Triops longicaudatus, kasvatuspäiväkirja [kuvia]

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Kiitos neuvosta. Korjataan! :D
Burned Out
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 11:46, 12.08.2006
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Burned Out »

No voi papu. Tuo vanha hapetin oli mennyt rikki ja sitä ei voi käyttää, tosin todella alkeellinen se olikin. Mistäs tuollaisen saisi ja halvalla?
Burned Out
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 11:46, 12.08.2006
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Burned Out »

4. päivä minun kasvatuksessa.

Mitään muuta ei ole tapahtunut kuin triopsejen kasvua. Ne ovat jo melkein puolisenttisiä pyrstö mukaanlukien. Pohjalla oleva levä on hassua, sillä ötökät näyttävät jäävän sinne jumiin, mutta ne kai vain syövät sitä. Kyllä ne sieltä aina irti pääsevät.

Nyt olen aloittanut niiden pellettiruokinnan, murustan ruoan lusikalla ja puotan astiaan. Sitä ne siellä ovat syöneet.

Kirjoitan jälleen jos jotain tapahtuu.
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Siirsin omani 8 päivän ikäisinä isompaan tankkiin. Parin litran purkki alkoi käydä ahtaaksi kun niitä oli siellä 20 kpl!

Eilen saivat ensimmäisen kerran pari nokaretta jauhelihaa, hyvin teki kauppansa. Ja vastapainoksi pikku viipaleita porkkanaa ja kukkakaalia, hyvin maistui sekin.

Laitoin suodattimenkin jo päälle, kyllä ne jo sen kokoisia ovat etteivät imeydy suodattimeen sisään. Parikymmentä triopsia samentaa veden aika äkkiä jos ei suodatus ole päällä.

Kuva
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

tuukka kirjoitti:Siirsin omani 8 päivän ikäisinä isompaan tankkiin. Parin litran purkki alkoi käydä ahtaaksi kun niitä oli siellä 20 kpl!

Eilen saivat ensimmäisen kerran pari nokaretta jauhelihaa, hyvin teki kauppansa. Ja vastapainoksi pikku viipaleita porkkanaa ja kukkakaalia, hyvin maistui sekin.

Laitoin suodattimenkin jo päälle, kyllä ne jo sen kokoisia ovat etteivät imeydy suodattimeen sisään. Parikymmentä triopsia samentaa veden aika äkkiä jos ei suodatus ole päällä.

Kuva
Eikö ne syö toisia^^?
Burned Out
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 11:46, 12.08.2006
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Burned Out »

Minun 5 päivä, ei kummempia tapahtunut. Olen suodattimen hankintaa ajatellut, mutta ei ehkä kuitenkaan sillä tankki on noin 6 litran vetoinen ja triopseja on kolme hengissä kait tällä hetkellä, syöneet pienempiään.

Mitään kummempia ei siis ole tapahtunut, poimin mukilla pois hieman homehtuneita juttuja pinnalta ja tuolla ne nyttenkin porskuttelevat. Kokoa niillä on jo nenästä pyrstöön noin 2 cm, ja milloinka niille kannattaisi alkaa ruokkia kokonaisia pellettejä, tiedättekö? Tähänasti olen vain murustanut ruuan ja puottanut tuonne mutta eihän niin pieni määrä niille loputtomiin riitä.
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Drooms kirjoitti:Eikö ne syö toisia^^?
Eivät syö silloin kun ruokaa on tarpeeksi tarjolla. Paikallaan pysyvä ruoka on helpompaa :D niin ei ne jaksa toistensa kimppuun lähteä, varsinkin kun kaikki ovat suunnilleen samankokoisia.

Nämä eivät edes yritä näykkiä toisiaan, niinkuin kävi silloin kun laitoin pari pikkuista yhden aikuisen seuraksi, silloin pienet aluksi meinasivat maistella isompaa.
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Burned Out kirjoitti:Kokoa niillä on jo nenästä pyrstöön noin 2 cm, ja milloinka niille kannattaisi alkaa ruokkia kokonaisia pellettejä, tiedättekö? Tähänasti olen vain murustanut ruuan ja puottanut tuonne mutta eihän niin pieni määrä niille loputtomiin riitä.
Ne pelletit pehmenee kun ovat olleet hetken aikaa vedessä, ihan hyvin minun mielestäni voit jo alkaa antaa kokonaisina. Suunnilleen yhtä monta pelletiä kuin on triopsejakin.

Ja viikon vanhoille menee hyvin jo lihan tai kalan murusetkin, ja pikku viipaleet keitettyjä kasviksia.
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

11. päivä: Pikku triopsit ovat alkaneet munia :D ja niin kova into niillä on nyt kaivella kuoppia että toisinaan jopa kaksi triopsia kaivaa samasta kohtaa...

Kuva
mikkon75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 18:52, 22.08.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkon75 »

No niin, tänään saapuivat triopsin munat postisedän tuomina ja pitäisi aloittaa pesueen kasvatus. :)

Semmoinen kysymys olisi, että millaista vettä laitatte isojen triopsien akvaarioon? Kasvatusastiassa ilmeisesti on välttämätöntä käyttää esim. akkuvettä tai pullotettua lähdevettä, mutta voiko isojen triopsien akvaariossa käyttää normaalia kraanavettä? Tulisi melkoisen kalliiksi ostella vettä 60 litran akvaarioon...
SEEPRARIPSIMONNI
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 10:06, 19.03.2006
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja SEEPRARIPSIMONNI »

Mä miettinyt samaa et käviskö sade vesi kun alkuun on päästy?
500l käytössä+300l monniallas tyhjänä......
2 kissaa nasu ja rasu
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Ihan normaali kraanavesi käy isoille triopseille, jos siinä ei ole klooria tms myrkkyjä. Siis samanlainen vesi mitä muutenkin laittaisitte akvaarioon. Minä täytän vettä vaihtaessa 5 litran pullon suoraan hanasta ja laitan vähän Aqua-Safe parannusainetta sekaan, sitten annan pullon lämmetä huoneenlämmössä ja vaihdan sitten sen 5 litraa kerrallaan. Triopsit ovat mulla 30 litran pikkutankissa.

Ensimmäistä kertaa tietysti normaali viikon-parin kypsytys voi olla paikallaan. Ja triopseja ei saa suoraan siirtää kasvatuspurkista uuteen veteen, vaan ne on totutettava siihen vaihtamalla päivittäin purkin vedestä 1/4 - 1/3 isomman tankin veteen.

Lähdevettä tai sadevettä tarvitaan vain munien kuoriutumista varten, ne kun eivät kuoriudu jos vesi ei ole täysin puhdasta.
Triop
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 19:15, 24.08.2006

Viesti Kirjoittaja Triop »

Omat kokemukseni triopseista... viime perjantaina sain postissa pulju.netistä tilatut munat ja "altaan", laitoin n.3 osan pussista lähdeveteen ja parin päivän päästä minulla oli kolme pientä triopsia ja yksi keijukatkarapu polskuttelemassa... noh tänään sitten koulun jälkeen kotiin tultuani kaikki oli heittänyt henkensä :cry: paitsi nyt tuo katkarapu :roll:
Syyksi minä luulen tätä että menin eilen kotoonta lähtiessäni laittamaan triopseille kalanruokatabletin josta tulikin sitten hirveästi ruokaa -> vesi oli sameaa ja triopsit ilmeisesti ovat syöneet itsensä hengiltä.
Pistin tänään lisää munia altaaseen ja toivon että tällä kertaa triopsit eläisivät elämänsä loppuun saakka...
Essi Luhtaniemi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 14:11, 06.02.2006

Viesti Kirjoittaja Essi Luhtaniemi »

kuinkas isoksi nuo triopsit kasvaa? Onhan nuo ihan jänniä :) Tässä kun olet lukenut tätä päiväkirjaa nii on alkanut kiinnostaa tuommoiset muinaisajan eläimet..vielä kun ne on söpöjä :mrgreen:
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Essi Luhtaniemi kirjoitti:kuinkas isoksi nuo triopsit kasvaa? Onhan nuo ihan jänniä :) Tässä kun olet lukenut tätä päiväkirjaa nii on alkanut kiinnostaa tuommoiset muinaisajan eläimet..vielä kun ne on söpöjä :mrgreen:
4 senttisiksi tjtn semmoista.
Nyt suodatin tuon triopsin veden, vieläkin on ehkä hieman liian leväistä.
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Triop kirjoitti:Syyksi minä luulen tätä että menin eilen kotoonta lähtiessäni laittamaan triopseille kalanruokatabletin josta tulikin sitten hirveästi ruokaa -> vesi oli sameaa ja triopsit ilmeisesti ovat syöneet itsensä hengiltä.
Pistin tänään lisää munia altaaseen ja toivon että tällä kertaa triopsit eläisivät elämänsä loppuun saakka...
No voi surkeus pikkuisia :( Joo jos sitä vettä on vain 1-2 litraa niin kokonainen kalanruokatabletti on aika paljon. Parin päivän ikäiset pikkutriopsit syövät vielä vain vedessä elävää keijustoa ja levää. Joskus 5-6 päivän kuluttua voi antaa ihan pienen osan tabletista murskattuna.

Toivotaan että uusi yritys onnistuisi paremmin. Mutta voi olla että uudet munat eivät kuoriudu kun vesi on jo "käytettyä". Jos näin käy niin ota munat talteen siitä pinnalta, vaihda vesi uuteen lähdeveteen ja pistä munat takaisin.
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Drooms kirjoitti:4 senttisiksi tjtn semmoista.
Nyt suodatin tuon triopsin veden, vieläkin on ehkä hieman liian leväistä.
Kasvuun vaikuttaa aika lailla se, montako niitä on samassa tankissa. Yksin kasvanut triops kasvoi mulla 6 senttiseksi pelottavaksi vonkaleeksi :) ja kun tankissa oli 5-6 yksilöä niin jäivät sinne 4 senttiin.

Nyt on meillä varsinainen ruuhka, 20 triopsia 30 litran tankissa, mutta ihan sovussa elävät eivätkä toisiaan näytä kiusaavan saatikka syövän. Huomenna tulee kaksi viikkoa täyteen. Pari isointa urosta on 3 senttiä pitkiä ja pienin naaraista 1.5 cm, mutta kovasti se pikkuinenkin kaivaa hiekkaa ja munii :D Ja jonkinmoista yhteistyötäkin nuo tuntuvat tekevän, kaksi triopsia kaivavat yhdessä kuopan mihin molemmat sitten laskevat munansa. Ja kuoppa peitellään yhteistyönä.

Levä tosiaan vähän samentaa vettä mutta ei se silti triopseja haittaa. Itsekin tosin juuri säädin suodatinta isommalle kun vesi alkaa olla aika vihreää. Olen välillä antanut pikkuisille levätabletteja, ja niistä taitaa aika hyvin levää tulla veteenkin.
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Tänä aamuna oli kaksi triopsia kuolleena :cry: mutta muut näyttivät voivan hyvin. Vaihdoin eilen aika suuren osan vedestä ja imuroin tankin pohjaa lapolla puhtaaksi, voi olla että vähän stressaantuivat siitä.
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Juma että ovat vinkeennäkösiä otuksia! :D
Ajatella, mikähän noidenkin elämäntarkoitus on? Elellä jonkin aikaa, kasvaa huimaa vauhtia, munia hiekkaan ja kun kuivakausi tulee, kuolla kupsahtavat viimeistään siihen, kunnes taas uudet poikaset kuoriutuvat munista sateen tullessa. Jotenkin näinhän sen kai kuuluisi mennä?

Maailma on ihmeellisiä otuksia pullollaan. :)
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Siinähän noitten elämän tarkoitus lyhykäisyydessään on :D

Minusta on tosi mukava seurailla noitten touhuja. Joskus kun itsellä tuntuu olevan liikaa kiirettä tai joku pieni tai miksei isompikin asia vähän ottaa päähän, on ihan hyvä vähän aikaa katsella pikkutriopsien yksinkertaisen onnellista elämää. Ne veijarit eivät turhia hermoile, kunhan saavat uida, munia ja syödä.
murme_monni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 20:41, 24.06.2006

Viesti Kirjoittaja murme_monni »

Meillä Sissi sai eilen hiekat altaaseensa. Kaiveluintoa löytyy aivan älyttömästi! Vekkuli otus ja hauskannäköistä puuhaa. :D

Nyt jotenkin kummasti tuntuu, ettei nuo vihreät pallerot (tuli paketin mukana) maistu enää yhtä hyvin kuin ruskeat. Ehkä siksi, että ovat isompia ja kelluvat, eivätkä löydy niin helposti. Tai sitten "tyttö" (:D) on tullut nirsoksi. :mrgreen:

Nyt tämä otus on jo hirmuisen iso, en kyllä ole pahemmin mittaillut, eikä tuo pysy paikoillaan tarpeeksi mittaamiseen, mutta kyllähän tuo silmissä kasvaa. Ei tosin enää niin nopeasti tietenkään kuin alussa, mutta kuitenkin.

Tähän mennessä ollaan ihan vain lähdevettä käytetty, vaan nyt päätettiin että saa tyytyä tavalliseen hanaveteen jatkossa. Vähitellen tietenkin totutellaan.. Hyvin kai noiden pitäisi kestää sitä näin isompana?
Triop
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 19:15, 24.08.2006

Viesti Kirjoittaja Triop »

tuukka kirjoitti:
Triop kirjoitti:Syyksi minä luulen tätä että menin eilen kotoonta lähtiessäni laittamaan triopseille kalanruokatabletin josta tulikin sitten hirveästi ruokaa -> vesi oli sameaa ja triopsit ilmeisesti ovat syöneet itsensä hengiltä.
Pistin tänään lisää munia altaaseen ja toivon että tällä kertaa triopsit eläisivät elämänsä loppuun saakka...
No voi surkeus pikkuisia :( Joo jos sitä vettä on vain 1-2 litraa niin kokonainen kalanruokatabletti on aika paljon. Parin päivän ikäiset pikkutriopsit syövät vielä vain vedessä elävää keijustoa ja levää. Joskus 5-6 päivän kuluttua voi antaa ihan pienen osan tabletista murskattuna.

Toivotaan että uusi yritys onnistuisi paremmin. Mutta voi olla että uudet munat eivät kuoriudu kun vesi on jo "käytettyä". Jos näin käy niin ota munat talteen siitä pinnalta, vaihda vesi uuteen lähdeveteen ja pistä munat takaisin.
nii i mutta minäpäs vaihdoinkin veden uuteen [;)] joten saisivat kyllä kuoriutua... tässä jo nopeasti vilkaistuani näin altaassani aivan pikkuruisen triopsin jo uiskentelevan :mrgreen: nyt on hyvä mieli ja aion kyllä tämän saada isoksi kasvamaan!
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Voiko triopsin n. 30 litran boksiin laittaa pinnalle Salvinia natans
kasvia, akvaaariosta?
tuukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 21:48, 16.08.2006
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tuukka »

Kyllä voi :)
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Tai tuollaista pinta ns. Ruttoa, leviävää kasvia?
Onko siitä mitään hyötyä triopsille?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”