Kääpiöpallokalat

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Joo, just tollanen pöheikkö kääpiöpallokaloilla pitääkin olla, mulla on varmaan vielä enemmän tavaraa altaassa. Mulla on lisäksi musta (tai tummanharmaa...) hiekka pohjalla ja vain 1 putki valaisemassa niin palloilla on mukavan hämärää. Vaalealla pohjalla ja kirkkaassa valaistuksessa ne yleensä "menettää" värinsä, että sulautuvat paremmin ympäristöönsä.
Täytyy tässä myös kehua sitä kun Tampereen Akvaariokalaan tuli iso valikoima ensiluokkaisia pakasteruokia, jotka on kaikki pikajäädytetty ja gammasäteilytetty taudinaiheuttajien tuhoamiseksi. Ja näissä ei myöskään ole yhtään vettä täytteenä, vaan ruokaa koko rahan edestä: http://www.akvaariokala.fi/pakasteruuat Mun kääpiöt on toistaiseksi syöneet surviaisen lisäksi pakasteruokina krilliä, vastakuoriutunutta artemiaa, tubifex-matoja sekä tuota "Tropical feast" -sekoitusta (vesikirppu, mysis, surviainen +vitamiinit). Surviainen on edelleen se ykkönen ja osa syö nirsommin muita, mutta näyttäis että noi Särkänniemen Akvaariosta adoptoidut tapaukset on niin kaikkiruokaisia että opettaa muutkin hyville pöytätavoille ;)
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 21:20, 07.09.2002
Akvaarioseurat: Riihimäen akvaristit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loppi

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Maria »

Juu, tummempi hiekka olisi varmasti ollut parempi mutta eipä tullut tajuttua kun aloin akvaariota pykäämään pystyyn. Sen voisi kyllä jossakin välissä vaihtaa, kun ei tuo puhallushiekka oikein omaakaan silmää miellytä.

Ja tosissaan "valoa on kuin taivaassa".
Täytyypä kokeilla mitä kasvit tykkäävät hämärämmästä valaistuksesta.

Kiitoksia vinkeistä! :)
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Sen valaistuksen ja lannoituksen kanssa voi joutua vähän taiteilemaan että saa tasapainoon pienellä valaistuksella, nyt perustamisvaiheessa on varmasti hyvä että on paljon valoa (ja oikeanlaista lannoitusta!) ja nopeakasvuisia kasveja auttamassa kypsymistä. Mulla oli leväongelmia kesällä mutta tein useamman muutoksen ja nyt alkaa olla ongelmat ohi.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Narya
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 23:10, 12.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Narya »

Aijai kun tekisi mieli hankkia lisää käppänöitä. Tällä hetkellä 54-litraisessa yksi h******n äkäinen koiras, tappanut kaikki lajitoverinsa. Pallot asuivat aikaisemmin 96-litraisessa, mutta nyt poitsu yksinään pikkupurkissa. Jospa ottaisi sille kerralla 4-5 kaveria, ehkä ei jaksaisi kaikkia lahdata, kun pitää hätyyttää jokaista... Tai sitten pallura saa elää loppuelämänsä itsevaltiaana, ikää nyt 2 vuotta. Ryhmän toimia on vaan niin paljon mielenkiintoisempi seurata kuin linssiluden, joka päivystää pienintäkin liikettä 24/7... :roll:
96l + 54l
Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 21:20, 07.09.2002
Akvaarioseurat: Riihimäen akvaristit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loppi

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Maria »

Minkälaiset suodattimet teillä on näissä pienemmissä palloakvaarioissa?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mulla oli Eheimin pienin Classic-ulkosuodatin 65-litraisessa akvaariossa, mutta kun se alkoi pitää meteliä vaihdoin sen Eheimin Biopower 160-malliseen sisäsuodattimeen, ja olen kyllä siihen ollut tyytyväinen. Veteen saa paremmin pintavirtauksen ilman että koko altaan vesi virtaa liikaa, ja kalat ja mahdolliset poikasetkin on vähän paremmin turvassa. Ulkosuodattimen imuputkeen virittelin vaahtomuovia ympärille ettei kalat joutuisi sinne.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 21:20, 07.09.2002
Akvaarioseurat: Riihimäen akvaristit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loppi

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Maria »

Mulla on nyt tuossa 63 litraisessa Eheim classic 2224 ja vaikuttaa ihan ookoolta. Virtaustakaan, ainakaan pallojen aktiivisuudesta päätellen, ei ole liikaa. Ostettaessa tuon akvaarion mukana tuli joku järkyttävän kokoinen sisäsuodatin ja sen kun pisti päälle niin akvaariosta tuli lähinnä mieleen joku myrskysimulaattori 8O
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Kertokaas kokeneemmat mitä vitamiineja, tmv. nuo kääpiöpallokalat tarvitsisivat?
Haaveissa olisi taas pystyttää kääppäriallas vähän pidemmän tauon jälkeen :).
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Ja kas, löysin omat kysymykseni tästä samaisesta ketjusta liittyen juuri noihin vitamiineihinn. Silloin suositeltiin Waterlife:n Vitazin:ia.
Onko jotain muuta vastaavaa/parempaa jollain käytössä?
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla on käytössä Sera Fishtamin. https://www.sera.de/en/products/in_cate ... tamin.html
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
mukkonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 01:37, 17.12.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mukkonen »

Voiko kääpiöpallokalojen kanssa samaan altaaseen laittaa mitään kotiloa jota ne eivät söisi? Kierteisiä suunnittelen hiekkapohjaa tonkimaan ja pikkukotiloita syötäväksi, mutta käyvätkö nuo isojen kotiloidenkin kimppuun? Elefanttikotilo? Entäpä sukaravut? Syövät palloset myös isot sukaravut vai pelkät poikaset? Onko merkitystä sillä ovatko ravut kirkkaan värisiä vai värittömiä?
kalakamu3
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:52, 03.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja kalakamu3 »

Mulla ainakin pallot söi kaiken.... Loppujen lopuksi hyväksyivät partiksen. Menivät napsimaan aikuisia omenakotiloitakin, sukarapuja en ole kokeillut.
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Mulla oli kääppärialtaassa partis-pariskunta ja nämä saivat olla pallojen puolesta ihan rauhassa, tosin kun huomasin että naaras-partis oli kuin "uiskenteleva munatehdas" erotin pariskunnan toisistaan. Partiksen munia tuli siis säännöllisesti, mutta yksikään niistä ei kalaksi asti päässyt kehittymään sillä kääppärit söivät ne munat suurella himolla...

Kääpiöpallokala-altaassa oli myös paljon kierteisiä, joten mulla ne ainakin selvisivät pallojen kanssa :).
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Narya
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 23:10, 12.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Narya »

6 kääpiöpalloa nyt 96-litraisessa, äkäpussillekin kelpaa seura näemmä paremmin kuin hyvin. Suodattimena siellä eheimin pick up 2010. Muuten ihan kiva töhötin, mutta kaksi kertaa pelastettu nuoria käppänöitä sen sisuksista... :frown:

Täälläkin menee vitamiinina Seran Fistaminia. Pienenpi purkki on varattuna kotiloiden kasvatukseen, palloaltaassa selvinnyt tähän mennessä vain kierteiset. Kokeiluna laitoin altaaseen muutaman sukaravun, alun tutkiskelun jälkeen pallot eivät ole järin kiinnistuneita aikuisista ravuista. Rapuvauvat varmaankin maistuvat, jos ravut innostuvat lisääntymiään.
96l + 54l
mukkonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 01:37, 17.12.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mukkonen »

Mulle tulee huomenna kääpiöpalloja :)

Olen miettinyt jos tekisi akvaarioon jonkinlaisen väliseinän. Erottaisin sillä pienen osan akvaariosta jotta siellä pienessä osassa voisi kasvattaa kotiloita pallokaloille. Eivät taida ehtiä lisääntymään jos ovat pallojen kanssa samassa. Mutta väliseinän pitäisi joko päästää virtaus läpi jotta vesi puhdistuu, tai sitten pitäisi olla pikku suodatin siellä pienelläkin osastolla. Onko kukaan tehnyt vastaavaa seinämää? Kuinkahan ison litramäärän kotilopuolelle tarvitsisi? Mistä tämmöisen jakoseinän voisi tehdä? Toki kotiloille voisi olla ihan erillinenkin purkki, mutta ei oikein ole tilaa. Silikonilla en voi mahdollista seinämää kiinnittää koska allas ei ole enää tyhjä. Lasista seinämää ei siis ainakaan tule. Mutta ehkä pleksi sitä voisi onnistua. Kokemuksia?
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Taju »

Voithan toki väliseinää kokeilla, mutta melkein veikkaan, että jos vesikin sieltä pääsee kiertämään, suurin osa kotiloista ei siellä "omalla puolella" pysy. Vai mitä kotiloita ajattelit kasvatella?

Yleisimpiä "roskakotiloita" saa kyllä lisäännytettyä vaikka isossa lasipurkissa tai parin litran faunaboxissa hapetinkiven kanssa, eivät ole turhan nuukia elintilasta, eivätkä kauhiasti vesiarvoistakaan. Kunhan ei nyt ihan jaskaa täynnä ole koko purnukka. Pikkukotiloita saa olla aika tolokuttomasti, että saavat kauheaa sotkua aikaan pienessäkään purnukassa. Vedenvaihtokin tuohon on aika iisiä, jos et laita sinne pohjamatskua lainkaan, vaan esim. paria erilaista sammalta joissa kotilot voivat hengailla.

Itselläni ei tosiaan väliseinistä henkkoht. kokemusta ole, paitsi tuon isomman altaan valutussuodattimen kanssa. Vaikka kierteisten pitäisi olla käytännössä mahdotonta päästä kaikkien suodatuskoteloiden läpi pumpun lokeroon, silti niitä saa aina välillä kaivaa kiertovesipumpusta. :roll:
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
mukkonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 01:37, 17.12.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mukkonen »

Laitoinkin heti seinämän kokeiluun :) Erotin akvaarion toisesta päästä osan akryylimuovilevyillä, 2 kpl piti laittaa että tuli tarpeeksi leveä. Levyt oli pakko laittaa ihan reunoihin asti, koska pienimmät pallokalat menivät läpi todella kapeasta välistä. Mutta levyt eivät ole kiinni sen kummemmin kuin tökätty hiekkaan ja kolme ylimääräistä suodattimen imukuppia sekä yksi pohjalla oleva kivi vähän tukevat levyjä. Kotiloille on nyt oma pieni suodatin, kun sellainen sattui olemaan. Veden ei siis tarvitse kiertää molemmille puolille joten seinämä voi olla ihan yhtenäinen. Kotilot ovat muunnoslimakotiloita ja seassa muutama ihan pieni postitorvikotilo. Mutta kyllä nuo pallokalat herkut heti hoksasivat ja aika ison osan ajasta ovat nyt tuijottamassa seinämän läpi niitä kotiloita ja selvästi miettivät miten sinne pääsisi. Nyt mietin stressaantuvatko nuo kalat kun on tuollainen kiusa koko ajan vieressä.. Kotilot pääsevät kyllä muovilevyn yli kiipeämään, mutta eivätkä kiipeä enää toista kertaa :D Aika hyvin ne pysyvät omalla puolellaan, vain pari on ylittänyt seinän, luulisin.

Voiko kääpiöpallokalojen hampaita joutua leikkaamaan? Jos voi, niin mistä sen tietää jos jollain on liian isoksi päässeet hampaat? Luin ettei palloilla saisi mielellään olla altaassaan isoa virtausta. Ja täältä olen ymmärtänyt että pallot ovat kovia sottaamaan. Pitääkö siis olla tehokas suodatin vai ei?
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Taju »

No hyvä että onnistui noinkin kivasti! En osaa sanoa stressaantuvatko kalat kotiloiden katselusta, epäilisin että ei. Tai meillä ainakin kissat kyttäilee ulkotarhassa lintuja, ja minä oon pruukannu kutsua sitä "virikkeeksi". (Voi olla, että kissat kutsuisivat sitä kiusanteoksi, jos osaisivat puhua. Onneksi eivät osaa.) :mrgreen: Luulisin etteivät stressaa, aivojumppaahan tuo niille on, ja kun kerran viskelet niille saalistettavaksikin kotiloita säännöllisesti, niin saavat sitten toteuttaa itseään. Jos niitä kotiloita nyt välillä kiipii yli sieltä, niin sehän on vaan palloille mieleen!

Palloille erittäin tärkeää on hyvä biologinen suodatus. Mitä proteeinipitoisempi ruoka, sitä enemmän sottaa. Pallot kun ovat niin tyystin lihansyöjiä kuin olla voi, niiden ruuat ja täten myös kakka ovat aika tymäkkää tavaraa. Omat pallot olivat aikanaan 40-litraisessa, mutta luovuin sitten niistä, kun en tahtonut saada levättymistä loppumaan jatkuvallakaan vedenvaihdolla ja zeoliittisuodatuksella. Tuolloin ei ollut tilaa isompaa allasta hankkia näille. Olen viimeaikoina leikkinyt ajatuksella pistää pystyyn 140-litraisen pytyn näille. Siihenkin saisi jo aika tehokkaan ulkosuodattimen, jonka höökä ei veisi palloja mukanaan.
Eli tehokas biologinen suodatus ja säännölliset vedenvaihdot on tärkeitä.

Kääpiöiden hampaat eivät yleensä pääse kasvamaan liian paljoa, jo survarinkin kitiinikuori riittää kuluttamaan niiden miniminihampaita. Aina parempi ja varmempi kuitenkin, kun saavat säännöllisesti kotiloita rouskia. Kääpiöpallo on myös niin toivottoman pieni, että niiden hampaiden leikkaaminen olisi aika taidetta.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tulipa mieleen että onko joku joka pitää käppänöitä havainnu että ne söis kotilot kuorineen?
Itellä kun oli kääpiöpalloja joskus, niin en nähny kertaakaan että olis syöny kotiloita kuorineen vaikka olis ollu pienikii kotilo, ainoastaan pehmyt sisus kelpas.
Narya
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 23:10, 12.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Narya »

Miunkin havaintojen mukaan syövät vaan pehmeät osat. Sangen vakuuttava kasa tyhjiä kotilonkuoria viime viikkoisesta herkkuhetkestä tähteenä. :mrgreen:

Ja taas oli pick up imaissut yhden käppänän sisuksiinsa, elävänä ja hyväkuntoisena saatiin kuitenkin takaisin altaaseen. Nyt on sukkahousut viritetty suodattimen ympärille, jos haavereilta vältyttäs jatkossa...
96l + 54l
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meillä kyllä nappasivat omaa silmäänsä pienempiä kotiloita kuorineenkin, mutta en pysty varmalla sanomaan saivatko kuorta rikki vai räkäisivätkö vaan menemään ja etsivät hampaisiinsa sen verran isomman, että naama mahtuu kuorensuusta sisään. [;)]
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
mukkonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 01:37, 17.12.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mukkonen »

Mun pallokalat ovat tainneet ahmaista viimeaikoina kierteisiäkin. Ainakin pohjalla lojuu tyhjiä kuoria. Kotiloita kiipeilee niin sopivaa vauhtia itse tuonne kalojen puolelle, ettei ole tarvinnut itse siirtää niitä ollenkaan. Tai sopivalta ainakin oman arvioni mukaan. Mutta mitenköhän se pitäisi laskea jos itse antaisin kotiloita, pitääkö jokaista kalaa kohti antaa esim. tietty määrä kotiloita viikossa vai annetaanko niitä vain satunnaisia määriä ja sitten se syö joka sattuu löytämään?
paptus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 14:08, 23.12.2014
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja paptus »

Kun pallos allas toden näköisesti minulle tulee niin kysyn että kun akvaariokaupoissa noi kääpiöpallokalat on niin pieniä, että mitkä ruuat mahtuu niide suihin?
300l seurala
180l siaminpiiikkis biotooppi
54l poikas/kasvatusallas
1 viljakäärme
1 kani
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja mirauria »

paptus kirjoitti:Kun pallos allas toden näköisesti minulle tulee niin kysyn että kun akvaariokaupoissa noi kääpiöpallokalat on niin pieniä, että mitkä ruuat mahtuu niide suihin?
Mulla ainakin on alusta asti uponnut pakastesurvari, vaikka pieniä pallot olivatkin. Ja pienet kotilot menee mainiosti myös. Kotilofarmi kääpiöpallotaloudessa on aika pop :)
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Narya
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 23:10, 12.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra

Re: Kääpiöpallokalat

Viesti Kirjoittaja Narya »

Meillä kierteiset pysyvät hiekassa niin kauan kun palloakvassa on valot. Toisessa akvaariossa kierteiset ovat liikkeellä päiväsaikaankin, kun siellä ei ole niitä metsästäviä petoja.

Kyllähän niiden suihin moni ruoka varmaan mahtuisi, mutta eri asia on kelpaavatko teolliset ruuat. Omille kelpaavat vain pakastesurvarit, vaikka muitakin pakasteita on tarjottu. Survareitakin on myynnissä kahta kokoa, isompien kanssa on aikuisillakin palloilla ollu välillä ongelmia, kun kuoret ovat jääneet suuhun jumiin. Kesällähän voi tarjota kaikenlaista ötökkää, tuovat hyvää vaihtelua pallojen mahdollisesti yksipuoliseen ruokavalioon. Ja vitamiineja kannattaa palloille myöskin tarjota.

Tästä ketjusta ja haulla löytyy paljon hyviä neuvoja pallojen hoidosta, siitä vaan selailemaan.
96l + 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”