Käärmekala

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

vasta alkaja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 19:00, 09.12.2004
Paikkakunta: lappeenranta

Käärmekala

Viesti Kirjoittaja vasta alkaja »

Haluaisin tietoa jos Aqua-Webin käyttäjillä on tätä petokalaa
lemmikkeinä. Olen jossain elämän vaiheessa ostamassa isompaa allasta ja haluaisin sinne tämmösen käärmeen.

P.S. kuinka suuri allas esim 2 kalakäärmeelle. Eivät kuulemma maksa omaisuutta ?
80L: 13 neotetraa , 2 partamonnia , 2 piikkisilmää
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
ei tippa tapa ja ämpäriin ei huku, kun alkuun päästy niin antaa mennä vaan.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Hei,
Meillä on kaksi käärmekalaa n. 740 litran altaassa. Käärmiksen (tai kahden) akvaarion olisi hyvä vetää ainakin 400-500 litraa, tietenkin mitä isompi, sen parempi. Ehkä pitkänmallinen allas olisi hyvä, meillä ainakin käärmikset tykkäävät välillä uida täysillä altaan päästä päähän.
Kasvavat akvaariossa ainakin noin 40 cm pituisiksi, tätä isompia en ole koskaan nähnyt. Pääkaupunkiseudulla nuo maksavat yleensä n. 15-20 e.
-Satu
Kiffe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 22:46, 25.05.2004
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiffe »

itse olen kanssa miettynyt noita käärmekaloja. mulla on 570 litrainen ja aattelin ottaa vaikka kaksi ettei ne joudu oleen yksin. mulla on jo ennestään niilinhauki, sattareita, lehtikaloja, inkkareita ja pilkkunatennimonneja. meniskö?
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Kyllähän ne tuossa mun mielestä menis. Intiaaninsulka taitaa kasvaa 4 cm kokoiseksi eli on pieni riski, että käärmikset syövät nämä kalat (ihme, jos niilinhauki ei ole näitä syönyt).
Anti-hero
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 22:13, 10.01.2004
Paikkakunta: jkl mlk

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Mikäköhän on minimi altaan pituus? Kesäksi olen rakentamassa tollasta vaneritankkia mutta sen maksimi pituus on sen 155cm. Korkeutta ja leveyttä kylläkin tulee sen 70cm että litroja taitaa olla lähes 700.
Liiu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 21:03, 16.09.2004
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Liiu »

Kyllä tuo jo riittää reilusti. Käärmekalat kuitenkin käyttävät koko vesitilan uidessaan. Mielestäni käärmekala ei vaadi noinkaan isoa, vaan 400L:kin voi riittää riippuen mallista.
Voldemortti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 00:45, 27.09.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

Meidän edesmennyt käärmekala ei kiinnittänyt kovin paljon huomiota edes kalanpoikasiin. Pahempia "petoja" muut kalat olivat niitä pyydystämään. Enkä muutenkaan ole kovin paljon juttua kuullut juttua siitä, että käärmekala "metsästäisi", jossain keskustelussa oltiin lähinnä sitä mieltä, että käärmis olisi enemmänkin raadonsyöjä, meidän ei ainakaan ollut edes kovin hyvä saalistajan vaistoiltaan.
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

meillä se syö kaikki kuolleet kalat ja siniravutkin meni kaikki..muuten kyllä aika rauhallinen veikko!
Voldemortti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 00:45, 27.09.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

Meidän jätti silloin kyllä marmoriravut rauhaan, ei ollut niihin mitään mielenkiintoa.
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
ansk-u
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:13, 13.08.2005
Paikkakunta: lappeenranta

nyt ois sitten hankinnassa semmonen yli400L

Viesti Kirjoittaja ansk-u »

ehkä tai 400

yksi käärmekala siinä ainankin menee ! onko käärme kala lauma eläjä vai ei ?

ja mimmoset olisi käärmiksille vesi arvot jne ? lämpötilat ?? 8O
ihastuin tuohon kalaan kun näin. semmoisen lappeenrannan faunattaren
isossa altaassa [;)] se on jännä kala ;)
another day in paradise ...........

<3 <3 <3 <3 <3 ..?
RoopeB
Akvaariokuvaaja 2005
Akvaariokuvaaja 2005
Viestit: 708
Liittynyt: 21:54, 21.07.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja RoopeB »

meiltä löytyy yksi kappale matoja. Aika sävyisä, jopa piilotteleva kala. Pituutta tällä meidän kärmeksellä on ehkä 30cm. Enimmän ajan olemisestaan makailee pohjalla jossakin kolosessa. On jättänyt ainakin altaan muun kalaston täysin rauhaan. Syötän sille kastematoja sekä survareita. Jos tuntee olonsa epämukavaksi, tuntuisi uivan ja jopa säntäilevän altaassaansa.

Roope
Aija-Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:28, 02.02.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Aija-Maria »

Mulla on 300 litranen allas, 150 pituuttaa, kuuskyt korkeutta ja leveys on neljäkymmentä. Kovasti tahtoisin käärmekalaa sinne, kalakauppias myisi mulla tuohon kaksi. Silti kun näitä täällä lueskelee, tulee mieleen että voinko ottaa yhtään?! :?
Nämä mitä olen katsomassa nyt käynyt ovat vielä tosi pikkusia, ehkä seitsemän senttiä näin mututunumalta. Että vielähän nuo kaksi menisi vallan hyvin tuolla kolmesatasessa, mutta kuinka pitkään? Kuinka nopeasti nuo kaverit ylipäätään kasvavat? Eläinkauppiaalla kun ei juurikaan tietoa löytynyt.. Kysyin häneltä minimi akvan pituutta (ajattelin siis tuota omaani, että onko liian lyhyt) niin hän sanoi myyvänsä käärmeen satasenttiseen 8O näin.
Mutta mitä mieltä siis olette tuosta altaani koosta, liian pieni yhdellekin?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Aija-Maria: millainen muu kalastosi on/tulisi olemaan? Se ratkaisee myös jonkin verran mutta sanoisin kyllä että altaaseesi mahtuisi, joka muuten mainitsemillasi mitoilla on 360litrainen...
Käärmekala on varsin notkea uimari ja sillepäälle sattuessaan varsin nopeakin, joten tuo kauppiaan 100senttiä kuulostaa kyllä melkoisen pieneltä...
Aija-Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:28, 02.02.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Aija-Maria »

Tosiaan [:I] 360!!!
Siellä on nyt yksi lehtikala, vanha jo, ja kun hänestä aikajättää tulee uusi pariskunta. Kuusi tiikerinuoliaista on nyt ja yksi albiino monninen, niitä ajattelin kyllä ottaa lisää yhden tai kaksi. Partamonneja on viisi, mutta kaksi on jossain vaiheessa sirtymässä työkaverin altaaseen. Leväbarbeja on neljä ja neontetroja 12. Ja tiedän, ei hyvä yhdistelmä..mutta tetrat tuli akvan mukana. Kaksi kultakalaa on myös, mutta ne eivä suunnitelmiini kuulu ja etsivätkin siksi uutta kotia.
Noh, miltä kuulostaa..
tetranen_
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 14:05, 29.12.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

Muuten, onko 26-28 asteen lämpötila liikaa käärmekalalle? Haluaisin pari käärmekalaa tuonne 720 l altaaseen... :P
Aija-Maria
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 19:28, 02.02.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Aija-Maria »

Mahtuisiko topaasipleko ja käärmekala saman altaan pohjalle? Mustapleko ehkä hyökkäilisi käärmistä kohti?
adaina
Member
Member
Viestit: 277
Liittynyt: 15:58, 23.05.2003
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja adaina »

Ajattelin laittaa vanhaan aiheeseen vähän omiakin kokemuksia näistä.

Minulla on siis kaksi n.30cm käärmekalaa 150 cm pitkässä 370l altaassa.
Aluksi piileskelivät enimmäkseen, mutta nykyjään ovat melkein jatkuvasti liikkeellä. Räkmixiä ja kaikkea muutakin napsitaan hyvällä ruokahalulla. Ja käyttävät kyllä koko vesialan, ei mitään pohjamönkijöitä. Ovat kyllä hienoja ja mielenkiintoisia, kesyyntyvätkin kivasti.

Kaikki meni muiden kalojen kanssa ihan hyvin, kunnes näin kuinka käärmekala nappasi n.7cm leväbarbin kiinni, oli jo puoliksi käärmiksen suussa mutta se päästi irti, kun vähän kasvipihdeilla pelottelin. Huomasin myös punapäätetrojen mystillisesti vähentyneen, kolme (yhdeksästä) oli enää jäljellä. Leobardimonnisista (7) samoin enää kolme hengissä. Piti onkia kaikki 7cm leväbarbia pienemmät pois altaasta muualle kasvamaan/asumaan.

Minusta siis ei kannata ottaa riskejä näiden kanssa, pitää olla kunnolla kokoa allastovereilla.

Ovat muuten myös harrastaneet minulla toimintaa joka näytti erittäin paljon kutemiselta, vaikka tuotoksia on turha odottaa, kutu varmasti meni hyvin äkkiä parempiin suihin.
Pilami
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 13:20, 31.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Pilami »

Kuulin että käärmekaloilla pitää olla todella tiiviit kansilasit. Hyppäävät muuten pois. Onko näin? Suunnittelen akvaariota, kooltaan 180x60x60, allas jää täysin avoimeksi mm monimetallien takia. Tämän vuoksi olen käärmekalat karsinut tulevasta kalastosta pois. Ihme veijareita ovat ja todella liukkaan ja vilkkaan näköisiä ainakin Vantaan Siniriutassa.
adaina
Member
Member
Viestit: 277
Liittynyt: 15:58, 23.05.2003
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja adaina »

En ole kyllä huomannu että hyppisivät.
Minulla kyllä on n.15 cm lasia vedenpinnasta ylöspäin, että eivät pääse lattialle vaikka ei kansilaseja olekaan. En kyllä ole kuullut mitään molskauksia ennenkuin tuli iso pleko...
nalbo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 03:18, 12.12.2006
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nalbo »

Pilami kirjoitti:Kuulin että käärmekaloilla pitää olla todella tiiviit kansilasit. Hyppäävät muuten pois. Onko näin?
No minulla 3 käärmettä ja kaikki eri paikasta ostettu/saatu, vesipinta täyteen eikä kansilaseja, ei ole koskaan hypännyt pois. Enemmän pelkään että tetrat hyppelee pois, yks on jo hypännyt ja delas :| Mutta näin siis minulla!
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Minulla yksi kolmesta käärmekalasta hyppäsi ulos altaasta. Ensimmäisellä kerralla olin kotona ja viskasin sen takaisin altaaseen, toisella kerralla se oli menoa sitten. En saanut kansilaseja viritettyä koko altaan päälle, koska minulla tulee pari kantoa altaasta ulos.
Käärmekalat ovat kuulemma alttiita hyppimään, kun ovat vasta tulleet uuteen altaaseen, tuo hypännyt yksilö oli ollut minulla alle 2 viikkoa. Muut kaksi ovat pysyneet hyvin altaassa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Anki72
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 17:42, 17.10.2006
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Anki72 »

Minulla kaksi käärmekalaa tuossa vajaa tonnisessa. Eivät ole hyppineet ulos akvasta. Huomasin kerran kun yksi kärmeksistä söi kiilakylen. 8O Muuten ovat pienet kalat saaneet olla rauhassa. Hupasaa katella, kun toinen kärmeksistä (ilmeisesti koiras) spurttailee altaan päästä päähän virtauksen mukana. :mrgreen:
Jos aika on rahaa, on työnteko tuhlausta.
http://dragcave.net/user/Ansuli72" onclick="window.open(this.href);return false;
Pilami
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 13:20, 31.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Pilami »

Okei. Pitäisiköhän sitten ottaa nuo takas harkintaan... Muu kalasto on tod näk tiikeribarbeja, sateenkaarikaloja, leväbarbeja ja jotain pienehköjä parvikaloja. Ainakin nuo pienimmät parvikalat (esim kiilakyljet tai seeprakalat) kannattaa varmaan unohtaa, jos käärmeitä haluaa?
hillopulla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 13:50, 18.07.2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja hillopulla »

Pakko on tässä vaiheessa kertoa, että oma pikku käärmeeni söi meikäläisen 15 vihertiikeribarbin parvesta 11, ett kiva kiva... Kannattaa varautua siihenkin. Olin viel ostanut ne pirun kalliilla, 4,8e/kpl. Harmitti hieman. Jälkeenpäin ostin sille kaverin ja sen jälkeen se on ehkä hieman rauhottunut. Se on kai silti vähän yksilöllistä, ett millasia syömäreitä ne on. Ihmettelin vaa, ett miten ne tiikeribarbit mahtu sen suuhun, ku suu on niin pieni, mut kai ne saa kans venytettyä suun kuten käärmeet. Ainakin kyljes oli patteja, ett jotain oli syöty.

Sit oon törmännyt useaan kertaan siihen, ett yöl on ollu kauhee ralli päällä ja aamulla kuolleita, isoja, leviksiä lillunut pinnalla. On ollut vähän rajummat bileet. Levikset muuten ihan ehjiä, mut jossain ollut mustelmia kyljessä. Kysyin asiasta kalakaupassa ja myyjät sanoivat, että levikset voivat stressaantua todella paljon, kun niitä tarpeeksi jahdataan ja heittää veivinsä. Eli näin on varmaan silloin käynyt.

Nyttemmin viisastuin virheestä ja kasvatin viherbarbeja vähän isommiksi toisessa altaassa. Toistaiseksi (3 päivää) on säilyneet hengissä, kop kop. Lisäksi en pariin kuukauteen ole löytynyt kuolleeksi jahdattuja leviksiäkään, kop kop jälleen. Eli tilanne hieman rauhottunut. Saa nähdä miten taas käy, kun noi vintiöt saa lisää kokoa, ne on kerran todellakin vaan noin 20-25cm:ä ipanoita ja todella pieniä. Noi sormen vahvuisia. No, loppuvuodesta pääsee tonniseen uimaan, niin sitten vasta juhlat alkaa.

Nää oli nyt sitten vaan ihan tiedoksi, ei sillä meiningillä, että kaikille käy näin. Mulle on vaan käynyt.

Mut ikinä en Madosta ja Letkusta luovu, vaik kaik ihmettelee, ett miks pidän sellaisia petoja altaassa, kun hävittää muita kaloja. Se on vaan niiden luonne. Jos ei verimadot maistu ja muut kalat on paremman makuisia, niin ei sille sitten voi mitään. Käy vaan meikäläisen kukkaron päälle.
Altaat: 50l, 100l ja 1000l (upotettuna tauluksi seinään omalla hoitohuoneella). Lisäksi 6 kissaa, 2 koiraa, 2 kuttua, 10 kanaa ja kukko, viiriäisiä, rottia, käärmeitä ja aviomies.
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Pakko kertoa pitkästä aikaa omista käärmekaloista (tai nyttemmin vain yhdestä), kun niiden petomaiset puolet ovat tulleet viimeaikoina esiin [}:)] .

Jossain aikaisemmassa ketjussa olen kertonut meidän kalojen parittelusta ja yhteiselosta. Nämä ovat siis täysikasvuisia käärmekaloja ja olleet meillä useamman vuoden. Pienempiä (rescue) kaloja on meilläkin hävinnyt parempiiin suihin useita, mutta nyt kävi vähän ikävämpi juttu, kun Lousku-käärmekala kyllästyi Mato-kumppaniinsa.

Ihmettelin, kun toisen käärmiksen kyljet olivat oudon näköiset ja uinti vaappuvaa ja sitten huomasin, että toinen vaani sitä koko ajan ja hyökkäsi sen kimppuun purren niin, että jos kalaa olisi pidetty samassa altaassa muutaman päivän ajan, se olisi varmasti kuollut. Siirsin sen sitten pieneen karanteenialtaaseen (joka oli aivan liian pieni aikuiselle käärmekalalle) toipumaan. Ikävä kyllä, kala sekosi niin tilanahtaudesta parissa päivässä, että se hyppäsi altaasta ulos (kansilasien välissä oli pieni rako).

Että kyllä nämä voivat toisilleenkin olla aika petomaisia. Ja tässä oli kyseessä vielä pariskunta, joka oli paritellut säännöllisesti ja elänyt yhdessä monta vuotta 8O .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”