Leväsukarapuja ensimmäistä kertaa, vinkkejä?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nelvis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 22:48, 23.07.2017
Sukupuoli: Nainen

Leväsukarapuja ensimmäistä kertaa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Nelvis »

Hei!

Ostin tällä viikolla elämäni ensimmäistä kertaa 5kpl leväsukarapuja 70l akvaariooni. Rapujen kanssa akvaariossa elelee 12kpl neontetra parvi sekä yksi partamonni. Ajattelin ostaa ravuille isomman parven, jos tää tästä lähtee hyvin käyntiin.

Olisiko teillä jakaa jotain vinkkejä näiden leväsukarapujen hoitoon? Myös perusasioita niiden viihtymisen kannalta ja hoitoon liittyen otetaan vastaan mielellään! Yksi kysymys joka mieleen tuli on että käykö normaali vedenparannusaine vai pitäiskö ostaa sitä ravuille tarkoitettua?

Kiitos jo etukäteen!
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leväsukarapuja ensimmäistä kertaa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Jos sulla on oikeita leväsukarapuja, caridina multidentata (amanorapu), niin ne pärjää kala-akvaariossa ihan samoilla aineilla ja eväillä kuin kalatkin. Ovat röyhkeitä ja nappaavat kyllä sapuskat muitten nenän edestä. Katso ennemminkin, että se partamonni saa oman pohjatabletin. Nämähän eivät lisäänny makeassa vedessä, joten ei huolta ylikansoituksesta. Kasvavat 5-6cm isoiksi, joten en kauhean suurta parvea ottaisi 70 litraan. Tykkäävät asustella puunonkaloissa ja kantojen alla.
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Leväsukarapuja ensimmäistä kertaa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

Ängen samaan topiikkiin, kun juuri samanlaisia mietin kuin aloittaja. Minulla ollut siis muutama leväsukarapu vajaat pari viikkoa. Mistä tulenkin ongelmaan, eli sisäsuodattimen olen putsannut parin viikon välein. Nyt kaikki hengaa vaan siinä suodattimessa (?!), miten saan sen otettua akvasta pois (ja putsattua)? Ja tyhmä kysymys, miksi ne siinä suodattimessa ovat, eikö niiden pitäisi olla muuallakin? Seurana heillä 10 kuparitetraa. Mitä sukaravut yleensä puuhaa ja missä?
vallumaarit kirjoitti: Kasvavat 5-6cm isoiksi, joten en kauhean suurta parvea ottaisi 70 litraan.
Näin lukujen tasolla montaako suosittelisit? Ilmeisesti tykkäisivät kuitenkin pienestä parvesta? Minulla siis 84L kippo.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leväsukarapuja ensimmäistä kertaa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Kyllä ne hyppäävät pois, kun rupeet nostamaan suodatinta ylös. Varmaan hyviä ruuanjämiä siinä suodattimen pinnassa . Yleensä ne hengaa muuallakin, kannoissa ja puskissa ja pohjalla. Toki sekin riippuu kuinka paljon on pelottavaa kalastoa ympärillä. Yleisesti ottaen ne kyllä liikkuu öisin mieluummin, jos kalat ovat isoja, ahvenia tai lehtikaloja. 10 kpl max ottaisin 80-100 litraseen.
mhm
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:25, 14.02.2016
Paikkakunta: Tampere

Re: Leväsukarapuja ensimmäistä kertaa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja mhm »

Mulla on ollut nyt jonkun aikaa neljä 120-litraisessa ja ovat kyllä veikeitä otuksia - ja AHNEITA! :-D Kun alan ruokkia kaloja nää säntää ekana nappaamaan juovaperhosnuoliaisille tarkoitettuja pikkupellettejä. Aiemmin nappasivat kääpiömonnisten pellettejä, mutta ovat oppineet valkkaamaan omaan makuun sopivammat. Pelletti käpäliin ja äkkiä jonnekin omaan rauhaan napostelemaan :-D Mulla on näköjään sukupuolijakauma puolet ja puolet, ja mammat on jo jonnekin yhdet munat pudottaneetkin - harmi, että lastenkasvatus on niin vaativaa hommaa, ettei siihen kyllä oikein riitä rahkeet kokeilla. :-)
As0728
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:29, 26.09.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Leväsukarapuja ensimmäistä kertaa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja As0728 »

Mulla olisi nyt 102l akva ja kauhea huoli ravuista. Mulla on siis 1 partis 10 seepraa 6 monnista 4 hunajarihmaa ja 4 suka rapua. Akvaariokaupassa myytiin ilomielin ravut rihmojen kanssa mutta rapuja en ole vähään aikaan nähnyt joten syökö rihmat sukarapuja?? Kiitos jos autatte:)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leväsukarapuja ensimmäistä kertaa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Moi
Periaatteessa sukaravut ovat kalojen ruokaa, mutta runsaskasvisessa akvaariossa kyllä piiloutuvat kaloilta. Kantoja, sammalpuskia, kiviröykkiöitä, rapuputkia, mitä vaan piiloja. Joskus yhteiselo sujuu täysin mutkattomasti ja ravut ovat kokoajan esillä. Aika tapauskohtaista on ja riippuu siitä ahdistellaanko rapuja. Joitain kaloja ei kiinnosta pätkän vertaa, jotkut vaanii varsinkin poikasia.
Merihevonen17
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 17:39, 23.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Leväsukarapuja ensimmäistä kertaa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Merihevonen17 »

vallumaarit kirjoitti:Kyllä ne hyppäävät pois, kun rupeet nostamaan suodatinta ylös. Varmaan hyviä ruuanjämiä siinä suodattimen pinnassa . Yleensä ne hengaa muuallakin, kannoissa ja puskissa ja pohjalla. Toki sekin riippuu kuinka paljon on pelottavaa kalastoa ympärillä. Yleisesti ottaen ne kyllä liikkuu öisin mieluummin, jos kalat ovat isoja, ahvenia tai lehtikaloja. 10 kpl max ottaisin 80-100 litraseen.
''

Kiitos määrävinkistä, mulla nyt 7 kpl/84l ja näyttää omaan silmään aika hyvälle.
As0728 kirjoitti:Mulla olisi nyt 102l akva ja kauhea huoli ravuista. Mulla on siis 1 partis 10 seepraa 6 monnista 4 hunajarihmaa ja 4 suka rapua. Akvaariokaupassa myytiin ilomielin ravut rihmojen kanssa mutta rapuja en ole vähään aikaan nähnyt joten syökö rihmat sukarapuja?? Kiitos jos autatte:)
Mulla oli ensimmäiset pari - kolme (yksi pieni rapu neljä )viikkoa piilossa, nyt liki koko ajan esillä. Jotain alkujännitystä? [;)] Jokos sinun ravut on löytyneet?

Sitten kyselisin, että keräättekö pudotetut kuoret pois? Aika hentoja ovat, niin minusta niitä on vähän hankala metsästää. Johonkin ne tuntuvat katoavan, jos ei pariin päivään muista niitä napata... Aika usein kuoria näkyy, vaihtaakohan nuo keskimäärin kuinka usein kuoren?
mhm
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:25, 14.02.2016
Paikkakunta: Tampere

Re: Leväsukarapuja ensimmäistä kertaa, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja mhm »

Ei niitä kannata kerätä. Syövät ne itse tai mulla ainakin kotilot natustaa niitä kans.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”