Biotoopit

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Biotoopit

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Moi! Olen uusi täällä ja kyselisin ihmisten biotooppiakvaarioista. Itse olisin
kiinnostunut jostain Amatzon biotoopista (uh huh, iso alue). Esim kalastosta
tapparakalat ja monnit ja ehkä lehtikalatkin kiinnostaisivat.. Jos jollain on toimivia biotooppeja
mistä tahansa päin maailmaa, kertoisitteko niistä (kalasto&kasvisto). Minulla on käytössa 500n litran allas,
joka on tällähetkellä tyhjillään. Ainut biotooppi kirja jonka olen saanut käsiini oli ruotsinkielinen enkä
hallitse ruotsia tarpeeksi.

B
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Itelläni oli aikoinaan tarkoitus tehdä meidän altaasta puhdas Amatzon biotooppi, homma kuitenkin karkasi hiukan ja sekaan eksyi 4 leväbarbia jotka ei kuulu Amatzon alueelle.

Amatzon-biotoopissa löytyy valinnanvaraa ihan riittävästi, voi rakentaa voimakkaasti virtaavan-, vähän virtaavan- tai seisovan-veden biotoopin. Etelä-Amerikassa kun melkein kaikki löytyy.

Vaihtoehtoja löytyy lähes mahdottomasti, kuten myös kalastoa ja vesilaatu vaihtoehtoja.

Oletan että kirja mitä olet yrittänyt lukea on se ainoa mikä kirjastosta löytyy, "Biotop Akvariet" vuodelta 198x. Kyseinen kirja on ihan hyvä...olettaen että ymmärtää Ruotsia

Kannattaisi varmaan lähteä liikkeelle siitä että mitä kaloja haluat biotooppisi pistää ja rakenella niiden vaatimusten pohjalta ympäristöä.

Eli pallo takaisin sinulle... luettele mitä kaloja haluaisit akvaarioon.


/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-(0)40-505 7487
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Biotooppiakvaarioon eksyy helposti sinne kuulumattomia kaloja/kasveja niinkuin sam tuossa jo kertoi.

Itse kanssa olen sotkeentunut Amatzon akvaariossa nimenomaan leväbarbeihin, kokeilin ne kerran sieltä poistaa ja leväongelma oli valmis kolmenviikon jälkeen.

Itselläni oli altaassani yli 900 litraa. Lippulehtikaloja (Altum Orinoco.) Kiekkokaloja ( Viljeltyjä. ) Corydoras suvun monneja. Erillaisia imumonneja.

Kasvit ovat minulle hankala pala kun kasvatin kaloja en kasveja. En koskaan ole panostanut kasvien kasvatukseen ja varsinkin kasvien tieteelliset nimet ja maantieeteellinen siainti on minulle täyttä hebreaa.

Maisu olisi kasveista oikea henkilö vastaamaan, tai Liisa Sarakontu.



Trv. Timppa

-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.




Muokattu - Timppa on 16/10/2001 11:50:05
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Biotooppiakvaarioon eksyy helposti sinne kuulumattomia kaloja/kasveja niinkuin sam tuossa jo kertoi.

Totta... nuo leväbarbit hankittiin meillekin hoitamaan puna-levä ongelmaa. Hyvin ovat työnsä hoitaneet.
Kasvit ovat minulle hankala pala kun kasvatin kaloja en kasveja. En koskaan ole panostanut kasvien kasvatukseen ja varsinkin kasvien tieteelliset nimet ja maantieeteellinen siainti on minulle täyttä hebreaa.

Jos oikein tarkkoja ollan Amatzon biotoopeista niin ns. mustassa-vedessa (suurin osa Amatzon alueesta) ei pahemmin kasveja ole johtuen sadekaudesta jolloin vesi nousee niin paljon että kasvit jäävät ilman valoa eivätkä pärjää. Pienimmissä vesistöissä, missä vedenpinta säilyy suht samana, kasveja taas löytyy enemmän.
Maisu olisi kasveista oikea henkilö vastaamaan, tai Liisa Sarakontu.

Pallo kasvien osalta Maisulle tai Liisalle, kunhan Liisa S löytäisi tänne (väitti aikoinaan ettei ole tarpeksi vilkas paikka hänelle ...)




/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-(0)40-505 7487
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Kiitoksia nopeista vastauksista!
Itselläni oli aivan samanlainen suunnitelma, eli laittaa leväbarbeja mukaan. En siis ole rakentamassa aivan mitään tiukkoihin raameihin sidottua biotooppia. Virtaus tulee olemaan kohtalainen johtuen Fluvalin suuresta sisäsuodattimesta (toinen on eheimin ulkosuodatin)

Kirja oli todellakin se suotsinkielinen :)

Hmm, kaloiksi olen suunnitellut tapparakaloja ja ainakin corydoras suvun monneja, corydoras sterbai on suosikkini.
Itse en ole niinkään kiinnostunut ahvenista (paitsi lehtikalat, lippulehtikalat kasvavat ehkä liian korkeiksi minun akvaariooni). Mitkä imumonnit ovat Amatsonin alueelta? En ole päässyt käymään Heurekassa, missä pitäisi sijaita Amatzon biotooppi. Kuulema lajeja oli yli 29!

Vielä semmoista että onko teillä tietoa Turun akvaarionystävistä? Asun Turussa eikä minulla ole yhtään akvaarioharrasteista ystävää ja välillä vaimo on korviaan täynä minun sepostustani :)

B
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Kiitoksia nopeista vastauksista!

Kuluu tavaramerkkiin
Kirja oli todellakin se suotsinkielinen :)

Mainio kirja jos ymmärtää kieltä (minä=suomenruotsalainen)
Hmm, kaloiksi olen suunnitellut tapparakaloja ja ainakin corydoras suvun monneja, corydoras sterbai on suosikkini.

Jos virtausta on paljon niin tapparakalat ei välttämättä ole niin hyvä valinta, viihtyvät paremmin rauhallisessa/seisovassa vedessä.
Itse en ole niinkään kiinnostunut ahvenista (paitsi lehtikalat, lippulehtikalat kasvavat ehkä liian korkeiksi minun akvaariooni).



Oletko tutustunut yhtään kääpiöahveniin eli Apistogramma sukuun?
Niissä löytyy todella mielenkiintoisia lajeja. Itse olen henkilökohtaisesti ihastunut niihin, pieniä ja personallisia veijareita
Mitkä imumonnit ovat Amatsonin alueelta?

Melkein kaikki...
Vielä semmoista että onko teillä tietoa Turun akvaarionystävistä? Asun Turussa eikä minulla ole yhtään akvaarioharrasteista ystävää ja välillä vaimo on korviaan täynä minun sepostustani :)

Tietoa löytyy, itsekin olen Turkulainen ja jäsen tuossa seurassa, kannattaa tulla seuraavaan kokoukseen tutustumaan. Itse en silloin valitettavasti ole paikalla (vaimon isoäidin hautajaiset samana pivänä).
Seuraava kokous on 30.10.2001 klo: 19:00 ja paikkana Ruusukortteli, Puistokatu 11 B.
Mukaan toimintaan vaan!


/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-(0)40-505 7487
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Jos leväbarbit Amazon biotoopissa on ongelma niin miten olisi sitten Aasia biotooppi?
Itselläni oli/on suunnitelmissa Aasia-akvaario. Siltäkin alueelta löytyy paljon mielenkiintoisia kaloja. Amazon biotooppi on aika yleinen...mielestäni
Tosin aasiakin on aika laaja-alue, että jos sille tiellä lähtee niin kannattaa ehkä valita joku tietty maa aasiasta....Intia tai alue Thaimaa/Malesia/Singapore.
Sittenhän on Australian alue, mutta ne kalat ovat enemmänkin murtovesikaloja ja muutenkin hankalia löytää kaupoista.


email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
baku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 20:09, 19.06.2001
Paikkakunta: JKL, Finland

Viesti Kirjoittaja baku »

Tosin aasiakin on aika laaja-alue, että jos sille tiellä lähtee niin kannattaa ehkä valita joku tietty maa aasiasta....Intia tai alue Thaimaa/Malesia/Singapore.

Mulla on Aasia-teemainen akvaario, biotoopiksi sitä ei kyllä voi kutsua, sillä kasvit ovat ympäri maailmaa. Ja juuri tuo aasialaiset kasvit ovat minulle se kynnyskysymys. Kuka tietää Aasialaisia vesikasveja (muuta kuin jaavansammal, jaavansaniainen ja Intianvesitähdikki)?

Hakuna matata
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Kuka tietää Aasialaisia vesikasveja (muuta kuin jaavansammal, jaavansaniainen ja Intianvesitähdikki)?

Kaikki melalehdet Cryptocorone sp.



/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-(0)40-505 7487
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Kuka tietää Aasialaisia vesikasveja (muuta kuin jaavansammal, jaavansaniainen ja Intianvesitähdikki)?

- Isokriinumi
- Rotalat
- Vedensuosikki
- Osa verkkolehdistä


email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Linkkejä (Amatzon) biotooppi aiheisiin sivuihin:

- http://www.akva-net.subnet.dk/amazon.htm
- http://discusfish.webhostme.com/amazon.asp
- http://www.biotopeaquariums.co.uk/
- http://plaza.powersurfr.com/bw/amazonaq ... index2.htm
- http://cbt.bungi.com/amazonaquarium/

Toivottavasti noista löytyy jotain lisää tietoa asiasta





/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-(0)40-505 7487
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Mulla on Aasia-teemainen akvaario, biotoopiksi sitä ei kyllä voi kutsua, sillä kasvit ovat ympäri maailmaa. Ja juuri tuo aasialaiset kasvit ovat minulle se kynnyskysymys. Kuka tietää Aasialaisia vesikasveja (muuta kuin jaavansammal, jaavansaniainen ja Intianvesitähdikki)?


Tuo kasvisto mitä edellä kerroi kuuluvat minun suosikkikasveihini.
Mitä kaloja sinulla siellä on?

Totta on että Ämätsööni biotooppi on yleinen ja harkinnan alla on kaikki biotoopit (paitsi se murtovesi, ehkä joskus muttei nyt)

Onko Turun akvaario ky _se_ liike mistä akvaario kaloja/kasveja/ynnämuuta kannattaa ostaa? Olisi kyllä hyvä että jos täältä seudulta saisi taimia joltain harrastajalta halvemmalla niin ei menisi koko omaisuutta kerraalla.

B
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Onko Turun akvaario ky _se_ liike mistä akvaario kaloja/kasveja/ynnämuuta kannattaa ostaa? Olisi kyllä hyvä että jos täältä seudulta saisi taimia joltain harrastajalta halvemmalla niin ei menisi koko omaisuutta kerraalla.

Turun Akvaario on siis tukku-liike joka pitää ovet auki vähittäismyynnille iltaisin klo 16-19.
Kasvit kannattaa kyllä hankkia muualta kun kaupasta, turhan kallista lystiä. Tule mukaan Turun Akvaario Ystävien toimintaan, kokouksissa on useimiten jonkun sorttista huutokauppa meninkiä. Sietä saa kasvit hankittua lähes 0-hintaan.


/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-(0)40-505 7487
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Tule mukaan Turun Akvaario Ystävien toimintaan, kokouksissa on useimiten jonkun sorttista huutokauppa meninkiä. Sietä saa kasvit hankittua lähes 0-hintaan.
Täytyypä tulla! Ei vaan ole tullut lähettyä mukaan kun ei tunne sieltä ketään. Millois se seuraava kokous on? Onko muuten sitä jäsenlehteä mahdollista saada näin jälkikäteen ostettua, vanhoja numeroita siis?

B
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Täytyypä tulla! Ei vaan ole tullut lähettyä mukaan kun ei tunne sieltä ketään. Millois se seuraava kokous on? Onko muuten sitä jäsenlehteä mahdollista saada näin jälkikäteen ostettua, vanhoja numeroita siis?

Tiedot löytyy tuossa ylempää, mutta uusintana:
Seuraava kokous - 30.10.2001 klo 19:00 - Ruusukortteli, Puistokatu 11 B Kerhotila 2.
Aiheena - Levente Bascó: Monacon valtamerimuseo ja akvaario + tavalliset jupinat ja huutokauppa.

Jäsenmaksut:
Aikuiset - 60mk
Alle 16v - 30mk
Liittyminen - 20mk

Lisää infoa seurasta soittamalla: Sari Heikkilä 02-251 7792(koti) / Jari tai Reijo Viherkoski 02-230 9220(työ)


/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-(0)40-505 7487
tiinav
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 16:05, 26.09.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tiinav »

Kiitoksia linkeistä, sieltä löytyi Aasian biotooppeja myös, linkistä http://www.biotopeaquariums.co.uk/
Itse olen lähinnä vielä haaveillut Sumatra, Borneo biotooppi tyyppisestä akvaariosta tiikerinuoliaisen ympärille.
Joistain kirjoista keräsin alueen kaloja
- tiikerinuoliainen, piikkisilmä, pusukala, helmirihmakala, lasimonni, saksipyrstö, kiilakylki, tiikeribarbi, hohtoseeparakala...
Mutta muuta tietoa ei ollut ympäristöstä eikä kavereista, jotka elää täysin samoissa vesissä, täytyy lueskella tuo linkki tarkkaan.
Siinä oli paljon lisätietoja, kunhan minun huonolla englannillani saa ne suomennettua.
baku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 20:09, 19.06.2001
Paikkakunta: JKL, Finland

Viesti Kirjoittaja baku »

Tuo kasvisto mitä edellä kerroi kuuluvat minun suosikkikasveihini.
Mitä kaloja sinulla siellä on?

Kiilakylkiä 5, helmirihmoja 4, haibarbeja 2 (pieniä vielä) ja äkäinen tulipyrstö. Talkkarina kaksi partista. Litroja 160, eli ahdasta alkaa olla... Toistaiseksi ei kuitenkaan mitään ongelmia, akvaario ollut tuollaisenaan koossa noin pari vuotta. Vesijohtovesi on tarpeeksi pehmeää, pH:ta olen pitänyt 7 alapuolella kantojen avulla.

Hakuna matata
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Kävin juuri, taas, kuolaamassa kaloja Akvaariopisteessä. Ärsyttävää kun muutto on vasta viimeinen päivä ja sen jälkeen pääsen
värkkäämään se tulevan tankin kanssa.

Nyt olen hahmotellut sitä intia biotooppia, tässä muutamia kiinnostavia: kiilakyljet, ehkäpä pusukala,(jotenkin niin "kulunut" mutta minulla ei koskaan ole ollut moista), piikkisilmät (Varjon kirjassa sanottiin rumaksi, minun mielestä yksi kauneimpia), tietysti rihmakalat. ongelma on siinä että kaikki tuntuvat olevan jotenkin niin tuttuja. Mitä "erikoisempia" sinne voisi lisätä?
Barbit etivät jetinkin ole minun mieleeni..Mistähän se lie johtuu?

B
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Nyt olen hahmotellut sitä intia biotooppia, tässä muutamia kiinnostavia: kiilakyljet, ehkäpä pusukala,(jotenkin niin "kulunut" mutta minulla ei koskaan ole ollut moista)

Oletko lukennut Aulis Varjon (sukunimestä en ole täysin varma) juttuja vanhoista akvaariomaailmoista. Yhden artikkelin nimi oli ainakin. Akvaario merellä, hän oli vuosiasitten edesmennyt merimies.

Kertoi pusukaloistaan muistaakseni olivat jo iäkkäitä suurikokoisia kun kerran hän aamulla heräsi ja huomasi että pusukalan mätiä oli suurinpiirtein akvaario täysi..

Hän kertoi lappaneensa sitä pienellä sankolla jokaiseen altaaseensa suurinpiirtein minne se oli mahdollista ja poikasia tuli ainakin kymmenentuhatta..

Saataa olla suomenmarkkinoilla aika vaikeaa päästä poikasista eroon ja kasvattaa moinen määrä poikasia myyntikokoon..

Lisäksi olen lukennut jonkin akvaristin jutuista täällä että pusukala tahtoo "imutella" muitakin kaloja välillä kuin lajitovereitaan ja kasvaa suhteellisen suureksi.

Mielenkiintoinen kala varmaan tarpeeksi suuressa lajiakvaariossa.



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Lisäksi olen lukennut jonkin akvaristin jutuista täällä että pusukala tahtoo "imutella" muitakin kaloja välillä kuin lajitovereitaan ja kasvaa suhteellisen suureksi.

Mielenkiintoinen kala varmaan tarpeeksi suuressa lajiakvaariossa.
tämä biotooppi tulisi 500 litraiseen.. ehkäpä se on tarpeeksi suuri? Onko tämä muiden lajien imuttelu suurikin ongelma?

B

Muokattu - Pehis on 18/10/2001 15:01:40
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Mitä "erikoisempia" sinne voisi lisätä?

Jos etsit jotain "erikoista" kalaa aasia biotooppiin niin ehdottomasti suosittelen suklaarihmakalaa!!

Juu toki se on taas yksi rihmakala, mutta ensinnäkin näitä kaloja ei ole ihan joka kaupassa saatavissa ja artikkeleiden perusteella mitä olen kalasta lukenut niin on melkoisen kiinnostava tuttavuus. Eli on hieman harvinaisempi laji akvaariomarkkinoilla, joten ei jokainen voi sanoa omistavansa näitä kaloja. Lisäksi on hieman vaativampi hoidokki.
Ja se mikä itselläni on tässä kalassa kiinnostanut on sen lisääntyminen.
Eli suklaarihmakalat ovat suuhautojia! Tosin näitä kaloja on kolmea eri lajia jotka kuitenkin ovat saman näköisiä ja vain kaksi (muistaakseni) näistä lajeista on suuhautojia...joten hieman arpapeliähän se on, että sattuuko juuri saamaan näitä suuhautojia.
Itse kyllä aion tuohon uuteen akvaarioon näitä kaloja ottaa...ehdottomasti!

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Totta.. kun kuitenkin yksi kalalaji tulee olemaan rihmalakat (sikälimikäli nyt ikinä pystyn biotoopin sijainnin päättämään)
Pitää vaan saada Fluvalin sisäsuodatin jollaintavalla hillittyä ettei virtaus tankissa tule liian kovaksi. Joku letkunpätkä että suodatin vaikka puhaltaisi alaspäin eikä rikkoisi pintaa niin paljon..

Eilen pläräsin ja selailin jotain monnikaloja pohjalle ja aivan varma on että otan isohkon parven piikkisilmiä. Muita monniehdotuksia? Ehkäpä jotain viiksekästä ?:) Harmi että suurin osa parvikaloista on särkikala sukua, ainoastaan kiilakyljet ovat semmoisia jotka jostain syystä miellyttävät. Olisipa sinne eksynyt joku hauska tetra suku

B
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Onhan noita parvikaloja aasiassakin. Erilaiset barbit ovat aasiasta, seeprakalat, sateenkaarikalatkin, riippuen, että mikä alue lasketaan aasiaan kuuluvaksi ja mielenkiintoisen näköiset lasimonnit ovat myös. Ne (lasimonnit) ainakin ovat näyttäviä, kun niitä on isohko parvi.

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Onhan noita parvikaloja aasiassakin. Erilaiset barbit ovat aasiasta, seeprakalat, sateenkaarikalatkin, riippuen, että mikä alue lasketaan aasiaan kuuluvaksi ja mielenkiintoisen näköiset lasimonnit ovat myös. Ne (lasimonnit) ainakin ovat näyttäviä, kun niitä on isohko parvi.
Onhan noita mutta ei oikein, jostain syystä, nuo barbit oikeen kiinnosta. Lasimonneja olen kyllä katsellut ja vaikuttavan kiinnostavilta mutta olen lukenut että niillä olisi herkät viikset ja sulaisivat helposti?

B
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Lasimonneja olen kyllä katsellut ja vaikuttavan kiinnostavilta mutta olen lukenut että niillä olisi herkät viikset ja sulaisivat helposti?

Pitää paikkansa, mutta jos vesi on vain puhdasta niin en usko, että mitään ongelmia tulee. Samahan pätee monnisiinkin, että niillä pitäisi viikset sulaa/syöpyä jos on likainen pohja tai vesi ei ole sopivaa. En vain ole missään nähnyt monnisia joilla olisi viikset sulaneet pois?
Ja jos eräs täälläkin mainetta saanut akvaarionäyttely pitää lasimonneja jotka olivat ihan kunnossa niin silloin samaan pystyy kuka muu tahansa
Kannattaa kuitenkin lueskella niiden vaatimuksista ja kysellä liikkeistä kokemuksia.

T: Tonttukala

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”