poikasista on ehkä vähän pienempiä, toisessa päässä akvaariota. Niiden en nähnyt syövän artemiaa, kun toisella puolen taas näin. Tiedä vaikka riutuisivat ne pienemmät, koska niitä oli joitain melko heikon näköisiä jo. Pyrähteli hiekan tuntumassa ylöspäin, uinti painoi..
Jos poikaset ovat ensin nousseet uimaan ok ja sitten tippuvat uudelleen, vika lienee ravinnon saannissa. Itse olen menestyksellä käyttänyt yhdistelmää voimakas ilmastua + runsaasti(!) mikromatoja. Madot elävät akvaariossa ainakin vuorokauden ja ilmastus liikutaa niitä vesimassassa. Samoin poikaset pysyvät paremmin liikkeessä. Jos pohjalla on soraa madot uppoavat sinne.

Jos taas poikaset eivät alunperinkään ole alkaneet uimaan on vikaa todennäköisesti muualla. Olisiko vesi liian sakeaa? Emokalasi ovat myös sisaruksia ja sekin saattaa vaikuttaa asiaan.
Kaizu kirjoitti: Vaihtelevasti mikromatoja ja pakasteita (kyklooppeja ja bosmidiaa). Kokoa suurimmilla on himpun alle 2 cm ja pienimmät tuossa 1,5 sentin kieppeillä (TL).
Kyllä sinuna antaisin noille jo isompaa ötökkää. Ei haittaa, vaikka nielemiseen menisi aikaa - eivät ne tikahdu [;)] .
killitys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 11:10, 30.08.2005

Viesti Kirjoittaja killitys »

Mitä 111nan ja Majquan poikasille kuuluu? Oppivatko uimaan?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kyllä poikasia kiva määrä on kasvamassa! Monta kymmentä. Ne poikaset, joita näin pysristelemässä ja vajoamassa pohjalle, näyttivät todella pieniltä ja nälkiintyneiltä. Eivät kai olleet saaneet niitä ratkaisevia ensimmäisiä suupaloja, sillä kyllä ne uivat ennen tätä.

Eiköhän se ole hyvin luonnollista, että poikasissakin on vahvempia ja heikompia ja että vahvimmat selviävät varmemmin ja akvaarion olosuhteissa sisäsiitosta on vaikea välttää. Vaikka hankkisi uusia kaloja, voivat nekin olla läheistä sukua. Kalojen alkuperä vaikuttanee paljon, sillä ei kai se kannan lisääntymisen heikentyminen ihan heti tule eteen. Vai onko se ny ihan selvää että sisarusten poikaset olisivat heikompia jo ensimmäisillä sukupolvilla? Mistä tämä kanta on peräisin, lieneekö villiä, kuten niitten floridanhammaskarppien oletin olevan?

Itse asiassa, akvaariokalojen viljelyssä saatetaan tuottaa heikkoja yksilöitä kovin helposti, jos huolella hoidataan ja huolehditaan eloon mahdollisimman suuri joukko. Akvaarion olosuhteissa aina tapahtunee kannan muuntumista erilaiseksi kuin luonnonoloissa, aivan kuin jokaisessa erilaisessa paikassa.
killitys
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 11:10, 30.08.2005

Viesti Kirjoittaja killitys »

111na kirjoitti: Kalojen alkuperä vaikuttanee paljon, sillä ei kai se kannan lisääntymisen heikentyminen ihan heti tule eteen. Vai onko se ny ihan selvää että sisarusten poikaset olisivat heikompia jo ensimmäisillä sukupolvilla? Mistä tämä kanta on peräisin
Itseasiassa todennäköisintä on, että sukusiitosongelmat tulevat esiin juuri niissä ensimmäisissä sukupolvissa. Pitkä sukusiitoshistoria karsii haitallisimmat väistyvät ominaisuudet. Lajia ei (ainakaan omien tietojeni perusteella) pyydetä luonnosta, vaan kaikki ovat kasvatettuja. Viljelyssä olevat kannat ovat peräisin hyvin pienestä joukosta kaloja. Voisi siis olettaa, että sukusiitos on ollut käynnissä emokalojen luonnosta pyytämisestä lähtien.

Sukusiitoksen lisäksi akvaariokalojen ongelma voi olla se, että yksilöt eivät saa valita lisääntymiskumppaneitaan. Tämä voi heikentää poikasten kykyä vastustaa tauteja. Ja oikeassa olet - heikompien tippuminen on luonnonlaki. Itseäni kuitenkin kiinnostavat (sattuneesta syystä [;)] ) poikasten optimikasvatusolot ja poikaskuolemien syyt.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Laitoin 120 litraisen poikasille, kun tähän asti ne olivat vain 40 litraisessa. Haavilaskennan tulos oli 112 kappaletta! Tosin siinä on muutama neonsateenkaarikala mukana.

Pilkku pyrstöevän tyvessä näkyy ja pituutta on 11-16mm evän päähän. Laihoja ovat ajoittain, kun artemian antaminen voisi olla vielä säännöllisempääkin. Näyttävät nuo artemian toukat pysyvän hengissä akvaariossa ainakin tunteja, meinaan kun niitä mikromatoja suositeltiin. Minulla oli kerran niitä, mutta tulin viskanneeksi ne hajupommit pois. :? Etikkamadot voisivat kenties olla kivempia.
Alfawolf
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 23:11, 12.01.2007
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfawolf »

Autakaahan onnetonta. Rakas tokkoparini pyöräytti poikaset ja nyt onkin ihmisemo ihan hukassa, mitä mikropoikasille pitäisi syöttää?

Joku taisi puhua jotain survarimehusta (?!) ja mikromadoista? (?!) O.o

Helpatkaapa, en haluaisi poikasten kuolevan, kun ne nyt ilmestyivät ilman minun tietoani... >_>
"Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku."
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Itse olen onnistunut niin, että akvaariossa on ollut ensinnäkin biologinen suodatin ja olen ruokkinut akvaarion likoeläimiä kalanruualla, maidolla ja hedelmänpalasilla. Myös artemiat olen laittanut tulemaan varsin aikaisin.

Eristin poikaset melko varhain emoista. Myös hoitavasta koiraasta lopuksi (heti kun poikaset uivat). Missä vaiheessa siellä ollaan? Mihin kutivat, hoitiko koiras hyvin?
Alfawolf
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 23:11, 12.01.2007
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfawolf »

Missä vaiheessa siellä ollaan? Mihin kutivat, hoitiko koiras hyvin?
Öh, olemme vaiheessa läpinäkyvät, parimilliset poikaset. Ukko hoisi vauvoja varmaankin hyvin, en tiedä, kutu oli yllätys. Myöskin kutupaikan tjausin vasta poikaset nähdessäni. Kutuluola oli pieni, ontto koristeruukku, jonka suuaukko on n.1cm ja koko ruukun pituus n.3cm. Näin ukon kyöhäävän ruukussa, vaikka se hädintuskin mahtui sinne. En ajatellut asiaa sen tarkkemin, koska niiden kututouhut peittyivät muuttopelon alle... >_>

Olen eristänyt poikaset samaan akvaarioon, lasilevyn toiselle puolelle. Akvaario on siis pistetty halki. Katsotaan, miten tämä onnistuu.
"Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku."
Nantsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 160
Liittynyt: 12:55, 05.07.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Riikinkukkotorkkuja (oli "Riikinkukkotokko")

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

Vieläkö täällä on näiden omistajia paikalla...? Olisko uusia kokemuksia kerrottavana? Osaisko joku kertoa, mistä näitä löytäisi ja millaisissa hinnoissa liikkuu?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riikinkukkotorkkuja (oli "Riikinkukkotokko")

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Itselläni oli näitä aikoinaan ja harrastajalta ostin (111na:lta).

Onko muuten ihan pelkkä myytti, että nämä torkkujat olisivat herkkiä sokeutumaan akvaario-oloissa? :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Riikinkukkotorkkuja (oli "Riikinkukkotokko")

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Eipä nuo mun kalat ainakaan ole sokeutuneet, tai ainakin silmät näyttävät ihan normaaleilta ja käytöskin.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Riikinkukkotorkkuja (oli "Riikinkukkotokko")

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Tulipa sitten googlattua tästä kaverista lisätietoa ja nyt olen enempi sekaisin kuin aloittaessani... Joka lähde kertoo eri asiat! Kokomääritelmät vaihtelevat välillä 3-7 senttiä, vesiarvoissa suositellaan välillä pehmeää ja välillä kovaa ja ruokinnasta jotkut sanovat, että syö mitä vaan ja jotkut että syövät vain tuoretta tai pakastetta. En ole koskaan nähnyt näitä livenä, joten kertokaas kokeneemmat miten asian laita on. Ja ennen kaikkea: syövätkö nämä sukarapuja? Suu näyttää isolta, mutta kuvista on vaikea hahmottaa kalan kokoa.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”